În conformitate cu tendința mondială și europeană, precum și cu normativele în vigoare, Universitatea Politehnica Timișoara a
votat în Senatul universității un set de recomandări în ceea ce privește utilizarea uneltelor de inteligență artificială în generarea de conținut științific;•
La cursurile facultăților din cadrul UPT folosirea
unor aplicații precum ChatGPT, Bard sau Character.ai, nu este interzisă, dar
studenților le este recomandat să respecte mai multe reguli care țin de etică
și deontologie, specifice procesului educativ;
•
Cadrele didactice vor lua măsuri suplimentare pentru
evaluarea studenților, precum creșterea timpului alocat pentru evaluările orale
sau utilizarea de soluții de detectare a conținutului generat de aplicații care
folosesc inteligența artificială.
Universitatea Politehnica Timișoara este
printre primele instituții de învățământ public din România care reglementează
folosirea aplicațiilor care folosesc inteligența artificială pentru generarea
de conținut științific. Vorbim despre utilizarea acestei tehnologii atât pentru
proiecte în cadrul cursurilor, cât și în cazul publicării unor articole științifice.
Este important de precizat faptul că folosirea acestor instrumente se face doar
cu respectarea normelor de etică și deontologie din mediul universitar, precum
și cu o citare corespunzătoare în cadrul proiectelor și lucrărilor pe care le
realizează studenții facultăților din cadrul UPT.
O regulă esențială pe care fiecare
student trebuie să o respecte este faptul că orice conținut generat de
programele care folosesc inteligența artificială nu va fi preluat cu titlul de
adevăr, enunț sau opinie personală, ci va fi analizat și procesat din
perspectiva utilizatorului și a scopului pentru care utilizatorul a ales să se
folosească de el. De asemenea, rezultatele obținute în urma utilizării
instrumentelor de inteligență artificială vor menționa expres sistemul
utilizat, precum și data accesării acestuia. Această regulă se aplică inclusiv
în ceea ce privește lucrările de licență, disertație sau teză de doctorat.
„Vara aceasta este prima sesiune pentru
examenele de finalizare a studiilor în care studenții au acces la aceste unelte
care utilizează inteligență artificială. Este destul de clar că mulți vor
încerca să folosească ChatGPT sau alte aplicații asemănătoare pentru a genera
conținut, așa că am decis să reglementăm acest aspect. Nu interzicem, este
evident, ci doar creăm un set de reguli și norme de aplicare pentru ca
studenții să știe modul în care pot folosi aceste unelte, ce e permis și ce nu
e permis.”, a declarat Florin Drăgan, rectorul Universității Politehnica
Timișoara.
„Atunci când ne-am asumat abordarea
acestui subiect în Senatul universității am plecat de la câteva premise:
dezvoltarea uneltelor de inteligență artificială va continua pe plan mondial
indiferent dacă unii recomandă stoparea acestei activități, problema este
extrem de actuală și discutată în mediul academic internațional și există deja
anumite universități și asociații profesionale care au reglementat destul de
sever acest domeniu. Noi am plecat de la premisa că domeniul este într-o
dezvoltare exponențială și am ales să nu introducem încă prevederi în
regulamentele noastre, ci să oferim doar o serie de recomandări. Am pornit de
la discuții cu colegi din străinătate și de la experiența similară a unor
organisme precum EUA – European University Association (care reprezintă peste
800 universități din 48 de țări europene) și IEEE – Institute of Electrical and
Electronics Engineers (cea mai largă organizație profesională tehnică pe plan
mondial, dedicată dezvoltării tehnologiei în beneficiul umanității).”, a
declarat Radu Vasiu, președintele Senatului Universității Politehnica
Timișoara.
Studenții care folosesc text generat de un soft cu
inteligență artificială trebuie să se asigure că nu încalcă dispozițiile legale
referitoare la drepturile de autor, date și informații confidențiale, precum și
date cu caracter personal. O minimă informare poate fi obținută de utilizator
prin citirea atentă și analiza termenilor, pe care instrumentul de inteligență
artificială îi pune la dispoziție. De asemenea, utilizatorii trebuie să țină
cont de faptul că aceste aplicații pot genera și conținut sau informații
greșite.
În schimb, cadrele didactice vor lua măsuri suplimentare
pentru verificarea și evaluarea studenților. Una dintre măsuri va fi creșterea
timpului alocat susținerii orale a lucrărilor elaborate de studenți, pentru a
stabili dacă utilizatorul a înțeles conținutul generat de aplicațiile care
folosesc inteligența artificială și dacă acesta îl comentează creativ sau
critic. În cazul susținerii lucrărilor pentru finalizarea studiilor, declarația
de autenticitate pe care candidații o completează va avea și o secțiune privind
utilizarea sau nu a instrumentelor de inteligență artificială în procesul de
elaborare a lucrării.
„În cazul în care cadrul didactic are
suspiciunea că un student a venit cu un text generat prin unelte de inteligență
artificială și nu a menționat sau nu și-a asumat acest lucru, el are
posibilitatea de a utiliza aplicații care recunosc cu destul de mare precizie
textele generate de inteligența artificială. Una dintre ele este Turnitin, care
a fost deja testată de colegii noștri și poate fi un instrument foarte bun de
identificare”, a declarat Florin Drăgan, rectorul UPT.
###
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu