Raport privind controalele efectuate la
nivelul farmaciilor, privind costurile adiţionale ale medicaţiei compensate şi
gratuite, raportate la preţul de referinţă
Medicamentele gratuite şi compensate - denumite în continuare
medicamente cu şi fără contribuţie personală – se acordă pe bază de prescripţie
medicală eliberată de medicii care sunt în relaţii contractuale cu casele de
asigurări de sănătate.
În conformitate cu H.G. nr. 720/2008 pentru aprobarea Listei cuprinzând
denumirile comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor de care
beneficiază asiguraţii, cu sau fără contribuţie personală, pe bază de prescripţie medicală, în sistemul de asigurări sociale de sănătate, cu modificările şi completările ulterioare, prescrierea, eliberarea şi decontarea medicamentelor se realizează în conformitate cu prevederile H.G. nr.400/2014 pentru aprobarea pachetelor de servicii şi a Contractului-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anii 2014 – 2015 , precum şi prevederile Ordinului ministrului sănătăţii şi preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr.388/186/2015 pentru aprobarea Normelor metodologice în anul 2015 a H.G. nr.400/2014 pentru aprobarea pachetelor de servicii şi a Contractului-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anii 2014 – 2015.
beneficiază asiguraţii, cu sau fără contribuţie personală, pe bază de prescripţie medicală, în sistemul de asigurări sociale de sănătate, cu modificările şi completările ulterioare, prescrierea, eliberarea şi decontarea medicamentelor se realizează în conformitate cu prevederile H.G. nr.400/2014 pentru aprobarea pachetelor de servicii şi a Contractului-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anii 2014 – 2015 , precum şi prevederile Ordinului ministrului sănătăţii şi preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr.388/186/2015 pentru aprobarea Normelor metodologice în anul 2015 a H.G. nr.400/2014 pentru aprobarea pachetelor de servicii şi a Contractului-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anii 2014 – 2015.
Lista de medicamente are în componenţă următoarele subliste:
A-
cuprinde DCI -uri
corespunzătoare unor medicamente cu nivel de compensare 90 %;
B-
cuprinde DCI - uri
corespunzătoare unor medicamente cu nivel de compensare 50 %;
C-
cuprinde DCI - uri
corespunzătoare unor medicamente cu nivel de compensare100 %;
cu următoarele 3 secţiuni:
C1- medicamente gratuite pentru tratamentul
ambulatoriu al unor grupe de boli cronice (insuficienţa cardiacă cronică;
bolnavi cu proteze valvulare şi vasculare; bolnavi cărora li s-au implantat
stenturi; hepatitele cronice de etiologie virală B, C şi D; cirozele hepatice;
leucemii, limfoame maligne şi alte afecţiuni oncologice; epilepsia; boala
Parkinson; bolile psihice grave; demenţele; poliartrita reumatoidă, artropatia
psoriazică şi artrita juvenilă; spondilita anchilozantă; unele boli endocrine;
insuficienţa renală cronică; bolile venerice; psoriazisul cronic sever ş. a. )
C2- medicamente de care beneficiază
asiguraţii incluşi în programele naţionale de sănătate cu scop curativ: oncologie, diabet zaharat, stările
posttransplant de organe ş.a.
C3- medicamente de care beneficiază copiii
până la 18 ani, tinerii de la 18 la 26 ani dacă sunt elevi, ucenici sau
studenţi, precum şi gravidele şi lehuzele.
Referitor la procentele de compensare
menţionate mai sus facem următoarele
precizări necesare:
Ø
Aceste niveluri de compensare a preţurilor de 90%, 50%, 100% nu se
referă la preţul cu amănuntul (“preţul de raft “) ci aceste precente de
compensare se aplică la preţul de referinţă.
Preţul de referinţă reprezintă preţul cel mai mic corespunzător unităţii
terapeutice din cadrul aceleiaşi DCI şi pentru fiecare concentraţie.
Ø
Pentru persoanele prevăzute în legile speciale (persoane cu
dizabilităţi, deportaţii, veteranii de război şi văduvele de război, persoanele
persecutate din motive politice ş.a. ) care beneficiază de gratuitate suportată
din Fond, în condiţiile legii, casele de asigurări de sănătate suportă integral
contravaloarea medicamentelor al căror preţ pe unitatea terapeutică este mai
mic sau egal cu preţul de referinţă, corespunzătoare medicamentelor cuprinse în
sublistele pentru care se calculează preţ de referinţă pentru forme
farmaceutice asimilabile, cu respectarea prevederilor referitoare la
prescrierea medicamentelor.
Ø
Începând cu data de 1 Martie 2009 a fost implementat Programul Social al
Guvernului pentru pensionarii care realizează venituri numai din pensii de până
la 700 lei/lună, aceştia beneficiază de medicamente din lista B - a căror contravaloare este de până la 330 lei
- cu nivel de compensare nu de 50 % ci de 90 % (la compensarea de 50 %
realizată din bugetul CNAS, se adaugă o compensare de 40% prin transferuri din
bugetul Ministerului Sănătăţii). Pentru a beneficia de medicamente prin acest
program de compensare a medicamentelor din lista B cu 90 % în loc de 50%,
pensionarii trebuie să prezinte medicului de familie ultimul talon de pensie,
actul de identitate, precum şi o declaraţie pe propria răspundere din care să
rezulte faptul că realizează venituri
numai din pensii de până la 700 lei/lună, iar medicul consemnează în fişa
medicală a pensionarului numărul talonului şi cuantumul pensiei şi anexează la
fişă declaraţia dată pe propria răspundere de pensionar.
Medicii prescriu medicamentele sub forma
denumirii comune internaţionale (DCI) cu excepţia cazurilor justificate medical
în fişa pacientului, pentru prescrierea pe denumire comercială.
Valabilitatea reţetelor este următoarea:
pentru afecţiunile acute şi subacute reţetele sunt valabile maxim 48 ore, iar
pentru afecţiunile cronice reţetele sunt valabile maxim 120 zile de la data
emiterii lor, pentru reţetele ce cuprind tratamentul pentru o perioadă de 90 de
zile.
În sistemul asigurărilor sociale de
sănătate prescrierea medicamentelor se face de medici, ca urmare a actului
medical propriu, în limita competenţelor legale pe care le au, cu respectarea
protocoalelor de prescriere a medicamentului indicat şi în concordanţă cu
diagnosticul menţionat pe formularul de prescripţie medicală emis. Excepţie fac
medicii de familie care pot prescrie medicamente atât ca urmare a actului
medical propriu cât şi ca o consecinţă a actului medical prestat de alţi
medici, în următoarele situaţii:
- când pacientul urmează o schemă de tratament stabilită conform
reglementărilor legale în vigoare pentru o perioadă mai mare de 30 de zile
calendaristice, iniţiată prin prescrierea primei reţete pentru medicamente cu
sau fără contribuţie personală şi, după caz, pentru unele materiale sanitare,
de către medicul de specialitate aflat în relaţie contractuală cu o casă de
asigurări de sănătate, comunicată numai prin scrisoare medicală;
- la recomandarea medicului de medicina muncii, recomandare comunicată
prin scrisoare medicală;
- în cadrul "Programului pentru
compensarea în procent de 90% a preţului de referinţă al medicamentelor
acordate pensionarilor cu venituri realizate numai din pensii de până la 700
lei pe lună", pe baza scrisorii medicale transmisă de alţi medici aflaţi
în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate.
H.G. nr 720/2008 a stabilit unele
medicamente pentru a căror prescriere şi eliberare este necesară aprobarea unor
comisii terapeutice care funcţionează în
cadrul caselor judeţene de asigurări iar pentru alte medicamente
aprobarea trebuie să fie dată de către Comisiile de Experţi din cadrul Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate.
Drepturile şi obligaţiile furnizorilor de
medicamente:
În relaţiile contractuale cu casele de
asigurări de sănătate, furnizorii de medicamente evaluaţi au următoarele
drepturi:
a) să primească de la casa de asigurări de sănătate, la termenele
prevăzute în contract, contravaloarea medicamentelor cu şi fără contribuţie
personală eliberate conform facturilor emise şi documentelor însoţitoare, în
condiţiile prevăzute în norme;
b) să se informeze şi să fie informaţi asupra modalităţii de furnizare a
medicamentelor cu şi fără contribuţie personală în tratamentul ambulatoriu,
prin publicare pe pagina web a caselor de asigurări de sănătate;
c) să cunoască condiţiile de contractare a furnizării de medicamente cu
şi fără contribuţie personală în tratamentul ambulatoriu, suportate din Fond şi
decontate de casele de asigurări de sănătate, în conformitate cu prevederile
legale în vigoare, precum şi eventualele modificări ale acestora survenite ca
urmare a apariţiei unor noi acte normative;
d) să încaseze de la asiguraţi contribuţia personală reprezentând
diferenţa dintre preţul de vânzare cu amănuntul şi suma corespunzătoare
aplicării procentului de compensare a medicamentelor corespunzătoare DCI-urilor
prevăzute în sublistele A şi B asupra preţului de referinţă, respectiv
diferenţa dintre preţul de vânzare cu amănuntul şi preţul de referinţă al
medicamentelor, decontată de casele de asigurări de sănătate;
e) să negocieze în calitate de parte contractantă clauze suplimentare la
contractele încheiate cu casele de asigurări de sănătate, conform şi în limita
prevederilor legale în vigoare.
Furnizorii de medicamente au următoarele
obligaţii:
a)
să se aprovizioneze continuu cu medicamentele corespunzătoare DCI-urilor
prevăzute în listă, cu prioritate cu medicamentele al căror preţ pe unitatea
terapeutică este mai mic sau egal cu preţul de referinţă - pentru medicamentele
din sublistele A, B şi C - secţiunile C1 şi C3;
b) să asigure acoperirea cererii de produse
comerciale ale aceluiaşi DCI, cu prioritate la preţurile cele mai mici din
lista cu denumirile comerciale ale medicamentelor; să se aprovizioneze, în
maximum 24 de ore pentru bolile acute şi subacute şi 48 de ore pentru bolile
cronice, cu medicamentul/medicamentele din lista cu denumiri comerciale ale
medicamentelor, dacă acesta/acestea nu există la momentul solicitării în
farmacie;
c) să deţină documente justificative privind intrările şi ieşirile
pentru medicamentele şi materialele sanitare eliberate în baza prescripţiilor
medicale raportate spre decontare;
d) să verifice prescripţiile medicale în ceea ce priveşte datele
obligatorii pe care acestea trebuie să le cuprindă, în vederea eliberării
acestora şi a decontării contravalorii medicamentelor;
e) să verifice dacă au fost respectate condiţiile prevăzute în norme cu
privire la eliberarea prescripţiilor medicale, referitoare la numărul de
medicamente şi durata terapiei în funcţie de tipul de afecţiune: acut, subacut,
cronic;
f) să transmită caselor de asigurări de sănătate datele solicitate,
utilizând Sistemul informatic unic integrat. În situaţia în care se utilizează
un alt sistem informatic, acesta trebuie să fie compatibil cu Sistemul informatic
unic integrat, caz în care furnizorii sunt obligaţi să asigure
confidenţialitatea în procesul de transmitere a datelor. Începând cu data
implementării sistemului de raportare în timp real, acesta va fi utilizat de
furnizorii de medicamente evaluaţi pentru îndeplinirea acestei obligaţii;
g) să întocmească şi să prezinte caselor de asigurări de sănătate
documentele necesare în vederea decontării medicamentelor cu şi fără
contribuţie personală în tratamentul ambulatoriu - factură, borderou-centralizator,
prescripţii medicale, cu înscrierea numărului de ordine al bonului fiscal şi a
datei de emitere a acestora, pe baza cărora au fost eliberate medicamentele în
condiţiile stabilite prin norme; sumele prevăzute în factură şi medicamentele
şi materialele sanitare din documentele justificative însoţitoare, prezentate
caselor de asigurări de sănătate de furnizorii de medicamente în vederea
decontării acestora, trebuie să corespundă cu datele raportate conform
prevederilor lit. v);
h) să respecte modul de eliberare a medicamentelor cu sau fără
contribuţie personală în tratamentul ambulatoriu, în condiţiile stabilite prin
norme; să nu elibereze medicamente pentru care este necesară prescripţie
medicală, în lipsa acesteia;
i) să funcţioneze cu personal farmaceutic autorizat conform legii;
j) să informeze asiguraţii cu privire la drepturile şi obligaţiile ce
decurg din calitatea de asigurat privind eliberarea medicamentelor, precum şi
la modul de utilizare a acestora, conform prescripţiei medicale; să afişeze la
loc vizibil materialele informative realizate sub egida Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate şi puse la dispoziţie de către aceasta;
k) să respecte prevederile Codului deontologic al farmacistului, aprobat
prin Decizia Adunării Generale Naţionale a Colegiului Farmaciştilor din România
nr. 2/2009 privind aprobarea Statutului Colegiului Farmaciştilor din România şi
a Codului deontologic al farmacistului, în relaţiile cu asiguraţii;
l) să îşi stabilească programul de funcţionare, pe care să îl afişeze la
loc vizibil în farmacie, să participe la sistemul organizat pentru asigurarea
continuităţii privind furnizarea medicamentelor cu şi fără contribuţie
personală în tratamentul ambulatoriu, în zilele de sâmbătă, duminică şi de
sărbători legale, precum şi pe timpul nopţii, şi să afişeze la loc vizibil
lista farmaciilor care asigură continuitatea furnizării de medicamente,
publicată pe pagina web a casei de asigurări de sănătate. Acest program se
stabileşte în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
m) să elibereze medicamentele din prescripţiile medicale asiguraţilor,
indiferent de casa de asigurări de sănătate la care este luat în evidenţă
asiguratul, în condiţiile în care furnizorul de medicamente are contract cu
aceeaşi casă de asigurări de sănătate cu care medicul care a eliberat
prescripţia medicală a încheiat contract sau convenţie în vederea recunoaşterii
prescripţiilor medicale eliberate, în situaţiile prevăzute în norme;
n) să anuleze, prin tăiere cu o linie sau prin înscrierea menţiunii
"anulat", DCI-urile/medicamentele care nu au fost eliberate, în faţa
primitorului, pe toate exemplarele prescripţiei medicale, în condiţiile
stabilite prin norme, nefiind permisă eliberarea altor medicamente din farmacie
în cadrul sumei respective;
o) să nu elibereze medicamentele din prescripţiile medicale care şi-au
încetat valabilitatea;
p) să păstreze la loc vizibil în farmacie condica de sugestii şi
reclamaţii; condica va fi numerotată de farmacie şi ştampilată de casa/casele
de asigurări de sănătate cu care furnizorul se află în relaţie contractuală;
q) să asigure prezenţa unui farmacist în farmacie şi la oficinele locale
de distribuţie pe toată durata programului de lucru declarat şi prevăzut în
contractul încheiat cu casa de asigurări de sănătate;
r) să depună, în luna următoare celei pentru
care s-au eliberat medicamentele cu şi fără contribuţie personală în
tratamentul ambulatoriu, documentele necesare în vederea decontării pentru luna
respectivă, până la termenul prevăzut în contractul de furnizare de
medicamente;
s) să se informeze asupra condiţiilor de furnizare a medicamentelor cu
şi fără contribuţie personală în tratamentul ambulatoriu;
ş) să elibereze medicamentele din sublistele A, B şi C - secţiunile C1
şi C3, ale căror preţuri pe unitatea terapeutică sunt mai mici sau egale cu
preţul de referinţă, cu excepţia cazurilor în care medicul prescrie
medicamentele pe denumire comercială sau la cererea asiguratului. În cazul în
care medicamentele eliberate au preţ pe unitatea terapeutică mai mare decât
preţul de referinţă, farmacia trebuie să obţină acordul informat şi în scris al
asiguratului/primitorului pe versoul prescripţiei.
t) să respecte confidenţialitatea tuturor datelor şi informaţiilor
privitoare la asiguraţi, precum şi intimitatea şi demnitatea acestora;
ţ) să anunţe casa de asigurări de sănătate cu privire la modificarea
oricăreia dintre condiţiile care au stat la baza încheierii contractului de
furnizare de medicamente în tratamentul ambulatoriu, în maximum 5 zile
calendaristice de la data producerii modificării, şi să îndeplinească în
permanenţă aceste condiţii pe durata derulării contractelor;
u) să acorde medicamentele prevăzute în lista cu medicamente de care
beneficiază asiguraţii cu sau fără contribuţie personală, care se aprobă prin
hotărâre a Guvernului, şi să nu încaseze contribuţie personală pentru
medicamentele la care nu sunt prevăzute astfel de plăţi;
v) să transmită zilnic caselor de asigurări de sănătate, în format
electronic, situaţia medicamentelor eliberate conform formularelor de raportare
aprobate prin ordin al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate;
nerespectarea nejustificată a acestei obligaţii pe perioada derulării
contractului conduce la rezilierea acestuia la a patra constatare;
w) să nu elibereze prescripţiile medicale care nu conţin toate datele
obligatorii pe care acestea trebuie să le cuprindă, precum şi dacă nu au fost
respectate condiţiile prevăzute în norme privind eliberarea prescripţiilor
medicale, referitoare la numărul de medicamente şi la durata terapiei, excepţie
făcând situaţiile prevăzute la art. 101 lit. c);
x) să utilizeze sistemul de raportare în timp real începând cu data la
care acesta va fi pus în funcţiune;
y) să îndeplinească, pe toată perioada de valabilitate a contractului,
criteriile aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii, în condiţiile legii,
pe baza cărora a fost selectat în vederea derulării programelor naţionale de
sănătate;
z) să respecte dreptul asiguraţilor de a-şi alege farmacia care
derulează programele naţionale de sănătate, dintre cele selectate în condiţiile
legii;
aa) să reînnoiască pe toată perioada de derulare a contractului dovada
de evaluare a farmaciei şi dovada asigurării de răspundere civilă în domeniul
medical pentru furnizor - farmacii/oficine, precum şi dovada asigurării de
răspundere civilă în domeniul medical pentru personalul farmaceutic (farmaciştii
şi asistenţii de farmacie) care îşi desfăşoară activitatea la furnizor într-o
formă prevăzută de lege şi care urmează să fie înregistrat în contract şi să
funcţioneze sub incidenţa acestuia.
Structura de control din cadrul Casei de
Asigurări de Sănătate Caraş-Severin, împreună cu funcţionari din cadrul
Direcţiei de Sănătate Publică Caraş-Severin au efectuat un control tematic
privind aprovizionarea cu medicamente la preţ de referinţă în toate farmaciile
din judeţul Caraş-Severin.
Ca şi constatări ale echipelor de control,
menţionate în raportul final, sunt de reţinut:
Ø în
farmacii există la vedere condica de sugestii şi reclamaţii;
Ø
s-a constatat că pe toate reţetele eliberate de către furnizorii de
medicamente există acordul beneficiarului vis-a-vis de preţul pe unitate
terapeutică care era mai mare decât preţul de referinţă;
Ø
s-a constatat că aprovizionarea furnizorilor de medicamente a fost
făcută continuu cu o majoritate corespunzătoare a DCI-urilor prevăzute în liste
şi cu un preţ pe unitate terapeutică mai mic sau egal cu preţul de referinţă
din sublistele A, B şi C;
Ø
s-a constatat acoperirea în majoritate a produselor comerciale ale
aceleiaşi DCI, cu prioritate la preţurile cele mai mici din lista cu denumirile
comerciale ale medicamentelor. De asemenea s-au aprovizionat în maxim 24 de ore
pentru bolile acute şi subacute şi 48 de ore pentru bolile cronice, cu
medicamentele din lista de denumiri comerciale ale medicamentelor, dacă acestea
nu au existat la momentul solicitării în farmacie.
În timpul acestor controale au fost
verificate căteva medicamente (dintre cele mai solicitate în afecţiunile acute,
subacute şi cronice), cu următoarele DCI-uri: trimetazidinum, candesartanum,
cilexetil, diosminum, atorvastatinum, indapamidum, nicergolinum, nebivololum,
omeprazolum, rosuvastatinum, pramipexolum, quetiapinum, lercanidipinum,
clopidogrelum, amlodipinum, sulodexidum, bisoprololul, pentoxifyllinum,
ramiprilum, tamsulosinum, cefuroximum, ropinirolum.
S-a constatat (atât din consumuri cât şi
din discuţiile cu persoane prezente în farmacii în vederea ridicării reţetelor)
că există cerere din partea asiguraţilor de medicamente care nu au preţurile
cele mai mici din liste.
Astfel, în cazul unui meciament compensat
90%, casa de asigurări “plăteşte” 90% din preţul celui mai ieftin medicament
din toată gama de medicamente cu aceeaşi DCI, urmând ca pacientul să plătească
doar 10%. Dacă pacientul doreşte achiziţionarea unui cu preţ dublu faţă de cel
mai ieftin, va plăti mai mult de jumătate din valoarea acestuia.
Conform legislaţiei în vigoare casele de
asigurări sunt cele care urmăresc respectarea nivelului de compensare a
mediamentelor în listele de medicamente şi cursivitatea în aprovizionarea
populaţiei cu acestea în timp ce stabilirea preţului la nivel de producător se
realizează prin instrumentele aflate la îndemâna Ministerului Sănătăţii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu