În şedinţa din data de 2 august 2023, Curtea Constituţională, în cadrul controlului de constituţionalitate a priori, a decis, cu unanimitate de voturi în privinţa pct.1 şi cu majoritate de voturi în privinţa pct.2:
1. A admis obiecţia de neconstituţionalitate formulată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi a constatat că dispoziţiile art.I-IV, art.XIII alin.(5) şi (6) şi art.XV din Legea pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu şi a Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, precum şi anexele nr.1-3 la aceasta sunt neconstituţionale.
2. A respins, ca neîntemeiată, obiecţia de neconstituţionalitate şi a constatat că Legea pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu şi a Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal este constituţională în raport cu criticile de neconstituţionalitate extrinsecă formulate.
În esenţă, Curtea a constatat că diminuarea bazei de calcul a pensiilor de serviciu din sistemul justiţiei, precum şi omisiunea reglementării unor dispoziţii tranzitorii efective în privinţa creşterii, pe de o parte, a ponderii vechimii efective în funcţie, şi, pe de altă parte, a vârstei de pensionare necesare acordării pensiei de serviciu afectează componenta funcţională/instituţională a principiului independenţei justiţiei în substanţa sa. De asemenea, se încalcă exigenţele de calitate a legii prin lipsa unor reglementări tranzitorii clare, precise şi previzibile cu privire la actualizarea pensiilor de serviciu şi la eliminarea creşterii cu 1% a valorii de 80% care se aplică asupra bazei calcul a pensiei de serviciu pentru fiecare an care depăşeşte vechimea standard de 25 de ani.
Curtea reţinut că recalcularea pensiilor de serviciu aflate în plată afectează securitatea juridică în componenta de neretroactivitate a legii. Securitatea juridică cere şi impune o protecţie a garanţiilor referitoare la conservarea dreptului care a fost dobândit prin emiterea deciziei de pensionare.
Curtea a mai observat că partea necontributivă a pensiei de serviciu poate face obiectul unei impozitări distincte faţă de partea sa contributivă condiţionat de aplicarea acesteia tuturor categoriilor de beneficiari ai pensiilor de serviciu, fără distincţie. Legea criticată introduce o astfel de impozitare, însă, nu stabileşte cu claritate baza de impunere, ceea ce este contrar exigenţelor de calitate a legii. Curtea a mai reţinut că impozitarea nu poate avea un caracter sancţionator, pentru că se ajunge practic la o regândire şi restructurare indirectă a însăşi bazei de calcul a pensiei de serviciu.
- Decizia este definitivă şi general obligatorie.
Argumentele reţinute în motivarea soluţiei pronunţate de Curtea Constituţională vor fi prezentate în cuprinsul deciziei, care se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Compartimentul relaţii externe, relaţii cu presa şi protocol al Curţii Constituţionale
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu