În perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2025 au fost înregistrate 704 cereri de azil, cu 608 mai puține față de perioada similară a anului trecut, când au fost depuse şi înregistrate 1.312 de astfel de cereri.
Un procent semnificativ (70,0%) din cererile de azil înregistrate în semestrul I 2025 (493 în valoare absolută) au fost depuse la structurile Inspectoratului General pentru Imigrări, în timp ce 29,7% (209 în valoare absolută) au fost depuse la structurile poliției de frontieră. Diferența de 0,3% (2) au fost depuse la alte structuri competente.
În ceea ce privește cererile depuse la toate structurile instituției noastre, cele mai multe au fost înregistrate la Centrul Regional de Proceduri și Cazare pentru Solicitanții de Azil București, numărul acestora (250) reprezentând 52,3% din totalul cererilor depuse la structurile IGI și 35,5% din numărul cererilor depuse la nivel național.
În perioada de referință, cele mai multe cereri de azil au fost înregistrate pentru cetățeni din Siria-184, Irak-71, Sudan-55, Afganistan-36 etc.
Solicitanții de azil aflați pe teritoriul țării noastre au următoarele drepturi:
dreptul de a rămâne în România până la finalizarea procedurii de azil;
dreptul de a fi asistat de un avocat în orice fază a procedurii de azil;
dreptul de a i se asigura, în mod gratuit, în orice fază a procedurii de azil, inclusiv în faza judecătorească a procedurii prin care s-a dispus măsura restrictivă, un interpret apt să asigure o comunicare corespunzătoare;
dreptul de a contacta şi a fi asistat de un funcţionar al Înaltului Comisariat al Naţiunilor Unite pentru Refugiaţi în orice fază a procedurii de azil;
dreptul de a fi consiliat şi asistat de un reprezentant al organizaţiilor neguvernamentale, române sau străine, în orice fază a procedurii de azil;
dreptul de a fi informat, în momentul depunerii cererii sau ulterior, în termen de maximum 15 zile de la depunerea cererii, într-o limbă pe care o înţelege sau pe care se presupune în mod rezonabil că o înţelege, cu privire la procedura de urmat, drepturile pe care le are şi obligaţiile ce îi revin pe parcursul procedurii de azil, cu privire la consecinţele nerespectării acestor obligaţii şi ale lipsei cooperării cu autorităţile competente, precum şi cu privire la consecinţele unei retrageri explicite sau implicite a cererii;
dreptul de a avea acces, personal sau prin reprezentant, la informaţii conţinute de dosarul personal, cu excepţia situaţiei în care divulgarea informaţiilor sau a surselor de la care au fost obţinute ar periclita securitatea naţională, a organizaţiilor sau a persoanelor care au furnizat respectivele informaţii sau în cazul în care s-ar prejudicia examinarea cererii de protecţie internaţională;
dreptul la protecţia datelor personale şi a oricăror alte detalii în legătura cu cererea sa;
dreptul de a i se elibera un document temporar de identitate, a cărui valabilitate va fi prelungită periodic de Inspectoratul General pentru Imigrări;
dreptul de a participa la activităţi de adaptare culturală;
dreptul solicitantului de protecţie internaţională care nu dispune de mijloace de întreţinere de a beneficia, la cerere, pe toată durata procedurii de azil, precum şi pe perioada prevăzută la lit. a), de condiţii materiale de primire, care garantează subzistenţa şi protejează sănătatea fizică şi mintală a acestuia;
dreptul de a fi cazat în centrele de primire şi cazare, aflate în subordinea Inspectoratul General pentru Imigrări, până la încetarea dreptului de a rămâne pe teritoriul României, pentru solicitantul de azil care nu dispune de mijloacele materiale necesare pentru întreţinere;
dreptul solicitanţilor de azil cu nevoi speciale de a beneficia de adaptarea condiţiilor de cazare şi asistenţă în centrele de cazare;
dreptul de a primi gratuit asistenţă medicală primară şi tratament corespunzător, asistenţă medicală spitalicească de urgenţă, precum şi asistenţă medicală şi tratament gratuit în cazurile de boli acute sau cronice care îi pun viaţa în pericol iminent, prin sistemul naţional de asistenţă medicală de urgenţă şi de prim ajutor calificat;
dreptul de a fi inclus în programele naţionale de sănătate publică ce au drept scop prevenirea, supravegherea şi controlul bolilor transmisibile, în situaţiile de risc epidemiologic;
dreptul solicitanţilor de azil cu nevoi speciale de a primi asistenţă medicală adecvată;
dreptul de a primi asistenţă socială;
dreptul de a primi acces la piaţa forţei de muncă;
dreptul solicitanţilor de azil care au acces la piaţa forţei de muncă, de a beneficia de măsuri de stimulare a ocupării forţei de muncă, precum şi de protecţie în cadrul sistemului asigurărilor pentru şomaj, în condiţiile prevăzute de lege pentru cetăţenii români;
dreptul solicitanţilor de azil minori de a avea acces la învăţământul antepreşcolar, preşcolar şi şcolar obligatoriu;
dreptul la decontarea, pe bază de cerere, a cheltuielilor de transport ocazionate de deplasarea solicitanţilor de azil la instanţa de judecată pentru a participa la termenele de judecată, dacă procesul se desfăşoară în altă localitate decât cea în care este cazat, iar deplasarea se realizează cu mijloace de transport auto, feroviar, la clasa a doua sau naval;
dreptul de a fi vizitaţi de membrii familiei, reprezentanţi ai organizaţiilor şi organismelor neguvernamentale naţionale sau internaţionale cu atribuţii în domeniul azilului sau al respectării drepturilor omului, autorizate şi acreditate în condiţiile legii, precum şi de reprezentantul legal;
dreptul de a i se furniza, la cerere, informaţii juridice şi procedurale, inclusiv informaţii privind procedura în faza administrativă, în condiţiile legislaţiei privind ajutorul public judiciar în materie civilă, luând în considerare situaţia personală a străinului;
dreptul de a i se furniza, la cerere, în condiţiile legislaţiei privind ajutorul public judiciar în materie civilă, luând în considerare situaţia personală a străinului, informaţii cu privire la motivele hotărârii de respingere a cererii de azil, la procedura de contestare a ordonanţei prin care a fost dispusă măsura plasării într-un spaţiu închis special amenajat, precum şi referitoare la posibilitatea de contestare a deciziei prin care a fost dispusă acordarea, limitarea sau retragerea condiţiilor materiale de primire.
Mai multe informații in ceea ce privește azilul în România găsiți accesând următorul link: https://igi.mai.gov.ro/wp-content/uploads/2024/06/LEGE-nr.-122-din-4-mai-2006.pdf
BIROUL INFORMARE ȘI RELAȚII PUBLICE

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu