Modificări legislative ce pot facilita accesul societății
civile în organisme importante ale statului
Ce am învățat din proiectele de monitorizare a
Consiliului Național de Integritate și a Consiliului Național pentru Combaterea
Discriminării și cum propunem să se modifice legislația astfel încât controlul
societății civile asupra acestora să fie mai eficient.
La încheierea proiectului "Societatea civilă
implicată în eficientizarea Consiliului Naţional de Integritate- CNI”,
APADOR-CH a făcut publice o serie de propuneri de modificări legislative ce ar
putea facilita accesul reprezentanților societății civile în instituții
importante cum sunt CNI sau CNCD și ar contribui la depolitizarea acestora. În
esență e vorba despre preluarea în legislația ce vizează CNCD a unor bune
practici din modelul CNI. Propunerile vizează și o clarificare a condițiilor pe
care un cetățean trebuie să le îndeplinească pentru a accede în CNCD, întrucât
legislația permite în prezent și accesul unor colaboratori/informatori ai
actualelor servicii de informații.
Reamintim că în cadrul proiectului Societatea civilă
implicată în eficientizarea Consiliului Național de Integritate –CNI,
societatea civilă a reușit să aibă doi reprezentanți în CNI (un membru și un
supleant), și chiar să ocupe poziția de președinte CNI, prin persoana domnului
Ciprian Ciucu. Nu s-a reușit aceeași performanță și în CNCD, care s-a dovedit
un organism mult mai politizat și greu de penetrat în lipsa unui sprijin
politic evident din partea partidelor parlamentare, și în condițiile unei
legislații ambigue.
Iată pe scurt care sunt propunerile de modificare a
Ordonanței de Guvern nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor
formelor de discriminare:
- A)
Eliminarea posibilității legale ca din cadrul consiliului director al CNCD să
facă parte și persoana care este
lucrător operativ, inclusiv acoperit, informator sau colaborator al actualelor
servicii de informaţii (spre deosebire de Legea ANI, care interzice membrilor
CNI să fi făcut sau să facă parte/să colaboreze cu orice structură de
informații, trecute sau actuale, legea CNCD interzice membrilor CNCD doar să fi
fost în relații cu fostele servicii de informații).
- B)
Introducerea condiției pentru membrii consiliului director al CNCD de a nu face
şi de a nu fi făcut parte, în ultimii 3 ani, din niciun partid politic,
formaţiune sau alianţă politică (aceeasi conditie este prevazuta in legea ANI
pentru membrii CNI si are un rol benefic evident, constând în diminuarea
substanțială a cauzelor care duc la politizarea excesivă a entității publice).
- C)
Introducerea unei prevederi exprese în sensul că un număr de locuri în consiliul
director al CNCD (de exemplu 3 locuri din totalul de 9) este alocat
reprezentanților societății civile (propuși de organizaţiile societăţii civile
legal constituite, cu activitate în domeniul drepturilor omului). Prevederi
similare există și în alte legi privind funcționarea unor entități publice. De
exemplu, potrivit legilor care reglementează organizarea și funcționarea CSM și
CNI, societatea civilă are 2 locuri "rezervate” în CSM (art. 3 lit. b din
Legea 317/2004 privind CSM) și 1 loc "rezervat” în CNI (art. 35 al. 1 lit.
i din Legea 144/2007 privind ANI).
- D)
Modificarea art. 23 al. 4 pentru a se elimina ambiguitatea de redactare, care
permite parlamentului doar să urmărească (să-și propună) o proporție de 2/3
juriști în CNCD, fără să existe clar/neinterpretabil stipulată obligația ca
minimum 2/3 din membrii consiliului director al CNCD să aibă studii juridice.
Practic, din textul legal ar trebui să fie eliminată sintagma "se va
urmări” pentru a da textului un conținut imperativ, de genul: ”Din numărul
membrilor Colegiului director, minimum două treimi dintre aceştia trebuie să
fie licenţiaţi în ştiinţe juridice.”
- E)
Introducerea unei dispoziții legale care să prevadă clar și detaliat criteriile
și procedura ce trebuie urmată de comisiile parlamentare pentru acordarea
avizului pentru candidații la consiliul director al CNCD. Trebuie reglementat
clar și efectul avizului (consultativ) dat de comisii, respectiv pentru ce
motive candidații audiați în comisii nu mai pot fi supuși votului plenului. În
mod normal, orice candidat care întrunește condițiile legale ar trebui să poată
fi suspus votului în plen. În realitate, în comisii se stabilesc doar unii
candidați care vor fi votați în plen, iar ceilalți sunt împiedicați să fie
supuși acestui vot, din motive necunoscute și neprecizate în lege. Este cazul
celor 4 reprezentanți ai societății civile care au candidat în acest an pentru
CNCD și care, deși nu li se poate imputa încălcarea vreunei condiții legale, au
fost împiedicați de comisiile parlamentare să fie supuși votului în plenul
Parlamentului.
APADOR-CH va repeta experiența CNCD din acest an și în
2016, când expiră mandatele altor membri CNCD. Asociația se pregătește de acum
pentru a propune cu mai mult succes câțiva reprezentanți ai societății civile
în CNCD.
Cred ca este o idee interesanta. In felul acesta am avea mai mult acces la informatii !
RăspundețiȘtergere