Proiectul european E³UDRES² a fost lansat în Universitatea Politehnica Timișoara încă din primăvara anului 2021, iar de atunci au fost organizate nenumărate ateliere, workshop-uri și sesiuni de lucru, în special online. Pe componenta
academică, proiectul își propunea dezvoltarea de laboratoare interactive pe domenii interdisciplinare, cu o componentă de antreprenoriat, desfășurate în colaborare cu parteneri socio-economici, de tip proiect transversal cu durata posibilă de până la 1 semestru. Aceste tipuri de laboratoare sunt cunoscute sub denumirea de „I Living Labs”.Studenții, antreprenorii
educaționali și părțile interesate externe au acceptat provocarea I Living Lab
timp de 6 săptămâni. Cu toții au ajuns împreună la finalul acestei călătorii
așa că la final de decembrie au fost prezentate rezultatele primelor I Living
Labs din proiectul E³UDRES².
O retrospectivă a
activităților desfășurate în program în 2021 a relevat care au fost
provocările, experiențele și impresiile studenților și antreprenorilor
educaționali. Au fost oferite sfaturi legate de abilitățile viitorului (Future
Skills) pe care le-au folosit studenții și cum i-au ajutat acestea să evolueze,
ca echipă sau individual. Toate soluțiile identificate de studenți la
provocările propuse au fost prezentate sub formă de clipuri scurte. După care,
într-un mediu virtual interactiv, participanții la întâlnire au putut „naviga”
printre diversele „I Living Labs” pentru a pune întrebări și a afla informații
suplimentare. La final, au fost votate cele mai bune soluții, pe trei aspecte:
impact și sustenabilitate, claritatea prezentărilor interactive și energia și
munca de echipă.
Marele câștigător a fost
ILL 7 - How to Improve Healthcare Access for Elderly through Digitalisation
(cum să îmbunătățim sistemul de sănătate pentru persoanele în vârstă prin
digitalizare), coordonat de Elisabeth Höld (Universitatea de Științe Aplicate
St. Pölten, Austria), Ursula Hemetek (Universitatea de Științe Aplicate St.
Pölten) și Vlad Mihăescu (Universitatea Politehnica Timișoara). Printre cei 6
studenți din echipă s-au regăsit și doi din UPT, Cristina-Claudia-Maria Peter
și Mihail-Nicușor Pistruga-Adam, ambii în anul I de master Cloud Computing &
IoT. Soluția lor este Dr. Gadget - cu ajutorul unei tablete oamenii pot face
programări în timp real, conectând persoanele în vârstă cu medicul lor. Medicul
îi va consulta pe baza unei brățări inteligente care urmărește semnele vitale.
În cazul în care este nevoie de o examinare fizică, se propune un camion mobil
pentru consultări medicale care poate fi oferit spre închiriere.
Un alt „I Living Lab”
foarte apreciat a fost ILL 9 - How Microalgae and Robotics help with agro-was
valorisation (Cum ajută microalgele și robotica la valorificarea deșeurilor
agricole), coordonat de Carla Santos (Institutul Politehnic din Setubal,
Portugalia) și Valentin Ciupe (UPT), cu 6 studenti, printre care Oscar Dincu și
Răzvan Dicu, studenți în anul IV la Robotică, și Andrei Graure, masterand în
anul 1 la Cloud Computing & IoT. Echipele de studenți au oferit două
soluții pentru monitorizarea și optimizarea procesului de creștere a
microalgelor, atât într-un mediu de laborator, cât și ca utilizare industrială
extinsă. Un concept propune măsurarea automată a densității optice, a
oxigenului și a nivelului de PH, combinată cu alimentarea automată cu nutrienți
și CO2 a mediului de creștere a microalgelor, în timp ce cealaltă echipă s-a
concentrat pe numărarea automată a celulelor prin utilizarea unui sistem
robotizat pentru extragerea, distribuirea și livrarea probelor folosind un
microscop integrat cu cameră și software.
În sfârșit, UPT a fost
implicată și în ILL 6 – „How might we use Artificial Intelligence to improve
the Cultural Tourism Experience in European cities” (Cum am putea folosi
inteligența artificială pentru a îmbunătăți experiența turismului cultural în
orașele europene), coordonat de Silviu Vert (UPT), Inese Dzarcane și Aigars
Andersons (Universitatea de Științe Aplicate Vidzeme, Letonia), cu 5 studenți
printre care Antonia Nemeș (anul I, master Tehnologii Multimedia) și Flori Hana
Voinea (anul I, master Cloud Computing & IoT). În urma procesului de Design
Thinking, echipa a livrat un prototip de aplicație mobilă destinat turiștilor
care vor vizita Timișoara în 2023, când aceasta va fi Capitală Europeană a
Culturii. Aplicația mobilă permite utilizatorilor să facă selfie-uri în
apropierea reperelor turistice din Timișoara și să aplice filtre cu algoritmi
de inteligență artificială care vor îmbina caracteristicile culturale ale
reperului în fotografie, creând astfel o amintire de neuitat a vizitei și o
carte poștală digitală pentru a fi trimisă prietenilor și familiei.
„I Living Labs” vor
continua și în 2022 cu alte provocări identificate, din nou, cu implicarea
studenților și cadrelor didactice din Universitatea Politehnica Timișoara.
Universitatea Politehnica
Timișoara este implicată în proiectul european E³UDRES² - Universități Europene
(https://eudres.eu/), desfășurat în consorțiu
cu alte 5 universități din Austria, Belgia, Portugalia, Ungaria și Letonia.
Unul dintre obiectivele pe termen lung ale consorțiului este acela de a defini
rolul, locul și strategia unei „Universități a Viitorului”, în context local,
regional și euroregional.
E³UDRES² promovează
dezvoltarea orașelor mici și mijlocii și a mediilor lor rurale,
transformându-le în regiuni inteligente și durabile, conturând și contribuind
la crearea unui viitor prosper, cu o mai bună calitate a vieții pentru o
societate europeană în plin progres.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu