În data de 02.02.2022 la sediul Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de
Frontieră Timişoara s-a desfăşurat “Evaluare
a activităţii Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de Frontieră Timişoara pe
anul 2021”.
În anul 2021, Inspectoratul Teritorial al Poliţiei de Frontieră Timişoara a
urmărit gestionarea eficientă a activităţilor specifice pentru identificarea, prevenirea şi combaterea migraţiei ilegale şi infracţionalităţii transfrontaliere înregistrate în zona de competenţă, asigurarea unui climat de ordine și siguranță publică în zona de competență, transparență și deschidere către cetățean, cu respectarea legislaţiei în vigoare.
REZULTATE OBŢINUTE
ÎN ANUL 2021:
ÎN DOMENIUL OPERATIV
Date statistice privind traficul de călători şi mijloace de
transport în P.T.F.-uri
În anul 2021, valorile
traficului de călători înregistrate în punctele de control a trecerii
frontierei de pe raza de competenţă a inspectoratului, au fost de aproximativ
1.666.600 persoane în creștere cu 40 %
faţă de aceeași perioadă a anului precedent.
Cel mai tranzitat punct de trecere a
frontierei a fost P.T.F. Cenad (aproximativ 419.000 treceri persoane), urmat de
P.T.F. Porțile de Fier I (cu peste 410.000 treceri persoane), P.T.F Moravita (aprox.
400.000 persoane), P.T.F. Jimbolia (peste 250.000 persoane) si P.T.F. Naidas (peste
71.000 persoane).
În perioada analizată, valorile de trafic pentru mijloacele de
transport înregistrate în punctele de trecere a frontierei de stat au fost de 760.667
mijloace de transport, cu 33% mai mari comparativ cu anul 2020.
În
vederea fluidizării traficului, concomitent cu asigurarea unui control eficient
al documentelor de călătorie şi al bunurilor transportate de călători, au fost
întreprinse măsuri pentru derularea unui control operativ şi civilizat, fiind
dispuse suplimentarea personalului care-şi desfăşoară activitatea la controlul
documentelor şi creşterea numărului arterelor de control de pe ambele sensuri
de intrare/ieşire din ţară, atunci când situaţia a impus-o.
Pe
fondul instituirii stării de alertă la nivel național, la nivelul
inspectoratului teritorial în punctele de trecere a frontierei, polițiștii de
frontieră au acordat în permanență sprijinul necesar reprezentanților
Direcțiilor de Sănătate Publică în vederea implementării măsurilor de carantină
/ izolare față de cetățenii români sau străini care au sosit din zone cu risc
epidemiologic;
Acte ilegale
În anul 2021au fost constatate
un număr de 1952 de infracțiuni săvârșite de 6570 persoane în creștere cu 25% comparative cu anul 2020, când au
fost constatate un număr de 1559 infracțiuni.
Au
fost, de asemenea, constatate un număr de 638
persoane care au săvârşit contravenţii, un
număr de 366 persoane au fost
sancţionate cu avertisment iar 272
persoane au fost sancţionate cu amenzi contravenționale, cu o valoare totală
aplicată de 170.652 lei.
INFRACŢIONALITATEA
TRANSFRONTALIERĂ
Traficul
cu stupefiante
În anul 2021, au fost înregistrate 18
infracţiuni de trafic de stupefiante cu 13 făptuitori. Cele mai multe infracţiuni au fost descoperite la S.P.F.
Moravița – 6 infracţiuni.
Au
fost descoperite:
- 385 pastile, medicamente interzise
- 271 grame
cannabis.
MIGRAŢIE ILEGALĂ
În
anul 2021 s-a constatat o creştere
semnificativă a numărului de persoane care au fost depistate la intrarea în
România, venind din R.Serbia. Pentru prevenirea
şi combaterea acestui migraţiei ilegale, la graniţa cu Sebia, se acționează în
mod constant, cu forţe şi mijloace proprii, pentru
destructurarea rețelelor de migrație ilegală manifestată la frontieră, migranții
fiind interesați să ajungă în municipiul Timișoara sau direct spre frontiera cu
Ungaria și, ulterior, în țările din vestul Europei.
La frontiera cu Serbia acționează în continuare rețele transfrontaliere de
trafic de migranți, aceștia fiind preluați de la frontieră de către cetățeni
români, în grupuri mari pentru a-i transporta până în țara de destinație din
Vestul Europei.
România
este o ţară de tranzit pentru migranţi, pe ruta Balcanilor de Vest, unde
aceştia rămân pentru perioade scurte de timp, solicită o formă de protecţie
(azil) şi până la primirea unui răspuns definitiv din partea autorităţiilor, se
organizează pentru a ajunge în ţările de destinaţie.
Municipiul
Timişoara, este un loc predilect de tranzit atât pentru migranţi cât şi pentru
traficanţii de migranți, datorită poziţiei sale geografice şi a existenţei
Centrului Regional de Cazare şi Proceduri pentru Solicitanţii de Azil Timişoara
unde migranţii sunt cazaţi temporar până
la clarificarea situaţiei juridice şi în apropierea Autostrăzii A1
Bucureşti-Nădlac- Szeged.
La frontiera cu Serbia,
poliţiştii de frontieră români, în cooperare cu organele de frontieră ale
R.Serbia, acţionează pentru depistarea timpurie a migranţilor astfel încât să prevină intrarea acestora în România prin
trecere frauduloasă a frontierei de stat.
Securizarea
frontierei externe a Uninunii Europene a fost realizată în principal prin
creşterea capacităţii de reacţie la observarea activităţilor pregătitoare
desfăşurate de migranţi încă de pe teritoriul Serbiei, prin suplimentarea
dispozitivului de supraveghere a frontierei, folosirea tehnicii de observare şi
detecţie şi buna cooperare cu organele de frontieră ale statului vecin.
În anul 2021, comparativ cu anul 2020
s-a înregistrat o creştere cu 116% a
numărului total de persoane care au acţionat
la frontieră şi faţă de care au fost luate măsuri de prevenire a trecerilor
frauduloase. În anul 2021 a fost prevenită trecerea ilegală din Serbia
în România a unui număr de aproximativ 75.000 de migranți, față de aproximativ
35.000 în anul 2020.
Constatăm
că, în anul 2021, aproximativ 93% din migranţi, au încearcat să intre fraudulos din Serbia
în România prin zona de competenţă a inspectoratului de pe raza judeţului
Timiş.
Migranţii
acţionează atât noaptea cât şi ziua, sunt îndrumaţi de către călăuze sau se
deplasează singuri cu ajutorul unor aplicaţii instalate pe telefoanele mobile.
Se deplasează în gupuri de câte 4-10 persoane şi au ca scop intrarea pe
teritoriul României, fără a fi depistaţi, deplasarea spre Ungaria şi ulterior
spre ţări din vestul Europei.
Au fost luate măsuri pentru suplimentarea personalului şi
a tehnicii de supraveghere şi detectare şi a fost intensificat schimbului de
date şi informaţii cu autorităţile de frontieră din Serbia.
La
nivelul graniței cu Serbia, în anul 2021 au fost înregistrate peste 650 de cazuri de treceri frauduloase
ale frontierei de stat fiind
depistati de structurile Poliţiei de Frontieră aproximativ 7.600 de migranţi, în creştere faţă de aceeaşi perioadă a anului
2020, când au fost depistați aproximativ 6.000 migranți de către structurile
P.F.R.
Un alt fenomen care s-a aflat în atenţia
conducerii inspectoratului teritorial a fost trecerea frauduloasă a frontierei
de stat cu barca/ ambarcaţiunea peste Dunăre
în zona de competenţă a I.T.P.F. Timişoara în judeţele Mehedinţi şi
Caraş Severin. Au intrat fraudulos din Serbia în România peste Dunăre cu
barca un număr de 575 de migranţi,
în creştere faţă de anul 2020 când au trecut 108 migranţi.
În
anul 2021, 52 % dintre migranţii care au
intrat în România prin trecere fraudulosă a frontierei de stat şi au fost
depistaţi de către structurile I.T.P.F. Timişoara, provin din Afganistan, dar
si din alte state
precum
Bangladesh, India, Siria, Turcia,
Pakistan, Irak, Somalia si Eritreea.
În anul 2021 au fost depistaţi în
tentativă de trecere frauduloasă a frontierei de stat un număr de 83 de migranţi, în scădere cu 25 % față de anul 2020.
Un element de
noutate comparativ cu anii anteriori îl constituie tentativa de intrare în
România a migranţilor prin P.T.F. ascunşi în mijloace de transport sau prin
încercare de substituire.
În acest sens au fost depistaţi 13
migranţi la intrarea în România prin P.T.F. astfel;
P.T.F. Porţile de Fier I - 8
cetăţeni Bangladesh ascunşi întru-un automarfar
P.T.F. Jimbolia - 4 cetăţeni Turcia
cu vize false
P.T.F. Moraviţa – 1 cetăţean Tunisia
- document fals.
COMBATEREA INFRACŢIUNILOR DE TRAFIC DE MIGRANŢI
Traficul de migranţi este printre cele mai profitabile şi în continuă
creştere arii de infracţionalitate organizată transnaţională. Traficul de
migranţi a devenit una din cele mai extinse forme de manifestare a
criminalităţii transnaţionale, care generează profituri uriaşe pentru
organizaţiile criminale.
În
anul 2021, constatăm o creştere cu 27 %, a numărului de persoane care au fost implicate
în traficul de migranţi, un număr de 150 traficanţi au fost identificaţi şi
cercetaţi, în creştere cu 40 % faţă de anul 2020 când au fost
identificaţi şi cercetaţi un număr de 107 de traficanţi (facilitatori).
Împotriva
celor 150 de persoane identificate au fost dispuse măsuri preventive după cum
urmează:
- 41
au fost cercetate în liberate - (52
în anul 2020)
- 7 reţinute - (5 în
anul 2020)
- 63 s-a instituit măsura control judiciar - (27 în anul
2020)
- 39 arestaţi preventiv - (20 în anul 2020)
Caz semnificativ
În
data de 12.11.2021, poliţiştii de frontieră din cadrul Serviciului Teritorial
al Poliției de Frontieră Timiș în cooperare cu polițiști din cadrul Sectorului
Poliției de Frontieră Deta au
declanşat o acţiune specifică pe linia combaterii migraţiei ilegale în vederea
documentării activității infracționale a persoanelor implicate în adăpostirea
și transportul migranților din zona de frontieră în municipiul Timișoara.
Astfel, polițiștii de frontieră au efectuat
activități specifice, ocazie cu care au observat un autoturism marca Ford și un
BMW, care se deplasau pe DN59B din direcția Banloc spre localitatea Deta și
ulterior pe E70 spre municipiul Timișoara, acestea fiind suspecte că ar fi
implicate în activități infracționale privind traficul cu migranți.
În
jurul orei 12.30 cele două autoturisme au fost interceptate și oprite de către
polițiștii de frontieră la intrarea în municipiul Timișoara.
La verificările efectuate asupra celor două mijloace
de transport, poliţiştii de frontieră au constatat faptul că în interiorul
autoturismului Bmw, condus de o femeie cetățean român S.M., în vârstă de 42 de
ani se aflau, opt cetățeni străini,
fără documente de identitate asupra lor, iar în celalălalt autoturism marca
Ford, condus tot de un cetățean român P.C., în vârstă de 44 de ani, nefiind
găsite alte persoane, acesta având rol de antemergător.
Persoanele în cauză au fost conduse la sediul
instituţiei pentru cercetări
unde li s-a făcut triajul epidemiologic de către echipajul medical sosit la
faţa locului.
În urma verificărilor, poliţiştii de frontieră au
stabilit faptul că cei opt cetățeni străini sunt din India, toți bărbați, cu
vârste cuprinse între 22 și 30 ani.
La cercetări, cetăţenii străini au declarat că au
trecut ilegal frontiera din Serbia în România, pe jos, pe la frontiera verde și
că intenționau să ajungă cu sprijinul celor doi cetățeni români, în municipiul
Timișoara contra sumei de 50 de euro de persoană.
Extinzând cercetările, seara trecută, în jurul orei
20:00, în baza mandatului de percheziţie emis de un judecător de drepturi şi libertăţi din cadrul Tribunalului Timiş,
poliţiştii de frontieră au efectuat o percheziţie domiciliară la un imobil din
localitatea Banloc, judeţul Timiş, la domiciliul numitei S.M.. Cu această
ocazie, au fost descoperite într-un
garaj, 16 persoane dintre care 13 indieni, 2 afgani și un pakistanez cu vârste
cuprinse între 18 şi 41 de ani, fără documente asupra lor. La faţa locului a fost solicitată intervenţia unui
echipaj medical, care a efectuat triajul epidemiologic al cetăţenilor străini,
după care au fost conduși la sediul instituţiei pentru cercetări.
În cauză, polițiștii de frontieră efectuează
cercetări, sub coordonarea unui procuror din cadrul Parchetului de pe lângă
Tribunalul Timiş, sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de trecere frauduloasă a frontierei de stat și de trafic de migranţi, pentru cei doi
cetățeni români.
Totodată pe numele acestora, judecătorul de dreptul
si libertăţi din cadrul Tribunalului Timiş a admis propunerea procurorului de
caz, fiind dispusă cercetarea în stare de arest
preventiv pentru 30 de zile.
Cooperare interinstituțională şi internaţională
În anul 2021, poliţistii de
frontiera din cadrul I.T.P.F. Timisoara au
desfăşurat acţiuni si misiuni cu toate
structurile MAI, de pe raza de competenţă a ITPF Timişoara. Principalele
activități de cooperare internațională realizate în anul 2021 au fost şedinţele
anuale de frontieră, întâlniri lunare de lucru cu ţările vecine, întrevederi de frontieră pentru schimb de
date şi informaţii, precum şi cercetări şi verificări în comun.
Începând
cu data de 27.01.2021, în zona de responsabilitate a I.T.P.F. Timișoara, la
frontiera terestră cu Serbia se derulează Operațiunea Comună ”Activități
Operaționale Flexibile la Frontierele Terestre 2021”, acțiune care se
desfășoară la nivelul a 9 sectoare de la frontiera terestră și vizează
prevenirea și combaterea migrației ilegale pe acest segment de frontieră
externă a Uniunii Europene.
Resurse umane
Conform dinamicii de personal realizată la data de 31.12.2021, procentul de încadrare, raportat la numărul
posturilor prevăzute, este de 82%
fapt care demonstrează îndeplinirea obiectivului instituţional programat la
începutul anului.
Obiective 2022:
Pentru anul 2022,
prin intremediul Planului anual cu principalele activități al
I.T.P.F. Timişoara au fost stabilite un număr de 10 obiective principale:
1. Gestionarea
eficientă a activităţilor specifice pentru identificarea, prevenirea şi
combaterea migraţiei ilegale şi infracţionalităţii transfrontaliere
înregistrate în zona de competenţă la frontiera cu Republica Bulgaria,
Republica Serbia şi Ungaria;
2. Aplicarea acquisului
Schengen la nivelul structurilor I.T.P.F. Timişoara în activitatea de
supraveghere şi control a trecerii frontierei;
3. Implementarea unui
management organizatoric dinamic şi flexibil, care să permită modernizarea
permanentă a inspectoratului teritorial, în acord cu cerinţele naţionale şi
comunitare;
4. Eficientizarea
managementului resurselor umane, logistice şi financiare, asigurarea
necesarului de resurse umane, tehnică, mijloace de mobilitate terestră şi
navală, alte echipamente specifice şi bunuri materiale, pentru îndeplinirea
misiunilor specifice de către toate structurile proprii;
5. Creşterea gradului de
siguranţă a cetăţenilor prin asigurarea unui climat de ordine şi siguranţă
publică în zona de competenţă, transparenţă şi deschidere către cetăţean;
6. Cooperarea permanentă
pe criterii eficiente cu organele similare ale statelor vecine, Oficiul
European de Poliţie - EUROPOL, Agenţia Europeană a Poliţiei de Frontieră şi
Gărzii de Coastă - FRONTEX), în vederea gestionării problematicilor specifice
comune şi combaterii criminalităţii organizate transnaţionale.
7. Asigurarea şi
menţinerea unui nivel înalt de supraveghere şi control la frontieră, inclusiv
prin accesarea de fonduri europene pentru dezvoltarea unor programe de
pregătire la nivelul standardelor europene şi achiziţionarea unor echipamente şi tehnologii moderne.
8. Consolidarea
capacităţilor de prevenire şi combatere a migraţiei ilegale şi a criminalităţii
transfrontaliere.
9. Securizarea
frontierei, în special a celei care este frontieră externă a Uniunii Europene,
în vederea combaterii migraţiei ilegale, traficului de persoane, contrabandei
cu produse accizabile sau contrafăcute şi a altor riscuri cu impact asupra
securităţii naţionale
10. Întărirea capacităţii de răspuns a inspectoratului teritorial în faţa unui aflux de imigranţi la frontiera cu R.Serbia.
CONCLUZII
Considerăm că prin activitatea desfăşurată pe parcursul anului 2021, obiectivele
şi indicatorii de performanţă asumaţi au fost îndepliniţi.
Misiunile executate în sistem integrat în Municipiul Timişoara în anul 2021, depistarea şi măsurile dispuse de către
procurorii de caz împotriva traficanţilor au determinat o descurajare a
fenomenului şi o scădere semnificativă a indicatorilor pe linie de migraţie la
finalul anului 2021.
A scăzut de asemenea numărul de migranţi solicitanţi de azil care părăsesc
centrele de cazare din ţară şi care folosesc Timişoara ca loc de cazare şi
organizare în vederea trecerii frontierei de stat în Ungaria cu scopul de
ajunge în ţări din vestul Europei.
Evidențiem
în mod deosebit activitatea depusă la nivelul turelor de serviciu din cadrul sectoarelor
poliției de frontiera, precum şi activitatea structurilor de P.C.M.I.I.T. care
prin efortul depus au făcut posibilă atingerea acestor rezultate.
Remarcăm
continuitatea în buna cooperare cu structurile poliției naționale,
jandarmeriei, I.G.I., Direcției regionale de informații, Serviciului Județean
de Protecție Internă, serviciilor județene anticorupție pentru gestionarea
situației operative, la frontiera cu Serbia.
Apreciem
coordonarea și sprijinul acordat de către unitățile de parchet în activitatea
de cercetare penală desfășurată la nivelul instituției noastre, de natură a
descuraja infracționalitatea transfrontalieră sub toate formele ei.
În anul 2021, activitatea Inspectoratului Teritorial al
Poliţiei de Frontieră Timişoara se evidențiază prin îndeplinirea indicatorilor
de eficiență la un nivel ridicat, comparativ cu perioada similară a anului
precedent
Conducerea își propune realizarea unui climat de muncă
care să poată creea performanță profesională, să prevină săvârșirea unor
abateri disciplinare sau fapte de natură penală în rândul personalului, să
multiplice cunoștințe, să dezvolte și să formeze deprinderi necesare
desfășurării activității de supraveghere și verificare la frontiere la nivelul
impus de standardele europene. Considerăm că personalul din cadrul
inspectoratului şi-a îndeplinit atribuţile ce îi revin cu privire la
supravegherea şi controlul trecerii frontierei de stat, prevenirea şi
combaterea migraţiei ilegale şi a faptelor specifice criminalităţii
transfrontaliere săvârşite în zona de competenţă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu