În cele mai multe țări din UE anvelopele de iarnă pentru autoturisme nu sunt obligatorii, dar exista mai multe excepții.
Înainte de a pleca în vacanța de iarnă, să aruncăm o privire asupra
situației din Europa, Islanda și Norvegia. Pentru aceasta, Centrul European al Consumatorilor din România va răspunde următoarelor întrebări :
—Sunt obligatorii anvelopele de iarnă sau nu ?
—În cazul în care sunt zone speciale (cele marcate pe marginea drumului ) unde avem nevoie de aceste anvelope de iarnă ?
— Sunt premise anvelopele cu crampoane ?
ȚĂRI ÎN CARE ANVELOPELE DE IARNĂ SUNT OBLIGATORII
ESTONIA — Anvelopele de iarnă sunt obligatorii în Estonia in
perioada 1 Decembrie — 1 Martie. Anvelopele de iarnă sunt permise din
data de 15 Octombrie — 31 Martie. Cu excepția unor drumuri și condiții
climatice sunt permise anvelopele cu crampoane din data 1 Octombrie pană
pe 30 Aprilie.
În perioada 1 Mai — 1 Octombrie este interzisă folosirea anvelopelor
cu crampoane. Anvelopele de iarnă fără crampoane (pentru toate
anotimpurile) sunt permise pe toata durata anului.
Finlanda — În Finlanda , anvelope de iarna sunt obligatorii
din data de 1 Decembrie până la sfârșitul lunii Februarie . Anvelopele
cu crampoane sunt permise în perioada 1 Noiembrie până în prima luni
după Paște. Adâncimea benzii de rulare trebuie să fie de cel puțin 3mm.
Aceste reguli se aplică tuturor autoturismelor care sunt înregistrate în
străinătate .
Slovenia — Din data de 15 Noiembrie pană pe 15 Martie cât și
după aceste date, în timpul condițiilor de iarnă (în timpul ninsorii,
polei), mașinile private și vehiculele ce depășesc 3.5t trebuie să fie
echipate după cum urmează :
—anvelope de iarnă pentru toate cele 4 roți sau
—anvelopele de vara pentru toate cele patru roți + lanțuri de iarnă montate
În
ambele cazuri, adâncimea benzii de rulare este de 3 mm . Vehiculele de
peste 3.5t trebuie să aibă anvelope de iarnă sau de vară pe toate roțile
+ lanțuri de iarna montate.
Excepție: în regiunile de
litoral sunt suficiente echiparea cu anvelope de vară cu adâncimea
benzii de rulare de cel puțin 3 mm (nu sunt obligatorii lanțuri
montate). Dar în timpul condițiilor de iarnă (ninsoare , polei etc.)
lanțurile de iarnă trebuie montate pe toate roțile .
Prezentul regulament se aplică, de asemenea, la vehicule cu numere de înmatriculare străine, dar numai în timpul iernii.
Letonia — În Letonia, în perioada 1 Decembrie — 1 Martie toate
vehiculele trebuie echipate cu cauciucuri adecvate pentru condițiile de
iarnă. Din data de 1 Mai până pe data de 1 Octombrie este interzisă
folosirea de către autoturisme a anvelopelor cu crampoane. În plus
anvelopele de iarnă trebuie sa aibă adâncimea benzii de rulare de cel
puțin 4 mm.
Suedia — Între 1 Decembrie și 31 Martie este obligatoriu ca să
avem anvelopele de iarnă deja instalate. În timpul perioadei
obligatorii adâncimea benzii de rulare trebuie să fie mai mare de 3 mm.
Aceste reguli se alică și acelor mașini care călătoresc prin Suedia.
Orice remorcă atașată unui vehicul trebuie sa urmeze regulile în ceea ce privește anvelopele de iarnă.
Orice autoturism trebuie sa aibă remorca echipată cu anvelope cu crampoane.
Dacă
un vehicul folosește anvelope de frecare sunt acceptate cât și cele cu
crampoane. În Suedia anvelopele cu crampoane sunt acceptate între 1
Octombrie și 15 Aprilie sau în cazul conditiilor de iarnă a drumului se
aplică sau este de asteptat.
Începând cu 1 Ianuarie 2013, camioanele
de mare tonaj, autobuzele grele și mașinile private de clasa II
(caravane) cu un total al greutății mai mult de 3.5 tone metri ce
urmează să aibă anvelope de iarnă sau echipamente echivalente, atunci
când există condi?ii de iarnă pe drumuri în perioada 1 Decembrie — 31
Martie. Adâncimea benzii de rulare la toate rotile al camioanelor grele
trebuie sa fie de cel puțin 5 mm în timpul condițiilor de iarnă.
Regulamentul nu se aplică remorcilor.
Pentru mai multe informații
(în lb. engleză) consultați site-ul Agenției de Transport a Suediei unde
puteți găsi definiții ale șoselei în timpul iernii, ale anvelopelor de
iarnă, reguli cu privire la camioane și tiruri . http://www.transportstyrelsen.se/en/road/Vehicles/winter-tyres/
Țările în care anvelopele de iarnă sunt obligatorii în cazul în care starea vremii impun acest lucru
Austria
Anvelope de iarnă — În Austria din data de 1 Noiembrie pana pe
15 Aprilie , trebuie să fie montate anvelopele de iarnă dacă starea
vremii impune asta. Anvelopele trebuie montate pe toate roțile dacă
șoselele sunt acoperite cu zăpadă sau gheață. Aceste anvelope trebuie să
poarte una din marcajele M+S, M.S. sau M&S , iar adâncimea de
rulare trebuie sa fie de minim 5 mm pentru anvelopele cross-ply .
Alternativ vehiculele cu anvelope de vară trebuie să aibă lan?uri, vezi
mai jos.
Știfturile de otel ale anvelopei nu trebuie să rămână mai
mult de 2 mm în afara benzii de rulare a anvelopei si trebuie să se
stabilească bine în aceasta în scopul de a evita deteriorarea suprafetei
drumului si ale altor vehicule.
Existența echipamentul de iarnă
necesar, este responsabilitatea șoferului, prin urmare, este esential să
se asigure că acesta este disponibil în masină.
Anvelope cu ghimpi — Anvelopele de iarna cu crampoane sunt
folosite de la 1 Octombrie până pe 31 Mai, iar regulamentul se poate
prelungi pe toata durata perioadei respective. Aceste reguli se aplică
și vehiculelor importate temporar. Anvelopele cu crampoane pot fi
folosite pe vehiculele cu jante radiale din oțel, iar greutatea maximă
autorizată nu depășește 3500 kg și greutatea maxima pe osie nu depășește
1800kg. Acestea trebuiesc montate pe toate roțile vehiculului .
În
cazul în care vehiculul de tractare este echipat cu anvelope cu
crampoane, remorca trebuie să fie echipată și ea cu anvelope cu
crampoane pe toate rotile.
Vehiculele echipate cu anvelope cu
crampoane au în special o limită de viteză (80km/h în afara zonelor
construite, și 100km/h pe autostrăzi), și trebuie să afișeze pe spate
marcajul 'anvelope cu crampoane'. Acest marcaj îl puteți procura din
benzinării, cluburi automobilistice, etc.
Lanțurile de iarnă antiderapante
Aceste lanțuri sunt
instalate odată cu anvelopele de iarnă, în cazul în care șoseaua este
acoperită cu zăpadă sau gheață. În condițiile extreme, autoritătile pot
solicita ca masinile să fie echipate cu lanturi de zăpadă pe rotile
motoare. Vehicule le cu tractiune pe toate roțile trebuie să fie
echipate cu lanturi pentru zăpadă pe cel putin două roti motrice ale
aceleiasi axe. Semnul rutier international este utilizat în zonele unde
folosirea lanțurilor este necesară. Viteza maximă recomandată de
deplasare este de 40km/h .
Puteți găsi mai multe informații pe site-ul: http://www.bmvit.gv.at/en/verkehr/road/safety/tyres.html
Iar despre anvelope cu crampoane pe site-ul: https://www.help.gv.at/Portal.node/hlpd/public/content/6/Seite.0602201.html
Germania — Șoferii trebuie să adapteze tipul de anvelope la
condițiile vremii . Regulamentul Germaniei a fost precizat în Noiembrie
2010. În caz de ninsoare, polei sau brumă, anvelopele de iarnă (sau cele
pentru toate anotimpurile marcate cu M+S) sunt de acum obligatorii.
Anvelope
de iarnă sau pentru tot parcursul anului sunt necesare pentru toate
cele patru roți. Pentru vehiculele cu 2 roți (motociclete sau remorci),
anvelopele de iarna, sau cele pentru toate anotimpurile marcate cu M+S
sunt obligatorii. Anvelopele de iarnă trebuie sa aibă adâncimea benzii
de rulare nu mai mică de 1.6 mm.
Dimpotrivă, anvelopele de vară sunt
permise în cazul în care conditiile meteorologice sunt mai blânde decât
în mod normal vor rămâne asa în timpul zilei.
În opozitie cu
zvonuri care sunt răspândite — mai ales pe internet — acest regulament
nu prevede nici o temperatură minimă, nici o perioadă determinată,
pentru a indica atunci când vehiculele trebuie să fie echipate cu
anvelope de iarnă .
Autoritătile germane vor să evite riscurile
cauzate de un echipament inadecvat al vehicule în conditiile
meteorologice de iarnă, care împiedică / împiedica traficul rutier si
cauza accidente. Dacă sunteti în încălcare a
legii, soferii pot fi amendati (de la 40 pana la 120 ? : aceasta
depinde de tipul de infractiune) si/sau vehiculul v-a fi imobilizat. În
caz de accident (cauzată de o tertă persoană sau de vina ta) pe timpul
iernii, consumatorul ar putea avea probleme cu asigurarea sau în cazul
în care el nu a folosit anvelope adecvate.
Pneurile cu nituri ar putea provoca daune pe trotuar, care acestea nu sunt permise.
Cehia — Din date de 1 Noiembrie pana pe 31 Martie, vehiculelor
le trebuie instalate anvelopele de iarnă dacă există un strat
consistent de zăpadă , gheață sau polei pe drum sau dacă în ceea ce
priveste starea vremii, se poate presupune că astfel de strat se poate
produce pe unitatea drum. Pneurile cu nituri nu sunt permise. Adâncimea
benzii de rulare a anvelopelor de iarnă este de minim 4mm, la vehiculele
de peste 3500kg adâncimea v-a fi de minim 6 mm.
Croația — În Croația anvelopele de iarnă și echipamentul
aferent iernii este obligatoriu în timpul condițiilor de iarnă
(condițiile de iarnă sunt definite ca fiind zăpadă sau gheață). Totodată
este obligatoriu echipamentul pe toată perioada iernii, vehiculele cu
masa maximă mai mare de 3.5t trebuie sa urmeze următoarele reguli :
—4 anvelope marcate M+S sau 4 anvelope de vara cu adâncimea benzii de rulare de minim 4 mm;
—Lanțuri antiderapante în portbagaj
În timpul condițiilor de iarnă, toate vehiculele aflate în trafic
trebuie să aibă echipamentul menționat. De asemenea, traficul este
strict interzis cu remorci în conditii de iarnă.
În mod exceptional,
ministrul responsabil de trafic poate prescrie că, pe unele părti ale
drumurilor, într-un anumit timp, echipamentul de iarnă trebuie să fie
obligatoriu pentru anumite categorii sau tipuri de vehicule, indiferent
de existenta sau nu a conditiilor de iarnă.
În caz de
non-conformitate cu normele imperative si în conditii de iarnă, soferii
vor fi amendați cu suma de aproximativ 95 euro.
Luxemburg — De la 1 Octombrie 2012 , anvelopele de iarnă
pentru mașini sunt obligatorii în Luxemburg în cazul în care ninge sau
este polei pe șosea .
Norvegia — Nu este obligatoriu să se conducă în Norvegia cu
anvelope de iarnă, dar trebuie să se adapteze tipul de anvelope la
condițiile meteorologice .
Prin urmare, se poate considera că acesta
este, de fapt (mai mult sau mai putin) obligatoriu a conduce vehicule
cu anvelope de iarnă în timpul iernii în Norvegia.
De la 1 Noiembrie
(sau 15 Octombrie in nordul Norvegiei) , conducătorilor auto le este
permis să conducă cu pneuri cu nituri fără a fi amendați. În mod contrar
conducătorii auto au datoria de a scoate anvelopele cu nituri în prima
zi de luni după a doua zi de Pa?ti. De la 1 Noiembrie 2013 este
obligatoriu să aveți anvelope de iarnă pe vehiculele cu greutate mai
mare de 3500kg până a doua zi de Paști.
Slovacia — În cazul în care condițiile meteorologice o cer ,
anvelopele de iarnă sunt obligatorii la vehiculele cu o masă mai mică de
3.5 tone. Conditiile meteorologice cerute sunt atunci când drumurile
sunt acoperite cu un strat coerent de zăpadă, gheată sau polei.
Anvelopele de iarnă sunt legal obligatorii pentru camioane cu masă
mai mare de 3.5 tone și autobuze (cel putin una dintre axa motoare
trebuie sa fie echipată cu anvelope de iarnă) din 15 Noiembrie până pe
31 Martie .
Țările în care anvelopele de iarnă sunt obligatorii numai în cazul în care există un semn rutier specific
Franța — Anvelopele de iarnă în general nu sunt obligatorii ,
fiind cerute doar în cazul în care drumul sau porțiunea de drum este
marcată în acest sens.
Spania — În general, anvelopele de iarna nu sunt obligatorii
în Spania. Este obligatoriu numai atunci când există o anumită decizie a
unei autorități publice sau un semn rutier specific (în zonele de
munte). Anvelopele cu nituri sunt permise. Acest tip de anvelope este
considerat ca echivalent anvelopelor de iarnă .
Italia — Anvelopele de iarnă nu sunt obligatorii în Italia ,
dar unele drumuri sunt marcate în acest sens; vehiculele trebuiesc
echipate cu lanțuri antiderapante sau anvelope de iarnă pe toată
perioada respectivă si pe drumul însemnat .
Țările în care anvelopele de iarnă NU sunt obligatorii — Belgia , Cipru , Malta , Portugalia , Grecia. Anvelopele de iarnă nu sunt obligatorii .
Bulgaria
Anvelopele de iarnă nu sunt obligatorii . Sunt
interzise pneurile cu nituri. În toate cele 4 anotimpuri adâncimea căii
de rulare a pneului nu trebuie sa fie mai mica de 1.6 mm .
Ungaria — În Ungaria nu este obligatoriu echiparea vehiculelor cu anvelope de iarnă, este doar recomandat acest aspect.
Danemarca — Anvelopele de iarnă nu sunt obligatorii . Pneurile cu nituri sunt permise de la 1 Noiembrie până pe 15 Aprilie .
Irlanda — Anvelope de iarnă nu sunt obligatorii . Anvelopele
cu crampoane nu sunt ilegale. Totuși anvelopele cu crampoane trebuie
utilizare în Irlanda pe zăpadă compactă sau gheață. Dacă o persoană este
găsită folosind aceste pneurile pe asfalt curat, poate fi urmărită
penal pentru provocarea de daune la suprafa?a drumului. Deteriorarea
suprafeței carosabile este interzisă în conformitate cu regulamentele
irlandeze rutiere.
Islanda — Anvelopele de iarnă nu sunt strict obligatorii
pentru orice perioadă. Regulamentul acestui stat prevede că ar trebui să
aveti lanturi antiderapante sau alte echipamente, cum ar fi anvelope cu
benzii de rulare profunde sau fără șuruburi de fixare, atunci când
există gheată sau zăpadă pe drum.
Anvelopele cu nituri sunt permise o
perioada scurta a anului , dar au existat unele discuții în ultimii ani
cu privire la interzicerea sau limitarea utilizării lor în oras / zona
de sud-vest, atât pentru a limita deteriorarea drumurilor si, prin
urmare, costurile cât si privind impactul asupra mediului si sănătătii
persoanelor. Există diverse regulamente privind dimensiunea, forma,
greutatea, distributia si forta aplicată a crampoanelor pe vehicule sub
si peste 3500 kg.
Lituania — Anvelopele de iarnă nu sunt obligatorii, dar totuși
din 10 Noiembrie până pe 1 Aprilie anvelopele de vară nu pot fi
folosite. Consumatorii pot folosi anvelope universale. Anvelopele cu
crampoane nu sunt permise între 10 Aprilie și 1 Noiembrie. În func?ie de
adâncimea benzii de rulare anvelopei, regulile lituaniene cer ca
aceasta să nu trebuie să fie mai mici de 3 mm pentru a fi considerat o
anvelopă potrivită pentru sezonul de iarnă.
Olanda — În Olanda anvelopele de iarnă nu sunt obligatorii .
Consumatorii olandezi cumpără anvelope de iarnă în mod special pentru că
vor merge în vacanta de iarnă în Franta, Germania si Austria. Prin
urmare, ei trebuie să se conformeze normelor acestor tări si să cumpere
anvelope de iarnă. Folosirea anvelopelor cu crampoane este interzisă,
deoarece acestea produc pagube asupra carosabilului.
Polonia — Anvelopele de iarna nu sunt cerute de lege, dar se
recomandă a fi folosite anvelopele de iarnă sau anvelope universale în
perioada de iarnă severă .
Lanțurile sunt permise, iar in anumite
locuri semnalizate acestea sunt obligatorii . În zonele în care
lanțurile sunt obligatorii, semnalizate corespunzător șoferii sunt
avertizați că lanțurile de zăpadă sunt necesare. Pot fi utilizate numai
în cazul în care drumul este acoperit cu zăpadă sau gheață. Lanțurile de
zăpadă necesită marcajul C-18 (fond circular albastru pe roata
îmbrăcată de lanțuri). Este necesar a se monta lanțurile pe cel puțin
două roți ale autovehiculului.
Anvelopele cu crampoane sunt strict
interzise în Polonia. Ele se folosesc numai în cazul evenimentelor
sportive de iarnă , cum ar fi raliuri și curse .
Anglia — Anvelopele de iarnă nu sunt obligatorii , dar sunt
permise. De asemenea sunt acceptate lanțurile și anvelopele cu
crampoane. 'Șosetele' pentru zăpadă sunt de asemenea permise. Auditul
din Decembrie 2010 numit "The Resilience of England's Transport System "
a relevat că folosirea anvelopelor cu crampoane nu este recomandată
deoarece poate produce pagube la nivelul carosabilului. Auditul a oferit
patru optiuni de echipare a vehiculelor în conditii de iarnă:
—Anvelope
de iarnă : Acestea funcționează cel mai bine la temperaturi de sub 7
grade dar uzura poate fi mai mare decât la pneurile standard în cazul în
care le utilizati în conditiile unei atmosfere mai calde.
—Anvelope
cu crampoane : Aceste se folosesc în condiții extreme cum ar fi zăpadă
groasă și gheață adâncă. Vor fi demontate atunci când acestea ajung în
contact direct cu partea carosabilă.
—Lanțurile antiderapante :
Aceste pot fi folosite în cazul în care zăpada sau gheața este întâlnită
în timpul unei călătorii, cu condiția ca acestea să fie demontate odată
cu îmbunătățirea vremii .
—'Șosete' pentru zăpadă (antiderapant
textil) : Este un material textil plasat în jurul anvelopei pentru a
îmbunătăti aderenta pe zăpadă si gheată.
Ele sunt ușor de folosit
dar nu sunt la fel de eficiente ca lanțurile antiderapante. 'Șosetele'
nu pot produce pagube la nivelul carosabilului, dar trebuie dezinstalate
rapid deoarece ele scad performanța anvelopei în condiții normale de
drum.
Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu