În vederea sprijinirii mediului de afaceri și având în vedere timpii
ridicați înregistrați pentru îndeplinirea formalităților vamale la trecerea
frontierei, precum și pentru sprijinirea activității operatorilor economici în
contextul dificultăților economice generate la nivel mondial de criza COVID-19,
conducerea ANAF a dispus un set de măsuri care vor fi implementate la nivelul
structurilor vamale teritoriale începând cu luna august 2020, după cum urmează:
·
Reducerea numărului de operațiuni de import de mărfuri pentru care formalitățile
vamale de punere în liberă circulație se efectuează în birourile vamale de
frontieră.
·
Direcționarea mărfurilor prezentate la frontieră în vederea importului
către birourile vamale de interior în a căror arie de competență se află sediul
operatorului economic importator.
·
Creșterea
numărului operatorilor economici care utilizează
procedura simplificată de declarare a mărfurilor prin înscrierea în evidențele
declarantului.
·
Întărirea compartimentelor operative de control vamal prin alocarea de
resurse umane suplimentare în structurile vamale cu activitate sporită.
·
Uniformizarea
activității
de control desfășurate de structurile vamale de la nivel central, regional și
local.
·
Fluidizarea traficului de mărfuri prin birourile vamale de frontieră și întărirea controlului vamal pentru combaterea
faptelor de contrabandă și fraudă vamală la frontieră prin degrevarea de operațiunile comerciale
care nu implică derularea formalităților vamale în frontieră.
·
Efectuarea cu prioritate, în birourile vamale de frontieră, a
formalităților vamale în cazul mărfurilor pentru care particularitățile
caracteristicilor fizice ale acestora (mărfurile vrac) sau particularitățile
operațiunii comerciale sau de transport (mărfuri ce necesita gruparea înainte
de încărcare în cazul transportului naval), respectiv vamale (mărfuri ce fac
obiectul cererilor pentru alocarea de cote tarifare) impun desfășurarea formalităților vamale de
import în frontieră.
·
Eficientizarea
controalelor vamale prin dezvoltarea componentei de analiza de risc în cadrul
structurilor vamale teritoriale.
Menționăm
că utilizarea procedurii simplificate de declarare a mărfurilor prin înscrierea
în evidențele declarantului prezintă o serie de avantaje dintre care amintim:
Ø Reducerea cheltuielilor
suportate de operatorii economici pentru îndeplinirea formalităților vamale,
prin reducerea frecvenței și a numărului de declarații vamale necesar a fi
depuse.
Ø Reducerea cheltuielilor de
transport și manipulare, mărfurile ajungând direct în depozitul operatorului
economic fără a fi necesar a fi prezentate la biroul vamal.
Ø Posibilitatea utilizării
mărfurilor imediat după sosirea în depozitul operatorului economic fără a fi
condiționat de depunerea unei declarații vamale în prealabil.
Ø Posibilitatea
utilizării de facilități la plata taxelor la import – taxele vamale se pot
plăti cumulat pentru o perioadă anterioară de până la 30 de zile, iar TVA este
amânată de la plata în vamă.
Ø Diminuarea, în
condițiile amenințării cu răspândirea virusului COVID-19, a interacțiunii
directe între personalul vamal și operatorii economici.
Garantarea securității și siguranței Uniunii Europene și a rezidenților
acesteia, precum și menținerea unui echilibru adecvat între controalele vamale
și facilitarea comerțului legitim reprezintă un obiectiv permanent al
structurilor vamale din cadrul statelor membre ale Uniunii Europene.
Structurile vamale din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală
sunt preocupate în permanență de simplificarea sarcinii administrative a
operatorilor economici în cadrul procedurii de declarare a mărfurilor la
import/export și, totodată, de întărire a capacității autorității vamale de
combatere a faptelor de contrabandă și fraudă vamală.
În prezent, în România, operațiunile vamale în
care sunt utilizate procedurile simplificate de declarare a mărfurilor dețin o
pondere redusă, respectiv de 10%, față de 65,57% media la nivelul UE.
SERVICIUL COMUNICARE, RELAȚII PUBLICE ȘI
MASS-MEDIA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu