Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



joi, 4 septembrie 2025

Ce trebuie sa stie utilizatorii inainte de semnarea unui contract de comunicatii electronice: fisa de sinteza este obligatorie

ANCOM reaminteste ca, potrivit reglementarilor in vigoare, furnizorii de servicii de telefonie, internet sau televiziune au obligatia de a pune la dispozitia utilizatorilor, inainte de incheierea unui contract, o fisa de sinteza. Acest document rezuma cele mai importante informatii despre serviciile oferite.

Fisa de sinteza are un format clar, standardizat si usor de inteles, pentru a permite utilizatorilor sa compare mai usor ofertele de pe piata si sa ia decizii informate. Documentul trebuie oferit pe un suport durabil (hartie sau PDF transmis prin e-mail) sau intr-un format care poate fi accesat si descarcat cu usurinta.

Utilizatorii sunt incurajati sa citeasca integral contractul pe care urmeaza sa il semneze, insa verificarea informatiilor minime din fisa de sinteza este esentiala inainte de exprimarea acordului.

Atentie! Daca, din motive tehnice obiective ce pot tine de modalitatea de incheiere a contractului, este imposibila punerea la dispozitia utilizatorului final a fisei de sinteza, furnizorul este obligat sa o transmita, fara intarzieri nejustificate, cel tarziu la momentul livrarii echipamentului terminal sau inainte de prestarea serviciului solicitat. Un model al acesteia poate fi vizualizat aici.

Intrarea in vigoare a contractului este conditionata de primirea fisei de sinteza de catre utilizator. In practica, utilizatorul isi exprima acordul prin semnarea acesteia sau a contractului, care contine, in mod obligatoriu, si fisa de sinteza. 

Continutul fisei de sinteza

Potrivit prevederilor legale in vigoare, fisa de sinteza trebuie sa includa:

- denumirea, adresa si informatiile de contact ale furnizorului, inclusiv pentru primirea unor reclamatii;

- principalele caracteristici ale fiecarui serviciu furnizat;

- preturile aferente pentru activarea serviciului de comunicatii electronice, precum si orice taxa recurenta sau aferenta consumului;

- durata contractului si conditiile de reinnoire si incetare a acestuia;

- un rezumat al informatiilor privind parametrii de calitate si remediile pe care consumatorul le are la dispozitie, in cazul serviciilor de acces la internet;

- in ce masura produsele si serviciile contractate sunt concepute pentru utilizatorii finali cu dizabilitati.

Ce, cum si unde se poate reclama

Inainte de a sesiza orice aspect cu privire la incheierea unui contract, utilizatorii trebuie sa verifice documentele aferente contractului (informarea precontractuala, fisa de sinteza, contractul de baza, conditii generale, brosura de tarife etc.).

Daca nu mai detin contractul in baza caruia se face furnizarea serviciilor de comunicatii respective, utilizatorii au dreptul sa il ceara furnizorului, care este obligat sa transmita gratuit o copie a acestuia.

Daca fisa de sinteza nu a fost pusa la dispozitie la momentul incheierii contractului, utilizatorii se pot adresa ANCOM, urmand pasii descrisi aici.

In cazul in care furnizorii nu respecta clauzele din contract, consumatorii pot sesiza Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), iar utilizatorii finali care sunt microintreprinderi, intreprinderi mici sau organizatii non-profit se pot adresa mediatorilor autorizati sau instantelor de judecata. ANCOM poate oferi consiliere, dar nu are atributii cu privire la sanctionarea furnizorilor in astfel de situatii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu