In perioada dedicata ofertelor promotionale de Black Friday, ANCOM recomanda utilizatorilor sa acorde o atentie sporita optiunilor si conditiilor de livrare, precum si autenticitatii informatiilor de-a lungul intregului proces de achizitie online.
Pe langa analizarea ofertei din perspectiva pretului, a autenticitatii produselor, a conditiilor de returnare sau a verificarii identitatii comerciantilor, utilizatorii ar trebui sa aiba in vedere si urmatoarele aspecte:
optiunile de livrare oferite de magazinul online, inclusiv disponibilitatea comerciantului de a oferi servicii suplimentare de siguranta, cum ar fi serviciul cu deschidere la livrare sau serviciul de trimitere cu valoare declarata.
modalitatea de livrare (la adresa, punct de lucru, la un sistem automat de livrare - locker, easybox, pachetomat, cutie pentru colete sau casete de expediere a coletelor); mai multe informatii despre livrarea la un sistem automat sunt disponibile aici.
modalitatile de plata a bunului la livrare (numerar, POS).
termenul de livrare, care poate fi mai mare decat in mod obisnuit; cresterea numarului de comenzi in perioada campaniilor promotionale poate afecta capacitatea de procesare si transport a furnizorilor de servicii postale.
conditiile de livrare pentru produse voluminoase (mobila, electrocasnice etc.). Atentie! Livrarea bunurilor cu o greutate mai mare de 31,5 kg nu reprezinta prestarea unui serviciu postal, ci a unui serviciu de transport marfa.
procedura de solutionare a reclamatiilor privind integritatea produsului.
starea ambalajului la primirea coletului; daca ambalajul coletului livrat prezinta urme de deteriorare, utilizatorul poate solicita intocmirea unui document in care sa fie specificata starea ambalajului sau poate refuza coletul.
Bine de stiut
ANCOM atrage atentia utilizatorilor sa nu raspunda mesajelor (SMS, e-mail) transmise aparent de un furnizor de servicii postale prin care se solicita accesarea unui link si completarea de informatii personale (de exemplu, numarul cardului bancar) necesare livrarii unui colet. Daca utilizatorul a fost victima unei inselaciuni sau a dat curs unui astfel de mesaj este necesar sa informeze furnizorul de servicii postale si sa se adreseze organelor de politie pentru inceperea investigatiilor.
In plus, in cazul bunurilor expediate prin serviciul contra ramburs, ANCOM recomanda ca destinatarii care primesc coletul sa se asigure ca ei sau un alt membru al familiei au facut o astfel de comanda online, inainte de achitarea sumei de bani solicitate.
Ce, cum si unde reclami
In situatiile in care intampina probleme legate de livrarea unor produse comandate online este necesar si eficient ca utilizatorii sa se adreseze, in primul rand, magazinului online. Mai multe detalii despre livrarea comenzilor online sunt disponibile aici.
In lipsa unei solutionari amiabile de catre magazinul online, consumatorii se pot adresa:
Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor - in cazul in care comerciantul este situat pe teritoriul Romaniei;
reprezentantului local al Centrului European al Consumatorilor, in cazul unui comerciant dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene.
In cazul unui comerciant dintr-un stat care nu este membru al Uniunii Europene, solutionarea reclamatiilor se desfasoara conform mentiunilor de pe site-ul comerciantului respectiv.
Este esential ca utilizatorii sa pastreze documentele care dovedesc achizitia (factura, bon fiscal, formular de livrare).
ANCOM nu poate impune furnizorului de servicii postale implicat in livrare sa reia livrarea coletului returnat, fara costuri de expediere, sau sa ofere eventuale despagubiri ca urmare a modului in care a gestionat expedierea acestuia. ANCOM poate insa analiza si, dupa caz, sanctiona conduita furnizorului implicat in livrarea bunului din perspectiva legislatiei din domeniul serviciilor postale. Astfel de incalcari pot fi semnalate Autoritatii aici.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu