În
anul 2017Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în
Comunicații(ANCOM) a primit și soluționat3.593de reclamații de la utilizatorii de
comunicații electronice și servicii poștale din România, cu aproape 25% mai
multe față de anul 2016. „Relația
contractuală cu furnizorul de servicii de comunicații electronice face
subiectul celor mai multe reclamații care au ajuns la Autoritate,fie că este
vorba despre nerespectarea contractului, facturarea incorectă sau modalitatea
de încheiere a contractelor la distanță. Potrivit competențelor sale, ANCOM verificădacă furnizorii includinformațiile
prevăzute de lege în contractele încheiate cu utilizatorii, precum și dacă sunt
respectate condițiile de încheiere a contractelor la distantă”, a declarat
Sorin Grindeanu, președintele ANCOM.
Servicii de
comunicații electronice
Un procent de 78% din totalul reclamațiilor trimise ANCOM în
2017 a vizat serviciile de comunicații electronice. Utilizatoriiau fost
nemulțumiți mai ales deaspecte care țin derelația contractuală cu furnizorii de
servicii de comunicații electronice, semnalând probleme privind facturarea acestor servicii (20% din
totalul reclamațiilor primite), încetarea
contractelor (11%)șiderularea
contractelor la distanță(7%).
Procesul de portare a
numerelor de telefon a fost, de asemenea, un subiect recurent, fiind întâlnit
în peste 17% dintre reclamațiile din 2017.
Pentru că în 2017 s-au
modificat condițiile de utilizare a serviciilor de roaming în Spațiul Economic
European (Roamlike at home),8% dintre
sesizări au avut drept subiect probleme generate de aplicarea noilor prevederi
europene.
Datele ANCOM arată că
reclamațiile formulate de utilizatori s-au referit la serviciile furnizate de Vodafone
România în proporție de 21%, Telekom
Romania Mobile Communications - 19%,Telekom Romania Communications - 15%, RCS&RDS
- 14%șiOrange România - 12%.
Servicii poștale
22% din totalul
reclamațiilor înregistrate la ANCOM anul trecut au avut ca subiect furnizarea
serviciilor poștale.
Principalele probleme
semnalate de utilizatori au fost legate de termenul
de livrarea trimiterilor poștale(43%din totalul reclamațiilor referitoare
la serviciile poștale) și deteriorarea
trimiterilor poștale (24%). Pe fondul accentuării preferințelor utilizatorilor
pentru comerțul online, a crescut semnificativ și rolul livrărilor de colete.Cei
mai reclamați furnizori de servicii poștale au fost Urgent Cargus (45% din
totalulreclamațiilor referitoare la serviciile poștale), Fan Courier și
Compania NaţionalăPoşta Română (câte 12% fiecare).
Soluționarea
reclamațiilor
ANCOM poate interveni
direct în situațiile în care furnizorii de servicii de telefonie, internet sau
televiziune încalcă drepturile de informare ale utilizatorilor, nu oferă
serviciul de portabilitate a numerelor(sau nu respectă legislația din acest
domeniu), nu includ anumite informații în contracte sau nu respectă condițiile
de încheiere a contractelor la distanță.
Reclamațiile privind
nerespectarea condițiilor contractuale pot fi adresate de către utilizatorii persoane
fiziceAutorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), iar persoanele
juridice aflate în această situație se pot adresa instanței de judecată
competente.
În
ceea ce privește serviciile poștale, în cazul nerespectării termenului de
livrare, utilizatorii se pot adresa ANPC, care are competența
legală de a sancționa furnizorii pentru nerespectarea contractului/Condițiilor generale privind furnizarea
serviciilor poștale. În caz de pierdere, furt, distrugere (totală sau
parțială) sau deteriorare a bunului expediat, utilizatorii care nu primit un răspuns
de la furnizor în maxim 3 luni sau sunt nemulțumiți de răspuns, se pot adresa
ANCOM, cu dovada îndeplinirii procedurii reclamației prealabile, urmând pașii
descriși aici. ANCOM nu poate însă
stabili cuantumul despăgubirilor și nici obliga furnizorul la plata acestora,
astfel de competențe revenind instanțelor de judecată.
Mai multe detalii sunt
disponibile în secțiunea InfoCentru a paginii de internet ANCOM.
Autoritatea
Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) este institutia care protejeaza interesele utilizatorilor de
comunicatii din Romania, prin promovarea
concurentei pe piata de comunicatii, administrarea resurselor limitate,
incurajareainvestitiilor eficiente in infrastructura si a inovatiei. Pentru mai
multe detalii despre activitatea ANCOM vizitatiwww.ancom.org.ro,www.portabilitate.ro si www.veritel.ro. Pentru a testa si monitoriza calitatea serviciului de internet, accesatiwww.netograf.ro.
COMUNICAT DE PRESĂ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu