HOTĂRÂRE
nr. 58 din 10.12.2020 a CNSU
privind
propunerea prelungirii stării de alertă și a măsurilor necesar a fi aplicate pe
durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19
Având în vedere analiza factorilor de risc privind managementul situației de urgență generată de virusul SARS-CoV-2, pe teritoriul României la data de 09.12.2020, realizată la nivelul
Centrului Național de Coordonare și Conducere a Intervenției,luând
în considerare persistența unui număr crescut de persoane infectate pe
teritoriul național, precum și apariția zilnică a unor cazuri noi de persoane
infectate,
aspecte
care generează o presiune constantă asupra capacității de gestionare a
unităților administrativ – teritoriale și a sistemului sanitar,
în
contextul necesității de creare a condițiilor socio – economice necesare
relansării graduale a economiei naționale, concomitent cu menținerea unui nivel
de alertă adecvat la nivelul componentelor Sistemului Național de Management al
Situațiilor de Urgență,
în
considerarea prevederilor art. 7^1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.
11/2020, privind stocurile de urgență medicală, precum și unele măsuri aferente
instituirii carantinei, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.
20/2020, cu modificările și completările ulterioare, referitoare la
împuternicirea secretarului de stat, șef al Departamentului pentru Situații de
Urgență din cadrul Ministerului Afacerilor Interne să dispună orice măsuri
necesare pentru situațiile în care există un risc iminent pentru sănătatea
publică, precum și ale prevederilor H.G. nr. 557/2016 privind
managementultipurilor de risc,
în
conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1) lit. c) și d) și art. 81 din OUG.
nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situaţiilor de Urgenţă,
cu modificările și completările ulterioare,
în
temeiul prevederilor art. 4 și art. 11 alin. (1) din Legea nr. 136/2020
republicată, privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătății publice în
situaţii de risc epidemiologic şi biologic, art. 9 alin. (1), art. 32 alin.
(2), art. 37, art. 41, art. 42 alin. (1), art. 43 alin. (1), art. 44 alin. (2)
și (3), art. 45 alin. (1) și art. 71 din Legea nr. 55/2020 privind unele măsuri
pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, ale art. 20
lit. l) din Ordonanța de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul
Național de Management al Situaţiilor de Urgenţă, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 15/2005, cu modificările şi completările ulterioare,
şi ale art. 2 și art. 4 din Hotărârea Guvernului nr. 94/2014 privind
organizarea, funcționarea şi componența Comitetului Național pentru
Situaţii
Speciale de Urgenţă,
Comitetul
Național pentru Situaţii de Urgenţă adoptă prezenta
HOTĂRÂRE:
Art.1
- Se propune prelungirea stării de alertă pe întreg teritoriul național, pentru
o perioadă de 30 de zile, începând cu data de 14.12.2020.
Art.2
- Măsurile de prevenire și control a infecțiilor generate de virusul
SARS-CoV-2, necesar a fi adoptate începând cu data de 14.12.2020, în contextul
epidemiologic actual, sunt prevăzute în anexa nr. 1.
Art.3
- Se aprobă lista țărilor/zonelor/teritoriilor de risc epidemiologic ridicat
pentru care se instituie măsura carantinei asupra persoanelor care sosesc în
România din acestea, prevăzută în anexa nr. 2.
Art.4
- Prezenta hotărâre se comunică tuturor componentelor Sistemului Național de Management
al Situațiilor de Urgență, pentru punere în aplicare prin ordine și acte
administrative ale conducătorilor acestora.
Art.5
- Anexele 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
PREŞEDINTELE
COMITETULUI NAŢIONAL PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ
PRIM-MINISTRU
INTERIMAR
NICOLAE-IONEL
CIUCĂ
Anexa
nr. 1 la HCNSU nr. 58 MĂSURI DE PREVENIRE ȘI CONTROL A INFECȚIILOR PROPUSE A SE
APLICA PE DURATA STĂRII DE ALERTĂ
1.
Se menține coordonarea operațională a serviciilor de ambulanță și a serviciilor
voluntare pentru situații de urgență de către inspectoratele
județene/București-Ilfov pentru situații de urgență, precum și a poliției
locale de către Direcția generală de poliție a Municipiului
București/inspectoratele județene de poliție.
2.
Se menține obligativitatea asigurării continuității activității centrelor
rezidențiale de îngrijire și asistență a persoanelor vârstnice, centrelor
rezidențiale pentru copii și adulți, cu și fără dizabilități, precum și pentru
alte categorii vulnerabile și stabilirii programului de lucru al angajaților cu
avizul direcțiilor de sănătate publică județene, respectiv a municipiului
București.
3.
Se menține obligația furnizorilor de servicii sociale de tip rezidențial de
a-și organiza programul în funcție de contextul epidemiologic existent la nivel
local și cu respectarea normelor în vigoare privind legislația în domeniul
muncii. Activitatea la nivelul acestor servicii va fi organizată și desfășurată
cu respectarea normelor de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2
instituite de autoritățile competente.
4. Se menține obligația desfășurării în regim
permanent a activității tuturor centrelor operative pentru situații de urgență
cu activitate temporară, precum și a Centrului Național de Coordonare și
Conducere a Intervenției și a centrelor județene/al municipiului București de
coordonare și conducere a intervenției.
5.
Se consideră necesară menținerea obligativității purtării măștii de protecție
în spațiile publice, la locul de muncă, în spațiile comerciale, precum și în
mijloacele de transport în comun, pentru toate persoanele care au împlinit
vârsta de 5 ani, în condițiile stabilite prin ordin comun al ministrului
sănătății și al ministrului afacerilor interne.
6.
Se menține posibilitatea izolării și carantinării în condițiile art. 7, 8 şi 11
din Legea nr. 136/2020 privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătății
publice în situaţii de risc epidemiologic şi biologic.
7.
Se propune menținerea testării săptămânale, prin grija direcțiilor de sănătate
publică, a personalului de îngrijire şi asistență, a personalului de
specialitate şi auxiliar care îşi desfăşoară activitatea în centrele
rezidenţiale de îngrijire şi asistenţă a persoanelor vârstnice, centrelor
rezidenţiale pentru copii şi adulţi, cu şi fără dizabilităţi, precum şi pentru
alte categorii vulnerabile.
8.
Se consideră necesară menținerea interdicțiilor privind organizarea și
desfășurarea de mitinguri, demonstrații, procesiuni, concerte sau a altor
tipuri de întruniri în spații deschise, precum și a întrunirilor de natura
activităților culturale, științifice, artistice, sportive sau de divertisment
în spații închise, cu excepția celor organizate și desfășurate potrivit
punctelor 09-25.
9.
Se propune menținerea interdicției desfășurării de reuniuni cu prilejul unor
sărbători, aniversări, petreceri în spații închise şi/sau deschise, publice
şi/sau private.
10.
Activitățile de pregătire fizică în cadrul structurilor și bazelor sportive,
constând în cantonamente, antrenamente și competiții sportive organizate pe
teritoriul României pot fi desfășurate numai în condițiile stabilite prin
ordinul comun al ministrului tineretului și sportului și ministrului sănătății.
11.
Competițiile sportive se pot desfășura pe teritoriul României fără spectatori,
numai în condițiile stabilite prin ordinul comun al ministrului tineretului și
sportului și al ministrului sănătății.
12.
În condițiile pct. 10, se permite desfășurarea de către sportivii
profesioniști, legitimați și/sau de performanță a activităților de pregătire
fizică în bazine acoperite sau aflate în aer liber, iar activitățile de
pregătire fizică în spații închise sunt permise numai cu respectarea regulilor
de distanțare între participanți, astfel încât să se asigure minimum 7
mp/persoană.
13.
Activitățile instituțiilor muzeale, a bibliotecilor, librăriilor,
cinematografelor, studiourilor de producție de film și audiovizual, a
instituțiilor de spectacole şi/sau concerte, școlilor populare, de artă şi de
meserii, precum și evenimentele culturale în aer liber se desfășoară numai în
condițiile stabilite prin ordinul comun al ministrului culturii și al
ministrului sănătății.
14.
În condițiile pct. 13 organizarea și desfășurarea activității cinematografelor,
instituțiilor de spectacole și/sau concerte este permisă, cu participarea
publicului până la 50% din capacitatea maximă a spațiului, dacă incidența
cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din județe/localități este mai mică
sau egală cu 1,5/1.000 de locuitori, cu participarea publicului până la 30% din
capacitatea maximă a spațiului, dacă incidența cumulată în ultimele 14 zile a
cazurilor din județ/localitate este mai mare de 1,5 și mai mică sau egală cu
3/1.000 de locuitori și este interzisă la depășirea incidenței de 3/1.000 de
locuitori.
15.
În condițiile pct. 13 organizarea și desfășurarea spectacolelor de tipul
drive-in sunt permise la nivelul județelor/localităților unde incidența
cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor este mai mică sau egală cu 1,5/1.000
de locuitori, numai dacă ocupanții unui autovehicul sunt membrii aceleiași
familii sau reprezintă grupuri de până la 3 persoane, iar organizarea şi
desfășurarea în aer liber a spectacolelor, concertelor, festivalurilor publice
şi private sau a altor evenimente culturale sunt permise numai cu participarea
a cel mult 300 de spectatori cu locuri pe scaune, aflate la distanță de minimum
2 metri unul față de celălalt, precum şi cu purtarea măștii de protecție.
Activitățile sunt interzise la nivelul județelor/localităților unde incidența
cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor este mai mare de 1,5/1.000 de
locuitori.
16.
Activitatea cultelor religioase, inclusiv a slujbelor și rugăciunilor
colective, se desfășoară în interiorul și/sau în afara lăcașurilor de cult cu
respectarea regulilor de protecție sanitară, stabilite prin ordin comun al
ministrului sănătății și al ministrului afacerilor interne.
17.
În condițiile pct. 16, pentru prevenirea răspândirii infecțiilor cu SARS-CoV-2,
organizarea de procesiuni și/sau pelerinaje religioase este permisă numai cu
participarea persoanelor care au domiciliul sau reședința în localitatea unde
se
desfășoară
respectiva activitate, fiind interzisă participarea persoanelor care nu au
domiciliul sau reședința în localitățile în care se desfășoară aceste
activități.
18.
Se propune menținerea interdicției activităților recreative și sportive
desfășurate în aer liber, cu excepția celor care se desfășoară cu participarea
a cel mult 10 persoane care nu locuiesc împreună, stabilite prin ordin comun al
ministrului sănătății, după caz, cu ministrul tineretului și sportului,
ministrul mediului, apelor și pădurilor sau ministrul agriculturii și
dezvoltării rurale.
19.
Este permisă desfășurarea activităților de prevenire și combatere a pestei
porcine africane prin vânători colective la care pot participa cel mult 20 de
persoane.
20.
Se propune menținerea interdicției organizării de evenimente private (nunţi,
botezuri, mese festive etc.) în spaţii închise cum ar fi, fără a se limita la
acestea, saloane, cămine culturale, restaurante, baruri, cafenele, săli/corturi
de evenimente. 21. Se propune menținerea interdicției organizării de evenimente
private (nunţi, botezuri, mese festive etc.) în spaţii deschise cum ar fi, fără
a se limita la acestea, saloane, cămine culturale, restaurante, terase, baruri,
cafenele, săli/corturi de evenimente.
22.
Se propune menținerea organizării de cursuri de instruire și workshop-uri
pentru adulți, inclusiv cele pentru implementarea proiectelor finanțate din
fonduri europene, cu participarea unui număr de maximum 25 de persoane în
interior și de maximum 50 de persoane în exterior și cu respectarea normelor de
sănătate publică stabilite prin ordinul ministrului sănătății.
23.
Se propune menținerea organizării activităților specifice instituțiilor cu
atribuții în domeniul apărării naționale, ordinii și siguranței publice, în aer
liber, doar sub supravegherea unui medic epidemiolog.
24.
Se propune menținerea organizării și desfășurării activităților specifice din
domeniul diplomatic, inclusiv la sediile misiunilor diplomatice și oficiilor
consulare acreditate în România, în aer liber, astfel încât să fie asigurată o
suprafață de minimum 4 mp pentru fiecare persoană participantă și respectarea
regulilor de protecție sanitară.
25.
Organizarea de mitinguri şi demonstraţii cu un număr de participanţi de maximum
100 de persoane şi cu respectarea următoarelor măsuri: a) purtarea măștii de
protecție, astfel încât să acopere nasul și gura, de către toți participanții;
b) dezinfectarea obligatorie a mâinilor, pentru toate persoanele care sosesc în
spațiul în care se desfășoară mitingul; c) menținerea distanței fizice de
minimum 1 metru între participanți și asigurarea unei suprafețe de minimum 4
mp/persoană acolo unde este posibil; d) dezinfectarea mâinilor persoanelor care
distribuie eventuale materialele pe perioada desfășurării mitingului sau a
demonstraţiei; e) aplicarea regulilor de igienă colectivă și individuală pentru
prevenirea contaminării și limitarea răspândirii virusului SARS-CoV-2;
26.
Se propune menținerea interdicției de circulație în interiorul localităților
pentru persoanele aflate în grupuri pietonale mai mari de 6 persoane care nu
aparțin aceleiași familii, precum și formarea unor asemenea grupuri.
27.
Se propune menținerea interdicției de circulație în toate localitățile, pentru
toate persoanele, în afara locuinței/gospodăriei în intervalul orar 2300-0500,
cu următoarele excepții motivate de: a) deplasarea în interes profesional,
inclusiv între locuință/gospodărie şi locul/locurile de desfășurare a
activității profesionale şi înapoi; b) deplasarea pentru asistenţă medicală
care nu poate fi amânată şi nici realizată de la distanţă, precum şi pentru
achiziţionarea de medicamente; c) deplasări în afara localităţilor ale
persoanelor care sunt în tranzit sau efectuează călătorii al căror interval
orar se suprapune cu perioada interdicţiei, cum ar fi cele efectuate cu
avionul, trenul, autocare sau alte mijloace de transport de persoane şi care
poate fi dovedit prin bilet sau orice altă modalitate de achitare a călătoriei;
d) deplasarea din motive justificate, precum îngrijirea/ însoţirea copilului,
asistenţa persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilităţi ori deces al unui
membru de familie.
28.
La verificarea motivului deplasării în interes profesional, prevăzut la pct. 27
lit. a), persoanele sunt obligate să prezinte, la cererea personalului
autorităţilor abilitate, legitimaţia de serviciu sau adeverinţa eliberată de
angajator ori o declaraţie pe propria răspundere.
29.
La verificarea motivului deplasării în interes personal, prevăzut la pct. 27
lit. b)- d), persoanele sunt obligate să prezinte, la cererea personalului
autorităţilor abilitate, o declaraţie pe propria răspundere, completată în
prealabil.
30.
Declaraţia pe propria răspundere, prevăzută la pct. 28 și 29, trebuie să
cuprindă numele şi prenumele, data naşterii, adresa
locuinţei/gospodăriei/locului activităţii profesionale, motivul deplasării,
data completării şi semnătura.
31.
Se propune menținerea interdicției intrării pe teritoriul României, prin
punctele de trecere a frontierei de stat, a cetățenilor străini și apatrizilor,
cu următoarele excepții: a) membri de familie ai cetăţenilor români; b) membri
de familie ai cetăţenilor altor state membre ale Uniunii Europene sau ale
Spaţiului Economic European ori ai Confederaţiei Elveţiene, cu rezidenţă în
România; c) persoane care posedă o viză de lungă şedere, un permis de şedere
sau un document echivalent permisului de şedere eliberat de autorităţi ori un
document echivalent acestora emis de autorităţile altor state, potrivit
legislaţiei Uniunii Europene; d) persoane care se deplasează în interes
profesional, dovedit prin viză, permis de şedere sau un alt document
echivalent, respectiv cadre medicale, cercetători în domeniul medical, cadre
medicale pentru îngrijire geriatrică, transportatorii şi alte categorii de
personal implicat în transportul de bunuri care asigură astfel de transporturi
necesare; e) personalul misiunilor diplomatice, oficiilor consulare şi al
organizaţiilor internaţionale, precum şi membrii familiilor acestora care îi
însoţesc în misiuni permanente pe teritoriul României, personalul militar sau
personalul care poate asigura ajutor umanita
f)
persoane în tranzit, inclusiv cei repatriaţi ca urmare a acordării protecţiei
consulare; g) pasageri care călătoresc din motive imperative; h) persoane care
au nevoie de protecţie internaţională sau din alte motive umanitare, persoane
care fac obiectul prevederilor Regulamentului (UE) nr. 604/2013 al
Parlamentului European şi al Consiliului din 26 iunie 2013 de stabilire a
criteriilor şi mecanismelor de determinare a statului membru responsabil de
examinarea unei cereri de protecţie internaţională prezentate într-unul dintre
statele membre de către un resortisant al unei ţări terţe sau de către un
apatrid, precum şi persoane returnate în baza acordurilor de readmisie; i)
străinii şi apatrizii care călătoresc în scop de studii; j) străinii şi
apatrizii, lucrători înalt calificaţi, dacă angajarea acestora este necesară
din punct de vedere economic, iar activitatea nu poate fi amânată sau
desfăşurată în străinătate; k) străinii şi apatrizii, lucrători
transfrontalieri, lucrători sezonieri, personal navigant maritim şi fluvial; l)
membrii delegaţiilor sportive internaţionale care participă la competiţii
sportive organizate pe teritoriul României, în condiţiile legii; m) membrii
echipelor de filmare a producţiilor cinematografice sau audiovizual, personalul
tehnic şi artistic care participă la evenimentele culturale care se derulează
pe teritoriul României, în baza unor relaţii contractuale dovedite sau a unor
documente justificative.
32.
În absența unor reglementări contrare la nivel național, măsura stabilită la
pct. 31 nu se mai aplică cetățenilor străini și apatrizilor originari din sau
rezidenți în state terțe dinspre care, la nivel european, este stabilită
ridicarea restricțiilor temporare asupra călătoriilor neesențiale către Uniunea
Europeană.
33.
Se poate institui carantina zonală în condițiile art. 7 şi 12 din Legea nr.
136/2020 privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătății publice în
situaţii de risc epidemiologic şi biologic.
34.
Se propune menținerea competenței de adoptare a măsurii suspendării zborurilor
efectuate de operatorii economici din aviație spre și dinspre țări care nu fac
obiectul excepției de la carantinare/izolare stabilite de Institutul Național
de Sănătate Publică și aprobate de Comitetul Național pentru Situații de
Urgență, prin hotărâre a Comitetului Național pentru Situații de Urgență.
35.
Sunt exceptate de la prevederile pct. 34 următoarele categorii de zboruri: a)
efectuate cu aeronave de stat; b) de transport marfă și/sau corespondență; c)
umanitare sau care asigură servicii medicale de urgență; d) pentru
căutare-salvare sau de intervenție în situații de urgență, la solicitarea unei
autorități publice din România; e) având drept scop transportul echipelor de
intervenție tehnică, la solicitarea operatorilor economici stabiliți în
România; f) aterizări tehnice necomerciale; g) de poziționare a aeronavelor,
fără încărcătură comercială tip ferry; h) tehnice în scopul efectuării unor
lucrări la aeronave;
i)
efectuate de transportatori aerieni deținători de licență de operare în
conformitate cu reglementările Uniunii Europene, prin curse neregulate
(charter), pentru transportul lucrătorilor sezonieri sau pentru repatrierea
unor cetățeni străini, din România către alte state, cu avizul Autorității
Aeronautice Civile Române și al autorității competente din statul de
destinație; j) efectuate de transportatori aerieni deținători de licență de
operare în conformitate cu reglementările Uniunii Europene, prin curse
neregulate (charter), din alte state către România pentru repatrierea
cetățenilor români, cu avizul Autorității Aeronautice Civile Române, în baza
acordului Ministerului Afacerilor Interne și al Ministerului Afacerilor
Externe; k) efectuate de transportatori aerieni deținători de licență de
operare în conformitate cu reglementările Uniunii Europene, prin curse
neregulate (charter), pentru transportul lucrătorilor din sectorul
transporturilor prevăzuți în anexa nr. 3 la Comunicarea privind implementarea
Culoarelor Verzi („Green Lanes“) în temeiul Orientărilor privind măsurile de
gestionare a frontierelor în vederea protejării sănătății și a asigurării
disponibilității mărfurilor și serviciilor esențiale - C(2020) 1897, din
23.03.2020, din România către alte state și din alte state către România, cu
avizul Autorității Aeronautice Civile Române și al autorității competente din
statul de destinație.
36.
Se propune menținerea interdicției efectuării transportului rutier de persoane
prin servicii ocazionale, precum și suplimentarea unor curse regulate, potrivit
reglementărilor în vigoare, în scopul participării la procesiunile și/sau
pelerinajele religioase către locurile unde se desfășoară aceste activități.
37.Se
propune menținerea închiderii temporare, totale sau parțiale, a următoarelor
puncte de trecere a frontierei de stat: 40.1 la frontiera româno-ungară: Carei,
județul Satu Mare. 40.2 la frontiera româno-bulgară: a) Lipnița, județul
Constanța; b) Dobromir, județul Constanța; c) Bechet, județul Dolj (cu excepția
traficului de marfă). 40.3 la frontiera româno-ucraineană: Isaccea, județul
Tulcea (cu excepția traficului de marfă). 40.4 la frontiera României cu
Republica Moldova: Rădăuți-Prut, județul Botoșani; 40.5 la frontiera
româno-sârbă: a) Moldova Nouă, județul Caraș-Severin; b) Vălcani, județul
Timiș; c) Stamora-Moravița, județul Timiș - feroviar (cu excepția traficului de
marfă); d) Lunga, județul Timiș; e) Foeni, județul Timiș.
38.
Se propune menținerea programului cu publicul a operatorilor economici care
desfășoară activități de preparare, comercializare și consum al produselor
alimentare și/sau băuturilor alcoolice și nealcoolice, de tipul restaurantelor
și cafenelelor, în interiorul clădirilor, fără a depăși 50% din capacitatea
maximă a spațiului şi doar în intervalul orar 0600-2300, în
județele/localitățile unde incidența cumulată a cazurilor în ultimele 14 zile
este mai mică sau egală de 1,5/1.000 de locuitori, fără a depăși 30%
din
capacitatea maximă a spațiului și în intervalul orar 0600-2300, dacă incidența
cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din județ/localitate este mai mare de
1,5 și mai mică sau egală cu 3/1.000 de locuitori și este interzisă la
depășirea incidenței de 3/1.000 de locuitori.
39.
Se propune menținerea desfășurării activității restaurantelor și a cafenelelor
din interiorul hotelurilor, pensiunilor sau altor unități de cazare, fără a
depăși 50% din capacitatea maximă a spațiului şi doar în intervalul orar
0600-2300, în județele/localitățile unde incidența cumulată a cazurilor în
ultimele 14 zile este mai mică sau egală de 1,5/1.000 de locuitori, fără a
depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului și doar în intervalul orar
0600-2300 dacă incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din
județ/localitate este mai mare de 1,5 și mai mică sau egală cu 3/1.000 de
locuitori și doar pentru persoanele cazate în cadrul acestor unități în
județele/localitățile unde este depășită incidența de 3/1.000 de locuitori în
ultimele 14 zile.
40.
Măsurile prevăzute la pct. 38 şi 39 se aplică şi operatorilor economici care
desfăşoară activităţi în spaţiile publice care au un acoperiş, plafon sau tavan
şi care sunt delimitate de cel puţin 2 pereţi, indiferent de natura acestora
sau de caracterul temporar sau permanent.
41.În
situația în care activitatea operatorilor economici prevăzuți la pct. 38 și 39
este restricționată sau închisă, se permite prepararea hranei și
comercializarea produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice
care nu se consumă în spațiile respective.
42.Operatorii
economici prevăzuți la pct. 38 și 39 vor respecta obligațiile stabilite prin
ordin al ministrului sănătății şi al ministrului economiei, energiei şi
mediului de afaceri.
43.
Prepararea, comercializarea și consumul produselor alimentare și băuturilor
alcoolice și nealcoolice sunt permise în spațiile special destinate dispuse în
exteriorul clădirilor, în aer liber, cu excepţia celor prevăzute la pct. 40, cu
asigurarea unei distanțe de minimum 2 m între mese și participarea a maximum 6
persoane la o masă, dacă sunt din familii diferite, și cu respectarea măsurilor
de protecție sanitară stabilite prin ordin comun al ministrului sănătății,
ministrului economiei, energiei și mediului de afaceri și al președintelui
Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor.
44.
Se propune menținerea interdicției de desfășurare a activității în baruri,
cluburi și discoteci.
45.
Se propune ca operatorii economici care desfăşoară activităţi de
comerţ/prestări de servicii în spaţii închise şi/sau deschise, publice şi/sau
private, să îşi organizeze şi să desfăşoare activitatea în intervalul orar
0500-2100.
46.
Prin excepţie de la prevederile pct. 45, în intervalul orar 2100-0500,
operatorii economici pot activa doar în relaţia cu operatorii economici cu
activitate de livrare la domiciliu.
47.
Prin excepţie de la prevederile pct. 45, în intervalul orar 2100-0500,
unităţile farmaceutice, benzinăriile, operatorii economici cu activitate de
livrare la domiciliu, precum și operatorii economici din domeniul transportului
rutier de persoane care utilizează autovehicule cu capacitate mai mare de 9
locuri pe scaune, inclusiv locul
conducătorului
auto și cei din domeniul transportului rutier de mărfuri care utilizează
autovehicule cu masa maximă autorizată de peste 2,4 tone, îşi pot desfăşura
activitatea în regim normal de muncă, cu respectarea normelor de protecţie
sanitară.
48.
În interiorul centrelor comerciale în care își desfășoară activitatea mai mulți
operatori economici nu se permite exploatarea locurilor de joacă, a sălilor de
jocuri, precum și a activității barurilor, cluburilor și discotecilor.
49.
Se propune ca transportul aerian să se desfășoare în continuare cu respectarea
măsurilor și restricțiilor referitoare la igiena și dezinfecția spațiilor
comune, echipamentelor, mijloacelor de transport și aeronavelor, procedurile și
protocoalele din interiorul aeroporturilor și aeronavelor, regulilor de
conduită pentru personalul operatorilor aeroportuari, aerieni și pentru
pasageri, precum și privitor la informarea personalului și pasagerilor, în
scopul prevenirii contaminării pasagerilor și personalului ce activează în
domeniul transportului aerian, în condițiile stabilite prin ordin comun al
ministrului transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor, ministrului
sănătății și al ministrului afacerilor interne.
50.
Se propune ca transportul feroviar să se desfășoare în continuare cu
respectarea măsurilor și restricțiilor referitoare la igiena și dezinfecția
spațiilor comune din gări, halte, stații sau puncte de oprire, a echipamentelor
și garniturilor de tren, procedurile și protocoalele din interiorul gărilor,
haltelor, stațiilor sau punctelor de oprire, dar și în interiorul vagoanelor și
garniturilor de tren, gradul și modul de ocupare al materialului rulant,
regulile de conduită pentru personalul operatorilor și pentru pasageri, precum
și privitor la informarea personalului și pasagerilor, în scopul prevenirii
contaminării pasagerilor și personalului ce activează în domeniul transportului
feroviar, în condițiile stabilite prin ordin comun al ministrului
transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor, ministrului sănătății și al
ministrului afacerilor interne.
51.
Se propune ca transportul rutier să se desfășoare în continuare cu respectarea
măsurilor și restricțiilor referitoare la igiena și dezinfecția mijloacelor de
transport persoane, procedurile și protocoalele din interiorul mijloacelor de
transport, gradul și modul de ocupare a mijloacelor de transport, regulile de
conduită pentru personalul operatorilor și pentru pasageri, precum și privitor
la informarea personalului și pasagerilor, în scopul prevenirii contaminării
pasagerilor și personalului ce activează în domeniul transportului rutier, în
condițiile stabilite prin ordin comun al ministrului transporturilor,
infrastructurii și comunicațiilor, ministrului sănătății și al ministrului
afacerilor interne.
52.
Se propune ca transportul naval să se desfășoare în continuare cu respectarea
măsurilor și restricțiilor referitoare la igiena și dezinfecția navelor de
transport persoane, procedurile și protocoalele din interiorul navelor de
transport persoane, gradul și modul de ocupare al navelor de transport
persoane, regulile de conduită pentru personalul operatorilor și pentru pasageri,
precum și privitor la informarea personalului și pasagerilor, în scopul
prevenirii contaminării pasagerilor și personalului ce activează în domeniul
transportului naval, în condițiile stabilite prin ordin comun al ministrului
transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor, ministrului sănătății și al
ministrului afacerilor interne.
53.
Se propune ca transportul intern și internațional de mărfuri și persoane să se
desfășoare în continuare, în condițiile stabilite prin ordin comun al
ministrului transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor, ministrului
sănătății și al ministrului afacerilor interne.
54.
Se menține suspendarea activității operatorilor economici desfășurată în spații
închise în următoarele domenii: activități în piscine, locuri de joacă și săli
de jocuri. 55. Activitatea cu publicul a operatorilor economici licențiați în
domeniul jocurilor de noroc este permisă fără a depăși 50% din capacitatea
maximă a spațiului în județele/localitățile unde incidența cumulată a cazurilor
în ultimele 14 zile este mai mică sau egală de 1,5/1.000 de locuitori, fără a
depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului, dacă incidența cumulată în
ultimele 14 zile a cazurilor din județ/localitate este mai mare de 1,5 și mai
mică sau egală cu 3/1.000 de locuitori și este interzisă la depășirea
incidenței de 3/1.000 de locuitori.
56.
Se propune menținerea obligației pentru instituțiile și autoritățile publice,
operatorii economici și profesioniștilor de a organiza activitatea, astfel
încât să asigure, la intrarea în sediu, în mod obligatoriu, triajul
epidemiologic și dezinfectarea obligatorie a mâinilor, atât pentru personalul
propriu, cât și pentru vizitatori, în condițiile stabilite prin ordin comun al
ministrului sănătății și al ministrului afacerilor interne.
57.
Se menține obligația ca activitatea la nivelul cabinetelor stomatologice și
unităților sanitare non-COVID, să se desfășoare numai în condițiile stabilite
prin ordinul ministrului sănătății.
58.
Se menține obligația operatorilor economici care desfășoară activități de
jocuri de noroc, îngrijire personală, primire turistică cu funcțiuni de cazare,
precum și activități de lucru în birouri cu spații comune în sistem deschis de
a respecta normele de prevenire stabilite prin ordinul comun al ministrului
economiei, energiei și mediului de afaceri și al ministrului sănătății, în baza
căruia își pot desfășura activitatea.
59.
Operatorii economici care desfășoară activități de jocuri de noroc au obligația
să respecte orarul de lucru cu publicul și restricțiile stabilite prin hotărâre
a Comitetului Național pentru Situații de Urgență, la propunerea Grupului de
suport tehnico-științific privind gestionarea bolilor înalt contagioase pe
teritoriul României sau a comitetului județean/al municipiului București pentru
situații de urgență. Măsurile se stabilesc pentru unitățile administrativ-teritoriale
în care se constată o răspândire comunitară intensă a virusului și/sau un număr
în creștere al persoanelor infectate cu virusul SARS-CoV-2.
60. Se menține obligația operatorilor
economici care desfășoară activități de administrare a ștrandurilor exterioare,
a piscinelor exterioare sau sălilor de sport/fitness de a respecta normele de
prevenire stabilite prin ordinul comun al ministrului tineretului și sportului
și al ministrului sănătății.
61. Se menține obligația operatorilor economici
care desfășoară activități de tratament balnear de a respecta normele de
prevenire stabilite prin ordinul ministrului sănătății.
62.
Se menține obligația ca activitatea în creșe și after-school-uri, să se
desfășoare numai cu respectarea condițiilor stabilite prin ordin comun al
ministrului educației și cercetării, al ministrului muncii și protecției
sociale și al ministrului sănătății.
63.
Se menține permiterea în cadrul unităților/instituțiilor de învățământ a
activităților didactice și alte activități specifice precum și organizarea și
desfășurarea examenelor pentru elevi/studenți, cadre didactice, în condițiile
respectării măsurilor de prevenire stabilite prin ordin comun al ministrului
educației și cercetării și al ministrului sănătății.
64.
Se propune ca la apariția a 3 cazuri de îmbolnăvire cu SARS-CoV-2 într-un
interval de 7 zile consecutive, în spațiile destinate cazării elevilor sau
studenților să fie instituită măsura închiderii clădirii pentru o perioadă de
14 zile. Pentru elevii/studenții care nu au posibilitatea deplasării la
domiciliu sau o altă locație se asigură, de către unitatea de învățământ
responsabilă, cazarea în condiții de carantină, precum și măsurile necesare
pentru sprijinirea asigurării necesităților de bază.
65.
Se propune menținerea suspendării activității târgurilor, bâlciurilor şi a
talciocurilor, definite potrivit art. 7 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr.
348/2004 privind exercitarea comerţului cu produse şi servicii de piaţă în
unele zone publice. 66. În vederea limitării răspândirii infecțiilor cu
SARS-CoV-2, organizarea și desfășurarea activității piețelor agroalimentare,
inclusiv a celor volante, se realizează în condițiile stabilite prin ordin
comun al Ministrului Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației, al
Ministrului Sănătății și al președintelui Autorității Naționale
SanitarVeterinară și pentru Siguranța Alimentelor.
67. În vederea limitării răspândirii
infecțiilor cu SARS-CoV-2, organizarea și desfășurarea activității operatorilor
de transport pe cablu care deservesc pârtiile de schi, se realizează în
condițiile stabilite prin ordin comun al Ministrului Sănătății și al
Ministrului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri.
68.
Se propune menținerea obligaţiei de organizare a programului de lucru în regim
de telemuncă sau muncă la domiciliu pentru toți angajatorii la care specificul
activității permite această desfășurare a muncii.
69.
În vederea evitării aglomerării transportului public, în situaţia în care nu se
poate desfăşura activitatea în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu, se
propune menținerea obligaţiei de organizare a programului de lucru de către
angajatorii din sistemul privat, autorităţile şi instituţiile publice centrale
şi locale, indiferent de modul de finanţare şi subordonare, precum şi regiile
autonome, societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile la care
capitalul social este deţinut integral sau majoritar de stat ori de o unitate
administrativ-teritorială, cu un număr mai mare de 50 de salariaţi, astfel încât
personalul să fie împărţit în grupe care să înceapă, respectiv să termine
activitatea la o diferenţă de cel puţin o oră.
70.
Constatarea încadrării în limitele de incidență cumulată a cazurilor pe
ultimele 14 zile în vederea punerii în aplicare a măsurilor stabilite în
prezenta hotărâre se realizează în maxim 48 de ore de la atingerea acestora
prin hotărâre a comitetului judeţean/al municipiului Bucureşti pentru situaţii
de urgenţă pe baza analizelor prezentate de direcțiile de sănătate publică judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti, iar măsurile se aplică pentru o perioadă de
14 zile, urmând a fi reevaluate la finalul acesteia.
71.
Direcțiile de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti,
calculează zilnic, pentru fiecare localitate din zona de competență, incidența
cumulată a cazurilor pentru ultimele 14 zile și prezintă comitetului
judeţean/al municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă, analiza
rezultată în cel mult 24 de ore de la data constatării atingerii limitelor
stabilite în prezenta hotărâre.
72.
Calculul zilnic prevăzut la pct. 70 se realizează prin raportare la cifra
reprezentând suma persoanelor cu domiciliul sau reşedinţa în localitatea de
referinţă, comunicată comitetului judeţean/al municipiului Bucureşti pentru
situaţii de urgenţă de către Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi
Administrarea Bazelor de Date din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, prin
structurile teritoriale judeţene, în prima zi lucrătoare a săptămânii, la ora
1600. Cifra comunicată de către Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi
Administrarea Bazelor de Date prin structurile teritoriale judeţene este
utilizată ca referinţă pentru întreaga perioadă de timp până la furnizarea unui
nou set de date actualizate.
73.
La stabilirea incidenței la 1.000 de locuitori în ultimele 14 zile nu se iau în
considerare focarele din centrele rezidențiale de îngrijire şi asistență a
persoanelor vârstnice, centrele rezidențiale pentru copii şi adulți, cu şi fără
dizabilități, precum şi pentru alte categorii vulnerabile, inclusiv căminele,
internatele și din spitale.
Anexa
nr. 2 la HCNSU nr. 58 Lista țărilor/zonelor cu risc epidemiologic ridicat,
conform Hotărârii nr. 58 din 10.12.2020 a Comitetului Național pentru Situații
de Urgență Zona Galbena (carantina la domiciliu/locația declarata pentru 14
zile) Stat/Zona/Teritoriu Rata de incidenta cumulata la 100.000 locuitori*
Georgia 1488.6
Serbia 1450.3
Luxemburg 1199.7
Croația 1149.0
Muntenegru 1119.4
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu