marți, 3 februarie 2015

Raportul de evaluare a rezultatelor activităților desfășurate de Instituția Prefectului Județul Caraș-Severin pentru anul 2014

 Raportul de evaluare a rezultatelor activităților desfășurate de Instituția Prefectului Județul Caraș-Severin pentru anul 2014, a fost structurat în concordanță cu obiectivele strategice pe care  instituția are obligația de a le îndeplini în conformitate cu prerogativele legale, pe baza acestor obiective au fost definite și obiectivele operaționale. Măsurarea obiectivelor operaționale s-a efectuat prin cuantificarea indicatorilor de performanță. Totodată, raportul de evaluare conține și alte elemente importante ale activității instituției, în conformitate cu structura transmisă prin Dispoziția
secretarului de stat nr.I/1930/2013 privind planificarea, organizarea și desfășurarea activității de evaluare anuală a structurilor Ministerului Afacerilor Interne.
În acest context, se poate aprecia că în anul analizat, Instituția Prefectului Județul Caraș-Severin și-a dus la îndeplinire sarcinile ce-i revin și și-a atins obiectivele,astfel, redăm mai jos câteva dintre rezultatele obținute în anul precedent:
Cu privire la asigurarea aplicării şi respectării Constituţiei, a legilor şi a celorlalte acte normative, s-au efectuat un număr de 162  verificări pe diferite domenii, cum ar fi   fenomene meteorologice, avizarea situației financiare privind execuția bugetară pentru unele servicii publice deconcentrate, prin intermediul a 7 comisii mixte de control, constituite  în temeiul legii, prin ordin al prefectului, din instituțiile competente în fiecare domeniu verificat în parte. Au fost elaborate  6 proiecte de Hotărâri de Guvern vizând în special alocări de sume pentru diferite calamități, preluarea/transferul de imobile de la autoritățile centrale spre cele locale, etc. Urmare a demersuri efectuate au fost distribuite 12 microbuze tip 16+1 destinate transportului elevilor din 12 localităţi rurale, a fost alocată bugetului Municipiului Reșița suma de 2000 mii lei pentru realizarea unui sistem de furnizare a energiei termice, s-au alocat sume  de la bugetul de stat pentru amenajare torenţi în Reșița, alocarea sumei de 9224 mii lei pentru 38 localități în vederea  înlăturării calamităţilor naturale produse de inundaţii,   alocare fonduri oraşului Oraviţa pentru realizarea de reparaţii la Spitalul Marila, etc.

Cu privire la obiectivul operațional Creșterea gradului de monitorizare a problematicii specifice minorităților naționale, s-au efectuat 4 acțiuni de îndrumare, 2 acțiuni de verificare a modului în care sunt implementate prevederile legale în materie de minorități, la nivel local. A fost permanent monitorizată  Strategia județeană de incluziune a cetățenilor români aparținând minorității romilor pentru perioada 2012-2020 și au fost organizate 2 întâlniri de lucru a  grupului de lucru mixt la care au participat și membri BJR, ședințe la care au fost discutate diferite aspecte de interes pentru comunitatea romă.

Cu privire la creşterea gradului de cooperare între structurile implicate în prevenirea şi gestionarea situaţiilor de urgenţă,  au avut loc 6 interventii la nivel local pentru cunoașterea normelor legale specifice situațiilor de urgență, cum ar fi îmbunătățirea capacităţii de răspuns a autorităţilor administraţiilor publice locale în situaţii de urgenţă,etc. Au avut loc 2 acțiuni de verificare a modului în care au fost salubrizate cursurile de apă în 24 de localități și de verificare a  stării tehnice şi funcţionale a construcţiilor hidrotehnice cu rol de apărare împotriva inundaţiilor indiferent de deţinător. Au fost transmise  la Ministerul Afacerilor Interne  89 informări   referitoare la modul în care au fost salubrizate cursurile de apă şi au fost realizate şanţuri şi rigole în localităţi, starea de viabilitate a drumurilor pe timp de iarnă, precum și rapoarte de sinteză referitoare la pagubele înregistrate ca urmare a fenomenelor hidrometeorologice precum şi ca urmare a seismului din 01.11.2014.
Cu privire la alte acţiuni desfăşurate în domeniul situaţiilor de urgenţă pot fi menționate emiterea a 11 Ordine ale prefectului,  organizarea a  19 şedinţe ale Comitetului Judeţean Caraş-Severin pentru Situaţii de Urgenţă în cadrul cărora au fost adoptate 13 Hotărâri. S-au efectuat 100 verificări în cadrul a 7 comisii, pentru validarea pagubelor înregistrate la nivelul  judeţului ca urmare a fenomenelor hidrometeorologice şi a seismului din data de 01.11.2014. S-au efectuat 20 de informări, intervenții și s-a participat la 21 de videoconferinţe organizate  cu  Comitetele Judeţene pentru Situaţii de Urgenţă.

Referitor la obiectivul creşterea gradului de cunoaştere a stării economico-sociale a judeţului, au avut loc 25 întâlniri  cu reprezentaţii locali ai societăţii civile, sindicate şi patronate,  a fost elaborat „Programul anual orientativ de dezvoltare economico-socială a Judeţului Caraş-Severin pentru anul 2014”  și s-au efectuat analize  anuale și trimestriale a modului de implementare a programului menționat. Totodată, s-au efectuat 7 intervenții la nivel central ca urmare a unor pichetări sau a memoriilor înaintate Instituţiei Prefectului de confederaţiile sindicale reprezentative  la nivel de  judeţ .
Obiectivul operațional creşterea eficienţei în conducerea de către prefect a activităţii serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale, care au sediul în judeţ, a fost realizat  prin   3 verificări  și  40  de analize  privind activităţile desfăşurate de către serviciile publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale, care au sediul în judeţ. Au fost adoptate  3 proiecte de hotărâri   ale Colegiului Prefectural  și s-au efectuat   3 intervenţii pentru rezolvarea unor probleme identificate în activitatea serviciilor publice deconcentrate.
Referitor la obiectivul strategic verificarea legalităţii actelor administrative adoptate sau emise de autorităţile administraţiei publice locale şi contenciosul administrativ, în anul 2014, au fost verificate un număr de 26881 acte administrative adoptate/emise de autorităţile administraţiei publice locale, iar în urma verificării legalităţii actelor administrative sus-menţionate s-a considerat că un număr de 26768 acte administrative au fost legale şi un număr de 113 acte administrative au fost considerate ilegale ( 99 hotărâri consilii locale şi 14 dispoziţii primar). Pentru un număr de 99 hotărâri adoptate de consiliile locale şi 14 dispoziţii emise de primar s-a solicitat revocarea acestora. În urma solicitării au fost revocate un număr de 46  hotărâri şi 13 dispoziţii. Au fost menţinute de către emitenţi 43 hotărâri, pentru care au fost formulate acţiuni de anulare. Pentru  10 hotărâri adoptate de consiliile locale şi 1 dispoziţie emisă de primar s-a declanşat procedura prealabilă de revocare, 

 În perioada analizată, au fost organizate și s-au desfășurat în bune condiții  alegerile pentru  membri  din România în Parlamentul European, alegerea Preşedintelui României precum și   alegerile locale parţiale pentru Primarul comunei Obreja.

Cu privire la aplicarea legilor cu caracter reparatoriu,   în baza Legii nr. 10/2001 au fost verificate un număr de 12 dosare cuprinzând dispoziţiile primarilor şi documentaţia depusă de persoanele îndreptăţite, la care s-au întocmit  referatele cu avizul de legalitate, după  care au  fost  prezentate la Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor, Secretariatul Comisiei centrale pentru stabilirea despăgubirilor  și s-au transmis la MAI informări lunare cu privire la modul de implementare a legii menționate.  În baza prevederilor art.36 din legea nr.18/1991 republicată, cu modificările și completările ulterioare au fost emise în perioada analizată 140  ordine de prefect.  De menționat că în perioada analizată s-a încheiat inventarierea terenurilor în conformitate cu Legea 165/2013 .

Legat de organizarea și desfășurarea activității de eliberare şi de evidenţă a paşapoartelor simple au fost primite şi soluţionate un număr de 10.037 cereri pentru eliberarea paşapoartelor, din care 5.613 cereri pentru eliberarea paşapoartelor electronice şi 4.424 cereri pentru eliberarea paşapoartelor simple temporare.
În cursul anului 2014, au fost primite de la autorităţile competente 250 comunicări prin care s-a dispus suspendarea temporară a dreptului la libera circulaţie în străinătate faţă de 217 cetăţeni  români care au domiciliul pe raza judeţului . Au fost primite şi soluţionate 76 cereri privind (re)stabilirea domiciliul in România depuse de cetăţenii români care au avut anterior domiciliul în străinătate şi au solicitat eliberarea cărţii de identitate la serviciile de evidenţă a persoanelor. În urma activităţii desfăşurate  a fost încasată la bugetul de stat suma de 223.184 lei, reprezentând taxe consulare pentru eliberarea paşapoartelor, amenzi contravenţionale încasate și taxe eliberare adeverinţe .
Cu privire la organizarea și desfășurarea activității legate de regimul permiselor de conducere, al certificatelor de înmatriculare a autovehiculelor şi al plăcilor cu numere de înmatriculare, la nivelul anului 2014 au existat 10637 candidaţi  examinaţi  la proba teoretică, 5886  examinaţi la proba practică, au fost preschimbate 7422 permise de conducere, 8768 de autovehicule au fost înmatriculate, s-au efectuat 4993 radieri din circulaţie și au fost emise 8073 autorizaţii provizorii. Totodată, au fost efectuate un număr de 1214 verificări și identificări în baze de date informatizate și manuale și au fost întocmite 2998 adrese și răspunsuri către diverse instituții fiind emise și 876 adeverințe către cetățeni.

Referitor la organizarea si desfășurarea activității de apostilare a documentelor, în perioada analizată,  au fost înregistrate 1286 cereri pentru apostilare de documente din care 1.202 solicitate de persoane fizice și 84 de către persoane juridice și a fost apostilat un număr de 1.646 de acte din care 1.542 pentru persoane fizice si 104 pentru persoane juridice, iar valoarea totală a taxelor achitate pentru acestea a fost de 42.358 lei. 

În perioada analizată consilierii juridici ai instituției au întocmit documentaţia, respectiv au susţinut în instanţă un număr de  179 dosare, după cum urmează: 98 dosare  contencios administrativ,  61 dosare fond funciar,  2 dosare Legea 10/2001, 8  dosare   Legea 290/2003, 10  dosare civile. Totodată,  au fost emise și avizate din punct de vedere al legalității un număr de 369 ordine ale prefectului.
Corpul de Control al Prefectului a fost sesizat printr-un număr de 57 de petiții venite direct de la cetățeni sau de la instituțiile statului locale și centrale. Conținutul acestora a fost divers începând cu probleme legate de aplicarea legilor de retrocedare a proprietăților, abuzurilor săvârșite de autoritățile executive de la nivel local, precum și nerespectarea legilor de către autoritățile locale, persoane fizice și juridice. Au fost efectuate verificări pentru toate cele 57 de petiții, constatându-se, în unele cazuri  nerespectări ale legislației de către autoritățile publice locale, iar acolo unde a fost cazul, s-au dispus măsuri pentru intrarea în legalitate, inclusiv sesizarea autorităților competente ale statului pentru a dispune cercetări potrivit competențelor ce le revin.
 Activitatea de audit intern  s-a desfășurat pe baza planului multianual pe perioada 2014 – 2016 și a planului de audit intern pe anul 2014, s-au desfășurat 3 misiuni,  respectiv: respectarea prevederilor legale privind gestiunea resurselor umane, respectarea prevederilor legale privind modul de organizare și de realizare a recensământului agricol precum și a recensământului populației și locuințelor, respectarea prevederilor legale privind activitatea de informare, relații cu  publicul și  secretariat. 
Cu privire la activitatea de primire și soluționare a petițiilor, la nivelul instituției au fost primite  511 petiții, din care:  10 au constituit sesizări privind infracţiuni contra persoanei, 4 au constituit sesizări privind infracţiuni contra patrimoniului, 8 au constituit sesizări privind tulburarea liniştii publice şi alte infracţiuni sau contravenţii, o reclamaţie cu caracter penal/contravenţional împotriva personalului MAI care   nu  s-a confirmat, 390 au constituit diferite cereri,  96  au fost cereri privind legile fondului funciar ori retrocedări de bunuri  preluate abuziv de regimul comunist, iar 2 au constituit scrisori de mulțumire. Din totalul de petiţii primite, 119 au fost redirecţionate, pentru competentă soluţionare, către alte instituţii ale statului, 269 au fost soluționate pozitiv sau parțial pozitiv, 102 negativ și 21 au fost clasate direct în conformitate cu prevederile legale în materie.

Au fost organizate cca 50 de sesiuni de audiență la care s-au prezentat 215 cetățeni, din care 185 au fost consiliați de personalul de relații cu publicul și 87 au fost reîndrumați către alte instituții pentru competentă soluționare.
Aspectele relevate în petiţiile adresate Instituţiei Prefectului – Judeţul Caraş-Severin şi cu ocazia audienţelor susţinute de conducerea instituţiei au vizat, în general,  problematica socială cum ar fi: acordarea de ajutoare sociale din fonduri europene şi potrivit legislaţiei româneşti, atribuirea de locuinţe din fondul locativ al unităţilor administrativ-teritoriale, sprijin în ocuparea unor locuri de muncă, recalcularea pensiilor , fondul funciar - aspecte referitoare la aplicarea legilor fondului funciar, a legilor speciale din acest domeniu şi a Legii nr. 165/2013, concesionarea de suprafeţe de teren pentru păşunatul animalelor din gospodăria proprie, reclamaţii privind activitatea administraţiilor publice locale, a serviciilor publice deconcentrate ş.a.
Cu privire la implementarea Legii 544/2001privind accesul la informațiile de interes public, au existat un număr de 19 de solicitări de la cetățeni sau reprezentanți ai societății civile cărora li s-a oferit un răspuns în termenele prevăzute de lege.

Cooperarea intra și interinstituțională este asigurată la nivelul instituției și prin organizarea și desfășurarea, conform legii, a  diferitelor comisii și comitete, dintre care pot fi menționate Colegiul Prefectural, Comitetul consultativ de dialog civic pentru problemele persoanelor vârstnice, Consiliului Consultativ pentru Protecţia Consumatorilor și altele, care s-au întrunit în anul de referință, în peste 60 de ședințe, au fost elaborate  rapoarte, au fost transmise  adrese, iar comisiile de resort au emis  diferite avize.

Cu privire la activitatea de relații externe, în cursul anului 2014, au fost organizate și desfășurate în  condiții optime,  vizite ale diplomaților  din mai multe state, la sediul instituției sau la sediul primăriilor, dintre care putem aminti cele  ale  Cehiei, Serbiei, Macedoniei și Bosniei Herțegovina  A fost actualizat ”Ghidul Investitorului pentru Județul Caraș-Severin”ce a fost distribuit delegațiilor externe, ”Ghidul Înfrățirilor”și a fost elaborat și distribuit un îndrumar pentru activitatea de relații externe, concepute ca instrumente utile de lucru pentru autoritățile publice locale care încheie parteneriate și au relații care presupun cunoștințe minimale de diplomație  și etică în astfel de situații. Cu privire la creșterea gradului de absorbție a fondurilor europene și a altor surse de finanțare  atât la nivelul unităților administrativ teritoriale cât și la  nivelul instituțiilor județului,  a fost întocmit Planul anual de acțiune pentru promovarea accesării fondurilor europene 2014 care conține și Campania EuroInfo Fonduri, s-a participat la sesiunile Campaniei „EuroAgricultura” în parteneriat cu OJFIR  Caraș-Severin, au fost informate cele 77 de primării din județ asupra surselor de finanțare PNDR disponibile, a fost actualizată baza de date cuprinzând portofoliile de proiecte de la nivelul unităților administrativ teritoriale ce vor putea fi depuse la programele structurale în programarea 2014-2020. Au fost  monitorizate  un număr de 143 de proiecte ale UAT-urilor și instituțiilor publice, aflate în diferite stadii de implementare   în cadrul programelor operaționale, în valoare totală de  111.374 mii euro și 1.600.882 mii lei.
Totodată a fost monitorizată implementarea la nivel local a Programului Operațional Ajutorarea Persoanelor Defavorizate 2014, în conformitate cu HG nr.799/2014 privind implementarea Programului Operațional Ajutorarea Persoanelor Defavorizate 2014-2020 și a Regulamentului UE nr. 223/2014 care se referă la primirea de ajutoare alimentare de către cele mai defavorizate persoane.

Obiective și priorități pentru anul 2015
Instituția Prefectului Județul Caraș-Severin va desfășura în  anul 2015, activități în concordanță cu obiectivele strategice și operaționale conferite de prevederile legale, acestea vor fi îndeplinite cu profesionalism și vor fi axate pe obținerea de rezultate concrete. Totodată, din analiza  cadrului legislativ, a agendei naționale și a interesului public județean pe anul 2015, instituția noastră va acorda o deosebită atenție următoarelor activități:
·        Eficientizarea activității instituției prin reașezarea funcțiilor în statul de personal în scopul echilibrării sarcinilor de serviciu, asigurarea încărcăturii corespunzătoare și normarea muncii. Acoperirea cu personal a sectoarelor de activitatea suprasolicitate;
·        Instituirea unui sistem eficient de management la toate nivelurile care să asigure o monitorizare permanentă a funcțiunilor și funcționarilor astfel încât să se elimine deficiențele din activitate;
·        Reglementarea activităților pe baza procedurilor de lucru operaționale sau revizuirea celor existente;
·               Un mai mare accent pe  activitatea de conducerea  serviciilor publice  deconcentrate pentru îmbunătățirea performantelor acestora,  materializate   mai ales in  îndeplinirea  obiectivelor programului de guvernare, creșterea  solicitudinii față de beneficiarii serviciilor, o mai buna operativitate  în   îndeplinirea atribuțiilor instituționale si  mai ales în eliminarea birocrației;
·               O cooperare mai buna cu administrațiile publice locale  care să permită   respectarea legalității la elaborarea, comunicarea si controlul de  legalitate  al  actelor  administrative;
·           Implementarea în condiții optime a Programului Operațional Ajutorarea                
       Persoanelor Defavorizate 2015 și finalizarea în lunile februarie –martie a POAD 2014;
·        Realizarea demersurilor necesare astfel încât să fie asigurate la  unităţile de învăţământ condiţiile pentru obţinerea autorizaţiei sanitare de funcţionare pentru anul şcolar 2015 – 2016;
·        Creşterea eficacităţii activităţii de gestionare a factorilor de risc în ceea ce priveşte situaţiile de urgenţă;
·        Îmbunătăţirea imaginii instituţiei şi asigurarea transparenţei decizionale prin cooperarea permanentă cu reprezentanţii mass-media.  


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu