În vederea eliminării privilegiilor construite de
politicieni pentru ei înșiși, USR a fost
o vreme singurul partid, în Parlament,
care a îndrăznit să ceară revizuirea pensiilor speciale. Ulterior, acest demers
a devenit unul dintre obiectivele-cheie ale Alianței USR PLUS.
Odată cu
apropierea alegerilor, iată că partidele care au creat și întreținut ani
în șir uriașa inechitate a pensiilor speciale se învârt din nou în jurul cozii
pretinzând că dau soluții. Doar că ei știu foarte bine că soluțiile sunt
șchioape și, cel mai probabil neconstituționale. Ele sunt incomplete față de
propunerile noastre sau ale colegilor de Alianță, chiar dacă acum, parțial, e o
reușită temporară de etapă pentru că votul de ieri a dovedit că subiectul nu
mai poate fi ținut sub preș.
Regimul pensiilor speciale trebuie într-adevăr
reformat din temelii, dar nu cu heirupuri de fațadă, ci cu soluții structurale.
Noi, la PLUS, considerăm că este nevoie în acest
domeniu de o reformă radicală axată pe 4 piloni principali:
1.
Limitarea
drastică a categoriilor de salariați care pot primi pensii speciale –
criteriile expuse mai sus trebuie detaliate și aplicate strict. În acest fel
s-ar limita aria de cuprindere a pensiilor speciale.
2.
Revizuirea
modului de re-actualizare a pensiilor speciale – renunțarea la reactualizarea
lor la nivelul salariilor în plată pentru cele 3 categorii și reactualizare
numai cu rata inflației și numai dacă depășește un anumit prag. Nu sunt rare
exemplele în care pensia din prima zi de pensionare s-a mărit chiar și cu peste
50% în următorul deceniu, și continuă să se mărească la fiecare mărire a celor
care sunt azi salariați.
3.
Eliminarea
avantajelor duble: pensii speciale și vârste reduse de pensionare. S-a ajuns în
unele cazuri la vârste ridicole de pensionare: 40-45 de ani. Indiferent de
domeniu, vârsta minimă de pensionare ar trebui să fie minim 50-55 de ani. O
mențiune specială pentru magistrați: vârsta acestora de pensionare ar trebui să
fie între 65-70 de ani – aceasta este situația curentă în foarte multe state cu
sisteme de justiție consolidate, performante și independente.
4.
Condiții
mult mai drastice și penalizatoare în situațiile de pensionare anticipată.
5.
Pierderea
mult mai facilă a pensiei speciale din motive de nerespectare a eticii
profesionale. Acest tip de pensie ar trebui strâns legat de comportamentul
profesional și etic al beneficiarilor. Aici situația este deosebit de sensibilă
în cazul magistraților și polițiștilor – așa cum este peste tot în lume,
amenințarea pierderii pensiei speciale ar trebui să fie un ”stimulent” foarte
puternic și eficace pentru un comportament etic și profesional impecabil.
Standardele etice și deontologice ar trebui să fie mult mai stricte,
verificarea lor mult mai eficace, iar sancțiunile de pierdere a pensiei
speciale mult, mult mai numeroase.
Pensiile speciale sunt o parte importantă din
sistemul de pensii, dar e necesară o reformă generală care să asigure un trai
decent și posibilitatea unei vieți împlinite pentru toți pensionarii. Măsurile aplicate
trebuie să rezolve și nu să creeze inechități mai mari.
Daniel Toma,
Președinte PLUS Caraș-Severin
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu