Studenții de la Universitatea de Vest din
Timișoara vor beneficia în curând de un centru de învățare, al cărui scop este reducerea
riscului de abandon universitar în primul an de studiu. Instituția a câștigat
recent o finanțare de aproape 1 milion de lei pentru implementarea proiectului „Learning
Hub UVT”, ca soluție instituțională de abordare a problematicii abandonului
universitar.
Proiectul este finanțat prin Romanian
Secondary Education Project și își propune crearea centrului de învățare „Learning
Hub UVT” ce constă în 10 spații amenajate și dotate, destinate studiului
individual sau asistat, dar și lucrului în echipă. De asemenea, se vor dezvolta
proceduri de identificare rapidă a cazurilor de studenți în situație de risc de
abandon și metodologii specifice, care să permită implementarea măsurilor
remediale. În plus, vor avea loc activități educaționale, ședințe de consiliere
și coaching, sesiuni de tutoring și peer tutoring, workshop-uri și activități
extracurriculare și sociale.
Proiectul „Learning Hub UVT” se adresează
cu precădere studenților de anul I ce prezintă o mare probabilitate de a nu
finaliza primul an de studiu. Tinerii vor fi cuprinși în grupul țintă pe baza a
două criterii ce țin de factori de risc:
- Provin din familii cu venituri mici;
provin din mediul rural; sunt persoane cu dizabilități sau boli cronice; sunt
orfani de unul sau de ambii părinți; provin de la centre de plasament,
orfelinate, alte instituții similare; sunt de etnie romă;
- Alți factori de risc ce vor fi
identificați la nivelul UVT, prin instrumentele de screening. De exemplu: medie
scăzută la Bacalaureat, rezultate slabe în prima sesiune, studenți cu strategii
de învățare particulare (de exemplu, studenți care favorizează învățarea de
suprafață) etc.
Se dorește ca la proiect să participe 3000
de studenți, din care 1800 la cel puțin una dintre activitățile remediale, de
consiliere și coaching sau activități de învățare. Prin derularea acestor
activități se țintește, pentru finalul proiectului, creșterea cu 3% a ratei de
succes academic după anul I de studiu.
„Luăm
în serios problematica abandonului universitar, una extrem de complexă, cu
factorii ce diferă de la o facultate la alta, de la o persoană la alta. Succesul
proiectului va depinde în mare măsură de întreaga comunitate a UVT, de
specialiștii din celelalte structuri care au ca scop consilierea, dezvoltarea
academică și orientarea în carieră. Era nevoie de un asemenea proiect, care
vine să completeze celelalte eforturi ale instituției noastre. Nu suntem un
simplu furnizor de educație. Responsabilitatea Universității trece dincolo de
școlarizarea studenților săi. Suntem datori să le oferim cele mai bune șanse la
un viitor sigur”, spune rectorul UVT, prof. dr. Marilen Gabriel Pirtea.
În UVT există deja o serie de servicii
suport pentru studenți. Menționăm aici: Centrul de Consiliere și Orientare în
Carieră - servicii de consiliere și orientare în carieră a studenților, prin
oferirea de sprijin în dezvoltarea unor planuri de carieră, în căutarea/găsirea
unor locuri de muncă; Centrul de Asistență și Integrare Psihopedagogică -
sprijin studenților cu dizabilități și cadrelor didactice pentru proiectarea
unor demersuri didactice adaptate particularităților acestui grup țintă;
Centrul de Dezvoltare Academică - sprijin și suport pentru cadrele didactice și
personal auxiliar pentru dezvoltarea unor competențe psihopedagogice, dar și
transversale; Clinica de Terapii și Consiliere Psihopedagogică - servicii de
consiliere educațională, psihologică, pentru dezvoltare personală/dezvoltarea
competențelor socio-emoționale.
COMUNICAT DE PRESĂ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu