Informare privind situaţia plăţilor pentru cererile de sprijin înregistrate în anul 2014 şi perioada 01.01.- 30.06.2015 conform legislaţiei în vigoare, pentru aplicarea schemelor de plăţi în sectoarele zootehnic şi vegetal, altele decât schema de plată unică pe suprafaţă.
Prezintă: Agenţia de Plăţi şi Intervenţie
pentru Agricultură, Centrul Judeţean Caraş-Severin.
INFORMARE
PRIVIND SITUAȚIA PLATILOR PENTRU CERERILE DE SPRIJIN INREGISTRATE ÎN ANUL 2014 SI
PERIOADA 01.01.2015-30.06.2015 CONFORM LEGISLATIEI IN VIGOARE, PENTRU APLICAREA
SCHEMELOR DE PLATI IN SECTOARELE ZOOTEHNIC SI VEGETAL, ALTELE DECAT SCHEMA DE
PLATA UNICA PE SUPRAFATA
În conformitate cu
prevederile capitolului 15 „Agricultură si de dezvoltare rurală” - din
Programul de guvernare, paragraful 9 „Reforma administrativă a agriculturii” ,
Guvernul României a adoptat masuri de continuare a construcţiei institutionale
necesară funcţionării Politicii Agricole Comune, in conformitate cu
reglementarile Uniunii Europene.
Începând cu data de
01.01.2007, moment care a coincis cu aderarea României la Uniunea Europeană,
Centrul Judeţean A.P.I.A. Caraş Severin a gestionat formele de sprijin
destinate susţinerii agriculturii, finanţate de la bugetul de stat in
conformitate cu prevederile de instituire a acestora si a pregatit structura
instituţionala pentru gestionarea fondurilor europene pentru agricultură,
derulând și gestionând fondurile privind plăţile directe si măsurile de piaţă,
precum şi alte măsuri finanţate din fonduri europene pentru agricultură.
Activitatea Agenţiei
de Plaţi şi Intervenţie pentru
Agricultură Centrul județean Caraș-Severin se desfășoară la nivel județean și
la nivel local, cu un nucleu de personal format din 92 de persoane, specialişti
în agricultură, horticultură, zootehnie, economie, IT, comunicatii, juridic.
Structura organizatorică a Centrului Judeţean este
prezentată astfel:
·
Compartimentul juridic
·
Serviciul măsuri specifice comunitare
·
Serviciul economic, recuperare debite
·
Serviciul autorizare plăți
·
Serviciul controale pe teren
·
Compartimentul IT
·
Centrele locale – organizate pentru a servi fermierii din
cadrul comunelor arondate
Repartizarea comunelor pe centre
locale APIA este următoarea:
1. Centrul local Reşiţa - Comunele Berzovia, Brebu, Brebu Nou,
Caraşova, Doclin, Dognecea,Ezeriş, Farliug, Lupac, Măureni, Municipiul Reşiţa,Ocna de Fier, Oraş
Bocşa, Ramna, Târnova, Văliug, Vermeş,
Zorlenţu Mare
2. Centrul local Oravița - Comunele Berlişte, Cărbunari, Ciclova
Română, Ciuchici, Ciudanoviţa,Forotic, Goruia, Grădinari, Naidaş, Oraş Anina,
Oraş Oravita, Racaşdia, Sasca Montană, Ticvaniu Mare, Vărădia, Vrani
3. Centrul local Moldova Nouă - Comunele Berzasca, Coronini, Gârnic, Oraş
Moldova Nouă, Pojejena, Sicheviţa, Socol
4. Centrul local Bozovici - Comunele
Bănia,
Bozovici, Dalboşeţ, Eftimie Murgu, Lapuşnicel,Lapuşnicu Mare, Prigor, Şopotu
Nou
5. Centrul local
Domașnea – Comunele Cornea, Cornereva, Domaşnea, Iablaniţa,
Luncaviţa, Mehadia, Mehadica, Oraş Băile Herculane, Teregova, Topleţ
6. Centrul local
Caransebeș - Comunele
Armeniş, Bolvaşniţa, Buchin, Bucoşniţa, Constantin Daicoviciu, Copăcele,
Municipiul Caransebeş, Păltiniş, Sacu, Slatina-Timiş, Turnu Ruieni,
7. Centrul local
Oțelu Roșu – Comunele Oțelu Roșu, Băuțar, Glimboca, Obreja,
Marga, Rusca Montană, Zăvoi
Prezentarea succintă a compartimentelor ce
alcătuiesc structura Centrului Judeţean:
SERVICIUL CONTROL PE TEREN
În
conformitate cu prevederile Regulamentului Consiliului Europei (CE) nr.
1782/2003 privind regimurile de susţinere directă in cadrul politicii agricole
comune şi stabilirea altor regimuri de susţinere în favoarea agricultorilor,
statele membre ale Uniunii Europene care au adoptat, in cadrul politicii
agricole comune, schemele de plaţi unice pe suprafaţă (SAPS – pentru statele
noi membre şi SPS – pentru membrii vechi) trebuie să implementeze un sistem
consecvent pentru controlul schemelor de plaţi. Scopul acestui control este
acela de a verifica datele declarate de către fermier in cererea de sprijin,
precum şi de a verifica respectarea condiţiilor de eligibilitate, pe baza
examinarii situaţiei efective de pe teren şi, în consecinţa, de a asigura o
plată adecvată a fondurilor alocate pentru plaţile pe suprafaţă.
În atingerea obiectivelor controlului pe teren
sunt folosite tehnică de calcul şi aparatură de ultima generatie care sa permită
identificarea corectă a blocurilor fizice şi executarea unor măsuratori de
inaltă precizie cu abateri si toleranţe de ordinul centimetrilor.
Astfel, pentru
identificarea blocurilor fizice, a detaliilor planimetrice si a itinerariilor
de deplasare sunt utilizate 10 laptopuri de ultimă generaţie, cu putere mare de
calcul, pe care sunt încarcate hartile in format electronic, aceleaşi hărţi pe
care fermierii şi-au desenat parcelele agricole.
In activitatea de
măsurare, serviciul control pe teren utilizează o staţie totală de tip LAIKA si
17 aparate GPS de tipul TOPCON GSM- 2 care permit, prin incarcarea fişierelor
de tip rastru (hartă) si vector (de tip limită bloc fizic), pe langă o
permanentă poziţionare in blocul fizic şi executarea unor măsuratori de înaltă
precizie şi definiţie.
Tabloul măsuratorilor este întregit prin
executarea fotografiilor asupra parcelelor măsurate, fotografii care au rolul
de a scoate in evidenta tipul culturilor găsite, limitele parcelelor agricole,
modul de respectare a condiţiilor GAEC, etc. şi care sunt executate cu 18
aparate foto digitale de rezoluţii înalte.
ACTIVITATI LEGATE DE CONTROLUL PE TEREN
In anul 2014 la nivelul APIA Caras Severin
nu a fost selectat nici un fermier pentru efectuarea controlului prin
teledectie, ci a fost stabilit doar un esantion de control clasic pe teren, in
acest esantion intrand un numar de 544 fermieri.
- numar de fermieri controlati – 544;
- control GAEC – 18 ferme;
- Verificari Agromediu – 151 fermieri
- Verificari Ecoconditionalitate – 17
fermieri
- modificari blocuri fizice (anexa 17) – 422
- număr total parcele controlate – 5102
- suprafata total controlata – 16219.52 ha
ACTIVITATI LEGATE DE SUPRACONTROLUL PE TEREN
Pentru
campania 2014 au fost selectati 21 fermieri in esantionul de supracontrol iar
in urma masuratorilor efectuate nu au fost gasite diferente care sa
necesite reevaluarea controlului.
Biroul Inspecții
Este structura din cadrul Centrului Județean
în subordinea serviciului Control pe teren și are următoarele atribuții:
- verifică modul de aplicare a prevederilor
din reglementarile europene şinaţionale de către serviciile, compartimentele de
specialitate din cadrul centrului judeţean, conform manualelor de procedură
aprobate;
- verifică sesizarile şi petiţiile
repartizate de Direcţia inspecţii şi supracontrol privind nerespectarea prevederilor legale din
domeniile de activitate ale centrului judeţean
sau ale altor centre judeţene;
- întocmeşte rapoarte, acte şi informări cu
privire la aspectele constatate în urma
inspecţiilor şi a controalelor efectuate şi face propuneri şi recomandări către
directorul executiv în vederea stabilirii de măsuri şi acţiuni de remediere a
deficienţelor constatate şi de eficientizare a activităţii centrului judeţean.
- desfasoara actiuni de verificare privind
ajutoarele alimentare acordate persoanelor celor mai defavorizate.
- efectueaza inspectii privind ajutorul
comunitar acordat la furnizarea fructelor in institutiile scolare.
- efectueaza inspectii privind ajutorul
comunitar acordat la furnizarea laptelui in institutiile scolare.
- completeaza echipele de control pe teren,
avand atributii de masurare si intocmire a rapoartelor de control
- participa la
instruirile care privesc activitatea controlului pe teren
CENTRALIZATOR
INSPECTII CARAS-SEVERIN 01.01-2014-31.12.2014
Masura
|
Nr. Inspectii
|
Masuri de piata
|
|
Ajutorul comunitar acordat la furnizarea laptelui
in institutiile scolare
|
45
|
Ajutor comunitar in sectorul apicol, achizitionare medicamente
varooza;
|
9
|
Ajutor comunitar
in sectorul apicol, refacerea efectivului ;
|
3
|
Ajutor comunitar in sectorul apicol, achizitionare stupi;
|
5
|
Ajutoarele alimentare acordate persoanelor cele mai defavorizate;
|
9
|
Ajutorul comunitar acordat Programului de incurajare a consumului de
fructe in institutiile scolare
|
18
|
Ajutorul comunitar pt.masuri adiacente pt.incurajarea
consumului de fructe in scoli
|
3
|
Cota lapte
|
42
|
Sprijinul pt Crescatorii de Ovine din zona defavorizata
|
413
|
Ajutorul pt producatorii de lapte si carne din zona defavorizata
|
368
|
Buget national
|
|
Sprijinul pt Crescatorii de Ovine
|
396
|
Bunastare Porci
|
1
|
Ajutoare Specifice Comunitare şi de Stat
|
|
Ajutorul specific in sectorul de agricultura ecologica
|
96
|
Total Masuri de piata: 915
Total Buget National: 397
Total Ajutoare specifice com.si de stat: 96
Total Inspectii: 1408
SERVICIUL MASURI SPECIFICE COMUNITARE
Este structura din
cadrul Centrului judeţean Caraş-Severin responsabilă cu primirea, gestionarea
şi aprobarea la plată a solicitărilor venite din partea fermierilor în ceea ce
priveşte sprijinul acordat de la bugetul de stat prin intermediul ajutoarelor
nationale tranzitorii din zootehnie ,
precum și derularea unor forme de sprijin din cadrul măsurilor de piață
finanțate de la bugetul Uniunii Europene.
Serviciul măsuri specifice comunitare are
urmatoarele atributii si responsabilitati:
·
este subordonat organizatoric directorului executiv
adjunct al centrului judetean, iar tehnic si metodologic este subordonat
Directiei ajutoare specifice comunitare si de stat si Directiei masuri de piata
din cadrul aparatului central;
·
îsi însuseste prevederile legale si procedurile de
acordare a ajutoarelor specifice comunitare, a platilor nationale directe
complementare – zootehnie, a ajutoarelor de stat si masurilor de piata;
·
informeaza producatorii agricoli si distribuie material
informativ referitor la ajutoarele specifice comunitare, a platilor
complementare-sector zootehnic si a ajutoarelor de stat gestionate;
·
acorda
consultatii profesionale producatorilor pentru completarea cererilor de
solicitare a schemelor gestionate;
·
primeste cererile de solicitare a sprijinului pentru
schemele derulate de la beneficiari/ registratura si le înregistrează /
verifica formal si administrativ;
·
urmareste ca cererile de solicitare a sprijinului sa fie
însotite de documentele care fac dovada îndeplinirii conditiilor de
eligibilitate pentru a putea beneficia de sprijin financiar;
·
introduce datele din cereri în bazele de date
electronice, verifica administrativ cererile si întocmeste listele de control,
daca este cazul, pentru ajutoarele specifice comunitare, a platilor
complementare-sector zootehnic si a ajutoarelor de stat gestionate;
·
solicita
completarea dosarului cererii, cu respectarea termenului limita; daca este
cazul
·
propune
aprobarea/respingerea dosarelor conform rezultatelor controalelor
administrative si a controlului pe teren (unde este cazul);
·
calculeaza si propune pentru aprobare la plata sumele
cuvenite;
·
calculează reducerile, excluderile şi penalităţile , după
caz;
·
întocmeste notificarile catre solicitanti cu privire la
diminuarea/respingerea sprijinului;
·
întocmeşte şi verifică situaţiile centralizatoare cu
numărul de animale eligibile pentru ajutorul specific comunitar acordat
producătorilor de lapte de vacă din zonele defavorizate sau cu suprafeţe şi
exploataţii în cazul ajutorului specific pentru îmbunătățirea calității
produselor agricole în sectorul de agricultură ecologică precum si in cadrul ajutoarelor nationale tranzitorii
din zootehnie si le transmite catre Directia ajutoare specifice comunitare si
de stat în veredea raportarii acestora la MADR;
·
întocmeste si verifica situatiile centralizatoare cu
beneficiarii şi sumele aferente
cererilor aprobate, diferenţiat pe schemele de sprijin si le transmite
catre Directia ajutoare specifice comunitare si de stat în vederea solicitării
de fonduri de la MADR;
·
transmite catre Serviciul/compartimentul
financiar-contabiliate din centrul judeţean situatiile centralizatoare cu
beneficiarii şi sumele aferente în
vederea efectuării platii către beneficiari (pentru ajutoarele de stat);
·
efectuează
transferul fisierelor de plata cu beneficiarii şi sumele cuvenite la plată
catre Serviciul/compartimentul
financiar-contabiliate din centrul judeţean în vederea efectuării
plăţilor în conturile beneficiarilor (pentru ajutoarele de stat);
·
rezolvă erorile şi reconciliază plăţile
aferente ajutoarelor specifice comunitare si platilor complementare -
sector zootehnic cu Direcţia ajutoare
specifice comunitare si de stat;
·
rezolvă erorile şi reconciliează
plăţile aferente ajutoarelor de stat cu Serviciul/compartimentul financiar-contabiliate din centrul judeţean;
·
întocmeşte şi transmite, diferenţiat pe tipuri de scheme
de sprijin, raportari, monitorizari,
situatii statistice solicitate de aparatul central si organismele abilitate;
·
pastreaza
si arhiveaza documentele aferente ajutoarelor specifice comunitare, a platilor
nationale directe complementare – zootehnie si a ajutoarelor de stat;
·
raspunde la orice solicitare venita din partea
departamentelor din cadrul aparatului central, MAPDR si alte organisme
abilitate;
·
solutioneaza contestatiile depuse de producatorii
agricoli si raspunde la petitii;
·
participa la instruirile organizate de compartimentul de
specialitate din aparatul central si alte organisme abilitate;
·
initiaza instruiri cu personalul din cadrul centrelor
locale în vederea aplicarii corecte si unitare a prevederilor legale si
manualelor de proceduri pentru schemele de plată gestionate;
SERVICIUL MASURI SPECIFICE - PRIMIT, VERIFICAT SI A APROBAT LA PLATA PENTRU ANUL
2014 SI PERIOADA 01.01.2015 – 30.06.2015.
Nr.
crt.
|
Tip de subventie
|
Actul normativ
|
Numar de cereri eligibile in 2014
|
Valoare aprobata
2014/2015
|
Numar de cereri depuse in 01.01-30.06. 2015
|
Valoare solicitata
01.01-30.06. 2015
|
1.
|
Ajutoare
nationale tran zitorii bovine (buget national).
|
HG. 298/2014
O. MADR 573/2014.
|
2905 beneficiari
|
8.848.823,28 lei
|
depus cerere unica
|
x
|
2.
|
Ajutoare
nationale tran zitorii ovine si caprine (buget national).
|
HG. 298/2014
O. MADR 573/2014.
|
1594
beneficiari
|
6.958.009,19 lei
|
depus cerere unica
|
x
|
3.
|
Fondul European pentru garantare agricola
|
HG. 298/2014
O. MADR 573/2014 – bovine zona defavorizata
|
3044
beneficiari
|
4045453,49 lei
|
depus cerere unica
|
x
|
4
|
Fondul European
pentru garantare agricola
|
HG. 298/2014
O. MADR 573/2014 – ovine si caprine zona defavorizata
|
980
beneficiari
|
1808733,53 lei
|
depus cerere unica
|
x
|
5.
|
Fondul European pentru garantare agricola
|
HG. 1628/2008 – Lapte in scoli.
|
2 cereri
|
775.921,31 lei
|
1 cerere
|
340874 lei
|
6.
|
Fondul European pentru garantare agricola
|
HG. 24/2010 – Fructe in scoli.
|
2 cereri
|
558.800
lei
|
1 cerere
|
139872,74 lei
|
7.
|
Fondul European pentru garantare agricola
|
HG 1050/2013 –
Programul National Apicol
pe perioada 2014-2016.
|
3 cereri
|
164.691,45 lei
|
x
|
x
|
8.
|
Fondul European pentru garantare agricola
|
HG 759/2010 –
Agricultura ecologica
|
779
beneficiari
|
5319912,89 lei
|
depus cerere unica
|
x
|
9.
|
Fondul European pentru garantare agricola
|
OMADR 239/2012
Bunastare pasari
|
2 cereri,
8 deconturi
|
4.696.015 lei
|
2 cereri,
4 deconturi
|
2.209.110,04
lei
|
10.
|
Fondul European pentru garantare agricola
|
OMADR 149/2012
Bunastare porcine
|
4 cereri,
16 deconturi
|
5.009.759,84
lei
|
4 cereri,
8 deconturi
|
3.986.378,05 lei
|
11.
|
Fondul European
pentru garantare agricola
|
OMADR 1763/2014
Restructurarea si reconversia
plantatiilor viticole.
|
x
|
x
|
2 cereri
|
1.652.714,89
lei
|
12.
|
Buget national
|
HG. 756/2010 Prime de asigurari in agricultura.
|
34 beneficiari
|
307.341 lei
|
x
|
x
|
13.
|
Buget national
|
HG.
408/2010. Motorina utilizata in
agricultura
|
237 beneficiari
|
2.367.169,47
|
56
beneficiari
|
1.354.312,28 lei
|
14.
|
Buget national
|
HG. 962/2013.
Ajutor pentru conservarea raselor locale in pericol de abandon
|
24 beneficiari
|
238.500 lei.
|
depus cerere unica
|
x
|
15.
|
Buget national
|
HG. 1179/2014.
Schema de ajutor de stat in sectorul cresterii animalelor – ameliorare.
|
1 cerere,
3 deconturi.
|
13.825 lei.
|
2 cereri
2 deconturi
|
11.522,23 lei
|
16.
|
Buget national
|
HG. 864/2014.
Ajutor specific compensatoriu in agricultura ecologica.
|
543 cereri
|
580.775 lei
|
74 cereri
|
76.265
lei
|
17.
|
Buget national
|
HG 859/2013
ajutor de minimis pentru achizitionare de tancuri de racire
|
1 cerere
|
20.984 lei
|
x
|
x
|
18.
|
Buget national
|
Legea 247/2005
Renta viagera
|
407 carnete
vizate
|
580.876,70 lei.
|
326 carnete
vizate
|
476.960,83 lei.
|
SERVICIUL ECONOMIC, RECUPERARE DEBITE
Serviciile funcţionale
din structura centrului judeţean sunt coordonate tehnic de compartimentele de
specialitate din cadrul aparatului central al Agenţiei. Totalul personalului
aprobat este de 92, din care: 11 posturi cu funcţii de conducere, 80 posturi cu
funcţii de execuţie, 1 funcţie contractuală de execuție - șofer.
Personalul aprobat pe
centre şi servicii este structurat astfel:
La nivel Judeţean este aprobat un numar de 47 posturi,
structurat dupa cum urmează: Director
executiv - 1, Director executiv adjunct - 2, Şef serviciu – 4, Şef birou -1 , personal execuţie – 38 şi 1
şofer .
La nivelul Centrelor
Locale structura este urmatoarea: 46 posturi, din care funcţii de conducere – 3
si funcţii de execuţie – 43.
Menţionam ca datorită
volumului foarte mare de muncă, in vederea desfaşurarii în bune condiţii a
activităţii, s-au facut numeroase demersuri în ceea ce priveşte suplimentarea
numărului de funcționari, prin angajarea de personal contractual în baza
contractelor de prestări servicii. Astfel, au fost încadrate pe o perioadă
determinată un număr de 8 persoane repartizate în structurile Centrului
Județean, insa avand in vedere ca activitatea acestora este sezoniera, iar volumul
de munca al institutiei este mare, exista deficit de personal, in special la CL Domasnea, CL
Caransebes, Serviicul Autorizare Plati si Serviciul Economic, Recuperare
Debite.
Tototdata, parcul auto
este invechit, uzat fizic si moral, autoturismele fiind achizitionate in anul
2007
La nivelul APIA Caras Severin,
la finele anului 2014, din numarul de 4.034 debitori a caror
creanta totala in suma 18.685.416 lei, a recuperat suma de 13.086.060,09 lei,
astfel ca a ramas de recuperat un debit de suma de 5.599.355,91 lei.
COMPARTIMENT IT
În cadrul
Centrului Judeţean Caraş-Severin al
A.P.I.A. funcţionează Biroul IT, care are ca atribuţii principale instalarea şi
executarea aplicaţiilor furnizate de direcţia IT din cadrul aparatului central,
cum sunt:
-
aplicaţia
pentru gestionarea plăţilor directe pe suprafaţă;
-
aplicaţiile IPA Online şi SIVGIS pentru vizualizarea
blocurilor fizice, a fermierilor şi suprapunerea măsuratorilor ;
-
aplicaţia pentru gestionarea ajutoarelor comunitare;
-
aplicaţia
pentru gestionarea subvenţiilor acordate în sectorul zootehnic şi vegetal;
-
aplicaţia
pentru gestionarea schemelor PNDC în sectorul zootehnic;
-
aplicaţie
de legislaţie;
-
aplicaţii
de contabilitate.
Centrul Judeţean Caraş-Severin al A.P.I.A. şi cele 7
centre locale aparţinătoare au fost dotate cu aparatură de calcul, periferice
şi birotică, care sunt invechite, uzate, necesitand achizitii de echipamente de
calcul si retelistica, upgrade licente, precum si innoirea aparaturii de
calcul. Toate calculatoarele existente la sediul Centrului Judeţean sunt
conectate într-o reţea locală, si împreuna cu toate centrele locale şi toate
Centrele Judeţene din ţara sunt conectate cu sediul central într-o reţea
naţională de transmisie de date de tip Intranet (Virtual Private Network ).
Reţeaua locală a fost realizată de firma Asesoft, iar cea naţională de către
Serviciul de Transmisiuni Speciale. În acest sens au fost montate antene şi
routere pentru interfaţa cu VPN.
Proiectarea software-ului pentru
sistemul IT al A.P.I.A. este realizată de consorţiul Siveco România – ABG
Sterprojekt Polonia şi cuprinde mai multe module, printre care înscrierea în
Registrul Unic de Identificare a fermierilor şi actualizarea acestuia,
inregistrarea cererilor SAPS şi parcurgerea tuturor etapelor până la autorizarea
plăţii către fermieri, modulul pentru controlul pe teren. Aplicaţia cuprinde o
singură bază de date centrală, care se afla pe servere la sediul central
A.P.I.A. şi care este accesată prin reţeaua VPN de la toate sucursalele
judeţene şi de la orice centru local.
Toate cele 7 centre locale,
respectiv, Reșița, Caransebeș, Domașnea, Bozovici, Oraviţa, Oțelu Roșu, Moldova
Nouă, precum şi Centrul Judeţean sunt conectate atât prin buclă principală
(fibră optică sau cupru), cât și prin ca buclă secundară (antenă radio sau
cupru).
SERVICIUL AUTORIZARE PLATI
Serviciul autorizare plăți împreuna cu
centrele locale din cadrul Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură
Centrul Judeţean Caraş-Severin, sunt structurile responsabile cu primirea,
înregistrarea, instrumentarea în baza de date şi autorizarea cererilor de plată unică pe suprafaţă depuse
de femieri. În conformitate cu OUG 125/2006, Ord. Ministrului
Agriculturii și Dezvoltării Rurale nr. 246/2008 cu modificarile si
completarile ulterioare, Ord. comun al
Ministrului Agriculturii și Dezvoltării Rurale/Ministrului Mediului şi
Gospodăririi Apelor 30/147/2010 precum şi Manualul de procedură privind
administrarea cererilor de plată pentru schemele de sprijin pe suprafaţă,
fermierii pot depune cereri pentru urmatoarele scheme de plată, aferente
condiţiilor şi structurii terenurilor din judeţul nostru:
- schema
de plată unică pe suprafaţă ( SAPS );
- plăţi naţionale
complementare directe ( PNDC );
- plăţi compensatorii
pentru zona defavorizată;
- zona montană defavorizată ( ZMD )
- zona
defavorizată de condiţii naturale specifice ( ZDS )
- plăţi compensatorii
pentru agromediu
- Pachetul 1: Pajişti cu înaltă valoare naturală (P 1)
- Pachetul 2: Practici agricole
tradiţionale (P 1.2)
- Pachetul 4: Culturi verzi (P 4)
- Pachetul 5: Agricultura ecologica
(P5)
În anul 2014 s-au
depus, după cum urmează:
ü numar de cereri depuse campania 2014
– 23.394
ü suprafata totala solicitata la plata
– 201.028.79 ha
ü numar de cereri autorizate – 23.198
Valoarea subvenţiilor pe unitatea de
suprafată ( SAPS ) pentru anul 2014 provine 100% din Fondul European pentru
Garantare în Agricultura şi a fost de
156,89 Eu/ha.
Pentru schema de
ajutoare nationale tranzitorii -ANT 1 – cuantumul sprijinului a fost de
19.81 Eu/ha, valoare care provine după cum urmează :
-
100% din bugetul naţional
Pentru zona montană
defavorizată ( ZMD ), valoarea sprijinului a fost de 107 Eu/ha, iar pentru
zona
defavorizată de condiţii naturale specifice ( ZDS ) 80 Eu/ha, valori care
provin după cum urmeaza :
-
5% din bugetul naţional
-
95% din FEADR
Pentru plăţile
compensatorii pentru agromediu, valoarea subvenţiei defalcată pe cele 4 pachete
este urmatoarea : Pachetul 1: Pajişti cu înaltă valoare naturală (P1)
124 Eu/ha, Pachetul 2:
Practici agricole tradiţionale (P1.2) 58 Eu/ha, Pachetul 4: Culturi
verzi (P4) 130 Eu/ha, Pachetul
5: Agricultura ecologica (P5) de la 162 Eu/ha pana la 393 Eu/ha, sume ce provin din urmatoarele fonduri
-
5% din bugetul national
-
95% din FEADR
-
Plaţile
compensatorii pentru zonele defavorizate, au fost solicitate de către 16515
fermieri care deţin parcele în unitatile administrativ teritoriale eligibile
pentru aceasta schema de plată, în judeţul nostru fiind 51 astfel de comune.
Pentru plăţile
de agromediu, au fost primite un numar de 1133 cereri, pentru o suprafata de
77.444.99 ha, situata în comunele
eligibile pentru aceasta schemă de sprijin. Asadar, din totalul de 77 unitati
administrative teritoriale existente în judeţul nostru, 74 au fost eligibile
pentru plăţile de agromediu.
Astfel,
fermierii care prezintă diferenţe între suprafaţa declarată şi suprafaţa
determinată pentru plată sunt sancţionaţi conform regulamentelor europene după
cum urmează:
-
până
la 3% atenţionare;
-
între 3% – 20% sancţionare cu dublul diferenţei de suprafaţă;
-
între
20% - 50% respingere schemă de plată pentru anul în curs;
-
peste 50% respingere schemă de plată şi stabilire de
sanctiuni multianuale.
Referitor la
depunerea cererilor de plată unică pe suprafaţă pentru anul 2015, începand cu
06.04.2015 până la 15.06.2015 s-a desfaşurat campania de depunere a acestui tip
de cereri. Pentru această perioadă s-au depus cereri fără penalizari, iar până
la data de 10.07.2015 s-au depus cereri cu penalizari de 1% pentru fiecare zi
lucratoare întârziere, conform regulamentelor europene. Astfel, văzând
numeroasele cazuri de pozitionare greşită pe hartă si supradeclararea
blocurilor fizice, în anul 2015 se procedează la depunerea cererilor de plată
unice, folosind exclusiv aplicaţia informatică IPA Online pusă la dispoziţia
fermierilor încă din anul 2010.
Pentru
pregatirea acestei campanii, angajaţii Centrului Judeţean Caraş-Severin au
organizat acţiuni de informare a fermierilor cu privire la desfăşurarea
procesului de depunere a cererilor, precum şi condiţiile care trebuie
indeplinite de agricultori pentru accesarea schemelor de plată disponibile in
anul 2015.
În sensul bunei
desfăşurări a acţiunii, au fost organizate întâlniri de lucru cu fermierii în
fiecare comună din judeţ, conducerea APIA a participat la diferite dezbateri pe
această temă, au fost publicate comunicate de presă în cotidienele locale şi au
fost distribuite un număr de peste 20.000 pliante şi au fost postate 770 de
afişe format A3. La intalnirile de lucru cu organizate la nivel de comună, au
participat un numar de aproximativ 3.000
fermieri.
Deasemenea,
pentru o mai bună gestionare a timpului alocat acestei acţiuni, s-a procedat la
planificarea minuţioasă a fermierilor pe ore şi minute, pentru a se prezenta la
centrele locale APIA în vederea depunerii cererilor de plată unice pentru
Campania 2015. Astfel, fiecare fermier înregistrat în baza de date a APIA a
primit la domiciliu prin intremediul serviciilor Poştei Române sau chiar prin
intermediul angajaţilor APIA, o invitaţie în care se specifică clar data, ora,
minutul şi funcţionarul la care trebuie să se prezinte în vederea înregistrării
cererii de plată.
În campania
2015 au fost depuse un numar de 20475
cereri. Suprafaţa solicitată pentru care s-au depus cereri in 2015 este
de 178.974,27
hectare.
În continuare
cererile depuse în anul 2015 vor fi introduse în baza de date, verificate,
urmând a se realiza primul control administrativ şi controlul încrucişat,
inițiindu-se procedura de clarificare a erorilor generate, în scopul de a
demara eşantionarea pentru controlul pe teren. Conform regulamentelor europene aplicabile în
materie, plăţile pentru acest tip de cereri se efectuează începand cu luna
decembrie a anului în curs până la 30 iunie a anului urmator, respectiv 2016,
cu posibilitatea însa de a se acorda un avans in perioada 15 octombrie – 30
noiembrie, după ce toate controalele au fost finalizate, sub rezerva aprobarii
de catre Comisia Europeana.
I. CENTRELE LOCALE SI SERVICIUL AUTORIZARE PLĂȚI
1. SITUATIA DEPUNERII CERERILOR DE PLATA UNICA PE
SUPRAFATA IN ANUL 2014
Total
cereri depuse la nivelul APIA CARAS SEVERIN
-
nr cereri depuse in 2014
23.394 cereri
din care peste 50 ha 303 cereri
- suprafata
pentru care s-au depus cereri 201.028,79
ha
din care
peste 50 ha 81.096.02
* toate
cererile de plată au fost
depuse utilizand aplicaţia IPA Online
A.
CENTRUL
JUDEȚEAN – SERVICIUL AUTORIZARE PLATI
-
nr cereri depuse in 2014
303 cereri
- suprafata
pentru care s-au depus cereri 80.421.32 ha
B. CENTRUL
LOCAL REȘIȚA
-
nr cereri depuse in 2014
4187 cereri
- suprafata
pentru care s-au depus cereri 23813.11
ha
C. CENTRUL LOCAL DOMAȘNEA
-
nr cereri depuse in 2014
4919 cereri
- suprafata
pentru care s-au depus cereri 27817.26
ha
D. CENTRUL
LOCAL CARANSEBEȘ
-
nr cereri depuse in 2014
4460 cereri
- suprafata
pentru care s-au depus cereri 24857.12
ha
E.
CENTRUL LOCAL MOLDOVA NOUĂ
-
nr cereri depuse in 2014
2097 cereri
- suprafata
pentru care s-au depus cereri 8219 ha
F. CENTRUL
LOCAL BOZOVICI
-
nr cereri depuse in 2014
3515 cereri
- suprafata
pentru care s-au depus cereri 15426.62
ha
G. CENTRUL LOCAL OTELU ROSU
-
nr cereri depuse in 2014
1885 cereri
- suprafata
pentru care s-au depus cereri 8602 ha
H.
CENTRUL LOCAL ORAVIȚA
-
nr cereri depuse in 2014 2028 cereri
- suprafata
pentru care s-au depus cereri 13148.63
ha
2.
SITUATIA DEPUNERII CERERILOR DE PLATA UNICA PE SUPRAFATA IN ANUL 2015 LA CENTRUL JUDEȚEAN ȘI
CENTRELE LOCALE
Total
cereri depuse la nivelul APIA CARAS SEVERIN
-
nr cereri depuse in 2015 20475 cereri
- suprafata
pentru care s-au depus cereri 178.974,27 ha
* toate cererile de plată au fost depuse
utilizand aplicaţia IPA Online
A.
CENTRUL
JUDEȚEAN – SERVICIUL AUTORIZARE PLATI
-
nr cereri depuse in 2015
256 cereri
- suprafata
pentru care s-au depus cereri 64798.41
ha
B. CENTRUL
LOCAL REȘIȚA
-
nr cereri depuse in 20145
3368 cereri
- suprafata
pentru care s-au depus cereri 12135.46
ha
C. CENTRUL LOCAL DOMAȘNEA
-
nr cereri depuse in 2015 4042 cereri
- suprafata
pentru care s-au depus cereri 25188.40
ha
D. CENTRUL
LOCAL CARANSEBEȘ
-
nr cereri depuse in 2015 3379 cereri
- suprafata
pentru care s-au depus cereri 21126.60
ha
E.
CENTRUL LOCAL MOLDOVA NOUĂ
-
nr cereri depuse in 2015
1746 cereri
- suprafata
pentru care s-au depus cereri 6075.43 ha
F. CENTRUL
LOCAL BOZOVICI
-
nr cereri depuse in 2015
3363 cereri
- suprafata
pentru care s-au depus cereri 14792.07
ha
G. CENTRUL LOCAL OTELU ROSU
-
nr cereri depuse in 20145
1376 cereri
- suprafata
pentru care s-au depus cereri 7019.17
ha
H.
CENTRUL LOCAL ORAVIȚA
-
nr cereri depuse in 2015
1920 cereri
- suprafata
pentru care s-au depus cereri 12917.60 ha
DIRECTOR EXECUTIV
Dumitru STEPANESCU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu