Va
invitam miercuri, 20 noiembrie 2013, ora 15, la Centrele Salvati
Copiii din incinta Scolii Gimnaziale Nr 8 la activitatea de formare a
voluntarilor "Copiii si Voluntariatul", actiune dedicata Zilei
Internationale a Dreptuirilor Copilului.
inv. Elisaveta Vladut - coordonator program Salvati Copiii
Modificările aduse Legii nr. 272/2004 privind protecția și
promovarea drepturilor copilului asigură o mai bună protecție a copiilor din România
București, 19 noiembrie 2013 – De la adoptarea Legii
272 în anul 2004, România a făcut progrese remarcabile privind protecția drepturilor copiilor. Având în vedere
faptul că de la data apariției legii și până în prezent au intervenit o serie de
situații speciale în care au fost implicați copii și părinți, legea avea nevoie de revizuire și completare, tocmai pentru a răspunde mai
bine atât nevoilor copiilor, cât şi ale celor care intră în contact cu aceştia și ale adulților care au responsabilități față de copii.
Implicarea directă a
societăţii civile în elaborarea recentelor modificări ale legii Legii 272/2004 a constituit pentru Ministerul
Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice un exemplu de
colaborare care poate fi continuat şi în viitor.
În perioada
2010-2012, Salvaţi Copiii România a propus Ministerului Muncii spre analiză o serie de
documente cu recomandări legislative de îmbunătățire a Legii nr. 272 privind protecția și promovarea
drepturilor copilului, astfel
încât să răspundă mai bine nevoilor actuale ale copiilor din România.
Principalele
domenii în care Salvați Copiii a considerat că
este nevoie de îmbunătățiri legislative au fost dreptul la identitate, protecţia
copiilor lipsiţi de îngrijirea părinţilor pe perioada în care aceştia se află
la muncă în străinătate şi măsurile de protecţie specială cu referire la drepturile şi îndatoririle părinţilor.
“Chiar dacă Legea copilului era o lege
aliniată legislaţiei internaţionale, nu era una perfectă, ci perfectibilă. Cu
sprijinul instituţiilor guvernamentale şi al sectorului neguvernamental am modificat-o. Dar o lege bună nu este
întotdeauna suficientă. De aceea nu trebuie să uităm că pentru a asigura un
viitor copiilor noştri avem datoria de a asigura şi garanta aplicarea şi
respectarea prevederilor legislative de către toţi cei responsabili de
creşterea şi îngrijirea copiilor, fie că vorbim despre părinţi, comunitate
locală sau instituţii ale statului.”, a declarat d-na Mariana Câmpeanu, Ministrul
Muncii.
“Modificările aduse Legii 272/2004 sunt esențiale și vitale.
Din experiența noastră acumulată, ne-am lovit adesea
în teren de probleme pe care nu le puteam rezolva fără o bază legală sănătoasă.
Colaborarea noastră cu MMFPSPV a fost deosebit de fructuoasă și ne bucurăm
că am contribuit la modificarea acestei legi care este una fundamentală pentru
domeniul protecției și
promovării drepturilor copilului în România” a declarat Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv
Salvați Copiii
România.
Factorii de risc
pentru copii reprezintă în continuare teme de actualitate pentru sistemul de
protecție a
drepturilor copilului:
1.474 de copii au
fost abandonați de familii în maternități sau secții de pediatrie în anul 2012 (DPC - Ministerul
Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice);
79.901 copii au
părinţii plecați la muncă în străinătate (decembrie 2012 – DPC), estimările indicând o cifră mai mare de 350.000 de
copii.
În primele șase luni din 2013, autorităţile au fost sesizate
pentru 3.050 cazuri de abuz și exploatare asupra copilului. Aproape 40% dintre aceste cazuri reprezintă situaţii de
abuz asupra unor copii mai mici de 7 ani.
Din cele 9,910
petiţii primite de Avocatul Poporului în 2012, numai 55 s-au referit la
respectarea “dreptului copilului”.
Despre
Organizaţia Salvaţi Copiii
Salvaţi Copiii România este o
organizaţie neguvernamentală, de utilitate publică, non-profit, care militează
activ pentru drepturile şi protecţia copilului în România, din 1990, în acord
cu prevederile Convenţiei Naţiunilor Unite cu privire la Drepturile Copilului.
Programele organizaţiei sunt
adresate tuturor copiilor, cu o atenţie deosebită către cei aflaţi în situaţii
dificile – copiii din comunităţile dezavantajate, copiii victime ale violenţei,
exploatării prin muncă, traficului sau neglijării, copiii refugiaţi etc. În cei
23 de ani de activitate, peste 750.000 de copii au fost implicaţi în campaniile
şi programele desfăşurate de organizaţie.
Salvaţi Copiii România este
membru al Save the Children International, cea mai mare organizaţie
independentă din lume care promovează drepturile copilului şi care cuprinde 30
de membri şi desfăşoară programe în peste 120 de ţări.
***
Pentru
informaţii suplimentare, persoane de contact:
Codruța Hedeșiu,
Coordonator Comunicare, Salvaţi Copiii România, tel.
0752.110.085, email codruta.hedesiu@salvaticopiii.ro
Elena Tudor, Director
Direcţia Protecţia Copilului, MMFPSPV, e-mail office@anpfdc.ro
CONTRIBUȚIILE ORGANIZAȚIEI SALVAȚI COPIII
LA MODIFICAREA LEGII 272/2004 PRIVIND PROTECȚIA ȘI PROMOVAREA DREPTURILOR COPILULUI
LA MODIFICAREA LEGII 272/2004 PRIVIND PROTECȚIA ȘI PROMOVAREA DREPTURILOR COPILULUI
În perioada 2010-2012, Salvaţi Copiii România a propus Guvernului
României spre analiză o serie de documente cu recomandări de îmbunătățire a Legii
nr. 272 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, astfel încât cadrul legislativ să răspundă mai
bine nevoilor actuale ale copiilor din România. Recomandările au avut la bază
concluziile unor dezbateri organizate în 2009 de filialele Salvați Copiii cu peste 150 de specialiști (juriști, asistenți sociali, psihologi, cadre didactice, medici, polițiști) reprezentând autorități locale și organizații neguvernamentale implicate direct în protecția
drepturilor copilului.
Factorii de risc pentru copii reprezintă în continuare teme de actualitate
pentru sistemul de protecție
a drepturilor copilului:
1.474 de copii au fost
abandonați de familii în
maternități sau secții de pediatrie în anul 2012 (DPC - Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice).
79.901 copii au părinţii
plecați la muncă în străinătate (decembrie 2012, DPC - MMFPSPV),
estimările indicând o cifră mai mare de 350.000 de copii.
În primele trei luni din
2013, autorităţile au fost sesizate pentru 3.050 cazuri de abuz și exploatare
asupra copilului (martie 2013, DPC - MMFPSPV). Aproape 40% dintre aceste cazuri
reprezintă situaţii de abuz asupra unor copii mai mici de 7 ani.
Din cele 9,910 petiţii
primite de Avocatul Poporului în 2012 (Raport Anual 2012), numai 55 s-au
referit la respectarea “dreptului copilului”.
Principalele domenii în care Salvați
Copiii a considerat că este nevoie de îmbunătățiri legislative au fost: dreptul la identitate, protecţia copiilor lipsiţi de
îngrijirea părinţilor pe perioada în care aceştia se află la muncă în
străinătate şi măsurile de protecţie specială cu referire la drepturile şi
îndatoririle părinţilor, tratarea copilului cu respect în școală, îndatoririle copilului, sancţionarea nerespectării obligaţiilor angajaţilor
DGASPC, însoţirea copilului de către un reprezentant SPAS în faţa organelor de
cercetare penală. Alte modificări care nu au fost incluse în noua variantă a
legii s-au referit la crearea instituției
Avocatului Copilului, gratuitatea expertizei medicale pentru toți copiii și dreptul de a consimţi asupra adopţiei al părinţilor
decăzuţi din drepturi sau al părinţilor cărora li s-a aplicat pedeapsa
interzicerii drepturilor părinteşti.
1. Protecţia copiilor lipsiţi de îngrijirea părinţilor pe perioada în care aceştia se află la muncă în străinătate
1. Protecţia copiilor lipsiţi de îngrijirea părinţilor pe perioada în care aceştia se află la muncă în străinătate
Existenţa fenomenului migraţiei cetăţenilor români în străinătate (care
afectează, conform estimărilor, între 5 şi 10% dintre copiii din România)
necesită reglementări speciale pentru protecția copiilor rămaşi acasă.
Salvați Copiii a susținut în permanență necesitatea reglementării distincte a acestei situații,
propunând includerea în cuprinsul Legii 272/2004 a unor reglementări din Ordinul ANPDC 219/2006 privind activităţile
de identificare, intervenţie şi monitorizare a copiilor care sunt lipsiţi de
îngrijirea părinţilor pe perioada în care aceştia se află la muncă în
străinătate, pentru a permite o interpretare unitară în contextul larg al
măsurilor de protecţie.
Astfel, în actul normativ de modificare a Legii 272/2004, a fost introdusă
Secțiunea 31 ”Protecția copilului cu părinți
plecați în străinătate” cu reglementări clare şi
amănunţite în ce priveşte obligaţiile părinţilor şi sancţiunile în cazul
nerespectării acestor obligaţii, rolul instituţiilor implicate în monitorizarea
cazurilor acestor copii și
măsurile care se impun (art.971 – 975).
Persoana desemnată să se ocupe de întreținerea copilului pe perioada plecării părinților sau tutorelui trebuie să facă parte din
familia extinsă, să aibă minimum 18 ani şi să îndeplinească condiţiile
materiale şi garanţiile morale necesare creşterii şi îngrijirii unui copil (art. 972 alin.
1). Serviciile publice de asistenţă socială organizate la nivelul municipiilor,
oraşelor, comunelor trebuie să asigure acestor persoane consiliere şi informare cu privire la răspunderea pentru creşterea şi
asigurarea dezvoltării copilului pe o perioadă de 6 luni (art. 972
alin 2). Iar delegarea temporară a
autorităţii părinteşti cu privire la persoana copilului, pe durata lipsei
părinţilor, nu va depăși un an (art. 972 alin. 3).
Prevederile conțin o obligație nouă în sarcina serviciului public de asistență socială și a centrului județean de resurse și asistență educațională, respectiv aceea de a dezvolta servicii de consiliere
destinate copilului care a revenit în ţară, după o perioadă de şedere în
străinătate alături de părinţi mai mare de un an (art. 975).
2. Dreptul la identitate al copilului
În comunităţile rurale sărace şi în anumite zone urbane, asistenţii sociali
Salvaţi Copiii au identificat un număr mare de copii a căror naștere nu fusese înregistrată
sau care nu aveau acte de identitate. Rezolvarea unor astfel de situații este uneori foarte dificilă, fie pentru că mamele pleacă cu acești copiii din maternitate
fără a se întocmi actele de naștere, fie pentru că ele își părăsesc copiii fără să fi prezentat înainte de naștere vreun act de identitate. De aceea, Salvați
Copiii a propus responsabilizarea într-o mai mare
măsură a serviciilor publice de asistență
socială în ceea ce privește
efectuarea demersurilor necesare pentru înregistrarea nașterii
copilului (articolele 8-10). În plus, propunerea a vizat obligația pentru serviciul public
de asistență socială, ca, în termen de 24 de ore de la înregistrarea nașterii copilului, de a transmite
direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului actul de
înregistrare a naşterii copilului. (art. 11 aliniat 7)
Pentru ca demersurile în vederea înregistrării nașterii să fie realizate cu celeritate, Salvați Copiii a considerat că se impune menționarea
în textul legii a serviciilor publice comunitare
de evidenţă a persoanelor ca instituții
obligate să transmită datele de identificare necesare înregistrării nașterii copilului către direcţia generală de asistenţă socială şi
protecţia copilului sau, după caz, către serviciul public de asistenţă socială
(art. 9). De asemenea, în cazul copilului părăsit de părinţi în alte unităţi
sanitare decât maternitățile, sau al copilului găsit
într-un loc public, și a căror naștere nu a fost înregistrată, ”obligaţia de a realiza demersurile prevăzute
de lege pentru înregistrarea naşterii copilului revine serviciului public de
asistenţă socială în a cărui rază administrativ-teritorială a fost găsit sau părăsit
copilul”. (Art. 111 și
art. 12)
3. Tratarea copilului cu respect în mediul școlar
Conform Legii 272/2004, copilul are dreptul de a fi tratat cu respect de
către cadrele didactice, de a fi informat asupra drepturilor sale, precum şi
asupra modalităţilor de exercitare a acestora, pedepsele corporale fiind
interzise. În forma anterioară a legii, erau vizate doar cadrele didactice,
fără a se face referire la personalul auxiliar și cel administrativ. De asemenea, articolul nu prevedea situaţiile
umilitoare sau degradante (insulte, agresiuni verbale, izolarea de grup, amenințări, intimidări etc.) în care poate fi pus un copil în cadrul procesului
instructiv-educativ. Pentru includerea acestor situații în textul legii, Salvați
Copiii a obținut modificarea aliniatului doi al
art. 48 astfel: „În cadrul procesului
instructiv-educativ, copilul are dreptul de a fi tratat cu respect de către
cadrele didactice, personalul didactic auxiliar şi cel administrativ şi de a fi
informat asupra drepturilor sale, precum şi asupra modalităţilor de exercitare
a acestora. Pedepsele corporale sau alte tratamente degradante în cadrul
procesului instructiv-educativ sunt interzise.”
4. Mărirea termenului pentru validarea măsurii plasamentului de urgenţă de
către instanța judecătorească
Art. 66 alin 1 prevedea că în situaţia plasamentului în regim urgenţă
dispus de către direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului,
aceasta este obligată să sesizeze instanţa judecătorească în termen de 48 ore
de la data la care a dispus această măsură. În practica direcţiilor generale de
asistență socială și protecția copilului, termenul de 48 de ore s-a
dovedit a fi insuficient în majoritatea cazurilor, fiind vorba despre copii
pentru care asistenţii sociali trebuie să realizeze într-o singură zi anchetele
sociale necesare aflării datelor de identitate, a situaţiei sociale a familiei,
redactării de documente. Recomandarea Salvați Copiii a fost de a se prelungi acest termen la cel puțin 4 zile pentru o mai bună coordonare a activităţilor specifice de
anchetă, evaluare şi analiză a datelor colectate cu privire la situaţia copilului.
Modificarea introdusă permite direcţiei generale de asistenţă socială şi
protecţia copilului să sesizeze instanţa judecătorească în termen de 5 zile de
la data la care a dispus măsură plasamentului în regim de urgență. În
acest termen, dacă ”nu se mai menţin
împrejurările care au stat la baza stabilirii măsurii plasamentului în regim de
urgenţă, directorul direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia
copilului poate dispune revocarea măsurii de plasament în regim de urgenţă.”
(art. 66, alin 11)
5. Însoţirea copilului de către un reprezentant SPAS în faţa organelor de
cercetare penală
În cazul copilului care a săvârşit o faptă penală şi nu răspunde penal, în
practică, s-a dovedit necesitatea însoţirii copilului de către un reprezentant
al SPAS/DGASPC (asistent social, psiholog ori consilier juridic) ori de câte
ori acesta este audiat de polițiști sau procurori, pentru a se asigura respectarea drepturilor sale (pentru a evita
situaţiile de intimidare sau violență care l-ar putea conduce
la declaraţii de recunoaştere a faptelor pe care nu le-a comis). În ceea ce
priveşte situaţia copiilor care pot răspunde penal (14-16 ani), până la
începerea urmăririi penale, când apare obligaţia asistării prin avocat, declaraţiile
lor sunt luate deseori fără prezenţa unui reprezentant SPAS/DGASPC. Iar Codul
de Procedură Penală nu instituie o obligaţie în acest sens în procedura în
cauzele cu infractori minor. Doar la efectuarea prezentării materialului de
urmărire penală, era obligatorie citarea acestor persoane, neprezentarea lor
neîmpiedicând efectuarea acelor acte.
Plecând de la această situație,
Salvați Copiii a propus prezența unui reprezentant DGASPC în orice etapă de cercetare penală. În noua
formă, Legea 272/2004 prevede că, în cazul copiilor care au săvârşit fapte prevăzute de legea
penală, dar nu răspund penal, aceștia
vor fi însoţiți şi asistați ”de către un psiholog sau
asistentul social, desemnat de direcţia generală de asistenţă socială şi
protecţia copilului în orice etapă a cercetării penale.” (art. 84 aliniat 3)
6. Îndatoririle copilului
Propunerea inițială a organizației Salvați Copiii a fost de a menționa, cu titlu orientativ, un set de îndatoriri ale copilului, pentru a evita interpretări
greşite sau abuzive ale acestui articol prin însărcinarea copilului cu obligaţii
care contravin drepturilor copilului. Îndatoririle puteau fi privite din
perspectiva frecventării şcolii, a informării părinţilor cu privire la diverse
aspecte ale activităţii copilului, ale respectării legii etc., sau ca activităţi
pe care copilul le poate desfăşura cu condiţia ca acestea să nu reprezinte
forme de încălcare a drepturilor copilului. În final, a fost inclus în art. 29,
alin. 3, precizarea că ”îndatoririle
copilului se stabilesc în funcţie de vârsta şi gradul de maturitate, fără ca
acestea să conducă la încălcări ale drepturilor copilului.”
7. Sancţionarea nerespectării obligaţiilor angajaţilor DGASPC de a
monitoriza modul în care părinții
își exercită drepturile și își îndeplinesc obligațiile.
Forma anterioară a Legii 272/2004 reglementa în art. 70 monitorizarea aplicării
măsurilor de protecţie specială, stabilind obligația
DGASPC-urilor de a verifica împrejurările care au dus la stabilirea măsurilor
de protecţie specială, întocmirea de rapoarte de către DGASPC sau organismul
privat autorizat şi obligaţia de a urmări evoluţia dezvoltării copilului pe o
perioadă de minim 3 luni (în prezent, pentru o perioadă de minimum 6 luni), la
încetarea măsurilor, fără a prevedea sancţiuni pentru nerespectarea acestei
obligaţii. În prezent, art. 135 modificat prevede sancțiunea cu amenda contravențională de la 500 la 1000 de lei
pentru nerespectarea prevederilor de mai sus.
Gabriela Alexandrescu George
Roman
Președinte Executiv Director de programe
Adina
Petrescu
Consilier
juridic
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu