Prezintă: Centrul de Prevenire, Evaluare şi Consiliere Antidrog Caraş-Severin.
EFECTELE CONSUMULUI
DE TUTUN, ALCOOL ŞI DROGURI ÎN
PLAN MEDICAL, SOCIAL ŞI JURIDIC ASUPRA PERSOANELOR
Centrul de Prevenire, Evaluare şi Consiliere Antidrog
Caraş-Severin este structura teritorială
a Agenţia Naţionale Antidrog din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, instituţie care stabileşte concepţia de
ansamblu şi asigură coordonarea unitară, pe baza unei strategii naţionale, a
luptei împotriva traficului şi consumului ilicit de droguri, desfăşurată de
către autorităţile competente, de alte instituţii ale statului şi de
organizaţii neguvernamentale.
Centrul de Prevenire, Evaluare şi Consiliere Antidrog
Caraş-Severin iniţiază şi derulează împreună cu autorităţile administraţiei
publice locale o serie de proiecte, programe şi campanii în parteneriat
public/privat, de interes local, pentru protecţia antidrog a comunităţilor
proprii.
Întreaga activitate desfăşurată s-a bazat pe punerea
în practică a obiectivelor Strategiei Naţionale Antidrog 2013-2020, a
Strategiei Judeţene Antidrog 2014-2020, a planurilor de acţiune aferente şi a obiectivelor cuprinse în Planul de Acţiuni pentru realizarea în Judeţul Caraş-Severin a
Programului de Guvernare.
·
Consumul de droguri reprezintă o variabilă greu de măsurat, societatea
fiind foarte reactivă şi, în consecinţă, fenomenul are un caracter ascuns. La
nivel internaţional, pentru estimarea sa, se utilizează mai multe criterii de
apreciere, printre care se numără şi studiile de prevalenţă. Pe lângă acestea,
se monitorizează şi alţi indicatori epidemiologici, precum: urgenţele medicale
datorate consumului de droguri, admiterea la tratament ca urmare a consumului
de droguri, boli infecţioase asociate consumului de droguri, decese asociate
consumului de droguri, consumul problematic de droguri. Datele rezultate din
analiza acestor indicatori întregesc o imagine asupra dimensiunii şi
caracteristicilor consumului de droguri
·
Existenţa unor reguli familiale clare în legătură cu consumul de tutun,
alcool şi alte droguri este un factor de protecţie faţă de abuzul de droguri
din timpul adolescenţei. În acelaşi fel, constituie factori de protecţie atât
percepţia de dezaprobare familială cu privire la consum, cât şi faptul că
părinţii sunt modele adecvate prin atitudinea şi comportamentul lor în ceea ce
priveşte drogurile.
·
Consumul de alcool, tutun şi droguri ilegale este un subiect care îi
preocupă pe mulţi părinţi. În schimb, uneori nu conştientizăm suficient
riscurile pe care le reprezintă abuzul de alcool sau obiceiul de a fuma între
adolescenţi: două comportamente care pot avea un impact foarte negativ asupra
sănătăţii şi bunăstării sale pentru tot restul vieţii.
·
Consumul de tutun, alcool şi alte droguri este iniţiat de obicei în
adolescenţă. De fapt, nu există practic nici un consumator adult de astfel de
substanţe care să nu fi început înainte de 18 ani. În consecinţă este important
să se întârzie cât mai mult vârsta de iniţiere a consumului de tutun, alcool şi
alte droguri.
· În
plus, copiii care încep foarte devreme să consume tutun şi alcool prezintă o
probabilitate mai mare de a testa şi a consuma alte droguri ulterior. Astfel,
dacă se evită consumul de tutun şi alcool în timp ce aceştia sunt foarte
tineri, se reduce de asemenea riscul de a ajunge să consume alte droguri.
· Există
mulţi factori care pot contribui la faptul că un adolescent începe să consume
una dintre aceste substanţe, de exemplu:
- Curiozitatea şi dorinţa de a face lucruri noi
(caracteristici ale adolescenţei).
-
Influenţa prietenilor.
-
Influenţa publicităţii.
-
Diverşi factori relaţionaţi cu familia (cum ar fi faptul că părinţii au
consumat şi ei astfel de substanţe).
· Este
dificil să explici contradicţiile dintre comportamentul părinţilor şi ceea ce
aceştia aşteaptă de la copii lor (există părinţi care au renunţat la fumat
pentru a evita să dea un exemplu negativ copiilor). În cazul tutunului,
părinţii pot întotdeauna să încerce să explice copiilor procesul şi efectele
dependenţei de tutun ca un bun motiv pentru a nu se apuca de fumat. Astfel, le
pot spune cum au început să fumeze – pur şi simplu, din curiozitate – şi cum,
aproape fără să-şi dea seama, au rămas legaţi de tutun, fapt care i-a făcut să
eşueze în mod repetat în încercările lor de a renunţa.
· În
plus, dacă părinţii fumează şi/sau beau alcool, este foarte convenabil să arate
faţă de copii, autocontrolul său în aceste comportamente: să nu bea niciodată
în exces, să menţină abstinenţa dacă trebuie să conducă, să nu urce într-un
vehicul condus de o persoană care a băut prea mult, să ofere şi băuturi fără
alcool invitaţilor, să nu fumeze atunci când este bolnav, să nu fumeze în
locuri închise dacă există copii sau persoane pe care le deranjează fumul, să
respecte interdicţiile cu privire la fumat etc.
·
Fumatul este responsabil pentru 90% din cazurile de neoplasm pulmonar la
barbaţi şi 79% la femei.
Riscul de cancer pulmonar la fumătorii activi este,
faţă de nefumatori:
- de 10 ori mai mare – dacă fumează mai puţin de 10
ţigari/zi
- de 40 ori mai mare – dacă fumează 20-30
ţigari/zi
- de peste 70 ori mai mare – dacă fumează mai mult de
40 ţigari/zi
· Riscul unui fumator pasiv de a face cancer
pulmonar este de peste 100 de ori mai mare decât al unei persoane care a
locuit/muncit 20 de ani într-o clădire construită cu azbest (alt factor care
produce cancer pulmonar).
Fumatul produce inflamaţia şi îngustarea bronhiilor,
creşterea şi alterarea secreţiei de mucus, pierderea elasticitaţii ţesutului
pulmonar, ceea ce cauzează şi agravează o serie de afecţiuni.
Aproximativ 90% din bolnavii cu BPOC sunt fumători,
iar fumatul scade eficienţa tratamentului corticoid inhalator şi creşte
frecvenţa şi intensitatea exacerbărilor BPOC.
Deşi statisticile indică faptul că doar 20-30% dintre
fumători ajung să dezvolte BPOC, simptome precum oboseala rapidă, scăderea
capacităţii de efort, tuse matinală cu sau fără expectoraţie, apar la mult mai
mulţi fumători, fiind un indiciu pentru o afectare pulmonară de tip obstructiv.
Adulţii fumători fac exacerbări astmatice mai
frecvente şi mai severe, la fel ca şi copiii astmatici cu parinţi fumători:
riscul de a suferi o exacerbare care necesită intubaţie este de 22 ori mai
mare. Copiii care stau în case în care se fumează au un risc de apariţie a
astmului cu 31% mai mare. Fumatul creşte riscul de tuberculoză precum şi
frecvenţa altor infecţii respiratorii.
· Fumatul şi
afecţiunile cardio-vasculare: fumatul este factor cauzal al cardiopatiei
ischemice (angina pectorala sau infarctul miocardic), aterosclerozei, arteritei obliterante.
Consumul de tutun creste riscul de anevrisme,
tromboze, accidente vasculare cerebrale, hipertensiunea arterială.
Fumatorii au un risc de 4 ori mai mare decât
nefumătorii de a suferi un AVC înainte de vârsta de 65 de ani, iar fumatoarele
– de 5,7 ori.
Un adult fumator cu vârsta între 15 si 65 de ani are o
“şansă” de 1,6 ori mai mare de a suferi un AVC.
Dacă renunţă la fumat, riscul de AVC începe să scadă
dupa 24 de ore, iar după 2-4 ani riscul poate fi egal cu al unui nefumator.
· Fumatul şi
afecţiunile neurologice şi psihice:
-boala Parkinson
-boala Alzheimer
-demenţa
-schizofrenia
-depresiile
· Fumatul şi
bolile reumatologice sau vasculite: poliartrita reumatoida, lupusul eritematos,
spondilita anchilopoietica, etc sunt agravate de fumat.
Alte afecţiuni cauzate sau favorizate de fumat:
- cataracta
- hipotiroidismul
-
diabetul zaharat
· Fumatul şi
funcţiile aparatului reproducator:
- la barbat duce la scăderea fertilitatii şi la
impotenţă;
- la femeie
determină scaderea fertilităţii şi instalarea precoce a menopauzei ca şi osteoporoza.
·
Conform unui studiu dat recent publicităţii, 10% din populaţia României
este dependentă de alcool. Deşi întrunirile Alcoolicilor Anonimi au loc şi la
noi în ţară, românii ocupa un loc de frunte printre europeni, la consumul de
alcool.
· Media
europeană este de 15 litri de alcool pe cap de locuitor, cifra pe care românii
au depăşit-o cu o medie de 18,5 litri de acool pe locuitor, consumaţi într-un
an.
·
Ministerul Sănătăţii susţine că 16% dintre români sunt consumatori
obişnuiţi de alcool, iar peste 2 milioane au probleme cu alcoolul, cifra părând
să fie în continuă creştere.
·
Alcoolul este un drog în stare lichidă, al cărui consum conduce în timp
la dependenţă fizică şi psihică!!!!!
·
Alcoolismul este o boală cu evoluţie progresivă, British Medical
Association (BMA) a dat publicităţii o listă cu 19 trepte de evoluţie a acestei
boli:
·
Consumul ocazional
·
Începerea consumului constant
· Consumul
pe furiş
·
Apariţia sentimentului de culpabilitate
·
Incapacitatea de a aprofunda o problemă
·
Sancţionarea pentru conducere auto sub influenţa alcoolului
·
Pierderea autocontrolului
·
Comportament megaloman
· Neîmplinirea promisiunilor şi hotărârilor
·
Evitarea familiei şi a
prietenilor
·
Necazuri la serviciu
·
Resentimente nejustificate
·
Alterarea gândirii
·
Deteriorarea morală
·
Indiferenţă pentru hrană
·
Incapacitatea de a întreprinde o acţiune
·
Resturi de veleităţi intelectuale
·
Recunoaşterea înfrângerii totale
· Nevoia
continuă şi obsesia de a bea
· Beţia
alcoolică supraacută apare în cazul
persoanelor care consumă mari cantităţi de alcool în timp scurt, sau în cazul
persoanelor sensibile şi neobişnuite să bea (de exemplu copiii). Se intră rapid
în comă, iar colapsul circulator care intervine provoacă decesul.
·
Alcoolismul cronic apare prin consumul în timp îndelungat. Determină
dependenţă şi provoacă tulburări neuropsihice; alcoolicul este iritabil şi
predispus la violenţă.
·
Consumul de alcool este o metodă rapidă şi plăcută de a modifica
emoţiile, sentimentele, stările de dispoziţie în general.
· Se
apelează la consumul de alcool când apare teama faţă de ceva, în aşteptarea
unui lucru plăcut dar şi în aşteptarea unui lucru neplăcut, temător.
· Alte
motive des invocate de consumatori sunt: supărarea, bucuria, agresivitatea,
povara singurătăţii sau povara psihologică a responsabilităţilor,bucuria,
îmbunătăţirea relaţiilor cu ceilalţi, socializare, alungarea temporară a
stresului, apărarea împotriva sentimentelor neplăcute, curajul de a spune ceva,
stimulare sexuală temporară, dorinţa de recompensare, plăcere.
·
Celulele nervoase nu se regenerează. La fiecare consum de alcool sunt
distruse mii de celule nervoase. Distrugerea treptată a neuronilor se observă
în timp, mai ales de câtre persoanele apropiate alcoolicului. Această reducere
a numarului neuronilor cauzează şi reducerea performanţelor creierului,
vizibile în scăderea capacităţii de memorizare (apar lacune de memorie), a
capacităţii de gândire, de înţelegere, pierderea simţului critic şi a
discernământului.
· Consumul
abuziv poate cauza în timp deteriorări şi leziuni organice la nivelul
creierului, ajungându-se la psihosindromul organic,la convulsii, delirium
tremens sau la demenţă.
· Din
punct de vedere psihic, dependentul de alcool manifestă o răceală emoţională, o
alterare treptată a sentimentelor, indispoziţii frecvente şi schimbări bruşte a
opiniilor.
· Efecte
de lungă durată
·
Alcoolismul
·
Pierderea memoriei
· Ciroză
hepatică
·
Deteriorarea creierului
· Boli de inimă
·
Malnutriţia
·
Scurtarea duratei de viaţă
· Moarte
prin accidente( de maşină)
· Moarte
prin accidente legate de alcool
·
Dificultăţi în economie
·
Pierderea creativităţii
·
Delicvenţa juvenilă
·
Certuri în familie care duc la distrugerea căminului
· Lipsa
de respect faţă de sine
· Decese
datorate conducerii în stare de ebrietate
· Peste
60% din accidentele rutiere, crimele violente şi violurile sunt datorate
consumului de alcool
CONSUMUL DE ALCOOL DETERMINĂ MODIFICĂRI
ÎN ORGANISM:
Ce este dependenţa fizică?
• Se
vorbeşte despre dependenţă fizică atunci când apar fenomene de sevraj
(ansamblul simptomelor fizice neplăcute, cauzate de lipsa alcoolului din
sânge).
•
Dependenţa fizica este o consecinţă a unui consum frecvent de alcool şi
a adaptării treptate a organismului la acesta (creşterea toleranţei). Drept
urmare, organismul are nevoie de alcool pentru a-şi împlinii funcţiile.
•
Senzaţia trupească de "normalitate" se instalează abia atunci
când alcoolul este prezent.În schimb, cel în cauză simte că-i lipseşte
"ceva" atunci când trebuie să se descurce fără alcool.
• Dacă
alcoolemia (concentraţia de alcool în sânge) nu este restabilită după ce
alcoolul a fost administrat sau dacă acesta a fost luat în cantitate
insuficientă atunci apar simptomele de sevraj: tremurături, senzaţie de vomă,
sudoraţie abundentă, tulburări de somn, frică, nelinişte.
Ce este dependenţa psihică?
•
Dependenţa psihică este iniţial dorinţa, iar apoi cerinţa obsesivă a
unei persoane de a se sprijini pe efectele drogului, pentru că astfel se
creează o stare în care problemele devin mai puţin de nerezolvat şi multe
situaţii din viaţa de zi cu zi devin mai plăcute sau în orice caz mai
suportabile.
•
Dependenţa psihică se instalează treptat: la început se bea pentru
motive neînsemnate, de exemplu din cauza proastei dispoziţii matinale.
• Dar
consumul repetat creează cu timpul convingerea că nu poţi trăi mulţumit decât
dacă ai băut ceva. Atunci când tot mai multe situaţii de viaţă sunt resimţite
ca fiind stresante, plictisitoare sau frustrante, alcoolul câştigă în
importanţa pentru echilibrul psihic.
•
Atunci când alcoolul nu mai este la îndemână, apare discomfortul psihic.
1. Tratamenul dependenţei fizice - se realizează în
spitale, prin dezalcoolizare
2. Tratamentul dependenţei psihice - se realizează
prin consiliere şi terapie
3. Relaţiile sociale - se realizează în paralel cu
tratamentul dependenţei fizice şi psihice
• Cu
toate ca multor adulţi nici măcar nu le place să se gândească la aceasta,
adevărul este că mulţi copii încearcă alcoolul în timpul liceului şi mai de
vreme, cu mult înainte de a fi legal pentru ei să îl consume. Cercetările arată
că aproape 80% din copiii ajunşi la liceu au încercat deja alcoolul.
NOI STRATEGII DE APLICARE A LEGII ÎN DOMENIUL
DROGURILOR
În ultimii ani, flagelul drogurilor reprezintă
fenomenul cel mai complex, profund şi tragic al lumii contemporane, în
condiţiile în care, anual, miliarde de dolari şi sute de mii de oameni sunt
antrenaţi în acest mariaj al morţii, numit „Traficul şi consumul ilicit de
droguri”.
Este o realitate faptul că de mii de ani drogurile au
fost folosite legal sau ilegal, de la o etapă la alta a evoluţiei societăţii,
însă, dincolo de acceptarea sau de respingerea drogurilor de către societate,
efectele negative ale acestora asupra stării somatice şi psihice a individului
şi asupra relaţiilor lui sociale au devenit incontestabile. Acest adevăr a
determinat fără îndoială un transfer al mentalităţilor, prin deplasarea
accentului pe prevenirea apariţiei acestei „boli”, pe tratament, asistenţă,
consiliere şi reintegrare socială şi, numai în subsidiar, pe tratarea „bolii”
prin pedeapsă, prin izolarea din comunitate a celor care au încălcat ordinea
normativă.
Combaterea traficului şi consumului de droguri a
reprezentat şi reprezintă la nivel naţional o problemă socială complexă, având
în vedere că traficul ilicit de droguri este o activitate criminală foarte
lucrativă, cu caracter supranaţional, care acţionează în conformitate cu legile
economiei de piaţă, având drept scop imediat alimentarea centrelor de consum şi
ca finalitate obţinerea unor enorme beneficii, ceea ce presupune în mod
justificat interesul statului de a-şi orienta în mod cât mai eficient propria
politică în lupta antidrog, pentru apărarea propriilor cetăţeni şi salvarea
valorilor socio-morale.
In România, Legea nr. 143/2000, cu modificările şi
completările ulterioare privind prevenirea şi combaterea traficului şi
consumului ilicit de droguri, constituie cadrul legislativ actual şi conţine
toate elementele constitutive ale infracţiunilor privind drogurile.
Toate infracţiunile la regimul drogurilor, implică din
partea subiectului activ, intenţie directă sau indirectă sub forma vinovăţiei,
cu anumite particularităţi.
ART. 4 (1) Cultivarea, producerea, fabricarea,
experimentarea, extragerea, prepararea, transformarea, cumpărarea sau deţinerea
de droguri de risc pentru consum propriu, fără drept, se pedepseşte cu
închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.
(2) Dacă faptele prevăzute la alin. (1) privesc
droguri de mare risc, pedeapsa este închisoarea de la 6 luni la 3 ani.
Astfel, forma de vinovăţie cerută pentru infracţiunea
prevăzută la articolul 4 din lege (cultivarea, producerea, fabricarea,
experimentarea, extragerea, prepararea, transformarea, cumpărarea sau deţinerea
de droguri pentru consum propriu fără drept) este numai intenţia directă,
făptuitorul realizând acţiunile ce formează elementul material al infracţiunii
în scopul consumului propriu, prezumandu-se astfel că este consumator, inexistenţa acestui scop ducând la o altă încadrare juridică (articolul 2 din
lege).
Implementarea conceptului de justiţie terapeutică în
România
După intrarea în vigoare a noului Cod Penal, la data
de 1 februarie 2014, au fost aduse modificări Legii nr. 143/2000, cu
modificările şi completările ulterioare, prin Legea nr. 187/2012 pentru punerea
în aplicare a Legii nr. 289/2009 privind Codul Penal, în sensul adaptării
pedepselor pentru infracţiunile prevăzute în legea specială potrivit logicii
sancţionatorii a noului Cod penal, actualizării trimiterilor la normele din
Partea specială a Codului penal, dezincriminării unor fapte, precum şi
aplicării prevederilor art. 19 ca şi alternativă la pedeapsa închisorii.
Prin întărirea rolului de legătură a centrelor de
prevenire, evaluare şi consilere antidrog din cadrul Agenţiei Naţionale
Antidrog între sistemul de aplicare a legii şi managementul serviciilor de
asistenţă destinate consumatorilor de droguri, au fost create premisele necesare
pentru punerea în practică a conceptului de justiţie terapeutică.
În România, funcţia principală a penitenciarului şi-a
mutat treptat accentul de pe domeniul custodial (prin care se urmarea izolarea
infractorului de societate, prin prisma pericolului social pe care-l
reprezenta) pe domeniul educaţional-recuperativ (psiho-social şi terapeutic),
prin desfăşurarea numeroaselor programe educative şi de asistenţă psihosocială
în vederea scăderii riscului recidivei şi creşterii şanselor de reinserţie şi
reintegrare socială.
Spre deosebire de sistemul actual de justiţie penală
şi celelalte forme comunitare de aplicare a legii, justiţia terapeutică
reprezintă un progres semnificativ înregistrat în elaborarea şi implementarea
unui sistem eficient de abordare a grupurilor vulnerabile[1], aşa cum sunt ele
definite în Memorandumul privind Incluziunea Socială (JIM) şi în Legea
asistenţei sociale 292/2011. Din perspectiva justiţiei terapeutice,
consumatorul de droguri şi consumatorul dependent sunt abordaţi din perspectiva
patologiei medicale şi sociale şi, implicit, a serviciilor şi intervenţiilor
intregrate specializate medicale, psihologice şi sociale.
Jutitiţia terapeutică reprezintă, în esenţă,
promovarea rolului legii ca agent terapeutic, principiile acesteia fiind
centrate pe „modalităţile psiosociale” prin care legile şi procesele juridice
afectează indivizii implicaţi în procesul penal. Justiţia terapeutică
reprezintă o abordare orientată către rezultate, determinând efectele produse
de sistemul legislativ în materie şi analizând cauzele acestora, principiul
fundamental asimilat jurisprudenţei terapeutice fiind opţiunea terapeutică dar
neexcluzând măsurile de manifestare a actului de justiţie.
Cadrul de aplicare a prevederilor pentru punerea în
aplicare a Legii nr. 289/2009 privind Codul Penal este stabilit prin
Regulamentul de aplicare a Legii nr.143/2000, cu modificările şi completările
ulterioare, aprobat prin Hotărârea de Guvern 860/2005, cu modificările şi
completările ulterioare.
În acest act normativ secundar sunt definţi termeni şi
expresii ca: servicii medicale, servicii sociale, dependenţa de droguri,
polidependenţă, urgenţă, diagnostic dual: sindrom de abstinenţă, intoxicaţie
acută, supradoză, reducerea riscurilor asociate consumului, afecţiuni asociate
consumului, decese datorate consumului, dezintoxicare, manager de caz,
metaboliţi.
În Hotărârea de Guvern 860/2005, cu modificările şi
completările ulterioare, se remarcă abordarea logică şi sistemică a „prevenirii
şi combaterii traficului şi consumului ilicit de droguri”, cadrul fiind
asigurat de definirea măsurilor de prevenire şi combatere. Dacă pentru măsurile
de combatere a fost suficientă referirea la activităţile desfăşurate de
organele administraţiei publice şi organele judiciare, măsurile de prevenire
sunt definite şi chiar exemplificate. Astfel, măsurile de prevenire a
consumului ilicit constau în totalitatea activităţilor desfăşurate de către
instituţiile abilitate, în scopul evitării începerii consumului, întârzierii
debutului acestuia, trecerii la un consum cu risc mai mare şi promovării unui
stil de viaţă sănătos; acestea pot fi: informare, educare,
comunicare-sensibilizare, conştientizare, câştigare de abilităţi etc
Programele de prevenire pe baza cărora se desfăşoară
măsurile exemplificate se elaborează conform unor standarde de calitate,
elaborate de Agenţia Naţională Antidrog, pe baza evaluării necesităţilor şi în
raport cu anumite criterii: situaţia populaţiei căreia se adresează, a mediului
în care se implementează şi a tipului de drog avut în vedere.
Dezvoltarea dispoziţiilor legale privind programele
integrate de asistenţă se realizează în mod sistematic, în funcţie de etapele
procesului de acordare a serviciilor de asistenţă medicală, psihologică şi
socială:
ü evaluarea,
care are ca scop selectarea tipului de program pentru beneficiar;
ü stabilirea
programului si elaborarea planului individualizat de asistenţă;
ü includerea
într-un program integrat de asistenţă, prin semnarea acordului de asistenţă;
ü elaborarea
planului individualizat de asistenţă;
ü implementarea
măsurilor prevăzute în planul individualizat;
ü monitorizarea
şi evaluarea implementării măsurilor prevăzute în planul individualizat si a
rezultatelor acestora;
ü terminarea
programului.
Prima etapă a procesului de asistenţă a consumatorului
se desfăşoară în următoarele cazuri:
ü la
solicitarea consumatorului sau a reprezentantului legal, în cazul minorilor,
sau a persoanelor cu capacitate de exerciţiu restrânsă;
ü la dispoziţia
procurorului sau, după caz, a altui organ judiciar;
ü în situaţii
de urgenţă;
ü la
solicitarea altor furnizori de servicii, atunci când consumatorul s-a adresat
direct acestora.
Deosebit de importantă în selectarea serviciilor în
concordanţă cu nevoile personale ale beneficiarului, evaluarea se realizează pe
arii multiple:
ü Potenţial
acut de intoxicaţie şi/sau de sindrom de abstinenţă bazat pe istoricul personal
şi de consum si pe semnele specifice ale acestora;
ü Condiţii
biomedicale şi complicaţii curente care, deşi nu au legătură cu sindromul de
abstinenţă sau intoxicarea, necesită tratament deoarece pot genera riscuri sau
pot complica procesul de asistenţă şi reabilitare;
ü Condiţii
psihologice şi/sau psihiatrice şi complicaţii, precum şi alte condiţii care pot
genera riscuri sau pot afecta procesul de asistenţă şi reabilitare, cum sunt:
acceptarea /rezistenţa la tratament, potenţial de recădere, continuarea
utilizării etc.
ü Condiţii
sociale şi familiale care pot fi surse de suport individual, familial sau
comunitar sau pot îngreuna/împiedica procesul de asistenţă şi reabilitare;
ü Situaţia
juridică anterioară şi prezentă.
Monitorizată de managerul de caz, evaluarea este efectuată
de personalul centrului de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog, precum
şi de alţi furnizori de servicii. Regulamentul de aplicare a legii conţine
dispoziţii referitoare la elaborarea raportului de evaluare, prezentarea
acestuia consumatorului şi exprimarea acordului de includere în program,
diferenţiind situaţiile în funcţie de calitatea beneficiarului. Astfel, dacă
evaluarea se realizează la solicitarea procurorului, procedura stabilită de
lege este următoarea: instituţiile medico-legale au obligaţia să transmită
centrului de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog o copie a raportului de
expertiză toxicologică, în termen de 5 zile de la dispunerea acesteia de către
procuror pentru întocmirea raportului de evaluare.
Pentru consumatorul care se prezintă la centrul de
prevenire, evaluare şi consiliere antidrog pentru acordarea de servicii de
asistenţă sau la solicitarea altor furnizori de servicii, atunci când
consumatorul s-a adresat direct acestora- evaluarea se realizează fără expertiza
toxicologică.
Acordul consumatorului cu includerea în program este
exprimat prin semnarea de către acesta a unui contract terapeutic la care este
anexat planul individualizat de asistenţă.
În situaţia în care evaluarea a fost solicitată de
către procuror, acesta prezintă învinuitului/inculpatului raportul de evaluare
cu recomandarea de includere într-un program integrat de asistenţă şi îi
solicită acordul.
Ultima etapă a procesului de asistenţă, finalizarea
programului intervine în următoarele cazuri:
ü la
finalizarea programului;
ü la
solicitarea consumatorului, caz în care se impune semnarea unui document, după
informarea completă asupra consecinţelor unei astfel de acţiuni;
ü la schimbarea
programului, ca urmare a evaluării implementării măsurilor de asistenţă.
Caracterul multidisciplinar al serviciilor de
asistenţă pentru consumator presupune clarificări cu privire la furnizorii
acestora. Creşterea accesibilităţii consumatorilor la serviciile de asistenţă
este permisă de varietatea pachetelor de servicii ale furnizorilor, aceştia
putând fi atât publici (serviciul public de asistenţă psiho-socială, prevenire,
evaluare şi consiliere antidrog, serviciul public de asistenţă medicală - de
urgenţă, primară, ambulatorie sau de specialitate - serviciul public de
asistenţă socială, potrivit legislaţiei în vigoare, alte servicii publice, cât
şi privaţi - asociaţii şi fundaţii şi orice alte forme organizate ale
societăţii civile, persoane fizice şi juridice autorizate în condiţiile legii,
organisme internaţionale care desfăşoară activităţi în domeniu.
Sunt reglementate, de asemenea, tipurile de centre în
care se furnizează servicii de asistenţă pentru consumatorii de droguri:
● centrul de
evaluare, prevenire şi consiliere antidrog din cadrul Agenţiei Naţionale Antidrog:
acordă unul sau mai multe servicii de asistenţă medicală, psihologică şi
socială în regim ambulatoriu şi asigură managementul de caz;
·
centrul de zi: acordă servicii de asistenţă în regim ambulatoriu, pe o
perioadă de 12 ore;
· centrul
rezidenţial, sub formă de comunitate terapeutică, locuinţă protejată, locuinţă
socială, centre vocaţionale care acordă servicii de asistenţă în regim
hotelier;
·
centrul de asistenţă integrată a adicţiilor: acordă unul sau mai multe
servicii de asistenţă medicală, psihologică şi socială în regim ambulatoriu;
·
centrul de dezintoxicare în regim spitalicesc care acordă servicii
medicale de dezintoxicare într-o structură de tip intraspitalicesc;
·
centrul de reducere a riscurilor asociate consumului de droguri care
acordă servicii de reducere a riscurilor asociate consumului de droguri în
regim ambulatoriu sau de unităţi mobile;
· alte
categorii de instituţii publice sau private, prevăzute de lege.
În contextul abordării inovative tip justiţie
terapeutică, în aplicarea reglementărilor în viagoare, începând cu data
intrării în vigoare a noului Cod Penal şi Cod de Procedură Penală (01.02.2014),
procurorul dispune evaluarea persoanei consumatoare de droguri de către centrul
de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog, în scopul includerii acesteia în
circuitul integrat de asistenţă a persoanelor consumatoare de droguri.
La nivelul Agenţiei Naţionale Antidrog a fost
elaborată o procedură specifică de lucru, ce are ca scop reglementarea
activităţii de evaluare a consumatorilor de droguri, ca urmare a aplicării art.
19 din Legea nr. 143/2000 privind
prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, cu
modificările şi completările ulterioare.
În scopul monitorizării şi eficientizării activităţii
de evaluare a consumatorilor de droguri ca urmare a aplicării art. 19 din Legea
nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit
de droguri, cu modificările şi completările ulterioare, prin aplicarea, la
nivelul Centrelor de Prevenire, Evaluare şi Consiliere Antidrog, a procedurii
de lucru PI-146-ANA-Ediţiile 1 si II -2014, a fost realizată o colectarea
trimestrială centralizată a indicatorilor specifici.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu