Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



joi, 13 noiembrie 2025

Mecanismele prevazute de Regulamentul privind serviciile digitale care pot contribui la asigurarea unui proces electoral corect si echilibrat

Platformele online foarte mari (VLOPs) si motoarele de cautare foarte mari (VLOSEs) sunt cele care au peste 45 de milioane de utilizatori activi lunar in Uniunea Europeana si au fost desemnate ca atare de catre Comisia Europeana, asa cum este cazul Facebook, TikTok, YouTube, Instagram, X, LinkedIn etc. Acestea se afla sub directa supraveghere a Comisiei Europene pentru cele mai stricte obligatii prevazute de Regulamentul privind serviciile digitale, in timp ce pentru restul obligatiilor din Regulament, care sunt aplicabile si altor furnizori mai mici de servicii intermediare, competenta de supraveghere este partajata cu coordonatorul serviciilor digitale din tara de stabilire (in cazul platformelor mentionate, acesta fiind Coimisiun na Mean, Irlanda – CnaM).

Mecanismul de notificare si actiune

Furnizorii de servicii de gazduire (categorie in care se incadreaza si platformele online) au obligatia sa instituie mecanisme care sa permita oricarei persoane fizice sau entitati sa notifice informatii pe care persoana sau entitatea respectiva le apreciaza ca fiind continut ilegal. Astfel, utilizatorii pot raporta catre platformele online (si catre categoria mai larga a furnizorilor de servicii de gazduire) orice tip de continut prezent in mediul online care ar putea incalca legislatia romana in materie electorala.

Obligatia de a actiona diligent, obiectiv si proportional in aplicarea conditiilor generale de utilizare

Regulamentul privind serviciile digitale prevede obligatia tuturor furnizorilor de servicii intermediare de a actiona diligent, obiectiv si proportional in aplicarea propriilor conditii generale de utilizare. In context electoral si pre-electoral, trebuie specificat ca anumite platforme online foarte mari (cum ar fi Facebook, Instagram, TikTok, YouTube, X, LinkedIn) nu permit publicitatea politica. In aceste conditii, utilizatorii pot raporta catre platformele respective continutul care ar putea fi considerat publicitate politica.

ANCOM, desemnata prin lege coordonator al serviciilor digitale in Romania, este responsabila pentru supravegherea furnizorilor de servicii intermediare stabiliti pe teritoriul tarii noastre si asigurarea respectarii Regulamentului privind serviciile digitale de catre acesti furnizori.

Autoritatea este responsabila, in privinta acestor furnizori, de toate aspectele legate de supravegherea si de asigurarea respectarii Regulamentului privind serviciile digitale, elaboreaza legislatia secundara si este punct de contact unic in ceea ce priveste relatia cu Comisia Europeana si ceilalti coordonatori ai serviciilor digitale din alte state membre.

In cazul nerespectarii de catre furnizorii de servicii intermediare stabiliti in Romania a prevederilor Regulamentului privind serviciile digitale, ANCOM poate aplica sanctiuni, inclusiv amenzi semnificative.

Solutionarea plangerilor care vizeaza incalcari ale Regulamentului privind serviciile digitale

Utilizatorii din Romania care considera ca furnizorii serviciilor intermediare au incalcat obligatiile prevazute de Regulamentul privind serviciile digitale (de exemplu: nu a putut fi raportat un continut potential ilegal sau nu s-a asigurat acces la un sistem intern de solutionare a plangerilor) pot depune plangere la ANCOM, direct sau printr-un organism, organizatie sau asociatie mandatata sa reprezinte utilizatorul in vederea exercitarii drepturilor acestuia, in conformitate cu prevederile art. 53 din Regulament. Atunci cand plangerea vizeaza un furnizor care nu este stabilit in Romania, ANCOM o transmite coordonatorului serviciilor digitale din tara de stabilire a furnizorului.

Identificarea si atenuarea riscurilor sistemice de către VLOPs si VLOSEs

Furnizorii de platforme online foarte mari si de motoare de cautare online foarte mari au obligatia de a identifica si evalua riscurile sistemice, cum ar fi: diseminarea de continut ilegal, efectele negative asupra exercitarii drepturilor fundamentale, efectele negative asupra discursului civic si a proceselor electorale, precum si a sigurantei publice etc., respectiv de a institui masuri rezonabile, proportionale si eficace de atenuare a riscurilor sistemice identificate, in conformitate cu art. 34 si 35 din Regulamentul privind serviciile digitale.

In procesele electorale sunt relevante doua documente, care trebuie sa ghideze actiunile furnizorilor de platforme online foarte mari si de motoare de cautare foarte mari in gestionarea riscurilor asociate acestor procese:

Orientarile catre furnizorii de platforme online foarte mari si de motoare de cautare online foarte mari privind atenuarea riscurilor sistemice la adresa proceselor electorale.
Codul de conduita privind combaterea discursurilor ilegale de incitare la ura din mediul online.
Important!

Analizarea legalitatii sau ilegalitatii unui continut din sfera publicitatii politice disponibil pe platformele online intra in competenta autoritatilor relevante – acele autoritati sau institutii publice care au atributii cu privire la supravegherea unui anumit sector sau domeniu de activitate. Acestea au posibilitatea de a emite ordine de a actiona impotriva continutului ilegal sau ordine de furnizare informatii. 

Ordinele pot fi emise si de catre autoritatile judiciare in cadrul actiunilor, activitatilor ori procedurilor desfasurate de acestea potrivit competentelor legale conferite.

Altfel spus, autoritatile care au competente in mediul offline intr-un anumit domeniu au aceleasi competente si in mediul online. Ca atare, autoritatile pot lua masuri impotriva continutului ilegal in mediul online in functie de domeniul pe care il gestioneaza.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu