Instituţia Prefectului - Judeţul Caraş-Severin a organizat joi, 24 iunie a.c., ora 11,00, la sediul Palatului Administrativ, Sala de Protocol – Cabinet Prefect, şedinţa Colegiului Prefectural Caraş-Severin în sistem de videoconferință, cu următoarea tematică:
1.
Informare privind stadiul încheierii contractelor cu
furnizorii de servicii
medicale, medicamente și dispozitive medicale
în anul 2021.
2.
Raport privind activitatea de colectare a creanțelor
bugetului general consolidat
în primele luni ale anului 2021.
3.
Analiza unui proiect important pentru județul Caraș-Severin (în faza de
execuție) Obiectivul Restaurarea Patrimoniului Cultural din Comuna Vermeș,
Biserica de Lemn Adormirea Maicii Domnului din Ersig, Județul Caraș-Severin.
4.
Diverse.
- Aprobarea Procesului - Verbal încheiat cu ocazia şedinţei Colegiului Prefectural al Judeţului Caraş-Severin din data de 20.05.2021.
Pentru informaţii suplimentare vă puteţi adresa Instituţiei Prefectului – Judeţul Caraş-Severin, Serviciul Afaceri Europene, Coordonare Instituțională și Situații de Urgență, telefon 0255/21.93.98 sau nr.0255/21.68.50.
CONSILIUL CONSULTATIV PENTRU
PROTECŢIA CONSUMATORILOR AL JUDEŢULUI CARAŞ-SEVERIN
Şedinţa din 24.06.2021, ora 12,00.
Ordinea de zi:
1. Informare privind
modul de respectare a prevederilor legale privind protecția
consumatorilor la
comercializarea legumelor şi fructelor proaspete.
Prezintă: Comisariatul
Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Caraş-Severin.
2. Diverse
1.
Informare privind
modul de respectare a prevederilor legale privind protecția
consumatorilor
la comercializarea legumelor şi fructelor proaspete.
Prezintă:
Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Caraş-Severin.
Informare
privind modul de respectare a prevederilor legale privind protecția consumatorilor la comercializarea legumelor şi fructelor proaspete
În conformitate cu programul de control aferent trimestrului II 2021, în perioada 17.05 - 28.05.2021, s-a desfasurat o tematică de control pentru verificarea modului în care se respectă prevederile legale privind protecţia consumatorilor la comercializarea legumelor şi fructelor proaspete în magazine alimentare, hiper/supermarketuri, pieţe agroalimentare, depozite şi pieţe en-gros.
Cadrul legal, nelimitativ, a fost următorul:
·
Legea prevenirii nr. 270/2017
·
Hotărârea
Guvernului nr. 33/2018 privind stabilirea contravenţiilor care intră sub
incidenţa Legii prevenirii nr. 270/2017, precum şi a modelului planului de
remediere
·
REGULAMENTUL (UE) nr.1308/2013 de instituire a unei organizări comune a
piețelor produselor agricole și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72,
(CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1037/2001 și (CE) nr. 1234/2007.
· Regulamentul de punere în aplicare (UE) NR. 543/2011 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1234/2007 al Consiliului în ceea ce privește sectorul fructelor și legumelor și sectorul fructelor și legumelor prelucrate
· Ordin nr.420/2008 privind stabilirea atribuţiilor Inspecţiei de Stat pentru Controlul Tehnic în Producerea şi Valorificarea Legumelor şi Fructelor;
· Regulamentul (UE) nr.1169/2011 peivind informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare;
·
OG nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, cu
modificările şi completările ulterioare;
·
Legea nr.363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale
comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu
legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor ;
·
HG nr.947/2000 privind modalitatea de indicare a
preţurilor produselor oferite consumatorilor spre vanzare;
·
Ordinul nr. 72/2010 privind unele măsuri de informare a consumatorilor,
cu modificările şi completările ulterioare.
Au fost urmărite, în principal,
următoarele aspecte:
I. Legalitatea şi modul de comercializare a legumelor şi fructelor
- existenţa documentelor de provenienţă;
- starea ambalajelor de transport;
-
verificarea încadrării legumelor
şi fructelor în cerinţele calitate din standardele de comercializare specifice
Lista fructelor şi
legumelor destinate consumului în stare proaspătă, care se supun standardelor
de comercializare ( art.3 din
Regulamentul UE nr.543/2011- Standardele de comercializare specifice prevăzute la
articolul 113 alineatul (1) litera (b) din Regulamentul (CE) nr. 1234/2007)
este următoarea:
·
Mere;
·
Citrice;
·
Fructe kiwi;
·
Lăptucă, cicoare de grădină şi cicoarea de grădină cu frunze întregi;
·
Piersici şi nectarine;
·
Pere;
·
Căpşuni;
·
Ardei grasi;
·
Struguri de masă;
·
Tomate;
În sensul articolului 113a alineatul (3) din
Regulamentul (CE) nr. 1234/2007, prin „deținător” se înțelege orice persoană
fizică sau juridică care deține fizic produsele în cauză.
- verificarea legumelor şi fructelor care nu sunt cuprinse în listă cu privire la încadrarea în „ cerinţele minime de calitate” prevăzute în Anexa I Partea A” din Regulamentul nr.543/2011 („Fructele și legumele care nu fac obiectul unui standard de comercializare specific trebuie să se conformeze standardului de comercializare general.” art.3 Regulamentul UE nr.543/2011) astfel:
„1. Cerințe minime de calitate
În limita toleranțelor admise,
produsele sunt:
— întregi,
— sănătoase; se exclud produsele
afectate de putregai sau alterate astfel încât devin improprii pentru consum,
— curate, fără materii străine
vizibile,
— fără dăunători,
— fără deteriorări cauzate de
dăunători care afectează pulpa,
— fără umezeală externă anormală,
— fără miros și/sau gust străin.
Starea produselor trebuie să le
permită:
— să reziste la transport și la
manipulare,
— să ajungă în stare satisfăcătoare la locul de destinație.
Trei operatori economici au fost sancționați contravențional cu amendă în cuantum total de 7000 lei și un avertisment pentru că la data și ora controlului expuneau la comercializare fructe depreciate calitativ și alterate încălcând prevederile art.7 lit.B prima liniuța din OG nr. 21/1992 actualizată, produsele cu abateri în cantitate de 8 kg și valoare de 97 lei fiind oprite definitiv de la comercializare și retrase din circuitul consumului uman.
2. Cerințe minime de maturitate
Produsele trebuie să fie suficient de dezvoltate, dar nu prea dezvoltate; fructele trebuie să fie satisfăcător de coapte și nu trebuie să fie prea coapte. Dezvoltarea produselor și stadiul lor de maturitate trebuie să le permită continuarea procesului de coacere și atingerea unui grad de coacere satisfăcător.
Nu s-au constatat abateri
II. Informare consumatori
2.1.Etichetare
- existenţa pe ambalajele de
transport a informaţiilor conform art.11 din Ordinul MAPDR
nr. 420/2008 privind stabilirea atribuţiilor Inspecţiei de Stat pentru Controlul
Tehnic în Producerea şi Valorificarea Legumelor şi Fructelor care prevede că:
”(1)Informaţiile solicitate în mod
special prin standarde de comercializare trebuie să fie prezentate în mod
lizibil şi vizibil pe una din părţile ambalajului, fie imprimate direct pe
colet, astfel încât să nu poată fi şterse, fie pe o etichetă care este parte
integrantă din ambalaj sau bine ataşată acestuia şi sunt următoarele:
1.
Ambalatorul/expeditorul;
2.
Produsul;
3.
Specia sau
soiul ( dacă este cazul);
4.
Tara de
origine;
5.
Categoria de
calitate;
6.
Calibrul (
dacă este cazul);
7.
Marca oficială
de control ( opţional)
(2)Pentru produsele transportate în vrac şi
încărcate direct în mijloacele de transport informaţiile de la alin(1) sunt
prezentate în documentele de însoţire.”
- Elementele suplimentare de etichetare prevăzute
de standardele de
comercializare specifice ( aferente fructelor şi legumelor incluse în lista
mentionată la capitolul I din tematică)
Unsprezece operatori economici au fost sancționați
contravențional cu 4 amenzi în cuantum total de 12000 lei și 7 avertismente
pentru că la data și ora controlului încălcau prevederile art. 18 din OG nr.
21/1992 actualizată neafișând calitatea și/sau țara de proveniență a legumelor
și fructelor expuse la comercializare.
Trei operatori economici au fost sancționați
contravențional cu amenzi în cuantum total de 21000 lei pentru că la data și
ora controlului încălcau prevederile art. 6 alin.1 lit. b) din Legea 363/2007
deoarece expuneau la comercializare legume și fructe la care existau diferențe
între țara de proveniență afișată la raft și menționată pe eticheta de preț și
cea menționată în documentele de proveniență puse la dispoziție în timpul
acțiunii de control, consumatorii fiind induși în eroare cu privire la țara de
origine a legumelor și fructelor. Totodată, conform prevederilor art. 13 alin.
1 lit. a) din Legea 363/2007 actualizată s-a dispus prin decizie și măsura de
încetare sau instituirea procedurilor legale corespunzătoare pentru încetarea
practicii comerciale incorecte.
2.2. Afişare preţuri
Doi operatori economici au fost sancționați contravențional cu amendă în cuantum de 10000 lei pentru că la data și ora controlului nu informau consumatorii cu privire la prețul legumelor și fructelor aflate la comercializare.
2.3. Afişarea la loc vizibil a plachetei cu numarul de telefon TELEFONUL CONSUMATORILOR, conform prevederilor Ordinului Preşedintelui ANPC nr.72/2010, cu modificările şi completările ulterioare
Nu s-au constatat abateri
2.4. Promoţii
III.Condiţii de expunere la comercializare.
Nu s-au constatat abateri.
IV. Alte abateri.
Nouă operatori economici au fost sancționați
contravențional cu amenzi în cuantum total de 3600 lei pentru că la data și ora
controlului încălcau prevederile art. 32 lit. l) din HG nr. 348/2004
actualizată neafișând la locul de comercializare denumirea firmei și sediul
social.
Cu ocazia acestei acțiuni tematice de control au fost verificați 21 de operatori economici la care au fost încheiate 21 de procese verbale de constatare contravenție prin care au fost aplicate 8 avertismente și 21 de amenzi contravenționale în cuantum total de 53600 lei, s-a aplicat măsura complementară de oprire definitivă şi retragerea din circuitul consumului uman a produselor cu abateri în cantitate de 8 kg şi valoare de 97 lei și s-a aplicat măsura de încetare sau instituirea procedurilor legale corespunzătoare pentru încetarea practicii comerciale incorecte la trei operatori economici.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu