Informare privind stadiul implementării cardurilor naționale
de asigurări de sănătate.
Prezintă: Casa de Asigurări de Sănătate a Județului
Caraş-Severin.
INFORMARE PRIVIND STADIUL IMPLEMENTĂRII CARDURILOR NAŢIONALE
DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE
Ce este cardul national de sănătate?
Cardul naţional de sanătate este un proiect de interes naţional care are ca scop
principal transparentizarea şi eficientizarea fondurilor utilizate în sistemul
de asigurări sociale de sănătate.Cardul naţional de sănătate este codul de
acces pentru toate sistemele informatice ale CNAS. El va deveni instrumentul de
confirmare a prestării tuturor
serviciilor din sistem (Platforma informatică din asigurările de sănătate -
PIAS).
Ce conţine cardul?
Pe card şi în cip-ul cardului sunt imprimate
următoarele informaţii:
Numele şi prenumele asiguratului
Cod unic de identificare în sistemul de asigurări sociale de
sănătate
Numărul de
identificare al cardului naţional de asigurări sociale de sănătate (CID)
Data naşterii
Termenul de valabilitate al cardului ( 5 ani)
!!!Doar la cererea
asiguratului, medicul de familie poate inscripţiona pe cardul de sănătate date
medicale.
Cine intra in posesia cardului national de sanatate?
Persoanele asigurate cu vârsta de peste 18 ani vor primi
cardul naţional de sănătate. Copiii cu vârsta de pana la 18 ani beneficiază de servicii medicale gratuite
conform legii.
Cum intri in posesia cardului national de sanatate?
În data de 19 septembrie 2014 a început procesul de
distribuire a cardului naţional de sănătate, care se realizează după graficul
stabilit în contractul-cadru şi contractele subsecvente încheiate de
CNAS şi casele de asigurări cu CN Poşta Romana.
Poşta Română a avut la dispozitie 20 de zile din momentul
preluării pentru a distribui cardurile de sănătate asiguraţilor.
Cardul a fost distribuit personal de catre factorul poştal în
baza unui act de identitate si a semnăturii de primire. Poştaşul a avut
obligaţia de a face cel putin două vizite la domiciliul asiguratului şi, în
cazul în care acesta nu a fost gasit acasă, i-a fost lăsat un aviz poştal pe
care s-a menţionatat perioada în care
asiguratul poate să ridice cardul de la oficiul poştal.
Dacă în cele 20 de zile cardurile care nu au putut fi
distribuite, CN Poşta Romana, în termen de 10 zile lucrătoare a predat
cardurile caselor de sănătate în evidenţa cărora se află asiguraţii.
Asiguratul care nu a primit cardul prin intermediul
serviciilor poştale trebuie să ia în calcul termenul in care cardul său de
sănătate ajunge la casa de asigurări.
Cardul naţional de sănătate va deveni obligatoriu începând cu
data de 01.05.2015.
Cum activezi cardul de sanatate?
Activarea cardului de sanatate se va face la orice furnizor
de servicii medicale (cabinet de
medicina primara, spital, ambulatoriu, laborator) la care asiguratul va apela prima data după
primirea cardului. Nu este necesar ca asiguratul să meargă special la medic
pentru activarea cardului.
Operaţiunea de activare constă în
înlocuirea pin-ului de transport
al cardului (0000) cu un pin din patru cifre ales de asigurat, pe care acesta
nu trebuie să îl divulge. Pin-ul rămane în proprietatea asiguratului, la fel ca
şi cel de la cardul bancar.
!!! Toţi furnizorii
aflaţi în relaţie contractuală cu Casa de Asigurări de Sănătate Caraş-Severin
şi-au achitiţionat cititoarele de carduri.
Cum utilizezi cardul de sanatate?
Odată activat, cardul
de sănătate va fi prezentat ori de cate ori asiguratul apelează la furnizorii aflaţi în contract cu casa de
asigurări de sănătate pentru servicii medicale sau farmaceutice.
Furnizorul va introduce cardul in cititor, iar asiguratul va
tasta pin-ul.
!!!Instant, aplicaţia cardului va afişa un mesaj în care va
informa furnizorul dacă posesorul
cardului este sau nu asigurat.
Utilizarea cardului reprezintă dovada că asiguratul a fost
prezent la furnizorul de servicii medicale. În acest fel se validează serviciul
de care a beneficiat, în vederea decontării din fondul de asigurări sociale de
sănătate.
!!!Pentru serviciile medicale de urgentă nu este necesară
utilizarea cardului de sănătate. Aceste servicii fac parte din pachetul minim
de servicii medicale, care se acordă atat persoanelor asigurate cat şi celor
neasigurate.
Când se schimbă cardul?
1. La expirarea acestuia.
2. Cardurile naţionale predate caselor de asigurări de
sănătate de către asiguraţi, ca urmare a unor defecţiuni tehnice, erori ale
informaţiilor înscrise sau care nu pot fi utilizate din motive tehnice de funcţionare,
vor fi returnate Companiei Naţionale „Imprimeria Naţională” – S.A. pe bază de
borderou centralizator, iar aceasta, în termen de 30 de zile lucrătoare de la
returnare, retipăreşte cardurile naţionale respective; în această situaţie
asiguratul nu suportă cheltuielile de retipărire.
3. Asiguratul suportă contravaloarea cardului naţional,
precum şi cheltuielile aferente distribuţiei acestuia ( în total aproximativ 16
lei), în situaţia solicitării eliberării unui duplicat ca urmare a pierderii,
furtului sau deteriorării acestuia, în situaţia modificării datelor personale
de identificare (exemplu: schimbarea numelui prin căsătorie), precum şi în alte
situaţii justificate la solicitarea asiguratului.
Ce se întâmplă în cazul persoanelor care refuză cardul?
După data de 01.05.2015, persoanele care refuză în mod
expres, din motive religioase sau de conştiinţă, primirea cardului naţional,
fac dovada calităţii de asigurat pe baza adeverinţei de asigurat cu o
valabilitate de 3 luni, eliberată la solicitarea asiguratului de către casa de
asigurări de sănătate la care este luat în evidenţă. Adeverinţa de asigurat cu
o valabilitate de 3 luni se eliberează asiguratului pe baza unei cereri
adresate casei de asigurări de sănătate la care acesta este luat în evidenţă.
Cererea, pentru prima solicitare de eliberare a adeverinţei, va fi însoţită de
declaraţia pe propria răspundere privind refuzul cardului, precum şi de cardul
naţional, în situaţia în care acesta a fost distribuit.
Casele de asigurări de sănătate vor elibera cardurile
naţionale oricând în perioada de valabilitate a acestora pe baza unei cereri
scrise a asiguraţilor, inclusiv celor care au refuzat iniţial primirea cardului
naţional.
Cum intră în posesia cardului asiguraţii
C.A.S.A.O.P.S.N.A.J.?
Pentru asiguraţii aflaţi în evidenţa C.A.S.A.O.P.S.N.A.J.
Companiei Naţionale „Imprimeria Naţională” – S.A., ca urmare a
procesului-verbal încheiat cu Casa Naţională de Asigurări de Sănătate şi
ulterior de către aceasta cu C.A.S.A.O.P.S.N.A.J., asigură transmiterea
cardurilor naţionale la C.A.S.A.O.P.S.N.A.J., care realizează distribuţia
acestora către asiguraţii proprii.
Referitor la distribuirea cardurilor către asiguraţi facem
următoarele menţiuni:
v Carduri returante
de Poştă către Casa de Asigurări de Sănătate Caraş-Severin: 20.083
v Carduri emise
pentru persoane care au decedat: 4.664
v Carduri ce
trebuie dsitribuite: 15.419, din care 3.621 au fost distribuite către asiguraţi
sau către medicii de familie.
În zilele următoare toate cardurile ce au alocat un cod de
parafă (parafa corespunde unui medic de familie) vor fii predate medicilor de
familie titulari ai parafelor, urmând ca aceştia să le distribuie într-un timp
cât mai scurt aiguraţilor de pe lista proprie.
Mai rămâne un număr de carduri care nu au tipărit nici un cod
de parafă, ca urmare aceşti asiguraţi urmează să le ridice de la sediul Casei
de Asigurări de Sănătate Caraş-Severin, deoarece la momentul tipării nu erau
înscrişi la nici un medic de familie.
Foarte important!
Cardul de sanatate va
asigura accesul la servici medicale pe teritoriul Romaniei. Pentru servicii
medicale devenite necesare în timpul şederii temporare pe teritoriul unei tări
din spaţiul UE/SEE/Elveţia, asiguratul poate solicita la casa de asigurări eliberarea unui card
european de sanatate (CEASS).
PREŞEDINTE-DIRECTOR GENERAL
Jur.Tudoriţa NICULA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu