În
conformitate cu legislația în domeniul ajutorului de stat, Guvernul a aprobat
astăzi, prin Memorandum, declanșarea procedurilor necesare pentru instituirea unei
scheme de ajutor de minimis pentrun pentru întreprinderile cu angajați ce
beneficiază de scutiri la plata impozitului pe venit, conform art. 60 din Codul
fiscal, astfel încât să se mențină acest statut fiscal special, iar salariile
nete pentru salariații din această categorie să nu fie diminuate în contextul
transferului contribuțiilor aferente angajatorului către angajat, începând cu 1
ianuarie 2018.
Ulterior
aprobării acestui memorandum, se va elabora și aproba schema de ajutor de
minimis prin hotărâre de Guvern care va cuprinde și procedurile necesare de
accesare a acestui tip de ajutoare de minimis de către întreprinderile care au
angajați din domeniul IT (programatori), cercetare-dezvoltare, persoane fizice
cu handicap grav sau accentuat și angajați sezonieri.
Principalele caracteristici ale
schemei de ajutor de minimis
Perioada
de valabilitate a schemei de ajutor de minimis, în care se vor emite decizii de
aprobare a cererilor pentru finanțare și vor fi efectuate plățile, va fi
2018-2020, iar numărul total estimat de beneficiari pe întreaga durată de
valabilitate este de 8.760 de întreprinderi, cu o medie anuală de 2.920 de
beneficiari.
Ajutorul
de minimis urmează să fie acordat sub formă de sume nerambursabile, alocate de
la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanțelor Publice, în baza unor
decizii de aprobare a cererilor de finanțare. Bugetul total prevăzut pentru
acordarea acestui ajutor de minimis este de 300 milioane lei, sumă repartizată
în mod egal pentru cei trei ani calendaristici ai perioadei de valabilitate a
schemei de ajutor.
Beneficiarii
măsurii de finanțare trebuie să îndeplinească cumulativ mai multe criterii,
inclusiv cel de a avea angajați în baza unor contracte de muncă cu normă
întreagă valabile în luna decembrie 2017, care beneficiază de scutiri în baza
art. 60 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și
completările ulterioare.
Informații
suplimentare:
În
conformitate cu prevederile reglementate prin Ordonanța de Urgență a Guvernului
nr. 79/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul
fiscal, începând cu 1 ianuarie 2018, contribuția de asigurări sociale și contribuția
de asigurări sociale de sănătate sunt transferate din sarcina angajatorului în
sarcina angajatului, fiind datorate de acesta în cotă de 25%, respectiv 10%. În
sarcina angajatorului rămâne ca obligație din perspectiva celor două
contribuții sociale doar contribuția de asigurări sociale datorată pentru
condiții deosebite de muncă sau pentru condiții speciale de muncă, astfel cum
sunt prevăzute de lege.
În
acest cadru legal, cheltuielile angajatorului reprezentând contribuția de
asigurări sociale și contribuția de asigurări sociale datorate până la 31
decembrie 2017 ar trebui să se transfere, în procent de 20%, în costurile
salariale ale angajatorului aferente angajatului. Pentru menținerea efectului
neutru din punct de vedere fiscal, la nivelul angajatului, s-a redus
concomitent și cota de impozit pe venit, de la 16% la 10%.
În
aceste condiții, angajații scutiți de la plata impozitului pe venit, conform
art. 60 din Codul fiscal, care nu beneficiază de efectele reducerii cotei de
impozit, sunt într-o situație specială, fiind necesară o majorare suplimentară
a cheltuielilor angajatorului pentru a putea fi menținut nivelul veniturilor
primite de categoriile de angajați menționate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu