12%
dintre utilizatorii de internet din UE au căzut deja victime fraudelor
online. 8% au fost nevoiți să facă față furtului de identitate. Un nou
raport al Rețelei Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net)
analizează problemele pe care le-au avut consumatorii atunci când au
făcut achiziții online.
Raportul
se concentrează pe fraudele în comerțul electronic transfrontalier și
pe ceea ce ar putea face consumatorii pentru a se proteja în mediul
online, fiind realizat pe baza reclamațiilor primite de ECC-Net în anul
2012.
Comisarul UE pentru Consumatori, Neven Mimica a declarat: ”Achizițiile
on-line au cunoscut o creștere spectaculoasă deoarece consumatorii
profită de avantajele pieței unice digitale. Raportul ECC reprezintă un
memento oferit consumatorilor asupra faptului că aceștia trebuie să
cumpere inteligent și să evite capcanele fraudelor.”
Estimările
au arătat că economiile rezultate în urma achizițiilor online ar putea
ajunge la 11.7 miliarde Euro, echivalentul a 0.12% din produsul brut al
UE. Cu toate acestea, mulți consumatori nu beneficiază de această
oportunitate. Studiile arată că 62% dintre consumatori menționează teama
de fraude printre motivele pentru care nu fac achiziții online.
Potrivit
rezultatelor Eurobarometrului privind Securitatea Cibernetică cele mai
mari procente de utilizatori ai internetului care afirmă că au
experimentat fraude online sunt în Polonia (18%), Ungaria (17%), Malta
(16%) și Marea Britanie (16%), în timp ce respondenții din Grecia (3%),
Slovenia (6%) și Spania (7%) sunt cei care au experimentat cel mai puțin
fraude online.
Raportul
evidențiază o serie de sfaturi pentru a evita fraudele online. De
exemplu, este bine să fie utilizată mereu o metodă de plată sigură și să
se evite transferul de bani. Sfaturile includ și modalități de a
verifica acei comercianți online necunoscuți și ce ar trebui făcut dacă
aveți probleme cu un site fraudulent.
Cel
mai comun tip de fraudă evidențiat de Centrele participante (70%) a
fost cel care implică site-uri care condiționează o achiziție de un
transfer bancar și care nu livrează niciodată produsele. Cel de-al
doilea tip de fraudă, menționat de 45% din Centrele participante, se
referă la autovehicule second-hand vândute online, urmat de vânzarea
produselor contrafăcute și vânzările frauduloase de bilete. Raportul
analizează și noi tipuri de probleme apărute în online, precum programe
periculoase îndreptate către telefoanele mobile și fraude care privesc
site-urile de jocuri și întâlniri online.
Cinci sfaturi pentru a evita frauda pe internet în perioada Sărbătorilor
1. Nu tot ceea ce strălucește este aur
Ofertele
care par prea bune pentru a fi adevărate sunt adesea prea bune pentru a
fi adevărate. Citiți cu foarte mare atenție condițiile introduse prin
semnul „*” și alte precizări scrise mărunt. Verificați claritatea
condițiilor de livrare și în special a celor de returnare. Acordați
atenție ofertelor de abonament ascunse atunci când acceptați o mostră
gratuită. Acordați de asemenea atenție marcajelor de garanție false și
verificați dacă marca respectivă de garanție există în realitate.
2. Transferul de numerar nu este cel mai sigur: alegeți o modalitate de plată cu adevărat sigură
Nu
plătiţi niciodată în avans prin nicio formă de transfer de numerar: în
cazul în care intervine vreo problemă, nu aveţi nicio posibilitate de a
recupera banii. Verificați dacă site-ul internet respectiv pune la
dispoziția clienților o modalitate sigură de plată – puteți vedea acest
lucru dacă apare simbolul unei mici chei sau al unui lacăt în partea de
jos a ecranului sau dacă adresa de internet a site-ului respectiv începe
cu „https://”. Plata cu cardul de credit sau printr-o altă modalitate
de plată sigură oferă adesea cea mai mare siguranță: în anumite
circumstanțe, comercianții vor accepta să vă restituie banii în cazul în
care produsul sau serviciul achiziționat de dumneavoastră nu v-a fost
livrat.
3. Dar ce au de ascuns?
Site-ul
internet ar trebui să ofere un minimum de informații, cerut de
legislația UE: identitatea comerciantului, adresa geografică (atenție:
nu numărul unei cutii poștale!), adresa de e-mail, modalitatea de plată
și de livrare, durata minimă a contractului în cazul achiziționării unui
serviciu și perioada de răzgândire, în timpul căreia aveți dreptul de a
vă răzgândi și de a returna produsele fără a fi necesară nicio
explicație.
4. Verificați ca prețul să fie corect
Conform
legislației UE, prețul ofertei, prezentat la început, trebuie să fie și
prețul final, să includă TVA și alte taxe, precum și eventuale taxe
administrative. Costurile și opțiunile de livrare ar trebui să fie
explicate în mod clar și prețul lor ar trebui să fie indicat. Cu toate
acestea, în cazul în care cumpărați de pe un site internet din afara UE,
este posibil să fiți nevoit să plătiți TVA la nivelul din țara
dumneavoastră, precum și taxe vamale și taxe de transport. Acestea se
adaugă prețului și pot da naștere unei surprize neplăcute.
5. Nu vorbiți cu necunoscuții
Ignorați
mesajele de tip spam și fiți precaut cu privire la e-mailurile
neașteptate. Nu transmiteți niciodată informații cu caracter personal
sau financiar dacă vi se cere acest lucru prin e-mail și nu deschideți
link-uri suspecte sau alte fișiere atașate de origine necunoscută.
Societățile legitime nu vă vor cere niciodată astfel de informații
sensibile pe această cale. Descărcați pe telefonul mobil sau pe tableta
dumneavoastră aplicații doar de pe site-urile autorizate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu