secretarului de stat nr.I/1930/2013 privind planificarea, organizarea și desfășurarea activității de evaluare anuală a structurilor Ministerului Afacerilor Interne.
În acest context, se
poate aprecia că în anul analizat, Instituția Prefectului Județul Caraș-Severin
și-a dus la îndeplinire sarcinile ce-i revin și și-a atins obiectivele,astfel,
redăm mai jos câteva dintre rezultatele obținute în anul precedent:
Cu privire la asigurarea aplicării şi respectării
Constituţiei, a legilor şi a celorlalte acte normative, s-au efectuat un
număr de 162 verificări pe diferite domenii, cum ar
fi fenomene meteorologice, avizarea
situației financiare privind execuția bugetară pentru unele servicii publice
deconcentrate, prin intermediul a 7 comisii mixte de control, constituite în temeiul legii, prin ordin al prefectului,
din instituțiile competente în fiecare domeniu verificat în parte. Au fost
elaborate 6 proiecte de Hotărâri de Guvern vizând
în special alocări de sume pentru diferite calamități, preluarea/transferul de
imobile de la autoritățile centrale spre cele locale, etc. Urmare a demersuri
efectuate au fost distribuite 12 microbuze tip 16+1 destinate transportului
elevilor din 12 localităţi rurale, a fost alocată bugetului Municipiului Reșița
suma de 2000 mii lei pentru realizarea unui sistem de furnizare a energiei
termice, s-au alocat sume de la bugetul
de stat pentru amenajare torenţi în Reșița, alocarea sumei de 9224 mii lei
pentru 38 localități în vederea înlăturării
calamităţilor naturale produse de inundaţii,
alocare fonduri oraşului Oraviţa pentru realizarea de reparaţii la
Spitalul Marila, etc.
Cu
privire la obiectivul operațional Creșterea gradului de monitorizare a
problematicii specifice minorităților naționale, s-au efectuat 4 acțiuni de îndrumare, 2 acțiuni de
verificare a modului în care sunt implementate prevederile legale în
materie de minorități, la nivel local. A
fost permanent monitorizată Strategia județeană de incluziune a
cetățenilor români aparținând minorității romilor pentru perioada 2012-2020 și au fost organizate 2 întâlniri
de lucru a grupului de lucru mixt la
care au participat și membri BJR, ședințe la care au fost discutate diferite
aspecte de interes pentru comunitatea romă.
Cu
privire la creşterea gradului de cooperare între structurile implicate în prevenirea
şi gestionarea situaţiilor de urgenţă, au avut loc 6 interventii la nivel local
pentru cunoașterea normelor legale specifice situațiilor de urgență, cum ar fi
îmbunătățirea capacităţii de răspuns a autorităţilor administraţiilor publice
locale în situaţii de urgenţă,etc. Au avut loc 2 acțiuni de verificare a
modului în care au fost salubrizate cursurile de apă în 24 de localități și de
verificare a stării tehnice şi
funcţionale a construcţiilor hidrotehnice cu rol de apărare împotriva
inundaţiilor indiferent de deţinător. Au fost transmise la Ministerul Afacerilor Interne
89
informări referitoare la modul în
care au fost salubrizate cursurile de apă şi au fost realizate şanţuri şi
rigole în localităţi, starea de viabilitate a drumurilor pe timp de iarnă,
precum și rapoarte de sinteză
referitoare la pagubele înregistrate ca urmare a fenomenelor hidrometeorologice
precum şi ca urmare a seismului din 01.11.2014.
Cu
privire la alte acţiuni desfăşurate
în domeniul situaţiilor de urgenţă pot fi menționate emiterea a 11 Ordine ale prefectului, organizarea a 19
şedinţe ale Comitetului Judeţean Caraş-Severin pentru Situaţii de Urgenţă
în cadrul cărora au fost adoptate 13 Hotărâri. S-au efectuat 100 verificări în cadrul a 7 comisii,
pentru validarea pagubelor înregistrate la nivelul judeţului ca urmare a fenomenelor
hidrometeorologice şi a seismului din data de 01.11.2014. S-au efectuat 20 de
informări, intervenții și s-a participat la 21 de videoconferinţe organizate
cu Comitetele Judeţene pentru
Situaţii de Urgenţă.
Referitor la obiectivul creşterea gradului de cunoaştere
a stării economico-sociale a judeţului, au avut loc 25 întâlniri cu reprezentaţii locali ai societăţii
civile, sindicate şi patronate, a fost
elaborat „Programul anual orientativ
de dezvoltare economico-socială a Judeţului Caraş-Severin pentru anul
2014” și s-au efectuat analize anuale și trimestriale a modului de
implementare a programului menționat. Totodată, s-au efectuat 7 intervenții la
nivel central ca urmare a unor pichetări
sau a memoriilor înaintate Instituţiei Prefectului de confederaţiile
sindicale reprezentative la nivel
de judeţ .
Obiectivul operațional
creşterea eficienţei în conducerea de către prefect a activităţii serviciilor
publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale
administraţiei publice centrale, care au sediul în judeţ, a fost
realizat prin 3 verificări
și 40 de analize privind activităţile desfăşurate de către
serviciile publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale
administraţiei publice centrale, care au sediul în judeţ. Au fost adoptate 3
proiecte de hotărâri ale Colegiului
Prefectural și s-au efectuat 3 intervenţii pentru rezolvarea unor
probleme identificate în activitatea serviciilor publice deconcentrate.
Referitor
la obiectivul strategic verificarea
legalităţii actelor administrative adoptate sau emise de autorităţile
administraţiei publice locale şi contenciosul administrativ, în anul 2014, au fost verificate un număr de
26881 acte administrative adoptate/emise de autorităţile administraţiei
publice locale, iar în urma verificării legalităţii actelor administrative
sus-menţionate s-a considerat că un număr de 26768 acte administrative au fost legale şi un număr de 113 acte administrative au fost
considerate ilegale ( 99 hotărâri
consilii locale şi 14 dispoziţii
primar). Pentru un număr de 99 hotărâri
adoptate de consiliile locale şi 14
dispoziţii emise de primar s-a solicitat revocarea acestora. În urma
solicitării au fost revocate un număr de
46 hotărâri şi 13 dispoziţii. Au fost menţinute de către emitenţi 43 hotărâri, pentru care au fost
formulate acţiuni de anulare. Pentru 10 hotărâri
adoptate de consiliile locale şi 1
dispoziţie emisă de primar s-a
declanşat procedura prealabilă de revocare,
În perioada analizată, au fost organizate și
s-au desfășurat în bune condiții alegerile pentru membri din România în Parlamentul European, alegerea
Preşedintelui României precum și
alegerile locale parţiale pentru Primarul comunei Obreja.
Cu
privire la aplicarea legilor cu caracter
reparatoriu, în baza Legii nr. 10/2001 au
fost verificate un număr de 12 dosare cuprinzând dispoziţiile
primarilor şi documentaţia depusă de persoanele îndreptăţite, la care s-au
întocmit referatele cu avizul de legalitate,
după care au fost
prezentate la Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor, Secretariatul Comisiei centrale pentru
stabilirea despăgubirilor și s-au
transmis la MAI informări lunare cu privire la modul de implementare a legii menționate.
În baza prevederilor art.36 din
legea nr.18/1991 republicată, cu modificările și completările ulterioare au
fost emise în perioada analizată 140 ordine de prefect. De menționat că în perioada analizată s-a
încheiat inventarierea terenurilor în conformitate cu Legea 165/2013 .
Legat
de organizarea și desfășurarea activității de eliberare şi de evidenţă a paşapoartelor simple au fost primite şi soluţionate un număr de 10.037
cereri pentru eliberarea paşapoartelor, din care 5.613 cereri pentru
eliberarea paşapoartelor electronice şi 4.424 cereri
pentru eliberarea paşapoartelor simple temporare.
În cursul anului 2014,
au fost primite de la autorităţile competente 250 comunicări prin care s-a dispus suspendarea temporară a
dreptului la libera circulaţie în străinătate faţă de 217 cetăţeni români care au
domiciliul pe raza judeţului . Au
fost primite şi soluţionate 76 cereri
privind (re)stabilirea domiciliul in
România depuse de cetăţenii români care au avut anterior domiciliul în
străinătate şi au solicitat eliberarea cărţii de identitate la serviciile de
evidenţă a persoanelor. În urma activităţii desfăşurate a fost încasată la bugetul de stat suma de 223.184 lei, reprezentând taxe
consulare pentru eliberarea paşapoartelor, amenzi contravenţionale încasate și
taxe eliberare adeverinţe .
Cu privire la organizarea și desfășurarea activității
legate de regimul permiselor de conducere, al certificatelor de înmatriculare a
autovehiculelor şi al plăcilor cu numere de înmatriculare, la nivelul anului
2014 au existat 10637 candidaţi
examinaţi la proba teoretică, 5886 examinaţi la proba practică, au fost
preschimbate 7422 permise de conducere, 8768 de autovehicule au fost
înmatriculate, s-au efectuat 4993 radieri din circulaţie și au fost emise 8073
autorizaţii provizorii. Totodată, au fost efectuate un număr de 1214 verificări
și identificări în baze de date informatizate și manuale și au fost întocmite 2998
adrese și răspunsuri către diverse instituții fiind emise și 876 adeverințe
către cetățeni.
Referitor la organizarea
si desfășurarea activității de apostilare a documentelor, în perioada
analizată, au fost înregistrate 1286 cereri pentru apostilare de
documente din care 1.202 solicitate de persoane fizice și 84 de către persoane
juridice și a fost apostilat un număr de 1.646 de acte din care 1.542 pentru
persoane fizice si 104 pentru persoane juridice, iar valoarea totală a taxelor
achitate pentru acestea a fost de 42.358 lei.
În perioada analizată consilierii juridici ai instituției au întocmit
documentaţia, respectiv au susţinut în instanţă un număr de 179
dosare, după cum urmează: 98 dosare
contencios administrativ, 61
dosare fond funciar, 2 dosare Legea
10/2001, 8 dosare Legea 290/2003, 10 dosare civile. Totodată, au fost emise și avizate din punct de vedere
al legalității un număr de 369
ordine ale prefectului.
Corpul de
Control al Prefectului a fost sesizat printr-un număr de 57 de petiții venite
direct de la cetățeni sau de la instituțiile statului locale și centrale.
Conținutul acestora a fost divers începând cu probleme legate de aplicarea
legilor de retrocedare a proprietăților, abuzurilor săvârșite de autoritățile
executive de la nivel local, precum și nerespectarea legilor de către
autoritățile locale, persoane fizice și juridice. Au fost efectuate verificări
pentru toate cele 57 de petiții, constatându-se, în unele cazuri nerespectări ale legislației de către
autoritățile publice locale, iar acolo unde a fost cazul, s-au dispus măsuri pentru
intrarea în legalitate, inclusiv sesizarea autorităților competente ale
statului pentru a dispune cercetări potrivit competențelor ce le revin.
Activitatea de audit intern s-a desfășurat pe baza planului multianual pe
perioada 2014 – 2016 și a planului de audit intern pe anul 2014, s-au
desfășurat 3 misiuni, respectiv:
respectarea prevederilor legale privind gestiunea resurselor umane, respectarea
prevederilor legale privind modul de organizare și de realizare a
recensământului agricol precum și a recensământului populației și locuințelor,
respectarea prevederilor legale privind activitatea de informare, relații
cu publicul și secretariat.
Cu
privire la activitatea de primire și soluționare a petițiilor, la nivelul
instituției au fost primite 511 petiții, din care: 10 au constituit sesizări
privind infracţiuni contra persoanei, 4 au constituit sesizări privind
infracţiuni contra patrimoniului, 8 au constituit sesizări privind tulburarea
liniştii publice şi alte infracţiuni sau contravenţii, o reclamaţie cu caracter
penal/contravenţional împotriva personalului MAI care nu s-a
confirmat, 390 au constituit diferite cereri,
96 au fost cereri privind legile
fondului funciar ori retrocedări de bunuri
preluate abuziv de regimul comunist, iar 2 au constituit scrisori de
mulțumire. Din totalul de petiţii primite, 119 au fost redirecţionate, pentru
competentă soluţionare, către alte instituţii ale statului, 269 au fost
soluționate pozitiv sau parțial pozitiv, 102 negativ și 21 au fost clasate
direct în conformitate cu prevederile legale în materie.
Au fost
organizate cca 50 de sesiuni de audiență
la care s-au prezentat 215 cetățeni,
din care 185 au fost consiliați de personalul de relații cu publicul și 87 au
fost reîndrumați către alte instituții pentru competentă soluționare.
Aspectele relevate în
petiţiile adresate Instituţiei Prefectului – Judeţul Caraş-Severin şi cu ocazia
audienţelor susţinute de conducerea instituţiei au vizat, în general, problematica socială cum ar fi: acordarea de
ajutoare sociale din fonduri europene şi potrivit legislaţiei româneşti,
atribuirea de locuinţe din fondul locativ al unităţilor
administrativ-teritoriale, sprijin în ocuparea unor locuri de muncă,
recalcularea pensiilor , fondul funciar - aspecte referitoare la aplicarea
legilor fondului funciar, a legilor speciale din acest domeniu şi a Legii nr.
165/2013, concesionarea de suprafeţe de teren pentru păşunatul animalelor din
gospodăria proprie, reclamaţii privind activitatea administraţiilor publice
locale, a serviciilor publice deconcentrate ş.a.
Cu privire la
implementarea Legii 544/2001privind accesul la informațiile de interes public,
au existat un număr de 19 de solicitări de la cetățeni sau reprezentanți ai
societății civile cărora li s-a oferit un răspuns în
termenele prevăzute de lege.
Cooperarea intra și
interinstituțională
este asigurată la nivelul instituției și prin organizarea și desfășurarea,
conform legii, a diferitelor comisii și
comitete, dintre care pot fi menționate Colegiul Prefectural, Comitetul
consultativ de dialog civic pentru problemele persoanelor vârstnice, Consiliului Consultativ pentru
Protecţia Consumatorilor și altele, care s-au întrunit în anul de referință, în
peste 60 de ședințe, au fost
elaborate rapoarte, au fost
transmise adrese, iar comisiile de
resort au emis diferite avize.
Cu
privire la activitatea de relații
externe, în cursul anului 2014, au fost organizate și desfășurate în condiții optime, vizite ale diplomaților din mai multe state, la sediul instituției
sau la sediul primăriilor, dintre care putem aminti cele ale
Cehiei, Serbiei, Macedoniei și Bosniei Herțegovina A fost actualizat ”Ghidul Investitorului
pentru Județul Caraș-Severin”ce a fost distribuit delegațiilor externe, ”Ghidul
Înfrățirilor”și a fost elaborat și distribuit un îndrumar pentru activitatea de
relații externe, concepute ca instrumente utile de lucru pentru autoritățile
publice locale care încheie parteneriate și au relații care presupun cunoștințe
minimale de diplomație și etică în
astfel de situații. Cu privire la creșterea
gradului de absorbție a fondurilor europene și a altor surse de finanțare atât la nivelul unităților administrativ
teritoriale cât și la nivelul
instituțiilor județului, a fost întocmit
Planul anual de acțiune pentru promovarea accesării fondurilor europene 2014
care conține și Campania EuroInfo Fonduri, s-a participat la sesiunile
Campaniei „EuroAgricultura” în parteneriat cu OJFIR Caraș-Severin, au fost informate cele 77 de
primării din județ asupra surselor de finanțare PNDR disponibile, a fost actualizată
baza de date cuprinzând portofoliile de proiecte de la nivelul unităților
administrativ teritoriale ce vor putea fi depuse la programele structurale în
programarea 2014-2020. Au fost
monitorizate un număr de 143 de
proiecte ale UAT-urilor și instituțiilor publice, aflate în diferite stadii de
implementare în cadrul programelor
operaționale, în valoare totală de
111.374 mii euro și 1.600.882 mii lei.
Totodată
a fost monitorizată implementarea la nivel local a Programului Operațional
Ajutorarea Persoanelor Defavorizate 2014, în conformitate cu HG nr.799/2014
privind implementarea Programului Operațional Ajutorarea Persoanelor
Defavorizate 2014-2020 și a Regulamentului UE nr. 223/2014 care se referă la
primirea de ajutoare alimentare de către cele mai defavorizate persoane.
Obiective și priorități
pentru anul 2015
Instituția Prefectului Județul Caraș-Severin va
desfășura în anul 2015, activități în
concordanță cu obiectivele strategice și operaționale conferite de prevederile
legale, acestea vor fi îndeplinite cu profesionalism și vor fi axate pe
obținerea de rezultate concrete. Totodată, din analiza cadrului legislativ, a agendei naționale și a
interesului public județean pe anul 2015, instituția noastră va acorda o
deosebită atenție următoarelor activități:
·
Eficientizarea
activității instituției prin reașezarea funcțiilor în statul de personal în
scopul echilibrării sarcinilor de serviciu, asigurarea încărcăturii
corespunzătoare și normarea muncii. Acoperirea cu personal a sectoarelor de
activitatea suprasolicitate;
·
Instituirea
unui sistem eficient de management la toate nivelurile care să asigure o
monitorizare permanentă a funcțiunilor și funcționarilor astfel încât să se
elimine deficiențele din activitate;
·
Reglementarea
activităților pe baza procedurilor de lucru operaționale sau revizuirea celor
existente;
·
Un mai mare accent pe activitatea de conducerea serviciilor publice deconcentrate pentru îmbunătățirea performantelor
acestora, materializate mai ales in
îndeplinirea obiectivelor
programului de guvernare, creșterea
solicitudinii față de beneficiarii serviciilor, o mai buna
operativitate în îndeplinirea
atribuțiilor instituționale si mai ales
în eliminarea birocrației;
·
O cooperare mai buna cu administrațiile
publice locale care să permită respectarea legalității la elaborarea,
comunicarea si controlul de
legalitate al actelor
administrative;
·
Implementarea
în condiții optime a Programului Operațional Ajutorarea
Persoanelor Defavorizate 2015 și
finalizarea în lunile februarie –martie a POAD 2014;
·
Realizarea
demersurilor necesare astfel încât să fie asigurate la unităţile de învăţământ condiţiile pentru
obţinerea autorizaţiei sanitare de funcţionare pentru anul şcolar 2015 – 2016;
·
Creşterea eficacităţii activităţii de
gestionare a factorilor de risc în ceea ce priveşte situaţiile de urgenţă;
·
Îmbunătăţirea imaginii instituţiei şi
asigurarea transparenţei decizionale prin cooperarea permanentă cu
reprezentanţii mass-media.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu