Topul nevoilor seniorilor care au apelat Telefonul Vârstnicului în 2022
* Peste 13.000 de convorbiri telefonice înregistrate la Telefonul Vârstnicului în 2022
* 2.500 de apelaţi unici/noi la Telefonul Vârstnicului pentru îndrumare şi consiliere
* 59% din apelanţi locuiesc singuri, iar 50% sunt din mediul rural sau oraşe mici
* Accesul la informaţii şi sprijinul practic - primele dintre nevoile exprimate
9 ianuarie 2023
În 2022, Telefonul Vârstnicului, singura linie telefonică naţională gratuită dedicată seniorilor, operată de Fundaţia Regală Margareta a României, a înregistrat 13.001 de convorbiri telefonice cu 2.485 de seniori care au beneficiat de informare, consiliere, îndrumare, sprijin material sau emoţional. Din totalul apelanţilor, 50% provin din mediul rural şi din oraşe mici, 32% au între 70 şi 80 de ani, iar 59% au declarat că locuiesc singuri.
Populaţia României în continuă îmbătrânire - cifre îngrijorătoare!
Populaţia României numără 3,72 milioane de vârstnici (65+), reprezentând 19,2% din populaţie, potrivit datelor provizorii ale recensământului realizat în România, runda 2021.
România se confruntă cu o îmbătrânire rapidă a populaţiei. Se preconizează că, până în anul 2050, persoanele vârstnice vor reprezenta aproape o treime din populaţia României (27,7%), iar ponderea persoanelor în vârstă de peste 80 de ani va creşte de la nivelul actual de 4,8% la 8,5%, potrivit analizei recente realizate de către Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale. Acest lucru se întâmplă în contextul soldului negativ al migraţiei externe, al ratelor scăzute de natalitate şi al creşterii speranţei de viaţă.
Telefonul Vârstnicului, o hartă a serviciilor sociale şi un centru de consiliere pentru persoanele vârstnice
Înfiinţat în urmă cu 7 ani, ca răspuns la problema îmbătrânirii populaţiei, serviciul social Telefonul Vârstnicului cartografiază nevoile cu care se confruntă seniorii României pe baza solicitărilor exprimate de cei peste 15.000 de apelanţi unici, beneficiari ai programului, proveniţi din toate colţurile ţării. Apăsaţi de griji, temeri, lipsuri materiale, sănătate precară, singurătate, marginalizare, seniorii sună la numărul gratuit 0800 460 001 pentru a găsi ascultare, consolare, îndrumare, consiliere socială, consiliere psihologică, dar şi ajutor practic şi material.
În anul 2022, la Telefonul Vârstnicului a răspuns cu suflet o echipă formată din 4 asistenţi sociali full-time, 15 voluntari implicaţi în reapelare săptămânală şi 5 voluntari psihologi, pentru a oferi soluţii la problemele existenţiale ale vârstei a treia.
Pe primul loc în topul motivelor de apelare a liniei telefonice este obţinerea de informaţii practice, utile şi de încredere, care nu sunt accesibile tuturor seniorilor. Incapacitatea seniorilor de a se informa prin mijloace moderne, de a se adapta la societatea comunicaţională tot mai avansată din punct de vedere tehnologic, dar şi fenomenele sociale de izolare, marginalizare şi discriminare ale vârstnicilor, precum şi migraţia familiilor tinere din ultimii ani, sunt o cauză principală.
1.047 de seniori au solicitat informaţii şi contacte relevante pentru situaţiile particulare, oferite de echipa specializată de asistenţi sociali a liniei telefonic, care operează cu o bază de date ce conţine peste 450 de instituţii de stat sau private cu servicii specifice pentru seniori. În acest context, Telefonul Vârstnicului a constituit pentru seniori o sursă de informaţii actualizate, obţinute facil şi gratuit.
În 2022, nevoia de îngrijire şi sprijin practic la domiciliu a revenit pe locul 2 în topul apelurilor. În România există o proporţie semnificativă de persoane în vârstă, în special de peste 80 de ani, care necesită servicii specializate pe termen lung, precum îngrijire personală, asistenţă medicală, menaj la domiciliu, sprijin în procurarea cumpărăturilor sau a medicamentelor. Pentru 695 dintre apelanţi, Telefonul Vârstnicului a furnizat informaţii despre serviciile funcţionale, referinţe despre cămine pentru vârstnici şi proceduri de instituţionalizare şi resursele disponibile în comunitate, precum şi recomandări privind instituţii care oferă îngrijiri medicale specializate la domiciliu.
În condiţiile unei finanţări publice insuficiente şi a unui număr redus de servicii acreditate, inegal distribuite între mediul rural şi urban, accesul persoanelor vârstnice la servicii sociale şi medicale este încă deficitar.
Pe locul trei în topul apelurilor vârstnicilor au fost solicitările de sprijin financiar şi material. Aproximativ 613.000 de pensionari în vârstă aveau la finele anului trecut o pensie sub 1.111 de lei, ceea ce înseamnă un venit sub valoarea nivelului minim de trai decent, conform datelor Casei Naţionale de Pensii Publice, preluate de CNPV.
La Telefonul Vârstnicului, au fost înregistrate 546 de astfel de solicitări, seniorii fiind îndrumaţi spre servicii de asistenţă socială din comunitate, operate de DGAS-uri sau ONG-uri, pentru a beneficia de un ajutor particularizat şi constant. De asemenea, Fundaţia a soluţionat o parte a cazurilor, venind în sprijinul seniorilor ce se confruntă cu condiţii precare de viaţă prin tichete sociale, materiale igienico-sanitare şi bunuri de necesitate.
130 dintre seniorii care au sunat pentru prima dată la Telefonul Vârstnicului în 2022 au fost în căutarea unui sprijin emoţional, confruntându-se cu singurătatea, provocări sociale actuale sau personale. Apelanţii au fost îndrumaţi către ONG-uri cu servicii specializate din comunitatea lor. Un număr de 275 de seniori au beneficiat de consiliere psihologică şi sprijin emoţional prin apelare săptămânală, din partea asistenţilor sociali, voluntarilor şi psihologilor din echipa Fundaţiei.
Sentimentul de inutilitate îi copleşeşte pe mulţi dintre vârstnicii care au oportunităţi reduse de participare socială după pensionare. Pentru 100 de seniori care au exprimat nevoia de a fi activi, Telefonul Vârstnicului a informat despre acţiuni de voluntariat în comunitate, precum Centrele Generaţii, şi a încurajat înscrierea la activităţile organizate în cluburile de seniori regăsite preponderent în mediul urban. Relaţionarea şi socializarea sunt posibile şi prin participarea la TeleCluburile Seniorilor, unde aceştia au ocazia să socializeze şi să discute cu alţi seniori pe teme de interes comune, moderate de un asistent social sau un voluntar.
La Telefonul Vârstnicului seniorii primesc informaţii punctuale, practice şi actualizate şi găsesc soluţii la problemele diverse cu care se confruntă. Apelurile se pot face la 0800 460 001, de luni până vineri între orele 08.00 - 20.00 şi sâmbăta între 08:00 - 16:00.
Telefonul Vârstnicului este un proiect social finanţat în 2022 de Fundaţia Vodafone România, C.N. Loteria Română, Johnson & Johnson Romania (Janssen Romania), S.C. Johnson Wax.
***
Despre Fundaţia Regală Margareta a României
Înfiinţată în 1990 de către Majestatea Sa Margareta, Custodele Coroanei române, împreună cu tatăl său, Regele Mihai, Fundaţia Regală Margareta a României este astăzi o organizaţie neguvernamentală de elită care sprijină copii, tineri şi vârstnici prin intervenţii durabile, bazate pe schimbul de experienţă şi valori între generaţii. De-a lungul celor peste 32 de ani de activitate, Fundaţia a dezvoltat numeroase proiecte durabile în domeniul educaţiei, dezvoltării comunităţii, societăţii civile, sănătăţii şi culturii, proiecte ce şi-au adus contribuţia la reînnoirea spirituală şi socială a României. Fundaţia Regală Margareta a României vine în sprijinul persoanelor vârstnice prin programe menite să crească calitatea vieţii acestora, cu implicarea voluntarilor şi mobilizarea partenerilor instituţionali şi a întregii comunităţi, cele mai recente fiind Fondul pentru Vârstnici, Telefonul Vârstnicului şi Centrele Comunitare Generaţii.
Mai multe detalii pe www.frmr.ro.
* Peste 13.000 de convorbiri telefonice înregistrate la Telefonul Vârstnicului în 2022
* 2.500 de apelaţi unici/noi la Telefonul Vârstnicului pentru îndrumare şi consiliere
* 59% din apelanţi locuiesc singuri, iar 50% sunt din mediul rural sau oraşe mici
* Accesul la informaţii şi sprijinul practic - primele dintre nevoile exprimate
9 ianuarie 2023
În 2022, Telefonul Vârstnicului, singura linie telefonică naţională gratuită dedicată seniorilor, operată de Fundaţia Regală Margareta a României, a înregistrat 13.001 de convorbiri telefonice cu 2.485 de seniori care au beneficiat de informare, consiliere, îndrumare, sprijin material sau emoţional. Din totalul apelanţilor, 50% provin din mediul rural şi din oraşe mici, 32% au între 70 şi 80 de ani, iar 59% au declarat că locuiesc singuri.
Populaţia României în continuă îmbătrânire - cifre îngrijorătoare!
Populaţia României numără 3,72 milioane de vârstnici (65+), reprezentând 19,2% din populaţie, potrivit datelor provizorii ale recensământului realizat în România, runda 2021.
România se confruntă cu o îmbătrânire rapidă a populaţiei. Se preconizează că, până în anul 2050, persoanele vârstnice vor reprezenta aproape o treime din populaţia României (27,7%), iar ponderea persoanelor în vârstă de peste 80 de ani va creşte de la nivelul actual de 4,8% la 8,5%, potrivit analizei recente realizate de către Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale. Acest lucru se întâmplă în contextul soldului negativ al migraţiei externe, al ratelor scăzute de natalitate şi al creşterii speranţei de viaţă.
Telefonul Vârstnicului, o hartă a serviciilor sociale şi un centru de consiliere pentru persoanele vârstnice
Înfiinţat în urmă cu 7 ani, ca răspuns la problema îmbătrânirii populaţiei, serviciul social Telefonul Vârstnicului cartografiază nevoile cu care se confruntă seniorii României pe baza solicitărilor exprimate de cei peste 15.000 de apelanţi unici, beneficiari ai programului, proveniţi din toate colţurile ţării. Apăsaţi de griji, temeri, lipsuri materiale, sănătate precară, singurătate, marginalizare, seniorii sună la numărul gratuit 0800 460 001 pentru a găsi ascultare, consolare, îndrumare, consiliere socială, consiliere psihologică, dar şi ajutor practic şi material.
În anul 2022, la Telefonul Vârstnicului a răspuns cu suflet o echipă formată din 4 asistenţi sociali full-time, 15 voluntari implicaţi în reapelare săptămânală şi 5 voluntari psihologi, pentru a oferi soluţii la problemele existenţiale ale vârstei a treia.
Pe primul loc în topul motivelor de apelare a liniei telefonice este obţinerea de informaţii practice, utile şi de încredere, care nu sunt accesibile tuturor seniorilor. Incapacitatea seniorilor de a se informa prin mijloace moderne, de a se adapta la societatea comunicaţională tot mai avansată din punct de vedere tehnologic, dar şi fenomenele sociale de izolare, marginalizare şi discriminare ale vârstnicilor, precum şi migraţia familiilor tinere din ultimii ani, sunt o cauză principală.
1.047 de seniori au solicitat informaţii şi contacte relevante pentru situaţiile particulare, oferite de echipa specializată de asistenţi sociali a liniei telefonic, care operează cu o bază de date ce conţine peste 450 de instituţii de stat sau private cu servicii specifice pentru seniori. În acest context, Telefonul Vârstnicului a constituit pentru seniori o sursă de informaţii actualizate, obţinute facil şi gratuit.
În 2022, nevoia de îngrijire şi sprijin practic la domiciliu a revenit pe locul 2 în topul apelurilor. În România există o proporţie semnificativă de persoane în vârstă, în special de peste 80 de ani, care necesită servicii specializate pe termen lung, precum îngrijire personală, asistenţă medicală, menaj la domiciliu, sprijin în procurarea cumpărăturilor sau a medicamentelor. Pentru 695 dintre apelanţi, Telefonul Vârstnicului a furnizat informaţii despre serviciile funcţionale, referinţe despre cămine pentru vârstnici şi proceduri de instituţionalizare şi resursele disponibile în comunitate, precum şi recomandări privind instituţii care oferă îngrijiri medicale specializate la domiciliu.
În condiţiile unei finanţări publice insuficiente şi a unui număr redus de servicii acreditate, inegal distribuite între mediul rural şi urban, accesul persoanelor vârstnice la servicii sociale şi medicale este încă deficitar.
Pe locul trei în topul apelurilor vârstnicilor au fost solicitările de sprijin financiar şi material. Aproximativ 613.000 de pensionari în vârstă aveau la finele anului trecut o pensie sub 1.111 de lei, ceea ce înseamnă un venit sub valoarea nivelului minim de trai decent, conform datelor Casei Naţionale de Pensii Publice, preluate de CNPV.
La Telefonul Vârstnicului, au fost înregistrate 546 de astfel de solicitări, seniorii fiind îndrumaţi spre servicii de asistenţă socială din comunitate, operate de DGAS-uri sau ONG-uri, pentru a beneficia de un ajutor particularizat şi constant. De asemenea, Fundaţia a soluţionat o parte a cazurilor, venind în sprijinul seniorilor ce se confruntă cu condiţii precare de viaţă prin tichete sociale, materiale igienico-sanitare şi bunuri de necesitate.
130 dintre seniorii care au sunat pentru prima dată la Telefonul Vârstnicului în 2022 au fost în căutarea unui sprijin emoţional, confruntându-se cu singurătatea, provocări sociale actuale sau personale. Apelanţii au fost îndrumaţi către ONG-uri cu servicii specializate din comunitatea lor. Un număr de 275 de seniori au beneficiat de consiliere psihologică şi sprijin emoţional prin apelare săptămânală, din partea asistenţilor sociali, voluntarilor şi psihologilor din echipa Fundaţiei.
Sentimentul de inutilitate îi copleşeşte pe mulţi dintre vârstnicii care au oportunităţi reduse de participare socială după pensionare. Pentru 100 de seniori care au exprimat nevoia de a fi activi, Telefonul Vârstnicului a informat despre acţiuni de voluntariat în comunitate, precum Centrele Generaţii, şi a încurajat înscrierea la activităţile organizate în cluburile de seniori regăsite preponderent în mediul urban. Relaţionarea şi socializarea sunt posibile şi prin participarea la TeleCluburile Seniorilor, unde aceştia au ocazia să socializeze şi să discute cu alţi seniori pe teme de interes comune, moderate de un asistent social sau un voluntar.
La Telefonul Vârstnicului seniorii primesc informaţii punctuale, practice şi actualizate şi găsesc soluţii la problemele diverse cu care se confruntă. Apelurile se pot face la 0800 460 001, de luni până vineri între orele 08.00 - 20.00 şi sâmbăta între 08:00 - 16:00.
Telefonul Vârstnicului este un proiect social finanţat în 2022 de Fundaţia Vodafone România, C.N. Loteria Română, Johnson & Johnson Romania (Janssen Romania), S.C. Johnson Wax.
***
Despre Fundaţia Regală Margareta a României
Înfiinţată în 1990 de către Majestatea Sa Margareta, Custodele Coroanei române, împreună cu tatăl său, Regele Mihai, Fundaţia Regală Margareta a României este astăzi o organizaţie neguvernamentală de elită care sprijină copii, tineri şi vârstnici prin intervenţii durabile, bazate pe schimbul de experienţă şi valori între generaţii. De-a lungul celor peste 32 de ani de activitate, Fundaţia a dezvoltat numeroase proiecte durabile în domeniul educaţiei, dezvoltării comunităţii, societăţii civile, sănătăţii şi culturii, proiecte ce şi-au adus contribuţia la reînnoirea spirituală şi socială a României. Fundaţia Regală Margareta a României vine în sprijinul persoanelor vârstnice prin programe menite să crească calitatea vieţii acestora, cu implicarea voluntarilor şi mobilizarea partenerilor instituţionali şi a întregii comunităţi, cele mai recente fiind Fondul pentru Vârstnici, Telefonul Vârstnicului şi Centrele Comunitare Generaţii.
Mai multe detalii pe www.frmr.ro.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu