Conform normelor în vigoare, cetăţenii
români pot desfăşura activitate în afara granitelor tarii, în următoarele
condiţii:
1. Ca urmare a încheierii unui contract de
mediere intre agentul de ocupare a forţei de munca si persoana care solicita să
lucreze în străinătate conf. Legii nr. 156/2000, republicată şi a H.G. nr.
384/2001 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor
Legii nr. 156/2000 privind protectia cetatenilor romani care lucreaza in
strainatate;
2. Ca urmare a încheierii unui contract de
muncă temporară între un agent de muncă temporară şi un salariat temporar care
este pus la dispozitia unui utilizator care îşi desfăşoară activitatea în
străinătate - Codului muncii si H.G. nr. 1256/2011 privind condiţiile de
funcţionare, precum şi procedura de autorizare a agentului de muncă temporară ;
3. Ca urmare a încheierii unui contract
individual de muncă în situatia în care persoana selectată urmează să îşi
desfăşoare activitatea în străinătate – este necesară obtinerea formularului A1
de la casele judeţene de pensii în raza cărora domiciliază solicitantul.
1.
Agenţii de ocupare a forţei de muncă în străinatate – CAEN 7810
Activitatea de mediere si plasare de forta
de munca in strainatate este complexa, de lunga durata si implica informare,
consiliere, formare, preselectii, selectii, raspundere.
Persoanele care aleg să muncească în
străinătate apelează de obicei la firmele care asigură servicii de intermediere
şi plasare a forţei de muncă în străinătate, întrucât nu au o ofertă fermă de
muncă în străinătate sau nu pot relaţiona direct cu potenţialul angajator din
străinătate.
În România, activitatea privată de
intermediere şi plasare a forţei de muncă în străinătate este strict
reglementată de lege, firmele care asigură serviciile de intermediere trebuind
să îndeplinească anumite condiţii pentru a desfăşura această activitate,
respectiv:
- societatea de naţionalitate română să fie
constituită în temeiul Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, şi să
aibă ca activitate principală “Selecţia şi plasarea forţei de muncă” sau
societatea comerciala străină trebuie să fi înfiinţat o filială în România
conform prevederilor Legii nr. 31/1990.
- atât societăţile comerciale de
naţionalitate română, cât şi filialele societăţilor comerciale străine au
obligaţia să se înregistreze în registrul special la inspectoratul teritorial
de muncă în raza căruia îşi au sediul
- agenţii de ocupare a forţei de muncă au
obligaţia să prelucreze datele cu caracter personal ale cetăţenilor români cu
domiciliul în România care solicită locuri de muncă în străinătate, cu
respectarea prevederilor Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu
privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor
date, cu modificările şi completările ulterioare.
În vederea îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art.8) şi art.9) din
Legea nr.156/2000-republicată), I.T.M. Caraş-Severin face verificări la agenţii
de ocupare a forţei de muncă după cum urmează:
-efectuează controale la agenţii de ocupare
a forţei de muncă nou înfiinţaţi, în vederea îndeplinirii condiţiilor legale de
funcţionare
-efectuează controale inopinate
-efectuează controale tematice pentru
clarificarea aspectelor sesizate de persoanele nemulţumite care au apelat la
serviciile acestora.
Sintetic, activitatea desfăşurată de I.T.M.
Caraş-Severin în semestrul I 2015 se prezintă astfel:
Nr.
Crt
Denumire indicatori
semestrul I 2015
1
Nr. agenţi de ocupare de forţă de muncă
înscrişi la I.T.M. Caraş-Severin
45
2
Nr. controale efectuate.
- masuri dispuse
36
29
3
1.
Nr.sancţiuni contravenţionale
aplicate:
din care:
amenzi – nr.
-valoare
-avertismente
3
2
10.000 lei
1
Analizând activitatea desfăşurată de către
inspectorii de muncă, se observă faptul că în semestrul I 2015, s-au înscris la
I.T.M. Caraş-Severin un nr. de 15 agenţi de ocupare a forţei de muncă nou
înfiinţaţi (cod CAEN 7810),
La aceştia s-au efectuat controale pentru
verificarea îndeplinirii condiţiilor de funcţionare prevăzute la art..8) din
Legea nr.156/2000 – rep.
-Agenţii de ocupare a forţei de muncă pot
desfăşura activitatea de mediere a angajării cetăţenilor români în străinătate
dacă îndeplinesc următoarele condiţii:
a) dispun de spaţiul şi de dotările
necesare pentru buna desfăşurare a activităţii, aşa cum acestea vor fi
precizate în metodologia de aplicare a prezentei legi;
b) au încadrat în muncă
personal cu experienţă în domeniul forţei de muncă;
c)
au organizat o bancă de date care să cuprindă ofertele şi solicitările de
locuri de muncă în străinătate,
informaţii referitoare la condiţiile de ocupare a acestora şi la calificările
şi aptitudinile solicitanţilor aflaţi în evidenţa lor;
d)
au încheiat cu persoane juridice, persoane fizice şi organizaţii patronale din
străinătate, după caz, contracte care
conţin oferte ferme de locuri de muncă;
e) sunt înregistraţi la
inspectoratul teritorial de muncă în a cărui rază îşi au sediul.
S-a constatat faptul că toţi aceşti 15
agenţi de ocupare a forţei de muncă nou înfiinţaţi, îndeplinesc condiţiile
legale de funcţionare, fapt pentru care I.T.M.Caraş-Severin a emis dovezi de
înregistrare în acest sens.
În cazul efectuării controalelor inopinate
sau a controalelor în urma unor petiţii, înregistrate la I.T.M.Caraş-Severin,
inspectorii de muncă colaborează de regulă cu lucrători din cadrul poliţiei.
De asemenea, inspectoratul a efectuat
controale în acest domeniu și în baza obiectivelor cuprinse în programul
propriu de acțiuni. În timpul controalelor efectuate s-au constatat mai multe
neconformităţi, care au dus la sancţionarea contravenţională a agenţilor
respectivi.
Dintre
neconformităţile constatate enumerăm:
-exercitarea activităţii potrivit Legii
nr.156/2000 – republicată, cu încalcarea art.8), alin.e), fără ca agentul de
ocupare a forței de muncă să fie înregistrat la inspectorat.
- exercitarea
activităţii de mediere prin nerespectarea art.5) din Legea nr.156/2000 –
republicată
Pe
teritoriul României pot desfăşura, în condiţiile prezentei legi, activităţi de mediere a angajării
cetăţenilor români în străinătate societăţile comerciale constituite în temeiul
Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, inclusiv filialele societăţilor comerciale străine,
înfiinţate în România potrivit art. 42 şi 44 din Legea nr. 31/1990,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care au ca activitate
principală "Activităţi ale agenţiilor de plasare a forţei de muncă" cod
CAEN - 7810, denumite în continuare agenţi de ocupare a forţei de muncă.
-nerespectarea art.9),
alin.1) şi alin.2) – nespecificarea în contractele cu partenerul străin a unor
elemente obligatorii –
(1) Contractele prevăzute la art. 8 lit. d)
vor cuprinde cel puţin următoarele elemente:
a) durata contractului;
b) numărul de locuri de
muncă în străinătate pentru care se încheie contractul;
c) funcţia, meseria sau ocupaţia;
d) natura şi durata
angajării, condiţiile de angajare, de încetare a angajării sau de reangajare;
e) durata timpului de
muncă şi de repaus;
f) tariful orar, salariul
lunar şi datele de plată a salariului;
g) sporuri, ore
suplimentare şi alte drepturi salariale;
h) cazurile în care pot fi
urmărite drepturile salariale;
i) durata, modul de acordare
şi drepturile băneşti aferente concediului de odihnă;
j) condiţiile de muncă,
măsuri de protecţie şi securitate a muncii;
k) posibilitatea
transferării salariului în România;
l) asigurarea medicală a angajaţilor români,
similar cu cea a cetăţenilor din ţara primitoare;
m)
acordarea de despăgubiri angajaţilor români în cazul accidentelor de muncă, al
bolilor profesionale sau al decesului;
n) condiţiile de cazare, de locuit sau,
după caz, de închiriere a unei locuinţe şi de asigurare a hranei;
o) asigurarea formalităţilor, stabilirea
condiţiilor de transport din România în statul în care se asigură ofertele de
locuri de muncă şi retur pentru angajaţii cetăţeni români şi membrii de familie
care îi însoţesc sau îi vizitează, precum şi suportarea cheltuielilor aferente;
p)
taxele, impozitele şi contribuţiile care grevează asupra veniturilor
angajaţilor cetăţeni români, asigurându-se evitarea dublei impuneri sau a
dublei perceperi de contribuţii de asigurări sociale;
r) obligaţiile angajaţilor
cetăţeni români în străinătate.
(2) Agenţii de ocupare a forţei de muncă au
obligaţia de a asigura includerea elementelor prevăzute la alin. (1) lit. c)-r)
şi în contractul individual de muncă încheiat între angajatorul străin şi
angajatul cetăţean român.
În semestrul I 2015, în domeniul recrutării
și plasării forței de muncă, s-au înregistrat și petiții depuse de persoane
care reclamau nerespectarea clauzelor din contractele de mediere, după cum
urmează:
-număr petiții adresate instituției: 7
-număr petiții rezolvate: 3
-număr petiții clasate:
4
Conform OG nr. 27/2002 privind
reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, cu modificările şi
completările ulterioare, petițiile
anonime au fost clasate. Totuși, aspectele semnalate de petiționari au
constituit un semnal cu privire la o serie de deficiențe în domeniu, iar din verificările efectuate pe teren s-a
constatat că multe dintre acestea se confirmă:
Deficiențe constatate
-nerespectarea duratei timpului de muncă și de repaus;
-neconcordanța clauzelor dintre contractul de mediere încheiat în țară
și contractul de muncă încheiat cu angajatorul străin;
-neinformarea persoanei mediate cu privire la drepturile și obligațiile
ce-i revin acesteia în străinătate;
-neprimirea tuturor drepturilor bănești cuvenite, la incetarea
actrivității în străinătate;
Măsuri dispuse
-încheierea unor contracte de colaborare între agentul de plasare a
fortei de muncă și angajatorul străin cu respectarea art. 9 din Legea nr.
156/2000, rep.
-la încheierea contractelor de mediere, să fie precizate concret toate
aspectele legate de transport, cazare, drepturi salariale, programul de lucru
cât și condițiile în care se desfășoară activitatea în străinătate:
Petițiile a căror rezolvare depășește
competența legală a inspectoratului teritorial de muncă, au fost trimise spre soluționare
instituțiilor abilitate.
Începând cu anul 2014, s-a constatat faptul
că între numărul societăților declarate ca agenti de plasare de forță de muncă
în străinătate la inspectoratul teritorial de muncă, și situația societăților
înmatriculate la Oficiul Registrului Comerțului
de pe lângă Tribunalul Caraș-Severin, sunt diferențe, astfel că s-a
procedat la verificarea acestora. Astfel din cele 100 de societăți
înmatriculate, doar 30 de societăți erau înscrise la inspectoratul teritorial
de muncă. Din verificarea pe teren a celor de mai sus, au reieșit următoarele:
-11 societăți se aflau în curs de
dizolvare sau erau radiate;
-5 societăți si-au schimbat domeniul principal de activitate;
-8 societăți nu desfășurau activitate;
-46 societăți nu au putut fi identificate la sediul social declarat;
Având în vedere faptul că acest gen de
activitate-mediere și plasare forță de muncă în străinătate, constituie pentru
mulți cetățeni singura sursă de venit-
inspectoratul teritorial de muncă va monitoriza în permanență agenti de plasare
de forță de muncă în străinătate cu privire la respectarea legislației în
domeniu.
INSPECTOR ȘEF
INSPECTOR ȘEF ADJUNCT RM
Eugenia-Florica
Mihăescu
Necolae Cristea
Șef Serviciu CRM
Iustin Bretcu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu