Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



miercuri, 7 aprilie 2021

Aplicarea științelor comportamentale pentru reducerea utilizării autovehiculelor înTimișoara – rezultatele studiului realizat de ADR Vest și University College London

Agenția pentru Dezvoltare Regională (ADR) Vest a prezentat rezultatele studiului care a analizat „Atitudini și comportamente privind transportul în Timișoara”, realizat împreună cu University College London (UCL), sub supravegherea Prof. Dr. Constantin Rezlescu.
Raportul întocmit a fost pus la dispoziția Primăriei Timișoara și prezentat astăzi, 6 aprilie 2021, într-o conferință de presă comună la care au participat directorul general al ADR Vest, domnul Sorin Maxim, alături de primarul municipiului Timișoara, domnul Dominic Fritz, și de Prof. Dr. Constantin Rezlescu, cel care a supravegheat studiul realizat de Sarah Flecke, de la University College London,Departamentul de Psihologie Experimentală.
Scopul demersului este aplicarea științelor comportamentale pentru reducerea utilizării autovehiculelor personale în Timișoara.

Respondenții (1.190 de participanți/respondenți) au fost întrebați, de exemplu, ce anume i-ar motiva să folosească mai mult transportul public. Principalii factori, la mică diferență unul față de altul, au fost cursele mai frecvente, creșterea vitezei și creșterea gradului de curățenie al vehiculelor.
Sunt constatări care sugerează totodată o diferență între percepția celor care nu folosesc de fapt transportul public și experiența utilizatorilor principali.
„O asemenea diferență indică o posibilă problemă de imagine a sistemului de transport public, mai degrabă decât o problemă structurală sau fizică (...) Poate exista potențial de intervenții care să amelioreze imaginea transportului public în Timișoara”, se arată în raport.
Intervențiile care promovează utilizarea transportului public pot atinge eficacitatea maximă când accentuează viteza și fiabilitatea rețelei. Constatările studiului sugerează că evidențierea timpului de călătorie mai scurt și previzibil în comparație cu autoturismele sunt strategii eficace pentru a stimula renunțarea la vehiculele personale. Sondajul exploratoriu a arătat și că participanții, în special cei care nu sunt utilizatori principali, au cunoștințe limitate privind orarul transportului public, un alt aspect la care se poate lucra.
Dacă discutăm despre transportul cu bicicleta, mulți locuitori ai orașului consideră că mersul cu bicicleta este rapid, dar siguranța este principala barieră în calea utilizării. Și asta în condițiile în care aprox. 70% dintre respondenți au în gospodărie una sau mai multe biciclete.
Deși sunt necesare îmbunătățiri de infrastructură (de exemplu, piste corespunzătoare), constatările studiului evidențiază faptul că percepția privind siguranța și sentimentul de a fi respectat pe șosea sunt importante și ele. „Campaniile de accentuare a drepturilor bicicliștilor pe șosea și schimbarea statu-quoului astfel încât bicicliștii să fie o prezență obișnuită pot completa în mod eficace infrastructura pentru biciclete”, se arată în raport.
Constatările din studiul exploratoriu sugerează și nevoia de mai multe informații și aplicații moderne privind utilizarea pistelor de biciclete.

Au fost identificate mai multe zone în jurul cărora pot fi concepute intervenții pentru schimbarea comportamentelor: mândria locală - mândria de a fi timișorean, previzibilitatea și viteza transportului, siguranța (sau lipsa siguranței) deplasărilor cu bicicleta, costul (financiar și nefinanciar) ridicat al mijloacelor de transport personale, au reliefat realizatorii studiului.
Pentru fiecare dintre aceste elemente, au fost concepute și testate mai multe intervenții comportamentale care ar putea conduce la reducerea utilizării autoturismului personal.

Raportul complet, în care regăsiți rezultatele studiului, intervențiile propuse și concluziile, poate fi consultat pe site-ul ADR Vest.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu