Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



miercuri, 20 noiembrie 2013

"Copiii si Voluntariatul", actiune dedicata Zilei Internationale a Dreptuirilor Copilului

Va invitam miercuri, 20 noiembrie 2013, ora 15,  la Centrele Salvati Copiii din incinta Scolii Gimnaziale Nr 8 la activitatea de formare a voluntarilor "Copiii si Voluntariatul", actiune dedicata Zilei Internationale a Dreptuirilor Copilului.

inv. Elisaveta Vladut - coordonator program Salvati Copiii
 
Modificările aduse Legii nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului asigură o mai bună protecție a copiilor din România

București, 19 noiembrie 2013 – De la adoptarea Legii 272 în anul 2004, România a făcut progrese remarcabile privind protecția drepturilor copiilor. Având în vedere faptul că de la data apariției legii și până în prezent au intervenit o serie de situații speciale în care au fost implicați copii și părinți, legea avea nevoie de revizuire și completare, tocmai pentru a răspunde mai bine atât nevoilor copiilor, cât şi ale celor care intră în contact cu aceştia și ale adulților care au responsabilități față de copii.


Implicarea directă a societăţii civile în elaborarea recentelor modificări ale legii  Legii 272/2004 a constituit pentru Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice un exemplu de colaborare care poate fi continuat şi în viitor.

În perioada 2010-2012, Salvaţi Copiii România a propus Ministerului Muncii spre analiză o serie de documente cu recomandări legislative de îmbunătățire a Legii nr. 272 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, astfel încât să răspundă mai bine nevoilor actuale ale copiilor din România.

Principalele domenii în care Salvați Copiii a considerat că este nevoie de îmbunătățiri legislative au fost dreptul la identitate, protecţia copiilor lipsiţi de îngrijirea părinţilor pe perioada în care aceştia se află la muncă în străinătate şi măsurile de protecţie specială cu referire la drepturile şi îndatoririle părinţilor.

“Chiar dacă Legea copilului era o lege aliniată legislaţiei internaţionale, nu era una perfectă, ci perfectibilă. Cu sprijinul instituţiilor guvernamentale şi al sectorului neguvernamental am   modificat-o. Dar o lege bună nu este întotdeauna suficientă. De aceea nu trebuie să uităm că pentru a asigura un viitor copiilor noştri avem datoria de a asigura şi garanta aplicarea şi respectarea prevederilor legislative de către toţi cei responsabili de creşterea şi îngrijirea copiilor, fie că vorbim despre părinţi, comunitate locală sau instituţii ale statului.”, a declarat d-na Mariana Câmpeanu, Ministrul Muncii.

“Modificările aduse Legii 272/2004 sunt esențiale și vitale. Din experiența noastră acumulată, ne-am lovit adesea în teren de probleme pe care nu le puteam rezolva fără o bază legală sănătoasă. Colaborarea noastră cu MMFPSPV a fost deosebit de fructuoasă și ne bucurăm că am contribuit la modificarea acestei legi care este una fundamentală pentru domeniul protecției și promovării drepturilor copilului în România” a declarat Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România.   

Factorii de risc pentru copii reprezintă în continuare teme de actualitate pentru sistemul de protecție a drepturilor copilului:

1.474 de copii au fost abandonați de familii în maternități sau secții de pediatrie în anul 2012 (DPC -  Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice);

79.901 copii au părinţii plecați la muncă în străinătate (decembrie 2012 – DPC), estimările indicând o cifră mai mare de 350.000 de copii.

În primele șase luni din 2013, autorităţile au fost sesizate pentru 3.050 cazuri de abuz și exploatare asupra copilului. Aproape 40% dintre aceste cazuri reprezintă situaţii de abuz asupra unor copii mai mici de 7 ani.

Din cele 9,910 petiţii primite de Avocatul Poporului în 2012, numai 55 s-au referit la respectarea “dreptului copilului”.

Despre Organizaţia Salvaţi Copiii

Salvaţi Copiii România este o organizaţie neguvernamentală, de utilitate publică, non-profit, care militează activ pentru drepturile şi protecţia copilului în România, din 1990, în acord cu prevederile Convenţiei Naţiunilor Unite cu privire la Drepturile Copilului.

Programele organizaţiei sunt adresate tuturor copiilor, cu o atenţie deosebită către cei aflaţi în situaţii dificile – copiii din comunităţile dezavantajate, copiii victime ale violenţei, exploatării prin muncă, traficului sau neglijării, copiii refugiaţi etc. În cei 23 de ani de activitate, peste 750.000 de copii au fost implicaţi în campaniile şi programele desfăşurate de organizaţie.

Salvaţi Copiii România este membru al Save the Children International, cea mai mare organizaţie independentă din lume care promovează drepturile copilului şi care cuprinde 30 de membri şi desfăşoară programe în peste 120 de ţări.

***

Pentru informaţii suplimentare, persoane de contact:

 Codruța Hedeșiu, Coordonator Comunicare, Salvaţi Copiii România, tel. 0752.110.085, email codruta.hedesiu@salvaticopiii.ro 

Elena Tudor, Director Direcţia Protecţia Copilului, MMFPSPV, e-mail office@anpfdc.ro


CONTRIBUȚIILE ORGANIZAȚIEI SALVAȚI COPIII
LA MODIFICAREA LEGII 272/2004 PRIVIND PROTEC
ȚIA ȘI PROMOVAREA DREPTURILOR COPILULUI


În perioada 2010-2012, Salvaţi Copiii România a propus Guvernului României spre analiză o serie de documente cu recomandări de îmbunătățire a Legii nr. 272 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, astfel încât cadrul legislativ să răspundă mai bine nevoilor actuale ale copiilor din România. Recomandările au avut la bază concluziile unor dezbateri organizate în 2009 de filialele Salvați Copiii cu peste 150 de specialiști (juriști, asistenți sociali, psihologi, cadre didactice, medici, polițiști) reprezentând autorități locale și organizații neguvernamentale implicate direct în protecția drepturilor copilului.

Factorii de risc pentru copii reprezintă în continuare teme de actualitate pentru sistemul de protecție a drepturilor copilului:

1.474 de copii au fost abandonați de familii în maternități sau secții de pediatrie în anul 2012 (DPC - Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice).

79.901 copii au părinţii plecați la muncă în străinătate (decembrie 2012, DPC - MMFPSPV), estimările indicând o cifră mai mare de 350.000 de copii.

În primele trei luni din 2013, autorităţile au fost sesizate pentru 3.050 cazuri de abuz și exploatare asupra copilului (martie 2013, DPC - MMFPSPV). Aproape 40% dintre aceste cazuri reprezintă situaţii de abuz asupra unor copii mai mici de 7 ani.

Din cele 9,910 petiţii primite de Avocatul Poporului în 2012 (Raport Anual 2012), numai 55 s-au referit la respectarea “dreptului copilului”.

Principalele domenii în care Salvați Copiii a considerat că este nevoie de îmbunătățiri legislative au fost: dreptul la identitate, protecţia copiilor lipsiţi de îngrijirea părinţilor pe perioada în care aceştia se află la muncă în străinătate şi măsurile de protecţie specială cu referire la drepturile şi îndatoririle părinţilor, tratarea copilului cu respect în școală, îndatoririle copilului, sancţionarea nerespectării obligaţiilor angajaţilor DGASPC, însoţirea copilului de către un reprezentant SPAS în faţa organelor de cercetare penală. Alte modificări care nu au fost incluse în noua variantă a legii s-au referit la crearea instituției Avocatului Copilului, gratuitatea expertizei medicale pentru toți copiii și dreptul de a consimţi asupra adopţiei al părinţilor decăzuţi din drepturi sau al părinţilor cărora li s-a aplicat pedeapsa interzicerii drepturilor părinteşti.
1. Protecţia copiilor lipsiţi de îngrijirea părinţilor pe perioada în care aceştia se află la muncă în străinătate

Existenţa fenomenului migraţiei cetăţenilor români în străinătate (care afectează, conform estimărilor, între 5 şi 10% dintre copiii din România) necesită reglementări speciale pentru protecția copiilor rămaşi acasă.

Salvați Copiii a susținut în permanență necesitatea reglementării distincte a acestei situații, propunând includerea în cuprinsul Legii 272/2004 a unor reglementări din Ordinul ANPDC 219/2006 privind activităţile de identificare, intervenţie şi monitorizare a copiilor care sunt lipsiţi de îngrijirea părinţilor pe perioada în care aceştia se află la muncă în străinătate, pentru a permite o interpretare unitară în contextul larg al măsurilor de protecţie.

Astfel, în actul normativ de modificare a Legii 272/2004, a fost introdusă Secțiunea 31 ”Protecția copilului cu părinți plecați în străinătate” cu reglementări clare şi amănunţite în ce priveşte obligaţiile părinţilor şi sancţiunile în cazul nerespectării acestor obligaţii, rolul instituţiilor implicate în monitorizarea cazurilor acestor copii și măsurile care se impun (art.971 – 975).

Persoana desemnată să se ocupe de întreținerea copilului pe perioada plecării părinților sau tutorelui trebuie să facă parte din familia extinsă, să aibă minimum 18 ani şi să îndeplinească condiţiile materiale şi garanţiile morale necesare creşterii şi îngrijirii unui copil (art. 972 alin. 1). Serviciile publice de asistenţă socială organizate la nivelul municipiilor, oraşelor, comunelor trebuie să asigure acestor persoane consiliere şi informare cu privire la răspunderea pentru creşterea şi asigurarea dezvoltării copilului pe o perioadă de 6 luni (art. 972 alin 2). Iar delegarea temporară a autorităţii părinteşti cu privire la persoana copilului, pe durata lipsei părinţilor, nu va depăși un an (art. 972 alin. 3).

Prevederile conțin o obligație nouă în sarcina serviciului public de asistență socială și a centrului județean de resurse și asistență educațională, respectiv aceea de a dezvolta servicii de consiliere destinate copilului care a revenit în ţară, după o perioadă de şedere în străinătate alături de părinţi mai mare de un an (art. 975).

2. Dreptul la identitate al copilului

În comunităţile rurale sărace şi în anumite zone urbane, asistenţii sociali Salvaţi Copiii au identificat un număr mare de copii a căror naștere nu fusese înregistrată sau care nu aveau acte de identitate. Rezolvarea unor astfel de situații este uneori foarte dificilă, fie pentru că mamele pleacă cu acești copiii din maternitate fără a se întocmi actele de naștere, fie pentru că ele își părăsesc copiii fără să fi prezentat înainte de naștere vreun act de identitate. De aceea, Salvați Copiii a propus responsabilizarea într-o mai mare măsură a serviciilor publice de asistență socială în ceea ce privește efectuarea demersurilor necesare pentru înregistrarea nașterii copilului (articolele 8-10). În plus, propunerea a vizat obligația pentru serviciul public de asistență socială, ca, în termen de 24 de ore de la înregistrarea nașterii copilului, de a transmite direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului actul de înregistrare a naşterii copilului. (art. 11 aliniat 7)

Pentru ca demersurile în vederea înregistrării nașterii să fie realizate cu celeritate, Salvați Copiii a considerat că se impune menționarea în textul legii a serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor ca instituții obligate să transmită datele de identificare necesare înregistrării nașterii copilului către direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului sau, după caz, către serviciul public de asistenţă socială (art. 9). De asemenea, în cazul copilului părăsit de părinţi în alte unităţi sanitare decât maternitățile, sau al copilului găsit într-un loc public, și a căror naștere  nu a fost înregistrată, ”obligaţia de a realiza demersurile prevăzute de lege pentru înregistrarea naşterii copilului revine serviciului public de asistenţă socială în a cărui rază administrativ-teritorială a fost găsit sau părăsit copilul”. (Art. 111 și art. 12)

3. Tratarea copilului cu respect în mediul școlar

Conform Legii 272/2004, copilul are dreptul de a fi tratat cu respect de către cadrele didactice, de a fi informat asupra drepturilor sale, precum şi asupra modalităţilor de exercitare a acestora, pedepsele corporale fiind interzise. În forma anterioară a legii, erau vizate doar cadrele didactice, fără a se face referire la personalul auxiliar și cel administrativ. De asemenea, articolul nu prevedea situaţiile umilitoare sau degradante (insulte, agresiuni verbale, izolarea de grup, amenințări, intimidări etc.) în care poate fi pus un copil în cadrul procesului instructiv-educativ. Pentru includerea acestor situații în textul legii, Salvați Copiii a obținut modificarea aliniatului doi al art. 48 astfel: „În cadrul procesului instructiv-educativ, copilul are dreptul de a fi tratat cu respect de către cadrele didactice, personalul didactic auxiliar şi cel administrativ şi de a fi informat asupra drepturilor sale, precum şi asupra modalităţilor de exercitare a acestora. Pedepsele corporale sau alte tratamente degradante în cadrul procesului instructiv-educativ sunt interzise.”

4. Mărirea termenului pentru validarea măsurii plasamentului de urgenţă de către instanța judecătorească

Art. 66 alin 1 prevedea că în situaţia plasamentului în regim urgenţă dispus de către direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului, aceasta este obligată să sesizeze instanţa judecătorească în termen de 48 ore de la data la care a dispus această măsură. În practica direcţiilor generale de asistență socială și protecția copilului, termenul de 48 de ore s-a dovedit a fi insuficient în majoritatea cazurilor, fiind vorba despre copii pentru care asistenţii sociali trebuie să realizeze într-o singură zi anchetele sociale necesare aflării datelor de identitate, a situaţiei sociale a familiei, redactării de documente. Recomandarea Salvați Copiii a fost de a se prelungi acest termen la cel puțin 4 zile pentru o mai bună coordonare a activităţilor specifice de anchetă, evaluare şi analiză a datelor colectate cu privire la situaţia copilului. Modificarea introdusă permite direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului să sesizeze instanţa judecătorească în termen de 5 zile de la data la care a dispus măsură plasamentului în regim de urgență. În acest termen, dacă ”nu se mai menţin împrejurările care au stat la baza stabilirii măsurii plasamentului în regim de urgenţă, directorul direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului poate dispune revocarea măsurii de plasament în regim de urgenţă.” (art. 66, alin 11)

5. Însoţirea copilului de către un reprezentant SPAS în faţa organelor de cercetare penală

În cazul copilului care a săvârşit o faptă penală şi nu răspunde penal, în practică, s-a dovedit necesitatea însoţirii copilului de către un reprezentant al SPAS/DGASPC (asistent social, psiholog ori consilier juridic) ori de câte ori acesta este audiat de polițiști sau procurori, pentru a se asigura respectarea drepturilor sale (pentru a evita situaţiile de intimidare sau violență care l-ar putea conduce la declaraţii de recunoaştere a faptelor pe care nu le-a comis). În ceea ce priveşte situaţia copiilor care pot răspunde penal (14-16 ani), până la începerea urmăririi penale, când apare obligaţia asistării prin avocat, declaraţiile lor sunt luate deseori fără prezenţa unui reprezentant SPAS/DGASPC. Iar Codul de Procedură Penală nu instituie o obligaţie în acest sens în procedura în cauzele cu infractori minor. Doar la efectuarea prezentării materialului de urmărire penală, era obligatorie citarea acestor persoane, neprezentarea lor neîmpiedicând efectuarea acelor acte.

Plecând de la această situație, Salvați Copiii a propus prezența unui reprezentant DGASPC în orice etapă de cercetare penală. În noua formă, Legea 272/2004 prevede că, în cazul copiilor care au săvârşit fapte prevăzute de legea penală, dar nu răspund penal, aceștia vor fi însoţiți şi asistați ”de către un psiholog sau asistentul social, desemnat de direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului în orice etapă a cercetării penale.” (art. 84 aliniat 3)

6. Îndatoririle copilului

Propunerea inițială a organizației Salvați Copiii a fost de a menționa, cu titlu orientativ, un set de îndatoriri ale copilului, pentru a evita interpretări greşite sau abuzive ale acestui articol prin însărcinarea copilului cu obligaţii care contravin drepturilor copilului. Îndatoririle puteau fi privite din perspectiva frecventării şcolii, a informării părinţilor cu privire la diverse aspecte ale activităţii copilului, ale respectării legii etc., sau ca activităţi pe care copilul le poate desfăşura cu condiţia ca acestea să nu reprezinte forme de încălcare a drepturilor copilului. În final, a fost inclus în art. 29, alin. 3, precizarea că ”îndatoririle copilului se stabilesc în funcţie de vârsta şi gradul de maturitate, fără ca acestea să conducă la încălcări ale drepturilor copilului.”

7. Sancţionarea nerespectării obligaţiilor angajaţilor DGASPC de a monitoriza modul în care părinții își exercită drepturile și își îndeplinesc obligațiile.

Forma anterioară a Legii 272/2004 reglementa în art. 70 monitorizarea aplicării măsurilor de protecţie specială, stabilind obligația DGASPC-urilor de a verifica împrejurările care au dus la stabilirea măsurilor de protecţie specială, întocmirea de rapoarte de către DGASPC sau organismul privat autorizat şi obligaţia de a urmări evoluţia dezvoltării copilului pe o perioadă de minim 3 luni (în prezent, pentru o perioadă de minimum 6 luni), la încetarea măsurilor, fără a prevedea sancţiuni pentru nerespectarea acestei obligaţii. În prezent, art. 135 modificat prevede sancțiunea cu amenda contravențională de la 500 la 1000 de lei pentru nerespectarea prevederilor de mai sus.



Gabriela Alexandrescu                                                          George Roman

Președinte Executiv                                                  Director de programe



                                                                                                Adina Petrescu

                                                                                                Consilier juridic

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu