materialelor specifice necesare intervenției imediate, măsurată uneori în secunde sau minute pentru salvarea copiilor, va crea obstacole de netrecut în activitatea medicilor. Dacă nu vor fi alocate sumele de bani măcar la nivelul anului 2013, preconizăm, din nefericire, pentru prima dată din 1994, o evoluție ascendentă a mortalității infantile. Vom înregistra sute de decese ale copiilor prematuri care puteau fi prevenite, dar a căror producere este acceptată nemilos în planurile bugetare ale Guvernului actual.
MORTALITATEA INFANTILĂ ÎN ROMÂNIA ÎNCĂ LA COTE ALARMANTE
Eforturile din ultimele două decenii ale Guvernului și ale cadrelor medicale în asigurarea supraviețuirii nou-născuților, cei mai vulnerabili dintre cetățenii României, sunt salutare și totodată firești, fiind expresia unei atitudini umane responsabile și civilizate. Dotarea cu echipamente moderne a maternităților, asigurarea unui buget adecvat și a unui personal corespunzător conduc neîndoielnic la diminuarea semnificativă a ratei mortalității infantile, așa cum s-a înregistrat, în ultimele două decenii, în România, de la 24 de decese la mia de nașteri în 1994, la 9 în 2012.
În ciuda acestei evoluții, mortalitatea infantilă rămâne un capitol sumbru pentru România, plasând țara noastră, după 7 ani de integrare europeană, încă pe primul loc în Uniunea Europeană, cu o rată a mortalității infantile mai mult decât dublă (9?) față de media europeană de 4? (vezi Graficul 2). Conform analizelor Salvați Copiii, o treime poate fi salvată prin dotarea maternităților și secțiilor de nou-născuți cu echipamente medicale performante și prin dezvoltarea de programe suport pentru gravide, mame și copii.
REDUCEREA BUGETULUI ALOCAT NOU-NĂSCUȚILOR — O MĂSURĂ ILEGALĂ, NECONSTITUȚIONALĂ ȘI ANTIEUROPEANĂ
Dincolo de datele statistice, respectarea dreptului la viață al fiecărui copil care se naște viu este o responsabilitate prioritară pentru adulții din jurul lui, nu numai pentru părinți sau medici, dar și pentru reprezentanții autorităților care, prin deciziile lor, pot ajuta considerabil sau pot sabota eforturile celor implicați direct în oferirea îngrijrii corespunzătoare.
Prin refuzul dreptului la viață al nou-născuților este încălcat grav principiul interesului superior al copilului care se impune, conform legii, în orice decizie a autorităților administrative, organelor legislative sau instanțelor judecătorești. Acest principiu este o normă de drept material, o regulă fundamentală de interpretare juridică și o obligație procedurală pentru toate autoritățile (instituțiile de asistență socială publice sau private, instanțele judecătorești, autoritățile administrative sau organele legislative). Consacrarea în dreptul intern a acestui principiu s-a produs prin: Convenția ONU cu privire la drepturile copilului , ratificată de România încă din 1990, Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene , Constituția României și Legea 272/2004 cu privire la drepturile copilului .
BUGETUL ROMÂNIEI PERMITE ALOCAREA FONDURILOR NECESARE SUPRAVIEȚUIRII COPIILOR PREMATURI
Intenția Ministerului Sănătății de a opri finanțarea corespunzătoare a terapiei intensive neonatale devine de neînțeles dacă ținem seama de faptul că propunerile pentru Bugetul României pentru 2014 conțin măriri semnificative de sume alocate unor instituții sau activități care nu pot sta laolaltă, din punct de vedere al priorității morale sau al primordialității juridice, cu cauza supraviețuirii copiilor prematuri. Nu vorbim despre bunuri, confort sau creștere economică, ci despre dreptul la viață al unor copii, drept fundamental a cărui împlinire depinde doar de noi, de dumneavoastră, de toți cei care pot contribui direct sau indirect.
'Primele ore din viața unui bebeluș prematur sunt pline de riscuri, iar fără un ajutor calificat pe care-l pot oferi doar medicii neonatologi, el are șanse minime de supraviețuire. Este de neiertat că multe dintre pierderile de vieți de copil înregistrate anual ar putea fi evitate dacă ar exista suficiente resurse pentru ca nașterea și îngrijirea ulterioară să aibă loc în condiții de siguranță și cu toate instrumentele și materialele la îndemână.' declară Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv al Organizației Salvați Copiii.
Un singur exemplu din lista generoasă de suplimentări bugetare pentru 2014 arată că renunțarea doar cu un procent (1%, adică 13 milioane lei) din mărirea de care se bucură Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (de la 3,5 miliarde lei la 4,8 miliarde lei) sau mai puțin de un procent (0,6%) din suma alocată în plus pentru Ministerul Agriculturii (de la 17,1 miliarde lei la 19,4 miliarde lei) ar putea permite unui număr de câteva sute de copii să trăiască. Privite astfel lucrurile, decizia corectă, din punct de vedere uman, e una singură.
De aceea, Organizația Salvați Copiii
propune evaluarea situației financiare din maternități și secțiile lor
de neonatologie și stabilirea unor bugete realiste care să asigure
echipamentele medicale necesare și un personal suficient pentru ca și
cei foarte mici să se bucure de viață. Prin eforturi proprii, datorită
generozității contribuabililor prin campania 2%, dar și a companiilor,
în perioada 2012-2014, Salvați Copiii a dotat cu incubatoare,
ventilatoare de respirație și mese de naștere, 18 maternități,
propunându-și pentru perioada următoare modernizarea a încă 29 de
maternități și secții de nou-născuți din țară, în valoare de 3.374.000
de lei.
Comunicat de presă
Comunicat de presă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu