Universitatea de Vest din
Timișoara studiază cu maximă seriozitate și aplecare posibilitatea unei
preluări printr-o fuziune prin absorbție a Universității Eftimie Murgu din
Reșița. O asemenea transformare organizațională trebuie făcută cu
profesionalism managerial și atenție la detalii.
Fuziunea universităților este
o temă importantă în managementul academic. Recent, ea a fost și subiectul unui
volum de studii editat de către UEFISCDI la prestigioasa editură Springer. Fie
că este vorba despre universități metropolitane obținute prin unificarea
tuturor universităților
dintr-o localitate, fie despre consolidarea învățământului superior la nivel regional, ideea a fost de multe ori reiterată. Există avantaje care derivă din utilizarea în comun a infrastructurii de cercetare, educație și servicii, precum și în crearea unor universități mari și complexe care pot obține o vizibilitate și un prestigiu mai mare. Există însă și o serie de probleme și bariere.
dintr-o localitate, fie despre consolidarea învățământului superior la nivel regional, ideea a fost de multe ori reiterată. Există avantaje care derivă din utilizarea în comun a infrastructurii de cercetare, educație și servicii, precum și în crearea unor universități mari și complexe care pot obține o vizibilitate și un prestigiu mai mare. Există însă și o serie de probleme și bariere.
La nivel național au existat
deja inițiative legislative pe această temă (legea nr. 287/2004 republicată
2014), iar la nivel internațional putem urmări experiențe atât de diverse
precum cele din Ungaria (unificarea universităților din Debrecen într-o
universitate metropolitană în 2000) sau Australia (unificarea colegiilor).
Unificări forțate sau voluntare de universități au avut loc în țări cu sisteme
educaționale atât de puternice precum: Olanda, Germania, Statele Unite, Marea
Britanie sau Finlanda.
Este de menționat că
potențiala fuziune dintre UVT și UEM nu ar fi primul caz de acest tip nici în
România. Experiența fuziunii dintre Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca și
Universitatea de Nord din Baia Mare în anul 2012 este până în momentul de față
una pozitivă. În acel caz exista o bază istorică de colaborare între cele două
universități datând din vremea de înainte de 1990 când Institutul de
Subingineri Baia Mare era coordonat de către Politehnica din Cluj-Napoca.
Există însă și o serie de similitudini între fuziunea din nordul țării și cea
pe care o discutăm acum: proximitatea geografică, dimensiunile ca număr de
studenți, compatibilitățile parțiale în ceea ce privește programele de studii.
Procesul de fuziune a durat în acest caz de la prime contacte în aprilie 2010,
până la primele cursuri ale universității rezultate în octombrie 2012, fiind ca
atare un proces laborios și temeinic. O descriere și analiză a fuziunii dintre
Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca și Universitatea de Nord din Baia Mare ne
stă la dispoziție grație unui studiu foarte valoros al profesorilor Radu
Munteanu și Dan Călin Peter de la UTC-N. Principalele probleme identificate de
către ei în experiența fuziunii trebuie să ne dea și nouă de gândit: un
conservatorism defensiv, o participare slabă a autorităților locale și o
tentație de revenire/recădere la situația de înainte de fuziune. Ne încurajează
însă rezultatele pozitive ale acestui precedent.
Dorim să trecem în revistă în
continuare principalele rezultate de cercetare obținute la nivel mondial pe
această temă. Ce știm de fapt din experiențele de până acum? Ce a mers, ce nu a
mers? Care sunt condițiile succesului atât cât putem decela?
Un studiu al lui Ole-Jacob
Skodvin publicat în 1999 în revista Tertiary Education and Management
analizează experiența unor fenomene de unificare de universități din 10 țări
dezvoltate, cu sisteme de invățământ mature și performante (SUA, Canada,
Australia, Norvegia, Suedia, Olanda, Belgia, Germania, Marea Britanie și
Finlanda). Autorul găsește că
unificările au însemnat mereu schimbări radicale pentru organizații, ducând
chiar la diferențe esențiale la nivelul a ceea ce el numește „sufletul”
organizațional. Schimbările sunt descrise ca fiind drastice și dramatice.
Unific[rile au fost folosite ca metode de management al sistemului cel mai
adesea în cunoștiință de cauză, tocmai pentru a modifica radical sistemele sau
subsistemele la care au fost aplicate. În condițiile sistemului românesc, o
astfel de reformă radicală poate ridica importante riscuri, dar și mai
importante oportunități. Vom enumera rezultatele prezentate de Skodvin alături
de scurte comentarii referitoare la situația care ne reține acum interesul,
posibila fuziune dintre Universitatea de Vest din Timișoara și Universitatea
Eftimie Murgu din Reșița.
1. Unificările de succes nu
sunt nici o dată căsătorii între parteneri egali. Experiența arată că atunci
când într-o unificare o universitate puternică adună
în jurul ei universități mai mici, mai vulnerabile, șansele de succes sunt mai
mari. Este și cazul actual. UVT este o universitate prestigioasă, solidă, care
poate contribui la transformarea în mai bine a Universității de la Reșița
aflată într-o multiplă criză: atât de imagine, cât și financiară. Cultura
organizațională a universității puternice se impune asupra partenerului mai
slab. Pentru personalul universității mai puternice, fuziunea are efecte reduse.
Pentru cel al universității mai slabe, schimbarea de status duce pe termen
mediu și lung la o serie de avantaje: un prestigiu crescut, oportunități
profesionale crescute, o mai mare siguranță a locului de muncă, o ofertă
academică superioară pentru studenții ei, etc.
2. Proximitatea geografică
este esențială. Proiectele de tip metropolitan au șanse mai bune de reușită
decât universitățile distribuite pe mai multe orașe. Chiar dacă în cazul de
față nu este vorba despre o universitate metropolitană, proximitatea regională
geografică și chiar și culturală este îndeplinită. Proximitatea este importantă
și managerial, echipele din cele două universiăți trebuie să fie în contact
permanent, și să construiască o relație de încredere.
3. Unificarile produc universități
mai reziliente. Acesta este un punct esențial al demersului nostru. Dacă
universitatea din Reșița este în momentul de față extrem de vulnerabilă,
fuziunea va scoate învățământul superior reșițean din zona de
nesiguranță. Reziliența crescută este
probabil argumentul cel mai puternic în favoarea fuziunii, cel puțin din
perspectiva universității reșițene.
4. În orice unificare există
un potențial conflict între tentația de a conserva cât mai mult posibil din
status-quo și șansa de a profita cât mai mult de pe urma unificării (de exemplu
în acoperirea orelor, în formarea departamentelor, etc.). Nu există aici nici o
regulă de bune practici pe care să o cunoaștem. Deciziile manageriale trebuie
însă luate cu mare grijă pentru a rezolva problemele cunoscute care au dus la
criza organizațională, dar și pentru a aliena cât mai puțin partenerii de
dialog.
5. Scopurile organizationale
intră adesea în conflict cu interese personale. Acest lucru poate fi un risc și
în situația de față. Considerăm însă că în condițiile în care supraviețuirea
organizațională este esențial periclitată, alte interese personale ar putea
avea o mai mică importanță.
6. Unificările au efecte
negative asupra nivelului de stres al personalului didactic si nedidactic.
Crește teama, insecuritatea, etc. Toate acestea trebuie recunoscute și
compensate cât de mult se poate, ideal prin creșteri de venit (oportunități de
proiecte de cercetare, plata cu ora, etc.). În cazul de față, creșteri de venit
sunt dificil dacă nu chiar imposibil de oferit, se poate însă asigura o
creșterere a siguranța locului de muncă și al veniturilor salariale.
7. Unificările care au avut
loc pe baza unor decizii organizaționale (bottom-up) au fost în general mai de
succes decât cele dictate de la nivel guvernamental (top-down). În cazul
nostru, condiția unei decizii bottom-up este îndeplinită, șansele unui succes
managerial fiind astfel crescute.
8. Unificările au loc cel mai
adesea pe fondul unor crize financiare ale sistemului. Motivațiile economice
sunt esențiale și trebuie discutate cât mai clar. În plus, e nevoie de un
leadership puternic care să impună țeluri acceptate cât mai larg, prezentate ca
fiind esențiale pentru supraviețuirea instituțională. Avem nevoie aici de
participarea leadership-ului ambelor universități.
9. Problemele de eficientizare
administrativă au fost cel mai adesea determinante în realizarea unor unificări
de succes. Dacă eficientizarea prin reorganizare are loc repede și este
recunoscută ca atare de către personalul universităților, unificarea este
acceptată mai ușor și are efecte pozitive.
10. În fine, dar nu în ultimul rând, fuziunea
trebuie să aibă ca și țintă finală o ofertă educațională mai bună pentru
studenți, o mai bună conectare la necesitățile pieței muncii locale și
regionale și creșterea șanselor de dezvoltare economică, culturală și socială a
orașului și a regiunii. Profitând în oraș de oferta UVT, Reșița urcă pe o
treaptă academică superioară conectându-se la nivelul cercetării și educației
europene și mondiale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu