vineri, 14 februarie 2025

ANCOM propune scaderea tarifelor de la 5.647 euro/km/an la 282,91 euro/km/an pentru instalarea retelelor de comunicatii electronice pe autostrazi si noi masuri pentru acces la internet in banda larga

In cadrul ultimei sedinte a Consiliului Consultativ, ANCOM a adoptat decizia prin care sunt reduse, in medie, cu 90% tarifele orientative de acces la unele infrastructuri fizice rutiere pentru instalarea retelelor de comunicatii electronice. De asemenea, a fost adoptata si decizia prin care sunt stabilite criteriile de rezonabilitate pentru asigurarea accesului persoanelor fizice la un serviciu functional de internet in banda larga, prin intermediul unei conexiuni la punct fix.

Adoptarea deciziei reduce semnificativ, cu peste 90%, tarifele actuale. De exemplu, conform modelului de calcul publicat pe pagina de internet a ANCOM, aici, daca in prezent, pentru autostrazi, tariful pentru cablu subteran in lungul drumului, sub partea carosabila este de 0,47 euro/m/luna, fara TVA, adica 5.647,06 euro/km/an fara TVA, tariful orientativ stabilit de ANCOM va fi de 0,02 euro/m/luna fara TVA, respectiv 282,91 euro/km/an fara TVA. Pentru drumurile expres si drumurile nationale, tarifele orientative pentru cablul subteran in lungul drumului sub partea carosabila conform modelului de calcul vor fi de 0,02 euro/m/luna fara TVA, respectiv 191,51 euro per km/an fara TVA.

A screenshot of a computer

AI-generated content may be incorrect.

Tarifele adoptate au un caracter orientativ si vor servi drept reper pentru negocierile intre parti, asigurand o transparenta crescuta si prevenind stabilirea unor tarife excesive pentru accesul la infrastructura rutiera. Operatorii de retea trebuie sa tina cont in cel mai inalt grad de aceste tarife in negocierea contractelor, orice abatere necesitand o justificare obiectiva.

Aceste masuri sunt menite sa sprijine dezvoltarea retelelor de comunicatii de mare viteza si sa reduca costurile de instalare a infrastructurii necesare in acest sector.

Tarifele orientative adoptate de ANCOM pentru accesul la infrastructura fizica rutiera detinuta sau administrata de un operator de retea sunt diferentiate in functie de categoria de drum si zona de acces (zona de siguranta/ampriza-in afara partii carosabile/sub partea carosabila).

Acestea au fost calculate luand in considerare costurile cu investitiile in infrastructura realizate de operatorul de retea, costurile operationale aferente infrastructurii fizice la care este acordat accesul furnizorilor de retele de comunicatii electronice, precum si evaluarea impactului accesului solicitat asupra planului de afaceri al operatorilor de retea si imbunatatirile aduse infrastructurii fizice de catre furnizorul de retele de comunicatii electronice, in masura in care acestea aduc beneficii si operatorului de retea, pentru fiecare dintre categoriile de operatori de retea identificate.

ANCOM a urmarit sa dezvolte un model echilibrat privind tarifele orientative de acces, vizand sa contribuie la evitarea potentialelor litigii, dar si sa accelereze solutionarea eventualelor dispute.




Criteriile de rezonabilitate pentru accesul la internet in banda larga

Conform prevederilor Legii nr. 175/2022, decizia defineste conditiile de rezonabilitate in care persoanele fizice pot beneficia de dreptul de acces la un serviciu functional de internet in banda larga intr-o anumita zona:

Disponibilitate servicii – Niciun furnizor de retele si servicii de comunicatii electronice nu ofera serviciul de acces la internet in banda larga la nivelul minim de calitate.
Domiciliu solicitant – Adresa de domiciliu sau de resedinta a solicitantului trebuie sa fie in zona in care se solicita furnizarea serviciului.
Proiecte de finantare – Nu exista si nu este angajat niciun proiect finantat din fonduri publice, nationale sau europene, pentru a furniza internet in banda larga in zona in care se solicita furnizarea serviciului. Situatia trebuie sa fie valabila in decurs de un an de la data la care ANCOM publica pe pagina de internet lista zonelor fara acces la acest serviciu, iar respectiva zona sa fie inclusa in lista publicata de ANCOM.
Angajament de utilizare – Cererea este insotita de un angajament al solicitantului de a utiliza serviciul instalat pentru o perioada de minimum 12 luni, dar care nu poate sa depaseasca 24 de luni de la data conectarii.
Furnizare serviciu – Nu se solicita furnizarea serviciului de catre un furnizor care nu a fost desemnat ca furnizor de serviciu universal pentru zona respectiva.
Costuri de instalare – Costurile de instalare nu depasesc echivalentul in lei a 2.000 de euro/cerere, exclusiv TVA. Daca aceste costuri sunt mai mari, solicitantul poate acoperi diferenta.
Nivelul minim de calitate care poate asigura un serviciu de acces functional la internet in banda larga la punct fix se realizeaza printr-o conexiune ce permite o viteza de transfer al datelor necesara pentru descarcare (download) de 100 megabiti/secunda (Mbps).

Autoritatile centrale si locale au un rol important in extinderea retelelor de comunicatii electronice si sprijinirea conectivitatii in zonele albe (identificate de ANCOM). Masurile luate de autoritati se pot concretiza, de exemplu, in prioritizarea procedurilor de construire a retelelor publice de comunicatii electronice, in atragerea de fonduri sau in acces gratuit, nediscriminatoriu, pe proprietatea publica sau privata pe care o detin sau pe care o au in administrare.

In cazul in care masurile luate de autoritatile centrale si locale, dar si celelalte mecanisme ale pietei nu vor contribui la atingerea unui nivel adecvat de conectivitate in zonele albe, ANCOM asigura aplicarea dreptului fiecarui cetatean de acces la un serviciu functional de internet in banda larga prin mecanismul serviciului universal, definind conditiile de acces la acest serviciu, precum si procedura de desemnare a furnizorului de serviciu universal, urmand a se asigura astfel suportul legal complet necesar acestui scop. Astfel, furnizorul de serviciu universal va avea obligatia de a raspunde cererilor care indeplinesc criteriile de rezonabilitate stabilite prin aceasta decizie. Impunerea unor obligatii de serviciu universal nu ar trebui sa constituie un scop in sine, utilizarea mecanismului de serviciu universal fiind subsidiara utilizarii altor mecanisme.

Deciziile vor fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I si vor intra in vigoare la data publicarii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu