Datele privind sancțiunile disciplinare aplicate magistraților au fost obținute
de APADOR-CH, conform Legii 544/2001 a informațiilor publice, de la CSM și Inspecția Judiciară. Acestea arată că în perioada 2016-2020, Inspecția Judiciară a propus CSM un număr de 171 de sancțiuni, din care CSM a admis 104 și a respins 67. Din cele 104 admise, 81 au fost aplicate judecătorilor și 23 procurorilor.Un aspect care ridică mari semne de întrebare cu privire la
gradul de subictivism din procesul de sancționare a magistraților este faptul
că absolut toate sancțiunile contestate la Înalta Curte de Casație și Justiție
– ICCJ (25 în total, în perioada menționată) au fost admise, iar severitatea
lor – îndulcită. Excluderile sau suspendările au fost înlocuite cu sancțiuni
mai ușoare.
Întrucât e greu de admis că un organism care se ocupă printre
altele și de cariera magistraților poate să greșească în totalitate în
aprecierea unei presupuse abateri, se pune întrebarea cine a greșit sau cine e
părtinitor în procesul evaluării conduitei magistraților: Inspecția Judiciară,
CSM sau ICCJ? Este posibil ca în toate cazurile ajunse la ICCJ să fi greșit
Inspecția Judiciară și CSM sau judecătorii Înaltei Curți sunt părtinitori cu
colegi din propria breaslă, astfel că îi scapă de sancțiuni? Cât e complicitate
de breaslă și cât e intoleranță în acest proces, și mai ales la cine?
Și în aceste condiții, putem vorbi de o verificare obiectivă
a activității magistraților sau de înțelegeri de grup/de breaslă și implicit de
un control al magistraților incomozi prin amenințarea cu sancțiuni?
Sunt câteva întrebări la care ar trebui să se gândească și să
răspundă atât cei chemați să legifereze mecanismele de gestionare a răspunderii
magistraților, cât și reprezentanții sistemului de justiție.
Georgiana Gheorghe
Director executiv APADOR-CH
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu