Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



sâmbătă, 9 iulie 2016

Finanțarea căminelor pentru persoane vârstnice, modificată prin OUG

Persoanele vârstnice care locuiesc în cămine publice, dar și cele care au nevoie de îngrijire personală la domiciliu, vor putea beneficia de servicii sociale potrivit nevoilor acestora și de creșterea calității vieții, ca urmare a îmbunătățirii mecanismului de finanțare a serviciilor sociale, prin Ordonanța de urgență aprobată astăzi de guvern.
Actul normativ modifică Legea nr.17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice și Legea nr. 195/2006, Legea-cadru a descentralizării, armonizând, în principal, neconcordanțele și disfuncționalitățile legislative legate de finanțarea cheltuielilor curente de funcționare în căminele publice destinate persoanelor vârstnice, ca servicii publice descentralizate.
Una dintre cele mai importante modificări prevăzute în actul normativ adoptat astăzi este că serviciile de asistenţă socială pentru persoane vârstnice se vor asigura prin împărţirea responsabilităţii între administraţia publică centrală şi cea locală, nu vor mai ține de competența exclusivă a administrației publice locale, finanțarea acestora asigurându-se cu respectarea principiului subsidiarității ,care stă la baza sistemului național de asistență socială.
Astfel, la contribuția persoanei beneficiare/susținătorilor legali, se adaugă sume din bugetele locale și, în completarea acestora, sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată, în proporţie de cel mult 10% din necesarul stabilit anual de Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, la elaborarea bugetului de stat, în baza standardelor minime de cost aprobate prin hotărâre a guvernului, în condițiile legii.
Actul normativ armonizează, de asemenea, Legea specială privind asistența socială a persoanelor vârstnice nr.17/2000 cu prevederile Legii asistenței sociale nr.292/2011, în ceea ce privește evaluarea nevoilor comunității și planificarea serviciilor sociale adresate persoanelor vârstnice, pentru a răspunde acestor nevoi în modul cel mai eficient.
Autoritățile administrației publice locale, prin serviciul public de asistență socială și prin compartimentul de contractare de servicii sociale de la furnizori publici sau privați (pe bază de contracte sau convenţii de parteneriat), au următoarele obligații:
  • estimarea anuală a numărului persoanelor vârstnice dependente care necesită sprijin pentru activitățile de bază ale vieții zilnice;
  • estimarea numărului persoanelor vârstnice care nu primesc ajutor pentru îndeplinirea activităţilor instrumentale ale vieții zilnice din partea îngrijitorilor informali şi voluntari;
  • elaborarea indicatorilor de eficiență cost/beneficiu.
Caracterul de urgență al actului normativ este dat de faptul că, în prezent, sistemul de finanțare a serviciilor de îngrijire pe termen lung a persoanelor vârstnice dependente, inclusiv a căminelor pentru persoane vârstnice, nu mai este funcțional din următoarele motive:
  • bariere legislative/disfuncționalități în încasarea contribuției persoanelor vârstnice/susținătorilor legali ai acestora, la costurile serviciilor sociale de care beneficiază;
  • bariere legislative/disfuncționalități în accesarea fondurilor de la bugetul de stat pentru suplimentarea sumelor prevăzute în bugetele locale pentru aceste servicii. Spre exemplu, în anii 2014 și 2015, de la bugetul de stat nu s-au alocat deloc resurse financiare pentru cheltuielile curente de funcționare în căminele de bătrâni, exceptând sumele alocate pentru finalizarea Programului de interes național ”Dezvoltarea reţelei naţionale de cămine pentru persoanele vârstnice";
  • dificultăți financiare ale administrațiilor locale, în a căror competență exclusivă se aflau serviciile sociale adresate persoanelor vârstnice;
Convergența disfuncționalităților menționate cu factorii economici și demografici defavorabili din comunitățile în care rata sărăciei este crescută, iar oferta de servicii sociale a furnizorilor privați este insuficientă sau inexistentă, constituie, de asemenea, o situație care necesită intervenție de urgență.

Biroul de presa

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu