Violenţa este una dintre marile probleme ale lumii contemporane. Presa scrisă sau audiovizualul informează în permanenţă cu privire la manifestări diverse ale acestui fenomen. Apariţia diferitelor forme de violenţă în mediul şcolar pare aproape o fatalitate şi devine, adesea, un lucru obişnuit, cu care semenii coexistă fără măcar a se mai sesiza asupra pericolului. Chiar dacă reprezintă o problemă delicată, punerea sub control a fenomenului violenţei nu se poate face decât dacă îi sunt cunoscute cauzele, originile, formele de manifestare şi posibilităţile de prevenire. Problema violenţei în şcoală poate şi trebuie să devină o temă de reflecţie pentru toţi cei implicaţi în actul educaţional.
Pentru
creşterea gradului de siguranţă a elevilor şi a personalului didactic şi
prevenirea delincvenţei juvenile în incinta şi în zonele adiacente unităţilor
de învăţământ preuniversitar a fost adoptat Planul Naţional Comun de Acţiune –
Cadru, MEN nr. 9862/22.08.2013 ,MAI nr. 114063/ 23.08.2013, şi MDRAP nr.
67470/29.08.2013
La
nivelul I.S.J. Caraş-Severin a fost întocmit Planul Teritorial Comun de Acţiune
nr. 151386 din 11.09.2013, care a fost diseminat către toate unităţile de învăţământ,
în vederea întocmirii Planurilor Locale
comune de Acţiune, în baza cărora au iniţiat şi desfăşurat multiple activităţi
de prevenire şi combatere a violenței.
NUMĂR CAZURI DE VIOLENŢĂ ÎNREGISTRATE ÎN ŞCOLI –
JUDEŢUL CARAŞ-SEVERIN SEMESTRUL I AN ȘCOLAR
2015-2016:
Violențe fizice ușoare – octombririe-1caz- Șc Gimn Nr 1 Caransebeș structură a Liceului
Tehnologic Dacia; noiembrie – 2 cazuri - 1 C .S.I. Bocșa și 1 Șc. Gimn Măureni; decebrie
- 1 caz- Lic Tehnologic M. Novac Oravița.
Furt și tentativă de furt (furt de telefoane mobile) – noiembrie 3 cazuri -1 Colegiul Naț.
Traian Doda Caransebeș și 2 Șc. Gimn. Sofia Arcan structură a Lic. Tehnologic
C. Dunării Moldova Nouă
Comparativ
cu aceeași perioadă a anului școlar 2014-2015, numărul faptelor este în scădere
(7 semestrul I an școlar 2015-2016, 13 semestrul I an școlar 2014-2015)
De
menţionat este faptul că, la nivelul judeţului Caraş-Severin, nu au fost
înregistrate fapte de violență grave, sau cu impact mediatic deosebit.
Urmare adresei MECS nr. 270 din 25.09.2015, înregistrată la Inspectoratul Școlar
Județean Caraș-Severin cu nr. 12811 din 28.09.2015, Inspectoratul Școlar
Județean Caraș-Severin a transmis unităților de învățământ din judeţul Caraş-Severin ,,Procedurile standard
pentru evitarea/rezolvarea situațiilor tensionale cu violență din mediul
școlar”:
-
Existența la nivelul fiecărei
unități de învățământ a procedurilor:
- -serviciul pe școală;
- -învoirea elevilor;
- -monitorizarea frecvenței și a disciplinei în rândul elevilor;
- -prevenirea violenței în școală;
- -reglementarea accesului în unitatea de învățământ;
- -aplicare sancțiuni dată de comisia de disciplina pentru elevi;
- -procedura de intervenţie în situaţii de violenţă în şcoală
Asumarea
de responsabilităţi pentru ameliorarea situaţiilor de violenţă în şcoală:
Directorul:
-constituirea unui grup de lucru la nivelul
şcolii, cu rol de coordonare, monitorizare şi evaluare a activităţilor
conţinute în strategia antiviolenţă a şcolii;
-identificarea timpurie a elevilor cu potenţial
violent si a cauzelor care pot determina manifestări de
violenţă a acestora, prin implicarea cadrelor
didactice si a personalului specializat (consilieri scolari, psihologi,
asistenţi sociali, mediatori);
-includerea, pe agenda întâlnirilor formale ale
școlii (Consiliul de Administraţie, Consiliul Profesoral, Consiliul Elevilor,
Comitetul de Părinţi), a unor teme legate de violenţa scolară, care să aibă ca
scop conștientizarea dimensiunii fenomenului si analiza formelor, a actorilor
și a cauzele situaţiilor de violenţă de la nivelul instituţiei respective;
-transformarea regulamentului de ordine
interioară, specific fiecărei școli, din instrument formal în mijloc real de
prevenire, prin definirea clară si funcţională a criteriilor de disciplină
școlară și de conduită în școală a tuturor actorilor școlari (elevi,
profesori);
Consilierul școlar:
-coordonarea
unui centru de resurse în domeniul violenţei şcolare, cu rol de informare,
formare, mediere şi asistenţă în probleme privind violenţa şcolară;
-desfăşurarea
de discuţii de grup cu elevii din şcoală şi părinţii acestora (împreună cu
grupul de lucru) în scopul identificării unor
aspecte privind:
- percepţii/reprezentări ale cadrelor didactice privind
violenţa în şcoală;
- probleme, cazuri de violenţă în şcoală;
- propuneri privind soluţii, situaţii de violenţă în
şcoală;
-
elaborarea unui program de asistenţă individuală pentru elevii implicaţi (autori
sau victime) prin care se urmăreşte:
- conştientizarea consecinţelor actelor de violenţă;
- îmbunătăţirea imaginii de sine a actorilor implicaţi;
- prevenirea apariţiei dispoziţiilor afective negative;
- dezvoltarea autonomiei şi autocontrolului.
-implicarea
activă a elevilor cu potenţial violent sau care au comis acte de violenţă în
programe de asistenţă derulate în parteneriat de către școală si alte
instituţii specializate (Poliţia comunitară, Autoritatea pentru Protecţia
Copilului si Adopţie, autorităţile locale, Biserica, alte organizaţii
specializate în programe de protecţie si educaţie a copiilor si a tinerilor).
Profesorii:
-desfăşurarea
în cadrul orelor de dirigenţie şi consiliere a unor activităţi privind violenţa
în şcoală;
-facilitarea
procesului de identificare şi planificarea unor activităţi concrete la nivelul
clasei/ şcolii de prevenire şi combatere a violenţei, pe baza propunerilor
elevilor;
-dezbaterea
unor teme/cazuri privind violenţa;
-organizarea
de activităţi extraşcolare în scopul ameliorării şi diminuării fenomenului.
-evitarea
centrării exclusiv pe sancţiune și eliminarea din practica educaţională a unor
sancţiuni care contravin principiilor pedagogice (de exemplu, sancţionarea
comportamentului violent prin notă, repetenţie, exmatriculare etc.)
Elevii:
-dezbateri
privind: legislaţia specifică; regulamentul şcolar şi noţiunile de disciplină;
-participare
activă la orele de dirigenţie;
-participarea
la concursul privind alegerea unui slogan şi a unei sigle;
-asumarea
rolului de mediatori în conflicte și constituirea unor echipe de intervenţie în
situaţii de criză. Va fi implicat în acţiuni şi Consiliul Elevilor;
-responsabilizarea
elevilor cu comportament violent prin aplicarea unor măsuri de intervenţie cu
potenţial educativ si formativ;
Familia
-informarea
părinţilor cu privire la serviciile pe care le poate oferi școala în scopul
prevenirii violenţei școlare si ameliorării relaţiilor părinţi-copii
(consiliere, asistenţă psihologică, mediere);
-implicarea
în astfel de activităţi a personalului specializat (consilieri școlari,
psihologi);
-colaborarea
școlii cu familiile elevilor cu potenţial violent sau care au comis acte de
violenţă, în
toate
etapele procesului de asistenţă a acestora (informarea, stabilirea unui program
comun de intervenţie,monitorizarea cazurilor semnalate);
-iniţierea
unor programe destinate părinţilor, centrate pe conștientizarea, informarea si
formarea cu privire la dificultăţile de adaptare a copiilor la mediul școlar și
la diferite aspecte ale violenţei școlare (forme, cauze, modalităţi de
prevenire, parteneri), împreună cu parteneri de la nivelul comunităţii
(ONG-uri, poliţia de proximitate, autorităţi locale).
Concluzii:
aplicarea
Strategiei Ministerului Educţiei și Cercetării Științifice cu privire la reducerea
fenomenului de violenţă în unităţile de învăţământ preuniversitar;
aplicarea
Planului operaţional privind reducerea fenomenului violenţei în mediul şcolar
al Inspectoratului Şcolar Judeţean Caraş-Severin;
activarea
comisilor de prevenire şi combatere a violenţei în mediul şcolar, conform OMECT
nr. 1409, la nivelul ISJ Caraş-Severin, respectiv la nivelul unităţilor de
învăţământ;
întâlniri,
dezbateri, ateliere de lucru (cu directori, cadre didactice, diriginţi,
consilieri educativi) în vederea cunoaşterii normelor legislative privind
violenţa în şcoli ;
monitorizarea
aplicării prevederilor Legii 35/2007 privind siguranţa elevilor în unităţile
şcolare;
informarea
cu operativitate a ISJ Caraş-Severin şi a organelor de ordine în cazul
apariţiei unor situaţii de risc sau a producerii unor acte de violenţă (IPJ
Caraş-Severin, Jandarmeria, Poliţia Comunitară, ONG-uri) la nivelul şcolilor;
solicitarea
de fonduri de la consiliile locale şi/sau sponsori pentru asigurarea
personalului de pază, cât şi pentru securizarea clădirilor unităţilor de
învăţământ prin achiziţionarea de camere de supraveghere;
ABSENTEISMUL
La nivelul
județului Caraș-Severin, la finalul semestrului I anul școlar 2015-2016
situația înregistrată este:
TOTAL ABSENTE
|
694065
|
TOTAL ABSENTE MOTIVATE
|
296253
|
TOTAL ABSENTE NEMOTIVATE
|
397812
|
Nr. Crt.
|
Denumire completă
|
Total
absente
|
Ttotal
absente motivate
|
1
|
CENTRUL ŞCOLAR DE EDUCAŢIE INCLUZIĂ
|
6782
|
3414
|
2
|
CENTRUL ŞCOLAR DE EDUCAŢIE INCLUZIĂ PRIMAVARA
|
264
|
231
|
3
|
COELGIUL TEHNIC CARASAN
|
36083
|
8236
|
4
|
COLEGIUL ECONOMIC AL BANATULUI MONTAN
|
17969
|
8362
|
5
|
COLEGIUL NAŢIONAL ""TRAIAN
DODA"" CARANSEBES
|
15659
|
9641
|
6
|
COLEGIUL NATIONAL ""TRAIAN
LALESCU""
|
23272
|
15543
|
7
|
COLEGIUL NAŢIONAL "CONSTANTIN DIACONOVICI
LOGA" CARANSEBES
|
8387
|
5258
|
8
|
COLEGIUL NAŢIONAL"MIRCEA ELIADE"
|
19586
|
12116
|
9
|
COLEGIUL TEHNIC
|
30628
|
8351
|
10
|
LICEUL ""HERCULES"" BAILE
HERCULANE
|
11797
|
7514
|
11
|
LICEUL ""MATHIAS HAMMER""
ANINA
|
9390
|
4964
|
12
|
LICEUL BANATEAN OTELU ROSU
|
14806
|
7313
|
13
|
LICEUL DE ARTA ""SABIN PAUTA""
RESITA
|
175
|
119
|
14
|
LICEUL TEHNLOGIC ""MIHAI
NOVAC"" ORAVITA
|
32697
|
12070
|
15
|
LICEUL TEHNOLOGIC ""CLISURA
DUNARII""
|
82340
|
40313
|
16
|
LICEUL TEHNOLOGIC ""
|
34692
|
15955
|
17
|
LICEUL TEHNOLOGIC ""DECEBAL""
CARANSEBES
|
33273
|
9515
|
18
|
LICEUL TEHNOLOGIC ""NICOLAE STOICA DE
HATEG"" MEHADIA
|
8300
|
3777
|
19
|
LICEUL TEHNOLOGIC ""SF.
DIMITRIE"" TEREGOVA
|
12697
|
3592
|
20
|
LICEUL TEHNOLOGIC ""TRANDAFIR
COCÂRLĂ"" CARANSEBES
|
30371
|
7659
|
21
|
LICEUL TEHNOLOGIC BERZOVIA
|
7182
|
2017
|
22
|
LICEUL TEHNOLOGIC BOCSA
|
39841
|
4922
|
23
|
LICEUL TEOLOGIC BAPTIST
|
3337
|
2167
|
24
|
LICEUL TEORETIC ""DIACONOVICI 0
TIETZ""
|
20834
|
9774
|
25
|
LICEUL TEORETIC ""EFTIMIE
MURGU"" BOZOVICI
|
5964
|
3389
|
26
|
LICEUL TEORETIC ""GENERAL
DRAGALINA"" ORAVITA
|
16091
|
13833
|
27
|
LICEUL TEORETIC ""TATA
OANCEA"" BOCSA
|
17334
|
7763
|
28
|
LICEUL TEORETIC ""TRAIAN
VUIA""
|
17970
|
13994
|
29
|
LICEULTEORETIC BILINGV ROMANO0CROAT CARASOVA
|
112
|
37
|
30
|
SCOALA GIMNAZIALA ""DR. ION
SIRBU"" EFTIMIE MURGU
|
26
|
16
|
31
|
SCOALA GIMNAZIALA ""PROFESOR AUREL
PEIA"" EZERIS
|
1927
|
692
|
32
|
SCOALA GIMNAZIALA "" ATANASIE
COJOCARU"" POJEJENA
|
2534
|
864
|
33
|
SCOALA GIMNAZIALA ""GHEORGHE
FRĂȚILĂ"" GLIMBOCA
|
1593
|
680
|
34
|
SCOALA GIMNAZIALA ""GHEORGHE
GUGA"" RACASDIA
|
827
|
444
|
35
|
SCOALA GIMNAZIALA ""IULIU
BIROU"" TICVANIU MARE
|
0
|
0
|
36
|
SCOALA GIMNAZIALA ""MIHAI
NOVAC"" SASCA
|
1289
|
533
|
37
|
SCOALA GIMNAZIALA ""PAVEL
BORDAN"" GRADINARI
|
1542
|
491
|
38
|
SCOALA GIMNAZIALA ""PETRE
|
200
|
200
|
39
|
SCOALA GIMNAZIALA ""PETRU
OALLDE"" FOROTIC
|
1916
|
362
|
40
|
SCOALA GIMNAZIALA ""ROMUL
LADEA"" ORAVITA
|
10591
|
3473
|
41
|
SCOALA GIMNAZIALA ""
|
2369
|
693
|
42
|
SCOALA GIMNAZIALA ""SF.
|
36
|
0
|
43
|
SCOALA GIMNAZIALA ""SFANTUL
IACOB"" BREBU
|
807
|
187
|
44
|
SCOALA GIMNAZIALA ""STEFAN
VELOVAN"" RUSCA
|
0
|
0
|
45
|
SCOALA GIMNAZIALA ""TRAIAN
LALESCU"" CORNEA
|
0
|
0
|
46
|
SCOALA GIMNAZIALA ""TRANDAFIR COCÎRLĂ""
TURNU RUIENI
|
5403
|
3166
|
47
|
SCOALA GIMNAZIALA ""TRANDAFIR
TĂMAŞ"" MARGA
|
1
|
1
|
48
|
SCOALA GIMNAZIALA ""VASILE
VERSAVIA"" NAIDAS
|
910
|
556
|
49
|
SCOALA GIMNAZIALA ARMENIS
|
727
|
459
|
50
|
SCOALA GIMNAZIALA BANIA
|
56
|
43
|
51
|
SCOALA GIMNAZIALA BAUTAR
|
713
|
358
|
52
|
SCOALA GIMNAZIALA BERLISTE
|
1617
|
295
|
53
|
SCOALA GIMNAZIALA BERZASCA
|
681
|
445
|
54
|
SCOALA GIMNAZIALA CARBUNARI
|
323
|
142
|
55
|
SCOALA GIMNAZIALA CICLOVA ROMÂNĂ
|
1481
|
594
|
56
|
SCOALA GIMNAZIALA CIUDANOVITA
|
140
|
97
|
57
|
SCOALA GIMNAZIALA CONSTANTIN DAICOVICIU
|
2360
|
412
|
58
|
SCOALA GIMNAZIALA COPACELE
|
624
|
344
|
59
|
SCOALA GIMNAZIALA CORNUTEL
|
211
|
47
|
60
|
SCOALA GIMNAZIALA CORONINI
|
767
|
673
|
61
|
SCOALA GIMNAZIALA DALBOSET
|
110
|
46
|
62
|
SCOALA GIMNAZIALA DOGNECEA
|
9468
|
1617
|
63
|
SCOALA GIMNAZIALA DOMASNEA
|
208
|
153
|
64
|
SCOALA GIMNAZIALA FIRLIUG
|
2082
|
1683
|
65
|
SCOALA GIMNAZIALA GARNIC
|
669
|
359
|
66
|
SCOALA GIMNAZIALA GORUIA
|
0
|
0
|
67
|
SCOALA GIMNAZIALA IABLANITA
|
915
|
536
|
68
|
SCOALA GIMNAZIALA LAPUSNICEL
|
0
|
0
|
69
|
SCOALA GIMNAZIALA LUPAC
|
763
|
306
|
70
|
SCOALA GIMNAZIALA MAURENI
|
4689
|
1796
|
71
|
SCOALA GIMNAZIALA NR 1 BOCSA
|
9985
|
4916
|
72
|
SCOALA GIMNAZIALA NR 2 BOCSA
|
14038
|
3157
|
73
|
SCOALA GIMNAZIALA NR 2
|
3941
|
3475
|
74
|
SCOALA GIMNAZIALA NR 3 OTELU ROSU
|
3750
|
1583
|
75
|
SCOALA GIMNAZIALA NR 8
|
6466
|
4774
|
76
|
SCOALA GIMNAZIALA NR 9
|
193
|
178
|
77
|
SCOALA GIMNAZIALA NR. 1 ANINA
|
2060
|
1038
|
78
|
SCOALA GIMNAZIALA NR.7
|
3539
|
2385
|
79
|
SCOALA GIMNAZIALA OBREJA
|
2299
|
786
|
80
|
SCOALA GIMNAZIALA OCNA DE FIER
|
1006
|
727
|
81
|
SCOALA GIMNAZIALA PETROSNITA
|
1215
|
230
|
82
|
SCOALA GIMNAZIALA POIANA
|
4
|
0
|
83
|
SCOALA GIMNAZIALA RAMNA
|
1862
|
566
|
84
|
SCOALA GIMNAZIALA SACU
|
2093
|
566
|
85
|
SCOALA GIMNAZIALA SLATINA TIMIS
|
1962
|
1106
|
86
|
SCOALA GIMNAZIALA SOPOTU NOU
|
137
|
28
|
87
|
SCOALA GIMNAZIALA SPECIALA
""CHRISTIANA"" BOCSA
|
4297
|
790
|
88
|
SCOALA GIMNAZIALA SPECIALA CARANSEBES
|
4400
|
0
|
89
|
SCOALA GIMNAZIALA TIRNOVA
|
253
|
166
|
90
|
SCOALA GIMNAZIALA
|
1100
|
189
|
91
|
SCOALA GIMNAZIALA TOPLET
|
2334
|
1863
|
92
|
SCOALA GIMNAZIALA VERENDIN
|
174
|
94
|
93
|
SCOALA GIMNAZIALA VERMES
|
1840
|
169
|
94
|
SCOALA GIMNAZIALA VIRCIOROVA
|
781
|
532
|
95
|
SCOALA GIMNAZIALA VRANI
|
966
|
57
|
96
|
SCOALA GIMNAZIALA ZAVOI
|
1760
|
1275
|
97
|
SCOALA GIMNAZIALA ZORLENTU MARE
|
580
|
28
|
98
|
SCOALA PRIMARA ""MIHAILOVICI
TRAIAN"" CIUCHICI
|
0
|
0
|
99
|
SCOALA PROFESIONALĂ CORNEREVA
|
1430
|
242
|
100
|
SEMINARUL TEOLOGIC ORTODOX ""EPISCOP
IOAN POPASU"" CARANSEBES
|
1392
|
871
|
Total
|
694265
|
296393
|
Măsuri de reducere a absenteismului:
§ Prezentarea în cadrul şedinţelor Consiliului de Administraţie şi a
Consiliului profesoral, precum şi la şedinţele cu părinţii, a tematicii
specifice combaterii absenteismului şi abandonului şcolar;
§ Realizarea unei inspecții tematici specifice combaterii absenteismului
şi abandonului şcolar;
§ Revizuirea şi validărea Regulamentului intern
al unităţii de învăţământ;
§ Diversificarea modalităţilor de
comunicare/informare şcoală – părinţi, diriginte – părinţi, director –
diriginţi;
§ Eficientizarea colectării lunare, la nivelul
unităţii de învăţământ, a numărului de absenţe, observarea tendinţelor,
analizarea cauzelor împreună cu familiile acestora şi luarea măsurilor
corespunzătoare;
§
Monitorizarea, de către diriginte,
săptămânală a absenţelor elevilor pe fişa tip de monitorizare şi prezentarea
lunară a situaţiei absenţelor către conducerea şcolii;
§
Aplicarea unui chestionar şi
identificarea principalelor cauze care au contribuit la situaţia de fapt (număr
mare de absenţe nemotivate);
§
Schiţarea unui plan de intervenţie
ţintit pentru rezolvarea situaţiei (identificarea de către diriginte a unor măsuri amelioratorii);
§
Discutarea, în particular, a
incidentului / situației cu elevul – căutarea împreună a unor soluţii pentru
evitarea repetării incidentului; eventual, consilierea psihologică individuală
/ a familiei (în funcţie de cauză);
§
Cooperarea dirigintelui cu
părinţii; supravegherea discretă a prezenţei elevului la şcoală, legătura
permanentă cu dirigintele;
Alte modalităţi:
-
ieşirea din şcoală pe parcursul
orelor de curs doar pe baza unor bilete de învoire, semnate de diriginte sau
profesorul clasei, care să fie ritmic contabilizate la secretariat;
-
notarea riguroasă a absentelor la
fiecare oră de curs;
-
menţinerea în clasă a unei
atmosfere care să asigure satisfacerea trebuinţei de siguranţă afectivă pentru
toţi elevii;
-
sistem echitabil de recompense –
sancţiuni care să menţină motivaţia şcolară a elevilor; nota să fie doar o
măsură obiectivă a performanţei şi nu o modalitate de sancţionare a elevului;
-
diversificarea şi atractivitatea
activităţilor extracurriculare;
-
crearea unui forum al părinţilor
(pe site-ul şcolii);
-
programe de consiliere a
părinţilor (de tip ,,şcoala părinţilor’’);
-
colaborare cu toate autorităţile
comunităţii locale (poliţia de proximitate, jandarmeria, alte asociaţii şi ONG
– uri).
ABANDONUL ȘCOLAR
Obiectivul Uniunii
Europene privind problema abandonului scolar este clar si ferm: o rata de abandon scolar in UE sub 10% pana in 2020.
Cum se va intampla asta? Prin facilitarea accesului
la educatie de la varste fragede, reducerea numarului de elevi cu performante
slabe si a absentelor nemotivate si recuperarea scolara prin programe de tipul “a doua sansa”.
Problema
abandonului școlar este una care
preocupă în mod indiscutabil întreg personalul încadrat la Inspectoratul Școlar
Județean Caraș-Severin.
Este o problematică complexă, generată de
mai mulți factori, toți aceștia convergând spre renunțarea la cursurile școlii
de către unii dintre copii. Totalizând copiii care au renunțat la cursurile
școlii în județul nostru, rezultă un procent de sub 5.
Număr de elevi aflaţi în abandon şcolar la
sfârșitul anului școlar 2014-2015
|
174
|
- şcoli
primare/gimnaziale
|
174
|
Colegiul
Tehnic Cărăşan
|
35
|
Şcoala
Gimnazială „Mihai Peia“
|
43 Fara frecventa
|
Şcoala
Gimnazială Nr.7
|
9
|
Şcoala
Gimnazială Nr.1 Celnic-Anina
|
1
|
Liceul
Tehnologic „Clisura Dunării“
|
33
|
Scoala
Gimnazială „Romul Ladea“ Oraviţa
|
6
|
Liceul
Tehnologic „Mihai Novac“ Oraviţa
|
2
|
Liceul
Teoretic „General Dragalina“ Oraviţa
|
1
|
Şcoala
Gimnazială Berlişte
|
6
|
Şcoala
Gimnazială Berzasca
|
1
|
Liceul
Tehnologic Berzovia
|
3
|
Şcoala
Gimnazială Constantin Daicoviciu
|
9
|
Şcoala
Gimnazială Dalboşeţ
|
1
|
Şcoala
Gimnazială Iablaniţa
|
1
|
Şcoala
Gimnazială Lăpuşnicel
|
2
|
Şcoala Gimnazială
Lupac
|
1
|
Liceul
Tehnologic „Nicolae Stoica de Haţeg“ Mehadia
|
2
|
Şcoala
Gimnazială Mehadica
|
1
|
Şcoala
Gimnazială Ramna
|
7
|
Şcoala
Gimnazială „Gheorghe Guga“ Răcăşdia
|
2
|
Şcoala Gimnazială
„Mihai Novac“ Sasca
|
1
|
Şcoala
Gimnazială „Iuliu Birou“ Ticvaniu Mare
|
4
|
Şcoala
Gimnazială „Trandafir Cocârlă“ Turnu Ruieni
|
2
|
Şcoala
Gimnazială Vermeş
|
1
|
TOTAL
|
174
|
Cauzele generatoare de
abandon școlar în județul Caraș-Severin:
Cauze din mediul familal: dificultățile materiale, modelul educațional
oferit de părinți sau de frații mai mari care sunt mai influenți, dezorganizarea familiei care
atrage dupa sine dificultăți materiale, intrarea pe piața muncii. Alte motive
ce își au sursa în cadrul familiei: migrația circulatorie, problemele
întampinate de copii ce părăsesc sistemul de învățământ românesc și apoi se
întorc, și nu în ultimul rând etnică.
Factori ce apar în mediul școlar:
orientarea școlară și profesională, repetenția, frecvența, integrarea
insuficientă în colectivul clasei de elevi, familiaritatea mediului /
ambientului școlar.
Programul "Soluții eficiente pentru
prevenirea abandonului școlar"
Centrul Educația 2000+ si UNICEF au dezvoltat proiectul “Soluții
eficiente pentru prevenirea abandonului școlar: costuri și mecanisme”, pentru a
oferi un sprijin concret, deși limitat în raport cu necesitățile, pentru
consolidarea eforturilor generale de abordare a acestui fenomen.
Pe parcursul timpului, o serie de directori de școli incluzive din Caraș
- Severin au fost formați prin cursuri derulate la nivel național de UNICEF, în
parteneriat cu ministerul învățământului, cursuri a căror menire a fost de a
contribui la reducerea absenteismului și a abandonului școlar. Amintim aici
școli din Bocșa, Oravița, Răcășdia, Prigor, Bozovici, Reșița, etc.
Inspectoratul Școlar
Județean Caras – Severin a căutat soluții în permanență și una din soluții a
constituit-o accesarea de fonduri europene prin care să putem interveni în școlile în care aveam semnalată existența
copiilor predispuși la eșec / absenteism / abandon școlar.
Măsuri:
·
Existenţa unor programe
guvernamentale care vizează prevenirea abandonului şcolar. La noi, există
preocupări în acest sens, dar este nevoie ca aceste programe să fie mereu
îmbunătăţite, să se ţină cont de toţi factorii care pot determina abandonul
şcolar şi în consecinţă programele să conţină măsuri concrete de limitarea
acţiunii factorilor de risc;
·
Identificarea
elevilor și a factorilor de risc privind abandonul școlar;
·
Monitorizarea elevilor aflaţi în
situaţie de risc de absenteism şi de abandon şcolar la nivel de şcoală;
·
Elevi în situaţie de risc care au
abandonat cursurile (număr) la nivel de şcoală;
·
Iniţierea
şi aplicarea de programe specifice, având ca obiective diminuarea
absenteismului, reducerea abandonului şcolar şi a părăsirii timpurii a
sistemului de educaţie;
·
Dezvoltarea
unor forme alternative de organizare a educaţiei de bază, pentru populaţia care
a abandonat sau nu a frecventat şcoala (de tip „A doua şansă”).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu