Metoda deratizarea
Sub pretextul că sunt angajaţii
unor firme care oferă servicii de deratizare, având un recipient în spate și o
legitimație în mână, infractorii primesc accesul în locuinţă. Aceștia operează
în grup, iar în timp ce unul ține de vorbă victima, celălalt pătrunde în
locuinţă şi sustrage bani sau obiecte de valoare.
Pentru a
împiedica "documentarea" hoţilor despre familia dumneavoastră, vă recomandăm să fiţi atenţi la persoanele cu care intraţi în contact, pe stradă, în jurul blocului, aparent întâmplător. Este posibil ca acestea să vă urmărească, să încerce să se împrietenească cu dumneavoastră şi să afle detalii despre familie sau vecini. Nu primiţi în locuinţă persoane care pretind că sunt de la diverse societăţi comerciale (de furnizare a unor servicii, firme de curierat, comis voiajori etc.), decât după ce aţi verificat actul de identitate şi legitimaţia de serviciu şi vă creează convingerea că au calitatea invocată. Nu le furnizaţi acestora informaţii despre membrii familiei dumneavoastră sau despre cei din jur! Cu ajutorul acestor informaţii, dumneavoastră sau alte persoane apropiate pot deveni victime ale infractorilor.Nu răspundeţi unor solicitări prin care vi se cere să
depuneţi diverse sume de bani într-un anumit cont, indiferent de motivul
invocat! Ignoraţi mesajele în care vi se spune că aţi fost desemnat câştigător,
la concursuri la care nu aţi participat. Este foarte posibil ca cineva să
încerce să vă înşele. Nu achitaţi niciodată în avans sume de bani pentru
ridicarea unor premii; plata impozitelor sau a altor taxe se realizează
ulterior încasării acestora! Dacă aveţi dubii, luaţi legătura cu reprezentanţii
companiilor respective (de telefonie, de fabricare a autovehiculelor, de
electrocasnice sau turism).
Nu oferiţi nici un fel de date cu caracter personal prin
intermediul convorbirilor telefonice, indiferent de calitatea invocată de
interlocutor! Persoanele juridice nu vă vor solicita astfel de date.
Nu trimiteţi coduri de reîncărcare electronică a
cartelelor telefonice unor persoane străine, indiferent de calitatea pe care
acestea susţin că o au! Dacă aţi făcut totuşi acest lucru, nu distrugeţi
documentele de reîncărcare. Pe baza acestora, poliţiştii pot identifica autorii
unor astfel de înşelăciuni.
Alte metode de înşelăciune
Alte moduri de operare folosite de infractori care se
manifestă atât în mediul urban, cât şi în mediul rural sunt cele „prin
ademenire” şi atribuirea de calităţi false. Şi acest tip de infractor este
politicos şi oferă ceva spre vânzare sau pretinde a fi un reprezentant al unor
autorităţi publice, companii de gaze, apă sau electricitate. Face parte din
categoria persoane convingătoare şi insistente. Poate fi bărbat, femeie sau
chiar un copil. Cere un pahar cu apă sau vrea să se spele pe mâini. Alţi
infractori oferă produse promoţionale sau la un preţ redus.
Cerşetorul - persoane care bat la uşile
oamenilor, cerşesc sau solicită un pahar cu apă. Din această categorie fac
parte în general femeile şi copii. De fapt, aceste persoane certate cu legea
folosesc orice poveste pentru a intra în casa victimelor.
Vânzătorul ambulant, întâlnită în special în mediul rural - sub
pretextul că vând pături, lenjerie sau alte bunuri intră în curţile şi casele
victimelor. Observă unde îşi păstrează banii şi apoi, prin distragerea
atenţiei, comit furtul.
Lucrătorului la o companie de utilităţi - infractorii pretind că sunt
reprezentanţi ai companiilor de gaz, apă, electricitate şi solicită accesul în
locuinţă pentru verificări.
Detergentul - falşi vânzători bat la uşa victimei şi prezintă
produse de curăţenie gratuite sau la preţuri promoţionale.
Străinul - infractorii spun că nu sunt din
localitate sau sunt cetăţeni străini şi nu au bani româneşti asupra lor;
solicită victimelor să le schimbe sume în valută. Iau banii şi lasă garanţie o
geantă în care spun că au valută sau bunuri de valoare. Motivează nevoia de
bani cu o urgenţă medicală. Odată ce ajung în locuinţă, infractorii distrag
atenţia victimelor, le trimit în altă cameră pentru a aduce un lucru, timp în
care caută bani sau bunuri de valoare. Unii infractori lucrează în echipă: în
timp ce primul distrage atenţia victimei (de exemplu stau în bucătărie cu uşa
închisă), celălalt pătrunde în apartament şi caută în camere. Infractorii pot
oferi lucruri spre vânzare sau să le fie schimbată o bancnotă, tocmai pentru a
observa unde victima ţine banii.
Accidentul
Accidentele
de circulaţie nu „se rezolvă” la telefon! În cazul unui accident, nu există noţiunea de
plată a unor despăgubiri, decât ca urmare a unei hotărâri judecătoreşti în
acest sens sau prin societăţile de asigurări. Oricine poate fi victima unui
accident, dar, într-un moment critic ca acesta, singura urgenţă este cea
medicală şi nicidecum aspectul financiar. Persoanele implicate în accident nu
au nevoie de bani ca să primească îngrijiri medicale.
Orice accident de circulaţie are două variante de
soluţionare:
1) depunerea unei plângeri la unitatea poliţie
2) în cazul unor accidente soldate numai cu pagube
materiale, înțelegerea amiabilă a părților, ceea ce presupune repararea
daunelor folosind polița de asigurare auto obligatorie.
Anul trecut numărul
total al înșelăciunilor înregistrate la nivelul Inspectoratului de Poliție
Județean Caraș-Severin a crescut cu 54,5%, fiind înregistrate 241 de astfel de
infracțiuni.
Pentru prevenirea acestor tipuri de fraude, vă recomandăm
insistent să:
• nu luaţi în
considerare eventualele mesaje în care sunteţi desemnat câştigător, fără temei,
al vreunui concurs/sondaj organizat de o firmă de renume şi cu o puternică
reputaţie;
• nu trimiteţi date personale sau copii după cartea de
identitate, cărţi credit/debit, etc. pe e-mail/fax;
• nu acceptaţi în nici un caz să trimiteţi persoanelor
necunoscute bani în avans pentru aducerea unui autoturism sau alt bun, la care
aţi fost anunţat câştigător;
• nu furnizaţi date confidenţiale prin telefon dacă
apelul provine de la un număr ascuns sau un număr de mobil pe care nu-l
cunoaşteţi; niciodată o societate nu va solicita aşa ceva, garantat este o
tentativă de fraudare!
• acordaţi maximă atenţie persoanelor care sună la uşa
dumneavoastră sau pe care le introduceţi în casă!
• dacă persoana necunoscută se prezintă într-o calitate
oficială, solicitaţi legitimaţia de serviciu şi notaţi datele de pe document!
• verificaţi cu
atenţie persoanele care sună la uşă sub pretextul unor reparaţii de orice fel,
încasarea unor taxe, deratizare sau cele care solicită să le închiriaţi o
cameră!
• nu primiţi în casă cerşetori, negustori ambulanţi sau
orice alte persoane necunoscute!
• nu primiţi bancnote, mai ales în valută, dacă nu aveţi
posibilitatea de a le verifica autenticitatea. Nu vă lăsaţi păcăliţi să
schimbaţi bancnote de valori mari (100- 200- 500 lei). Acestea pot fi
falsificate sau cei care vă cer să le schimbaţi urmăresc să observe unde sunt
ţinuţi banii!
• nu trimiteți bani pentru rude, persoane din familie sau
cunoscuți despre care vi se spune că ar fi suferit vreun accident sau că ar fi
produs vreun accident şi au nevoie de sume pentru “a aranja”. Nu daţi bani sau
nu oferiţi coduri de reîncărcare telefonică pentru pretinse premii, indiferent
de cât de mare vi se spune că ar fi câştigul. Câştigurile reale se pot verifica
cu uşurinţă!
• obişnuiţi copiii să nu deschidă uşa nimănui în lipsa
dvs., să nu trădeze că sunt singuri în casă! vegheaţi cu atenţie la persoanele
cu care se împrietenesc copiii dumneavoastră!
Dacă sunteți victimă a unor astfel de fapte, sesizați imediat Poliția la numărul unic de urgență 112, pentru a fi demarate verificările ce se impun.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu