Raport privind activitatea desfășurată de Comisariatul Județean pentru
Protecția Consumatorilor, în anul 2014.
Prezintă: Comisariatul Județean pentru Protecția
Consumatorilor Caraș-Severin. RAPORT
privind activitatea
desfăşurată în anul 2014
C.J.P.C.
CARAŞ-SEVERIN ca şi organ al administraţiei publice locale, fără personalitate
juridică, asigură realizarea în plan local a politicii Guvemului în domeniul
protecţiei consumatorilor, acţionând pentru prevenirea şi combaterea
practicilor care dăunează vieţii, sănătăţii, securităţii şi intereselor
economice ale consumatorilor.
Obiectivele cuprinse în Planul de acţiune pe acest
an au fost şi vor fi realizate prin derularea unor tematici de control
transmise de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor prin
Programele trimestriale de control pe cele trei domenii : alimentar,
nealimentar şi prestări servicii, prin iniţierea de către instituţie a unor
acţiuni proprii de verificare a pieţei produselor şi serviciilor, prin tematici
de control dispuse de conducerea Instituţiei Prefectului, prin realizarea
acţiunilor cuprinse în Programul de activitate al Consiliului Judeţean
Consultativ pentru Protecţia Consumatorilor şi prin acţiunile de control comune
realizate în colaborare cu alte instituţii ale administraţiei publice locale.
1.
SINTEZA ACTIVITĂŢII DESFĂŞURATE ÎN ANUL 2014
Concret,
indicatorii de performanţă pentru anul 2014 au fost îndepliniţi după cum urmează:
- Au fost
organizate 2582 acţiuni de control, din care:
- PVCC-uri - 1339
- PVC-uri - 1227;
- PVP-uri -
16.
- Valoarea
totală a amenzilor aplicate este de 697.750 lei, iar valoarea amenzilor încasate operativ este de
346.600 lei.
- Au fost oprite temporar de la comercializare produse neconforme în
valoare de 193.202 lei.
- Au fost oprite definitiv de la comercializare şi distruse produse
neconforme în valoare de 8.277 lei.
- In anul 2014 au fost
înregistrate 358 de reclamaţii.
- Toate aceste
acţiuni au fost realizate cu un numar mediu de 8,72 angajaţi, din care 7,95
comisari.
În timpul
acţiunilor de control desfăşurate au fost constate în principal abateri
privind:
·
informarea consumatorilor, etichetarea, afişarea
preţului
·
comercializarea de produse cu termen de
valabilitate depăşit
·
mijloace de măsură neverificate metrologic
·
lipsa autorizaţiilor de funcţionare, prestarea
de servicii în condiţii neconforme legislaţiei în vigoare, etc.
Informarea,
consilierea si educarea consumatorilor, s-a concretizat prin:
- Asigurarea
de consultanţă juridică şi de specialitate consumatorilor la sediul C.J.P.C.
Caraş-Severin şi în reţeaua comercială.
- au fost
organizate, în anul 2014, 99 acţiuni de informare şi educare a consumatorilor
prin note informative, articole în presa locală, comunicate de presă, emisiuni
de informare şi interviuri la posturile locale radio şi TV şi acţiuni de
consiliere în şcoli .
2. SITUAŢIA
PRIVIND ACTIVITATILE IN DERULARE
Programul
pentru anul 2014 cuprinde următoarele obiective generale:
- Creşterea
transparenţei activităţii instituţiei în ceea ce priveşte procesul
aplicării programelor, inclusiv prin accesul neîngrădit la informaţii de
interes public. Am avut în vedere aplicarea prevederilor Legii nr. 544/2002
privind liberul acces la informaţiile de interes public şi H.G. nr. 1723/2004
privind unele masuri de combatere a birocratiei. In ceea ce priveste aplicarea
H.G. nr. 1723/2004 s-a întocmit un program propriu de acţiuni şi lunar se
raportează la
Instituţia Prefectului stadiul realizării măsurilor
stabilite, iar privind Legea 544/2002 nu au fost înregistrate cereri.
- Aplicarea
Codului de conduită a funcţionarilor publici pentru a se evita orice
comportament care contravine legii şi dăunează imaginii instituţiei (privind
această problemă se raportează lunar la
A.N .P.C. Direcţia Economică şi Resurse Umane şi la Instituţia Prefectului ).
Periodic, în şedinţele săptămânale, organizate cu comisarii, s-a insistat ţi se
insistă cu privire la conduita angajaţilor în acţiunile de control şi în
relaţiile cu publicul conform Legii nr. 7/2004 privind Codul de conduită al
funcţionarilor publici.
- Dezvoltarea
cadrului instituţional în domeniul protecţiei consumatorilor prin:
·
încheierea de protocoale de colaborare cu alte
instituţii ale administraţiei publice locale: Direcţia Sanitar-Veterinară şi
Siguranţa Alimentului Caraş-Severin şi Autoritatea de Sănătate Publică
Caraş-Severin (aici uzăm de prevederile Protocolului încheiat între Ministerul
Sănătăţii şi Ministerul Agriculturii, Pădurii şi Apelor şi A.N.P.C.), cu
Inspectoratul Judeţean de Poliţie, Inspectoratul Judeţean de Jandarmi şi
Serviciul Judeţean de Metrologie Legală Caraş-Severin, Garda Financiară şi Vama
Reşiţa.
·
participarea angajaţilor instituţiei la
cursurile de perfecţionare profesională
- Întărirea
sistemului de supraveghere a pieţei prin aplicarea efectivă a legislaţiei în
domeniul protecţiei consumatorilor. Am avut în vedere pentru realizarea
acestui obiectiv:
·
verificarea activă şi reactivă a pieţei
produselor şi serviciilor în scopul
depistării şi retragerii de pe piaţa a produselor şi serviciilor, care
în condiţii previzibile de utilizare prezintă risc pentru consumatori.
·
verificarea conformităţii produselor sau
serviciilor cu cerinţele declarate sau impuse de producător.
·
desfăşurarea de acţiuni de control pentru
protejarea drepturilor şi intereselor economice ale consumatorilor.
·
soluţionarea reclamatiilor şi sesizarilor
consumatorilor.
·
colaborarea cu celelalte instituţii ale
administraţiei publice locale cu atribuţii în domeniul protecţiei
consumatorilor în vederea organizării unor acţiuni comune de control (Direcţia
Sanitar Veterinară şi Siguranţa Alimentului, Autoritatea de Sănătate Publică,
Inspectoratul Judeţean de Poliţie, Garda Financiară, Vama Reşiţa, Serviciul
Judeţean de Metrologie Legală, Inspectoratul Judeţean de Jandarmi, Corpul de
Control al primariilor, Direcţia Generală pentru Agricultură şi Dezvoltare
Rurală Caraş-Severin). În anul 2014 au fost efectuate 54 acţiuni de control în
colaborare cu alte instituţii ale administraţiei publice locale cu atribuţii în
domeniul protecţiei consumatorilor.
·
realizarea de acţiuni specifice de control în
conformitate cu prevederile O.U.G. 190/2000 privind regimul metalelor preţioase
în România. În anul 2014 au fost realizate 21 de acţiuni în acest domeniu.
- PROBLEME ÎNTÂMPINATE ÎN
DESFĂŞURAREA ACTIVITĂŢILOR
INSTITUŢIEI ŞI
POSIBILITĂŢI DE REZOLVARE A ACESTORA PRIN
ACORDAREA DE
SPRIJIN DIN PARTEA INSTITUŢIEI PREFECTULUI
SAU A UNOR
SERVICII PUBLICE DECONCENTRATE
Având în
vedere că la data de 01.03.2006 Asociaţia Consumatorilor "Banatul"
Reşiţa şi-a sistat activitatea, se impune cu necesitate înfiinţarea unei noi
asociaţii a consumatorilor în judeţul Caraş-Severin. Astfel, pentru înfiinţarea
unei noi asociaţii a consumatorilor este nevoie de acordare de sprijin logistic
din partea Instituţiei Prefectului, mai ales în ceea ce priveşte alocarea unui
sediu corespunzător pentru această asociaţie, şi acordarea de consultanţă de
specialitate pentru înfiinţarea altor O.N.G.- uri în domeniu.
Totodată,
considerăm că activitatea instituţiei ar înregistra un plus de eficienţa în
condiţiile în care instituţia ar mai fi dotată cu un autoturism şi s-ar
suplimenta statul de funcţii cu 4 posturi:
·
2 posturi de comisari;
·
1 post secretariat;
·
1 post consilier juridic;
4. SARCINI TRASATE
INSTITUŢIEI DE STRUCTURILE IERARHIC SUPERIOARE,
CĂILE DE ACŢIUNE
ÎN VEDEREA ADUCERII LA ÎNDEPLINIRE
Politica de
protecţie a consumatorilor pentru perioada 2012-2016 se fundamentează pe
urmatoarele obiective generale pentru promovarea intereselor consumatorilor pe
piaţă:
1. realizarea
unui înalt nivel de protecţie a consumatorilor;
2. aplicarea
efectivă a legislaţiei în domeniul protecţiei consumatorilor;
3. întărirea
activităţilor de informare, consiliere şi educare a consumatorilor.
Strategia,
prin obiectivele şi priorităţile sale, urmăreşte realizarea unei protecţii a
consumatorilor în România asemănătoare cu cea existentă în statele membre ale
Uniunii Europene, incluzând securitatea, interesele economice, informarea şi
educarea consumatorilor, precum şi promovarea organizaţiilor de consumatori
pentru dezvoltarea unui rol activ în realizarea politicii de protecţie a
consumatorilor.
O atenţie deosebită a fost acordată desfăşurării
controalelor în anul 2014 cuprinse în Programul de acţiuni pentru anul 2014
transmis trimestrial de către ANPC Bucureşti, respectiv:
a) Produse alimentare – 23 de tematici de control:
1.
Verificarea modului de derulare a Programului
Guvernamental lapte-corn 2013 – 2014 -
permanent;
2. Verificarea
respectării prevederilor legale privind conformitatea şi modul de etichetare, prezentare
si publicitate a pâinii - permanent
3. Verificarea
respectării
prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la comercializarea şi
etichetarea produselor ecologice
4. Verificarea
respectării
prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la comercializarea şi
etichetarea măslinelor şi uleiului de măsline
5. Verificarea
respectării
prevederilor legale privind calitatea şi modul de comercializare a alimentelor
în unităţile din mediul rural
6. Verificarea
respectării
prevederilor legale privind modul de comercializare, etichetare, prezentare
şi publicitate a produselor comercializate sub denumirea generică de produse de
post
7. Verificarea
respectării
prevederilor legale privind modul de respectare a prevederilor legale,
conformitatea, şi modul de etichetare, prezentare publicitate şi comercializare
produselor alimentare specifice sărbătorilor pascale (carne preambalată, ouă,
vopsea de ouă, ciocolată şi produse din cacao, tablete şi figurine pe bază de
cacao şi grasimi vegetale, produse de patiserie (cozonac, pască, chec,
fursecuri ...), vin
8. Verificarea
respectării
prevederilor legale privind conformitatea, modul de etichetare, prezentare,
publicitate şi comercializare a peştelui şi preparatelor din peşte preambalate
şi conservelor din peşte
9. Verificarea
respectării prevederilor legale privind conformitatea şi modul de etichetare, prezentare
si publicitate a apelor minerale
10. Verificarea
respectării prevederilor legale privind modul de respectare a prevederilor legale, conformitatea, şi
modul de etichetare, prezentare şi publicitate a laptelui de consum, a
produselor lactate şi unt
11. Verificarea
respectării prevederilor legale privind modul de respectare a prevederilor legale, conformitatea, şi
modul de etichetare, prezentare şi publicitate a suplimentelor alimentare
12. Verificarea
respectării prevederilor legale privind privind protecţia consumatorilor la
comercializarea legumelor şi fructelor proaspete în magazine alimentare,
hiper/supermarketuri, pieţe agroalimentare, depozite şi pieţe en-gros.
13. Verificarea
respectării
prevederilor legale privind modul de respectare a prevederilor legale,
conformitatea, şi modul de etichetare, prezentare şi publicitate a sucurilor
din fructe şi a băuturilor răcoritoare
14. Verificarea
respectării
prevederilor legale privind calitatea,
etichetarea, depozitarea şi modul de comercializare a alimentelor, în special,
a alimentelor perisabile din punct de vedere microbiologic
15. Verificarea
respectării
prevederilor legale privind modul de respectare a prevederilor legale,
conformitatea, şi modul de etichetare, prezentare şi publicitate a sucurilor
din fructe şi a băuturilor răcoritoare
16. Verificarea
respectării
prevederilor legale privind calitatea,
etichetarea, depozitarea şi modul de comercializare a produselor alimentare
comercializate sub formă congelată
17. Verificarea
respectării prevederilor
legale referitoare la comercializarea, conformitatea, modul de etichetare, prezentare şi publicitate
a sării iodate, oţetului de fermentaţie,
acidului acetic alimentar şi a condimentelor
18.
Verificarea
respectării prevederilor legale privind
protecţia consumatorilor privind conformitatea alimentelor comercializate în
cadrul chioşcurilor care îşi desfăşoara activitatea în incinta unităţilor
şcolare
19. Verificarea
modului de derulare a Programului Guvernamental lapte-corn-măr 2014 – 2015 -
permanent ;
20. Verificarea
respectării
condiţiilor de păstrare-depozitare a produselor comercializate în farmacii
21. Verificarea
respectării
prevederilor legale privind modul de respectare a prevederilor legale,
conformitatea, şi modul de etichetare, prezentare publicitate a produselor
alimentare specifice sărbătorilor de iarnă
22. Verificarea respectării
prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la comercializarea
produselor din carne
23. Verificarea respectării
prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la comercializarea
produselor tradiţionale
b) Produse
nealimentare – 25 de tematici de control:
1. Verificarea
respectării
prevederilor legale la comercializarea detergenţilor
2. Verificarea
respectării
prevederilor legale privind protecţia consumatorilor în cadrul vânzărilor de
soldare
3. Verificarea
respectării prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la comercializarea produselor second
hand
4. Verificarea
respectării prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la comercializarea bijuteriilor şi
mărţişoarelor din metale şi pietre preţioase
5. Verificarea
respectării prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la comercializarea florilor
6. Verificarea
respectării
prevederilor legale privind protecţia consumatorilor în cadrul vânzărilor de
soldare
7. Verificarea
respectării prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la comercializarea uleiurilor lampante
şi a lichidelor de aprins focul pentru barbecue (raportare la Comisia Europeană ).
8. Verificarea
respectării prevederilor legale privind privind modul de respectare a prevederilor legale,
conformitatea şi modul de etichetare a produselor textile
9. Verificarea
respectării prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la comercializarea benzinei /
motorinei şi a lichidului de parbriz (de vara)
în staţiile de distribuţie
10. Verificarea
respectării prevederilor legale privind siguranţa jucăriilor
11. Verificarea
respectării prevederilor legale la comercializarea materialelor de construcţie
12. Verificarea
respectării prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la comercializarea articolelor de
îmbrăcăminte de gală
13. Verificarea
respectării prevederilor legale la comercializarea materialelor de construcţie
14. Verificarea
respectării
prevederilor legale privind comercializarea hranei destinate animalelor
15. Verificarea
respectării
prevederilor legale privind protecţia
consumtaorilor în cadrul vânzărilor de soldare
16. Verificarea
respectării
prevederilor legale privind protecţia
consumtaorilor la comercializarea brichetelor
17. Verificarea
respectării
prevederilor legale privind protecţia
consumatorilor în cazul promoţiilor de rechizite şi uniforme şcolare
18. Verificarea
respectării
prevederilor legale la producerea
şi comercializarea tâmplăriei din lemn, lemn stratificat, aluminiu, P.V.C.,
P.V.C. cu inserţie metalică cu geamuri termoizolante
19. Verificarea respectării
prevederilor legale privind buteliile GPL tip aragaz
20.
Verificarea respectării prevederilor legale privind
protecţia consumatorilor la comercializarea pneurilor
21. Verificarea respectării
prevederilor legale privind siguranţa jucăriilor
22.
Verificarea respectării prevederilor legale privind
protecţia consumatorilor la comercializarea pneurilor
23.
Verificarea respectării prevederilor legale privind
protecţia consumatorilor la comercializarea mobilei
24.
Verificarea respectării prevederilor legale privind
protecţia consumatorilor şi a modului de comercializare, denumire, marcare şi
etichetare produse textile
25.
Verificarea respectării prevederilor legale privind
protecţia consumatorilor la comercializarea ghirlandelor şi ornamentelor
luminoase
c)
Prestări servicii – 14 de tematici de control:
1. Verificarea
respectării
prevederilor legale în cadrul instituţiilor financiar nebancare
2. Verificarea
respectării prevederilor legale privind modul în care se respectă prevederile Legii nr. 349/2002 pentru
prevenirea efectelor consumului produselor din tutun
3. Verificarea
respectării prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la prestatorii de servicii de schimb
valutar
4. Verificarea
respectării prevederilor legale privind protectia consumatorilor la prestatorii de servicii de estetica şi igienă personală – frizerie,
coafură, manichiură, pedichiură, cosmetică, piercing, tatuaje.
5.
Verificarea respectării prevederilor legale în unităţile
de alimentaţie publică (unităţi fast- food, restaurant auto-servire, bufet tip
expres, pizzerie, snack-bar etc- restaurante, terase, rotiserii, braserii,
berarii, cofetării, pub-uri etc.) atât din mediul urban cât si din mediul
rural.
6.
Verificarea respectării conformităţii, calităţii,
condiţiilor de comercializare şi etichetare a alimentelor comercializate în
chioşcurile şi unitătile de alimentatie publică din incinta ştrandurilor,
piscinelor, bazinelor de înot, precum şi în zonele de agrement, parcuri de
distracţie, debarcadere, etc.
7.
Verificarea respectării prevederilor legale la prestarea
serviciilor în incinta ştrandurilor, piscinelor, bazinelor de înot, unităţilor
de închiriere echipamente de agrement, în parcurile de distracţie, debarcadere
etc.
8. Verificarea
respectării drepturilor consumatorilor în unităţile de cazare turistică şi de
alimentaţie publică aferente
9.
Verificarea respectării prevederilor legale în unităţile
de alimentaţie publică (unităţi fast- food, restaurant auto-servire, bufet tip
expres, pizzerie, snack-bar etc- restaurante, terase, rotiserii, braserii,
berarii, cofetării, pub-uri etc.) atât din mediul urban cât si din mediul
rural.
10.
Verificarea
respectării drepturilor consumatorilor în grădiniţele cu program
prelungit (educaţie, cazare, mod de îngrijire, bloc alimentar, etc.)
11.
Verificarea respectării prevederilor legale privind
protecţia consumatorilor la comercializarea pachetelor de servicii turistice
12.
Verificarea respectării prevederilor legale privind
protecţia consumatorilor în activitatea de service auto
13.
Verificarea respectării prevederilor legale privind
protecţia consumatorilor la prestarea serviciilor de către şcolile de şoferi
14.
Verificarea respectării prevederilor legale privind
protecţia consumatorilor în saloanele de masaj, întreţinere corporală, coafură,
frizerie
Modul de
îndeplinire a sarcinilor trasate este prezentat pe larg în capitolul nr. 5
Concluzii privind activitatea desfăşurată.
5. CONCLUZII
PRIVIND ACTIVITATEA DESFĂŞURATĂ
Astfel, in anul
2014 CJPC Caraş-Severin a acordat o mare
atenţie acţiunilor tematice de control transmise de ANPC, acţiunilor de
supraveghere activă şi reactivă a pieţei produselor şi serviciilor şi celor
destinate cercetării reclamaţiilor, având în această lună următorii indicatori
de performanţă:
-
număr de acţiuni de control : 2582
-
număr de procese verbale de constatare contravenţie :
1339
-
număr de procese verbale de constatare : 1227
-
număr de procese verbale de prelevare : 16
-
valoarea totală a amenzilor aplicate : 697.750 lei
-
valoare amenzi încasate operativ: 346.600
lei
-
valoarea produselor neconforme oprite temporar de la
comercializare : 193.202 lei
-
valoarea produselor neconforme oprite definitiv de la
comercializare : 8.277 lei
-
număr de reclamaţii înregistrate : 358
-
număr mediu de comisari: 7,95.
Cu stimă,
COMISAR ŞEF ADJUNCT
Ing.
SCOROBETE
ISABELLE
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu