vineri, 25 iulie 2025

Netograf: In 2024, viteza medie de download a ajuns la 446 Mbps pentru internetul fix prin cablu si la 58 Mbps pentru internetul mobil

Conform raportului ANCOM privind calitatea serviciului de acces la internet pentru anul 2024, publicat astazi, viteza medie de download la nivel national a inregistrat o valoare de 446 Mbps, in timp ce viteza medie de upload la nivel national a ajuns la valoarea de 385 Mbps pentru serviciul de acces la internet la punct fix, prin conexiunile pe cablu, in randul celor mai mari furnizori ficsi. In cazul serviciului de acces la internet la punct mobil, viteza medie de download a inregistrat valoarea de 58 Mbps, iar viteza medie de upload a ajuns la 17 Mbps, la nivel national, in anul 2024. Mai mult, in ceea ce priveste calitatea experientei utilizatorului (QoE), raportul releva o experienta foarte buna in utilizarea tipurilor de aplicatii uzuale.

Raportul privind calitatea serviciului de acces la internet pentru anul 2024, disponibil aici, cuprinde evolutii si statistici comparative la nivel national, dar si pe furnizori, in ceea ce priveste:

parametrii tehnici de calitate a serviciului de acces la internet (viteza de transfer al datelor, intarzierea si variatia intarzierii de transfer al pachetelor de date);
parametrii administrativi de calitate a serviciului de acces la internet (termenul de furnizare a serviciului, termenul de remediere a deranjamentelor, termenul de solutionare a reclamatiilor primite de la utilizatorii finali, frecventa reclamatiilor utilizatorului final etc.).
Statisticile referitoare la parametrii tehnici de calitate, prezentate in raport, se bazeaza pe aproximativ 105.000 de masuratori valide efectuate de utilizatori prin intermediul platformei Netograf in anul 2024 (68% dintre acestea efectuate pe conexiuni fixe si 32% pe conexiuni mobile), o analiza detaliata fiind realizata pentru primii 4 furnizori ficsi (in functie de numarul conexiunilor de internet) si pentru cei 4 furnizori mobili prezenti pe piata din Romania. Statisticile privind parametrii administrativi de calitate se bazeaza pe raportarile semestriale ale furnizorilor.
                                                            
Calitatea experientei utilizatorului (QoE)

In premiera pentru raportul aferent anului 2024, pe baza rezultatelor masuratorilor efectuate de utilizatori prin intermediul platformei Netograf, ANCOM a analizat experienta acestora la utilizarea unor categorii de aplicatii uzuale precum VoIP, browsing web, video streaming, jocuri online, social media si transfer de fisiere. 

In ceea ce priveste utilizarea aplicatiilor de tip social media si transfer de fisiere, 94% din masuratori reflecta o experienta optima de utilizare pentru conexiuni fixe pe WiFi si 70% din masuratori reflecta o experienta optima de utilizare pentru conexiuni mobile. De asemenea, pentru utilizarea unor aplicatii de tip video streaming, 94% din masuratori reflecta o experienta optima de utilizare in cazul conexiunilor fixe pe WiFi si 80% din masuratori reflecta o experienta optima de utilizare pentru conexiunile mobile. 92% din masuratori reflecta o experienta optima de utilizare pentru aplicatii de tip jocuri online, in cazul conexiunilor fixe pe WiFi si 68% din masuratori reflecta o experienta optima de utilizare pentru conexiunile mobile.

Pe baza rezultatelor masuratorilor proprii efectuate cu platforma Netograf, utilizatorii pot identifica tipul de aplicatii pentru care vor obtine o experienta optima de utilizare pentru fiecare conexiune de internet utilizata in mod obisnuit.


Despre Netograf

ANCOM a creat in 2014 platforma Netograf (care cuprinde o aplicatie web si aplicatii dedicate terminalelor mobile si fixe) prin intermediul careia utilizatorii pot evalua calitatea serviciului de acces la internet, precum si evolutia acesteia in timp. ANCOM optimizeaza continuu platforma Netograf pentru a oferi utilizatorilor informatii relevante, corecte si complete despre masuratori si implicit despre calitatea serviciilor de acces la internet. Cele mai recente optimizari au vizat extinderea functionalitatilor pentru anumite sectiuni ale platformei, actualizarea tehnologiilor utilizate in implementarea platformei si migrarea software-ului pe echipamente noi.

In Romania, Netograf este mecanismul certificat de masurare a calitatii serviciului de acces la internet, care ajuta consumatorii care constata o diferenta importanta, permanenta sau care se repeta la intervale regulate, intre performanta reala a serviciului (in ceea ce priveste viteza) si performanta indicata de furnizor in contract sa beneficieze de remediile prevazute in contract.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu