Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



duminică, 3 aprilie 2016

ACTIVITĂȚILE DESFĂȘURATE DE CĂTRE INSPECTORATUL ȘCOLAR JUDEȚEAN CARAȘ-SEVERIN PENTRU PREVENIREA VIOLENȚEI ÎN MEDIUL ȘCOLAR, A ABSENTEISMULUI ȘI A ABANDONULUI ȘCOLAR


Violenţa este una dintre marile probleme ale lumii contemporane. Presa scrisă sau audiovizualul informează în permanenţă cu privire la manifestări diverse ale acestui fenomen. Apariţia diferitelor forme de violenţă în mediul şcolar pare aproape o fatalitate şi devine, adesea, un lucru obişnuit, cu care semenii coexistă fără măcar a se mai sesiza asupra pericolului. Chiar dacă reprezintă o problemă delicată, punerea sub control a fenomenului violenţei nu se poate face decât dacă îi sunt cunoscute cauzele, originile, formele de manifestare şi posibilităţile de prevenire. Problema violenţei în şcoală poate şi trebuie să devină o temă de reflecţie pentru toţi cei implicaţi în actul educaţional.

Pentru creşterea gradului de siguranţă a elevilor şi a personalului didactic şi prevenirea delincvenţei juvenile în incinta şi în zonele adiacente unităţilor de învăţământ preuniversitar a fost adoptat Planul Naţional Comun de Acţiune – Cadru, MEN nr. 9862/22.08.2013 ,MAI nr. 114063/ 23.08.2013, şi MDRAP nr. 67470/29.08.2013
La nivelul I.S.J. Caraş-Severin a fost întocmit Planul Teritorial Comun de Acţiune nr. 151386 din 11.09.2013, care a fost diseminat către toate unităţile de învăţământ,  în vederea întocmirii Planurilor Locale comune de Acţiune, în baza cărora au iniţiat şi desfăşurat multiple activităţi de prevenire şi combatere a violenței.

NUMĂR CAZURI DE VIOLENŢĂ ÎNREGISTRATE ÎN ŞCOLI – JUDEŢUL CARAŞ-SEVERIN  SEMESTRUL I  AN ȘCOLAR  2015-2016:
Violențe fizice ușoare – octombririe-1caz- Șc Gimn Nr 1 Caransebeș structură a Liceului Tehnologic Dacia; noiembrie – 2 cazuri - 1 C.S.I. Bocșa și 1 Șc. Gimn Măureni; decebrie - 1 caz- Lic Tehnologic M. Novac Oravița.
Furt și tentativă de furt (furt de telefoane mobile) – noiembrie 3 cazuri -1 Colegiul Naț. Traian Doda Caransebeș și 2 Șc. Gimn. Sofia Arcan structură a Lic. Tehnologic C. Dunării Moldova Nouă
Comparativ cu aceeași perioadă a anului școlar 2014-2015, numărul faptelor este în scădere (7 semestrul I an școlar 2015-2016, 13 semestrul I an școlar 2014-2015)
De menţionat este faptul că, la nivelul judeţului Caraş-Severin, nu au fost înregistrate fapte de violență grave, sau cu impact mediatic deosebit.
            Urmare adresei MECS  nr. 270 din 25.09.2015, înregistrată la Inspectoratul Școlar Județean Caraș-Severin cu nr. 12811 din 28.09.2015, Inspectoratul Școlar Județean Caraș-Severin a transmis unităților de învățământ din  judeţul Caraş-Severin ,,Procedurile standard pentru evitarea/rezolvarea situațiilor tensionale cu violență din mediul școlar”:
-          Existența la nivelul fiecărei unități de învățământ a procedurilor:
  • -serviciul pe școală;
  • -învoirea elevilor;
  • -monitorizarea frecvenței și a disciplinei în rândul elevilor;
  • -prevenirea violenței în școală;
  • -reglementarea accesului în unitatea de învățământ;
  • -aplicare sancțiuni dată de comisia de disciplina pentru elevi;
  • -procedura de intervenţie în situaţii de violenţă în şcoală




Asumarea de responsabilităţi pentru ameliorarea situaţiilor de violenţă în şcoală:
Directorul:
-constituirea unui grup de lucru la nivelul şcolii, cu rol de coordonare, monitorizare şi evaluare a activităţilor conţinute în strategia antiviolenţă a şcolii;
-identificarea timpurie a elevilor cu potenţial violent si a cauzelor care pot determina manifestări de
violenţă a acestora, prin implicarea cadrelor didactice si a personalului specializat (consilieri scolari, psihologi, asistenţi sociali, mediatori);
-includerea, pe agenda întâlnirilor formale ale școlii (Consiliul de Administraţie, Consiliul Profesoral, Consiliul Elevilor, Comitetul de Părinţi), a unor teme legate de violenţa scolară, care să aibă ca scop conștientizarea dimensiunii fenomenului si analiza formelor, a actorilor și a cauzele situaţiilor de violenţă de la nivelul instituţiei respective;
-transformarea regulamentului de ordine interioară, specific fiecărei școli, din instrument formal în mijloc real de prevenire, prin definirea clară si funcţională a criteriilor de disciplină școlară și de conduită în școală a tuturor actorilor școlari (elevi, profesori);
Consilierul școlar:
-coordonarea unui centru de resurse în domeniul violenţei şcolare, cu rol de informare, formare, mediere şi asistenţă în probleme privind violenţa şcolară;
-desfăşurarea de discuţii de grup cu elevii din şcoală şi părinţii acestora (împreună cu grupul de lucru) în scopul identificării unor  aspecte privind:
- percepţii/reprezentări ale cadrelor didactice privind violenţa în şcoală;
- probleme, cazuri de violenţă în şcoală;
- propuneri privind soluţii, situaţii de violenţă în şcoală;
- elaborarea unui program de asistenţă individuală pentru elevii implicaţi (autori sau victime) prin care se urmăreşte:
- conştientizarea consecinţelor actelor de violenţă;
- îmbunătăţirea imaginii de sine a actorilor implicaţi;
- prevenirea apariţiei dispoziţiilor afective negative;
- dezvoltarea autonomiei şi autocontrolului.
-implicarea activă a elevilor cu potenţial violent sau care au comis acte de violenţă în programe de asistenţă derulate în parteneriat de către școală si alte instituţii specializate (Poliţia comunitară, Autoritatea pentru Protecţia Copilului si Adopţie, autorităţile locale, Biserica, alte organizaţii specializate în programe de protecţie si educaţie a copiilor si a tinerilor).
Profesorii:
-desfăşurarea în cadrul orelor de dirigenţie şi consiliere a unor activităţi privind violenţa în şcoală;
-facilitarea procesului de identificare şi planificarea unor activităţi concrete la nivelul clasei/ şcolii de prevenire şi combatere a violenţei, pe baza propunerilor elevilor;
-dezbaterea unor teme/cazuri privind violenţa;
-organizarea de activităţi extraşcolare în scopul ameliorării şi diminuării fenomenului.
-evitarea centrării exclusiv pe sancţiune și eliminarea din practica educaţională a unor sancţiuni care contravin principiilor pedagogice (de exemplu, sancţionarea comportamentului violent prin notă, repetenţie, exmatriculare etc.)
Elevii:
-dezbateri privind: legislaţia specifică; regulamentul şcolar şi noţiunile de disciplină;
-participare activă la orele de dirigenţie;
-participarea la concursul privind alegerea unui slogan şi a unei sigle;
-asumarea rolului de mediatori în conflicte și constituirea unor echipe de intervenţie în situaţii de criză. Va fi implicat în acţiuni şi Consiliul Elevilor;
-responsabilizarea elevilor cu comportament violent prin aplicarea unor măsuri de intervenţie cu potenţial educativ si formativ;
Familia
-informarea părinţilor cu privire la serviciile pe care le poate oferi școala în scopul prevenirii violenţei școlare si ameliorării relaţiilor părinţi-copii (consiliere, asistenţă psihologică, mediere);
-implicarea în astfel de activităţi a personalului specializat (consilieri școlari, psihologi);
-colaborarea școlii cu familiile elevilor cu potenţial violent sau care au comis acte de violenţă, în
toate etapele procesului de asistenţă a acestora (informarea, stabilirea unui program comun de intervenţie,monitorizarea cazurilor semnalate);
-iniţierea unor programe destinate părinţilor, centrate pe conștientizarea, informarea si formarea cu privire la dificultăţile de adaptare a copiilor la mediul școlar și la diferite aspecte ale violenţei școlare (forme, cauze, modalităţi de prevenire, parteneri), împreună cu parteneri de la nivelul comunităţii (ONG-uri, poliţia de proximitate, autorităţi locale).
Concluzii:
  aplicarea Strategiei Ministerului Educţiei și Cercetării Științifice cu privire la reducerea fenomenului de violenţă în unităţile de învăţământ preuniversitar;
  aplicarea Planului operaţional privind reducerea fenomenului violenţei în mediul şcolar al Inspectoratului Şcolar Judeţean Caraş-Severin;
  activarea comisilor de prevenire şi combatere a violenţei în mediul şcolar, conform OMECT nr. 1409, la nivelul ISJ Caraş-Severin, respectiv la nivelul unităţilor de învăţământ;
  întâlniri, dezbateri, ateliere de lucru (cu directori, cadre didactice, diriginţi, consilieri educativi) în vederea cunoaşterii normelor legislative privind violenţa în şcoli ;
  monitorizarea aplicării prevederilor Legii 35/2007 privind siguranţa elevilor în unităţile şcolare;
  informarea cu operativitate a ISJ Caraş-Severin şi a organelor de ordine în cazul apariţiei unor situaţii de risc sau a producerii unor acte de violenţă (IPJ Caraş-Severin, Jandarmeria, Poliţia Comunitară, ONG-uri) la nivelul şcolilor;
  solicitarea de fonduri de la consiliile locale şi/sau sponsori pentru asigurarea personalului de pază, cât şi pentru securizarea clădirilor unităţilor de învăţământ prin achiziţionarea de camere de supraveghere;

ABSENTEISMUL
            La nivelul județului Caraș-Severin, la finalul semestrului I anul școlar 2015-2016 situația înregistrată este:
TOTAL ABSENTE
694065
TOTAL ABSENTE MOTIVATE
296253
TOTAL ABSENTE NEMOTIVATE
397812

Nr. Crt.
Denumire completă
Total absente
Ttotal absente motivate
1
CENTRUL ŞCOLAR DE EDUCAŢIE INCLUZIĂ AURORA REŞIŢA
6782
3414
2
CENTRUL ŞCOLAR DE EDUCAŢIE INCLUZIĂ PRIMAVARA REŞIŢA
264
231
3
COELGIUL TEHNIC CARASAN
36083
8236
4
COLEGIUL ECONOMIC AL BANATULUI MONTAN RESITA
17969
8362
5
COLEGIUL NAŢIONAL ""TRAIAN DODA"" CARANSEBES
15659
9641
6
COLEGIUL NATIONAL ""TRAIAN LALESCU"" RESITA
23272
15543
7
COLEGIUL NAŢIONAL "CONSTANTIN DIACONOVICI LOGA" CARANSEBES
8387
5258
8
COLEGIUL NAŢIONAL"MIRCEA ELIADE" RESITA
19586
12116
9
COLEGIUL TEHNIC RESITA
30628
8351
10
LICEUL ""HERCULES"" BAILE HERCULANE
11797
7514
11
LICEUL ""MATHIAS HAMMER"" ANINA
9390
4964
12
LICEUL BANATEAN OTELU ROSU
14806
7313
13
LICEUL DE ARTA ""SABIN PAUTA"" RESITA
175
119
14
LICEUL TEHNLOGIC ""MIHAI NOVAC"" ORAVITA
32697
12070
15
LICEUL TEHNOLOGIC ""CLISURA DUNARII"" MOLDOVA NOUA
82340
40313
16
LICEUL TEHNOLOGIC ""DACIA"" CARANSEBES
34692
15955
17
LICEUL TEHNOLOGIC ""DECEBAL"" CARANSEBES
33273
9515
18
LICEUL TEHNOLOGIC ""NICOLAE STOICA DE HATEG"" MEHADIA
8300
3777
19
LICEUL TEHNOLOGIC ""SF. DIMITRIE"" TEREGOVA
12697
3592
20
LICEUL TEHNOLOGIC ""TRANDAFIR COCÂRLĂ"" CARANSEBES
30371
7659
21
LICEUL TEHNOLOGIC BERZOVIA
7182
2017
22
LICEUL TEHNOLOGIC BOCSA
39841
4922
23
LICEUL TEOLOGIC BAPTIST RESITA
3337
2167
24
LICEUL TEORETIC ""DIACONOVICI 0 TIETZ"" RESITA
20834
9774
25
LICEUL TEORETIC ""EFTIMIE MURGU""  BOZOVICI
5964
3389
26
LICEUL TEORETIC ""GENERAL DRAGALINA"" ORAVITA
16091
13833
27
LICEUL TEORETIC ""TATA OANCEA"" BOCSA
17334
7763
28
LICEUL TEORETIC ""TRAIAN VUIA"" RESITA
17970
13994
29
LICEULTEORETIC BILINGV ROMANO0CROAT CARASOVA
112
37
30
SCOALA GIMNAZIALA  ""DR. ION SIRBU"" EFTIMIE MURGU
26
16
31
SCOALA GIMNAZIALA  ""PROFESOR AUREL PEIA"" EZERIS
1927
692
32
SCOALA GIMNAZIALA "" ATANASIE COJOCARU"" POJEJENA
2534
864
33
SCOALA GIMNAZIALA ""GHEORGHE FRĂȚILĂ"" GLIMBOCA
1593
680
34
SCOALA GIMNAZIALA ""GHEORGHE GUGA"" RACASDIA
827
444
35
SCOALA GIMNAZIALA ""IULIU BIROU"" TICVANIU MARE
0
0
36
SCOALA GIMNAZIALA ""MIHAI NOVAC"" SASCA MONTANA
1289
533
37
SCOALA GIMNAZIALA ""PAVEL BORDAN"" GRADINARI
1542
491
38
SCOALA GIMNAZIALA ""PETRE SAVA BĂLEANU” VALIUG
200
200
39
SCOALA GIMNAZIALA ""PETRU OALLDE"" FOROTIC
1916
362
40
SCOALA GIMNAZIALA ""ROMUL LADEA"" ORAVITA
10591
3473
41
SCOALA GIMNAZIALA ""ROMULUS FABIAN"" VARADIA
2369
693
42
SCOALA GIMNAZIALA ""SF. SAVA"" SOCOL
36
0
43
SCOALA GIMNAZIALA ""SFANTUL IACOB"" BREBU
807
187
44
SCOALA GIMNAZIALA ""STEFAN VELOVAN"" RUSCA MONTANA
0
0
45
SCOALA GIMNAZIALA ""TRAIAN LALESCU"" CORNEA
0
0
46
SCOALA GIMNAZIALA ""TRANDAFIR COCÎRLĂ"" TURNU RUIENI
5403
3166
47
SCOALA GIMNAZIALA ""TRANDAFIR TĂMAŞ"" MARGA
1
1
48
SCOALA GIMNAZIALA ""VASILE VERSAVIA"" NAIDAS
910
556
49
SCOALA GIMNAZIALA ARMENIS
727
459
50
SCOALA GIMNAZIALA BANIA
56
43
51
SCOALA GIMNAZIALA BAUTAR
713
358
52
SCOALA GIMNAZIALA BERLISTE
1617
295
53
SCOALA GIMNAZIALA BERZASCA
681
445
54
SCOALA GIMNAZIALA CARBUNARI
323
142
55
SCOALA GIMNAZIALA CICLOVA ROMÂNĂ
1481
594
56
SCOALA GIMNAZIALA CIUDANOVITA
140
97
57
SCOALA GIMNAZIALA CONSTANTIN DAICOVICIU
2360
412
58
SCOALA GIMNAZIALA COPACELE
624
344
59
SCOALA GIMNAZIALA CORNUTEL
211
47
60
SCOALA GIMNAZIALA CORONINI
767
673
61
SCOALA GIMNAZIALA DALBOSET
110
46
62
SCOALA GIMNAZIALA DOGNECEA
9468
1617
63
SCOALA GIMNAZIALA DOMASNEA
208
153
64
SCOALA GIMNAZIALA FIRLIUG
2082
1683
65
SCOALA GIMNAZIALA GARNIC
669
359
66
SCOALA GIMNAZIALA GORUIA
0
0
67
SCOALA GIMNAZIALA IABLANITA
915
536
68
SCOALA GIMNAZIALA LAPUSNICEL
0
0
69
SCOALA GIMNAZIALA LUPAC
763
306
70
SCOALA GIMNAZIALA MAURENI
4689
1796
71
SCOALA GIMNAZIALA NR 1 BOCSA
9985
4916
72
SCOALA GIMNAZIALA NR 2 BOCSA
14038
3157
73
SCOALA GIMNAZIALA NR 2 RESITA
3941
3475
74
SCOALA GIMNAZIALA NR 3 OTELU ROSU
3750
1583
75
SCOALA GIMNAZIALA NR 8 RESITA
6466
4774
76
SCOALA GIMNAZIALA NR 9 RESITA
193
178
77
SCOALA GIMNAZIALA NR. 1 ANINA
2060
1038
78
SCOALA GIMNAZIALA NR.7 RESITA
3539
2385
79
SCOALA GIMNAZIALA OBREJA
2299
786
80
SCOALA GIMNAZIALA OCNA DE FIER
1006
727
81
SCOALA GIMNAZIALA PETROSNITA
1215
230
82
SCOALA GIMNAZIALA POIANA
4
0
83
SCOALA GIMNAZIALA RAMNA
1862
566
84
SCOALA GIMNAZIALA SACU
2093
566
85
SCOALA GIMNAZIALA SLATINA TIMIS
1962
1106
86
SCOALA GIMNAZIALA SOPOTU NOU
137
28
87
SCOALA GIMNAZIALA SPECIALA ""CHRISTIANA"" BOCSA
4297
790
88
SCOALA GIMNAZIALA SPECIALA CARANSEBES
4400
0
89
SCOALA GIMNAZIALA TIRNOVA
253
166
90
SCOALA GIMNAZIALA TIROL
1100
189
91
SCOALA GIMNAZIALA TOPLET
2334
1863
92
SCOALA GIMNAZIALA VERENDIN
174
94
93
SCOALA GIMNAZIALA VERMES
1840
169
94
SCOALA GIMNAZIALA VIRCIOROVA
781
532
95
SCOALA GIMNAZIALA VRANI
966
57
96
SCOALA GIMNAZIALA ZAVOI
1760
1275
97
SCOALA GIMNAZIALA ZORLENTU MARE
580
28
98
SCOALA PRIMARA ""MIHAILOVICI TRAIAN"" CIUCHICI
0
0
99
SCOALA PROFESIONALĂ CORNEREVA
1430
242
100
SEMINARUL TEOLOGIC ORTODOX ""EPISCOP IOAN POPASU"" CARANSEBES
1392
871

Total
694265
296393

            Măsuri de reducere a absenteismului:
§  Prezentarea în cadrul şedinţelor Consiliului de Administraţie şi a Consiliului profesoral, precum şi la şedinţele cu părinţii, a tematicii specifice combaterii absenteismului şi abandonului şcolar;
§  Realizarea unei inspecții tematici specifice combaterii absenteismului şi abandonului şcolar;
§  Revizuirea şi validărea Regulamentului intern al unităţii de învăţământ;
§  Diversificarea modalităţilor de comunicare/informare şcoală – părinţi, diriginte – părinţi, director – diriginţi;
§  Eficientizarea colectării lunare, la nivelul unităţii de învăţământ, a numărului de absenţe, observarea tendinţelor, analizarea cauzelor împreună cu familiile acestora şi luarea măsurilor corespunzătoare;
§  Monitorizarea, de către diriginte, săptămânală a absenţelor elevilor pe fişa tip de monitorizare şi prezentarea lunară a situaţiei absenţelor către conducerea şcolii;
§  Aplicarea unui chestionar şi identificarea principalelor cauze care au contribuit la situaţia de fapt (număr mare de absenţe nemotivate);
§  Schiţarea unui plan de intervenţie ţintit pentru rezolvarea situaţiei (identificarea de către diriginte a  unor măsuri amelioratorii);
§  Discutarea, în particular, a incidentului / situației cu elevul – căutarea împreună a unor soluţii pentru evitarea repetării incidentului; eventual, consilierea psihologică individuală / a familiei (în funcţie de cauză);
§  Cooperarea dirigintelui cu părinţii; supravegherea discretă a prezenţei elevului la şcoală, legătura permanentă cu dirigintele;
Alte modalităţi:
-          ieşirea din şcoală pe parcursul orelor de curs doar pe baza unor bilete de învoire, semnate de diriginte sau profesorul clasei, care să fie ritmic contabilizate la secretariat;
-          notarea riguroasă a absentelor la fiecare oră de curs;
-          menţinerea în clasă a unei atmosfere care să asigure satisfacerea trebuinţei de siguranţă afectivă pentru toţi elevii;
-          sistem echitabil de recompense – sancţiuni care să menţină motivaţia şcolară a elevilor; nota să fie doar o măsură obiectivă a performanţei şi nu o modalitate de sancţionare a elevului;
-          diversificarea şi atractivitatea activităţilor extracurriculare;
-          crearea unui forum al părinţilor (pe site-ul şcolii);
-          programe de consiliere a părinţilor (de tip ,,şcoala părinţilor’’);
-          colaborare cu toate autorităţile comunităţii locale (poliţia de proximitate, jandarmeria, alte asociaţii şi ONG – uri).

ABANDONUL ȘCOLAR
            Obiectivul Uniunii Europene privind problema abandonului scolar este clar si ferm: o rata de abandon scolar in UE sub 10% pana in 2020.
Cum se va intampla asta? Prin facilitarea accesului la educatie de la varste fragede, reducerea numarului de elevi cu performante slabe si a absentelor nemotivate si recuperarea scolara prin programe de tipul “a doua sansa”.
Problema abandonului școlar  este una care preocupă în mod indiscutabil întreg personalul încadrat la Inspectoratul Școlar Județean Caraș-Severin.
Este o problematică complexă, generată de mai mulți factori, toți aceștia convergând spre renunțarea la cursurile școlii de către unii dintre copii. Totalizând copiii care au renunțat la cursurile școlii în județul nostru, rezultă un procent de sub 5.


Număr de elevi aflaţi în abandon şcolar la sfârșitul anului școlar 2014-2015
174
- şcoli primare/gimnaziale
174


Colegiul Tehnic Cărăşan Reşiţa
35
Şcoala Gimnazială „Mihai Peia“ Reşiţa
43  Fara frecventa
Şcoala Gimnazială Nr.7 Reşiţa
9
Şcoala Gimnazială Nr.1 Celnic-Anina
1
Liceul Tehnologic „Clisura Dunării“ Moldova Nouă
33
Scoala Gimnazială „Romul Ladea“ Oraviţa
6
Liceul Tehnologic „Mihai Novac“ Oraviţa
2
Liceul Teoretic „General Dragalina“ Oraviţa
1
Şcoala Gimnazială Berlişte
6
Şcoala Gimnazială Berzasca
1
Liceul Tehnologic Berzovia
3
Şcoala Gimnazială Constantin Daicoviciu
9
Şcoala Gimnazială Dalboşeţ
1
Şcoala Gimnazială Iablaniţa
1
Şcoala Gimnazială Lăpuşnicel
2
Şcoala Gimnazială Lupac
1
Liceul Tehnologic „Nicolae Stoica de Haţeg“ Mehadia
2
Şcoala Gimnazială Mehadica
1
Şcoala Gimnazială Ramna
7
Şcoala Gimnazială „Gheorghe Guga“ Răcăşdia
2
Şcoala Gimnazială „Mihai Novac“ Sasca Montană
1
Şcoala Gimnazială „Iuliu Birou“ Ticvaniu Mare
4
Şcoala Gimnazială „Trandafir Cocârlă“ Turnu Ruieni
2
Şcoala Gimnazială Vermeş
1
TOTAL
174

Cauzele generatoare de abandon școlar în județul Caraș-Severin:
Cauze din mediul familal: dificultățile materiale, modelul educațional oferit de părinți sau de frații mai mari care sunt  mai influenți, dezorganizarea familiei care atrage dupa sine dificultăți materiale, intrarea pe piața muncii. Alte motive ce își au sursa în cadrul familiei: migrația circulatorie, problemele întampinate de copii ce părăsesc sistemul de învățământ românesc și apoi se întorc, și nu în ultimul rând etnică.
Factori ce apar în mediul școlar:  orientarea școlară și profesională, repetenția, frecvența, integrarea insuficientă în colectivul clasei de elevi, familiaritatea mediului / ambientului școlar.
Programul "Soluții eficiente pentru prevenirea abandonului școlar"
Centrul Educația 2000+ si UNICEF au dezvoltat proiectul “Soluții eficiente pentru prevenirea abandonului școlar: costuri și mecanisme”, pentru a oferi un sprijin concret, deși limitat în raport cu necesitățile, pentru consolidarea eforturilor generale de abordare a acestui fenomen.
Pe parcursul timpului, o serie de directori de școli incluzive din Caraș - Severin au fost formați prin cursuri derulate la nivel național de UNICEF, în parteneriat cu ministerul învățământului, cursuri a căror menire a fost de a contribui la reducerea absenteismului și a abandonului școlar. Amintim aici școli din Bocșa, Oravița, Răcășdia, Prigor, Bozovici, Reșița, etc.
Inspectoratul Școlar  Județean Caras – Severin a căutat soluții  în permanență și una din soluții a constituit-o accesarea de fonduri europene prin care să putem interveni  în școlile în care aveam semnalată existența copiilor predispuși la eșec / absenteism / abandon școlar.
Măsuri:
·         Existenţa unor programe guvernamentale care vizează prevenirea abandonului şcolar. La noi, există preocupări în acest sens, dar este nevoie ca aceste programe să fie mereu îmbunătăţite, să se ţină cont de toţi factorii care pot determina abandonul şcolar şi în consecinţă programele să conţină măsuri concrete de limitarea acţiunii factorilor de risc;
·         Identificarea elevilor și a factorilor de risc privind abandonul școlar;
·         Monitorizarea elevilor aflaţi în situaţie de risc de absenteism şi de abandon şcolar la nivel de şcoală;
·         Elevi în situaţie de risc care au abandonat cursurile (număr) la nivel de şcoală;
·         Iniţierea şi aplicarea de programe specifice, având ca obiective diminuarea absenteismului, reducerea abandonului şcolar şi a părăsirii timpurii a sistemului de educaţie;
·         Dezvoltarea unor forme alternative de organizare a educaţiei de bază, pentru populaţia care a abandonat sau nu a frecventat şcoala (de tip „A doua şansă”).





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu