Universitatea
Politehnica Timișoara a avut onoarea de a o găzdui, în perioada 7 – 15 iulie
2025, pe prof. Regina Kaplan-Rakowski,
o recunoscută specialistă în domeniul tehnologiilor educaționale de la
University of North Texas (UNT), SUA. Vizita acesteia a culminat cu susținerea
unei prezentări, intitulată „Virtual
Reality as a Platform for Emotional and Cognitive Engagement”, eveniment ce
a reunit cadre didactice, cercetători și studenți interesați de viitorul
educației digitale.
Organizat de Departamentul de ID/IFR și Educație digitală, în colaborare cu
Centrul Multimedia al UPT, evenimentul a oferit o perspectivă mai aprofundată asupra modului în care realitatea virtuală (VR) poate transforma fundamental experiențele de învățare. În cadrul prezentării sale, prof. Kaplan-Rakowski a explorat potențialul platformelor VR de a spori implicarea cognitivă și emoțională a studenților, creând medii de învățare imersive și interactive.„Realitatea
virtuală nu este doar un instrument tehnologic, ci o nouă frontieră a
pedagogiei. Prin crearea unor experiențe de învățare aparte și captivante,
putem debloca un nivel de înțelegere și de retenție a cunoștințelor pe care
metodele tradiționale îl pot atinge mai greu în era prezentă, în care tehnologia
evoluează cu o viteză așa de mare”, a
subliniat prof.em.dr.ing. Radu Vasiu, care a participat la prezentarea
susținută de prof. Kaplan-Rakowski.
Expertiza
adusă de prof. Kaplan-Rakowski acoperă un spectru larg de tehnologii
instrucționale, incluzând realitatea virtuală, inteligența artificială
generativă și gamificarea. În calitate de profesor în cadrul Departamentului de
Tehnologii Educaționale de la College of Information, University of North
Texas, aceasta este implicată activ în proiecte de cercetare de anvergură, care
vizează utilizarea inteligenței artificiale, a realității virtuale și
augmentate și a securității cibernetice pentru a inova procesul educațional.
„Sunt
profund interesată de explorarea modului în care realitatea virtuală (VR) poate
transforma fundamental experiențele de învățare. Cercetările mele analizează în
profunzime modul în care realitatea virtuală (VR) poate revoluționa paradigmele
tradiționale ale învățării, prin stimularea gândirii spațiale și a abilităților
tehnice într-un mediu imersiv, în timp ce contribuie simultan la îmbunătățirea
stării de bine a studenților prin reducerea anxietății asociate cu învățarea
unei limbi străine de exemplu și promovarea unei învățări mai centrate pe
experiență și autenticitate”, a declarat prof. Regina Kaplan-Rakowski.
Recunoașterea
sa în comunitatea științifică este reflectată și de rolurile active pe care le
deține. Prof. Kaplan-Rakowski este vicepreședinte al CALICO (Computer-Assisted Language Instruction Consortium) și
editor asociat la publicații de specialitate cunoscute, precum Australian
Journal of Applied Linguistics. Activitatea sa de cercetare s-a concretizat în peste
150 de lucrări publicate, incluzând
cărți, capitole și articole în reviste sau la conferințe de profil.
Pe
lângă prezentarea susținută, agenda vizitei a inclus discuții și activități de
cercetare aplicată alături de echipele Departamentului de ID/IFR și Educație
Digitală și Centrului Multimedia. În cadrul acestor sesiuni de lucru, doamna
profesor a evaluat aplicațiile de Realitate Virtuală (VR) și Realitate Mixtă
(MR) dezvoltate în cadrul UPT, apreciind în mod deosebit proiectele din
portofoliul Spotlight Heritage Timișoara. Totodată, vizita a prilejuit o
întâlnire cu conducerea Facultății de Științe ale Comunicării, pentru a discuta
oportunitățile de continuare a colaborării dintre UNT și UPT. Parteneriatul
dintre cele două universități transatlantice este unul solid, consolidat de-a
lungul anilor prin diverse programe de stagii și mobilități comune.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu