Fondurile nerambursabile acordate prin Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) pentru gestionarea și prevenirea riscurilor la nivelul exploatațiilor se ridică la o valoare totală de aproximativ 5,7 milioane de euro, beneficiari fiind 2.574 fermieri.
Acest sprijin financiar acordat fermierilor activi este de 70% din valoarea primei de asigurare eligibile și plătită efectiv de fermier și este acordat în cadrul submăsurii 17.1 „Prime de asigurare a culturilor, a animalelor și a plantelor”, din Programul Național de Dezvoltare Rurală 2014 – 2020 (PNDR 2020). Alocarea totală pentru această submăsură este de 23,6 milioane de euro.
Față
de anul 2019, numărul de solicitări și în speță suma care va reveni
beneficiarilor este de aproape patru ori mai mare.
Până în prezent, au fost deschise două sesiuni de primire a cererilor de finanțare, depunându-se în total
7.809 de cereri de finanțare, cu o valoare de 15,8 milioane euro. Dintre acestea, 5.720 de cereri, cu o valoare de 11,2 milioane euro, au fost admise pentru finanțare.În prima
sesiune, deschisă în anul 2019 pentru
asigurarea culturilor de primăvară din 2019, fermierii au depus 1.572 de cereri de finanțare, însumând
3,4 milioane euro, din care au fost admise pentru finanțare 1.073 cereri, cu o
valoare de 1,8 milioane euro.
În cea
de a doua sesiune, deschisă în anul 2020,
au fost depuse 6.237 de cereri de
finanțare prin care s-au solicitat 12,3 milioane euro. Dintre acestea, până în
prezent, 4.647 au fost admise pentru finanțare, valoarea acestora fiind de 9,4
milioane euro. Sesiunea din 2020 a avut ca scop asigurarea
culturilor de toamnă din anul 2019 și a
culturilor de primăvară din anul 2020.
Riscurile eligibile în cadrul submăsurii 17.1 sunt fenomenele climatice nefavorabile, respectiv: seceta, arșița, inundațiile, grindina, înghețul (timpuriu de toamnă, de iarnă sau târziu de primăvară), ploile torențiale sau ploile excesive și de lungă durată, furtuna, vijelia, uraganul sau tornada. De asemenea, printre riscurile eligibile pentru finanțare se numără și infestările cu organisme de carantină dăunătoare plantelor prevăzute în HG nr. 563/2007, cu modificările și completările ulterioare.
Creșterea
spectaculoasă a numărului de solicitări și a sumelor angajate se datorează în
primul rând măsurilor pe care AFIR le-a implementat în anul 2020 pentru
simplificarea procesului de depunere a cererilor de finanțare, de implementare și
de obținere a plăților de către beneficiari.
O
astfel de măsură este lansarea unei
sesiuni anuale pentru contractele de asigurare atât pentru sectorului vegetal, cât
și pentru cel zootehnic. În plus, în sesiunea din 2020, sprijinul a fost
majorat la 70% din valoarea primei de asigurare eligibile și plătite efectiv de
către fermier, pentru toate categoriile de solicitanți, indiferent de
dimensiunea economică a exploatației agricole.
O
altă măsură a fost eliminarea
obligativității de a prezenta extrasul din Registrul Agricol. Mai mult, a fost limitat
la patru numărul documentelor obligatorii necesare la depunerea Cererii de
finanțarea, și anume, contractul de asigurare și anexele la acesta, documentul/
documentele care atestă plata a cel puțin 50% din valoarea integrală a primei
de asigurare, actul de identitate al persoanei fizice/ reprezentantului legal
și documentul privind codul IBAN al solicitantului. De asemenea, a
fost acceptată prezentarea inclusiv a documentelor pentru plățile prin POS,
pentru justificarea plății a cel puțin 50% din valoarea integrală a primei de
asigurare.
A
fost simplificată Cererea de finanțare, în sensul eliminării obligativității de
a completa suprafețele asigurate pentru fiecare parcelă, precum și calculul
privind dimensiunea economică a exploatației și a fost eliminată obligativitatea
de a prezenta documente ștampilate conform prevederilor Legii nr. 169/2019.
Totodată, în 2020, fermierii au avut posibilitatea de a solicita sprijinul și
pentru contractele de asigurare încheiate în euro.
La
nivelul întregii Agenții, un prim
obiectiv spre simplificarea relației cu solicitanții și beneficiarii a fost
reducerea birocrației, prin eliminarea obligativității beneficiarilor de a
se deplasa la mai multe instituții pentru obținerea documentelor necesare
implementării proiectelor cu finanțare europeană.
În
acest sens, AFIR a încheiat protocoale de colaborare al căror obiect este
obținerea accesului la bazele de date ale diverselor instituții, astfel încât,
în acest moment, experții AFIR au astfel posibilitatea de a interoga direct bazele
de date ale APIA, ANAF, ANCPI etc.
Un
alt obiectiv atins a fost simplificarea
procesului de depunere a documentelor aferente proiectelor. Astfel, pentru
eliminarea obligativității solicitanților și beneficiarilor PNDR de a se
deplasa pentru depunerea documentelor la sediile AFIR, la nivelul instituției
au fost dezvoltate aplicații pentru depunerea online a documentelor pentru
întregul flux procedural. Ca și exemple, putem da depunerea online a Cererilor
de finanțare sau depunerea online a cererilor de plată - aplicație pentru
depunerea online a documentelor care fac parte din dosarul de plată, începând
cu cererea de plată, cu privire la cheltuielile efectuate, copiile facturilor
și toate documentele contabile. Documentele justificative relevante solicitate
pot fi, de asemenea, încărcate în aplicație.
Mai mult, ca și soluții alternative pentru operațiunile care implicau prezența fizică la sediile Agenției, precizăm că, încă din august 2018, pentru beneficiarii PNDR, AFIR a implementat utilizarea semnăturii electronice începând din etapa de contractare și până la ultima tranșă de plată.
AFIR – Direcția Relaţii Publice, Biroul de Presă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu