vineri, 25 iunie 2021

Ședinţa Colegiului Prefectural Caraş-Severin

Instituţia Prefectului - Judeţul Caraş-Severin a organizat  joi, 24 iunie  a.c., ora 11,00, la sediul Palatului Administrativ, Sala de Protocol – Cabinet Prefect, şedinţa Colegiului Prefectural Caraş-Severin în sistem de videoconferință, cu următoarea tematică:

1.     Informare privind stadiul încheierii contractelor cu furnizorii de servicii

medicale, medicamente și dispozitive medicale în  anul 2021.

2.     Raport privind activitatea de colectare a creanțelor bugetului general consolidat

în primele luni ale anului 2021.

          3. Analiza unui proiect important pentru județul Caraș-Severin (în faza de execuție) Obiectivul Restaurarea Patrimoniului Cultural din Comuna Vermeș, Biserica de Lemn Adormirea Maicii Domnului din Ersig, Județul Caraș-Severin.

          4. Diverse.

          - Aprobarea Procesului - Verbal încheiat cu ocazia şedinţei Colegiului Prefectural al  Judeţului Caraş-Severin din data de 20.05.2021.

          Pentru informaţii suplimentare vă puteţi adresa Instituţiei Prefectului – Judeţul Caraş-Severin, Serviciul Afaceri Europene, Coordonare Instituțională și Situații de Urgență, telefon 0255/21.93.98 sau nr.0255/21.68.50.

CONSILIUL CONSULTATIV PENTRU PROTECŢIA CONSUMATORILOR AL JUDEŢULUI CARAŞ-SEVERIN

Şedinţa din 24.06.2021, ora 12,00.


          Ordinea de zi:

1.     Informare privind modul de respectare a prevederilor legale privind protecția

consumatorilor la comercializarea legumelor şi fructelor proaspete.

Prezintă: Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Caraş-Severin.

2.  Diverse

 

1.           Informare privind modul de respectare a prevederilor legale privind protecția

consumatorilor la comercializarea legumelor şi fructelor proaspete.

 

 

Prezintă: Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Caraş-Severin.

   

Informare 

privind modul de respectare a prevederilor legale privind protecția consumatorilor la comercializarea legumelor şi fructelor proaspete

În conformitate cu programul de control aferent trimestrului II 2021, în perioada 17.05 - 28.05.2021, s-a desfasurat o tematică de control pentru verificarea modului în care se respectă prevederile legale privind protecţia consumatorilor la comercializarea legumelor şi fructelor proaspete în magazine alimentare, hiper/supermarketuri, pieţe agroalimentare, depozite şi pieţe en-gros.

 

Cadrul legal, nelimitativ, a fost următorul:

·            Legea prevenirii nr. 270/2017 

·            Hotărârea Guvernului nr. 33/2018 privind stabilirea contravenţiilor care intră sub incidenţa Legii prevenirii nr. 270/2017, precum şi a modelului planului de remediere 

·            REGULAMENTUL (UE) nr.1308/2013 de instituire a unei organizări comune a piețelor produselor agricole și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1037/2001 și (CE) nr. 1234/2007.

·            Regulamentul de punere în aplicare (UE) NR. 543/2011 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1234/2007 al Consiliului în ceea ce privește sectorul fructelor și legumelor și sectorul fructelor și legumelor prelucrate

·            Ordin nr.420/2008 privind stabilirea atribuţiilor Inspecţiei de Stat pentru Controlul Tehnic în Producerea şi Valorificarea Legumelor şi Fructelor;

·            Regulamentul (UE) nr.1169/2011 peivind informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare;

·            OG nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare;

·            Legea nr.363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor ;

·            HG nr.947/2000 privind modalitatea de indicare a preţurilor produselor oferite consumatorilor spre vanzare;

·            Ordinul nr. 72/2010 privind unele măsuri de informare a consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare.


Au fost urmărite, în principal, următoarele aspecte:

 

I. Legalitatea şi modul de comercializare a legumelor şi fructelor

-             existenţa documentelor de provenienţă;

Nu s-au constatat abateri.

-             starea ambalajelor de transport;

Nu s-au constatat abateri.

-             verificarea încadrării legumelor şi fructelor în cerinţele calitate din standardele de comercializare specifice

Lista fructelor şi legumelor destinate consumului în stare proaspătă, care se supun standardelor de comercializare ( art.3  din Regulamentul UE nr.543/2011- Standardele de comercializare specifice prevăzute la articolul 113 alineatul (1) litera (b) din Regulamentul (CE) nr. 1234/2007) este următoarea:

·            Mere;

·            Citrice;

·            Fructe kiwi;

·            Lăptucă, cicoare de grădină şi cicoarea de grădină cu frunze întregi;

·            Piersici şi nectarine;

·            Pere;

·            Căpşuni;

·            Ardei grasi;

·            Struguri de masă;

·            Tomate;

 În sensul articolului 113a alineatul (3) din Regulamentul (CE) nr. 1234/2007, prin „deținător” se înțelege orice persoană fizică sau juridică care deține fizic produsele în cauză.

-             verificarea legumelor şi fructelor care nu sunt cuprinse în listă cu privire la încadrarea în „ cerinţele minime de calitate” prevăzute în Anexa I Partea A” din Regulamentul nr.543/2011 („Fructele și legumele care nu fac obiectul unui standard de comercializare specific trebuie să se conformeze standardului de comercializare general.” art.3 Regulamentul UE nr.543/2011) astfel:

„1. Cerințe minime de calitate

În limita toleranțelor admise, produsele sunt:

— întregi,

— sănătoase; se exclud produsele afectate de putregai sau alterate astfel încât devin improprii pentru consum,

— curate, fără materii străine vizibile,

— fără dăunători,

— fără deteriorări cauzate de dăunători care afectează pulpa,

— fără umezeală externă anormală,

— fără miros și/sau gust străin.

Starea produselor trebuie să le permită:

— să reziste la transport și la manipulare,

— să ajungă în stare satisfăcătoare la locul de destinație.

Trei operatori economici au fost sancționați contravențional cu amendă în cuantum total de 7000 lei și un avertisment pentru că la data și ora controlului expuneau la comercializare fructe depreciate calitativ și alterate încălcând prevederile art.7 lit.B prima liniuța din OG nr. 21/1992 actualizată, produsele cu abateri în cantitate de 8 kg și valoare de 97 lei fiind oprite definitiv de la comercializare și retrase din circuitul consumului uman.

2. Cerințe minime de maturitate

Produsele trebuie să fie suficient de dezvoltate, dar nu prea dezvoltate; fructele trebuie să fie satisfăcător de coapte și nu trebuie să fie prea coapte. Dezvoltarea produselor și stadiul lor de maturitate trebuie să le permită continuarea procesului de coacere și atingerea unui grad de coacere satisfăcător.

Nu s-au constatat abateri

II. Informare consumatori

2.1.Etichetare

- existenţa pe ambalajele de transport a informaţiilor conform art.11 din Ordinul MAPDR nr. 420/2008  privind stabilirea atribuţiilor Inspecţiei de Stat pentru Controlul Tehnic în Producerea şi Valorificarea Legumelor şi Fructelor care prevede că:

”(1)Informaţiile solicitate în mod special prin standarde de comercializare trebuie să fie prezentate în mod lizibil şi vizibil pe una din părţile ambalajului, fie imprimate direct pe colet, astfel încât să nu poată fi şterse, fie pe o etichetă care este parte integrantă din ambalaj sau bine ataşată acestuia şi sunt următoarele:

1.               Ambalatorul/expeditorul;

2.               Produsul;

3.               Specia sau soiul ( dacă este cazul);

4.               Tara de origine;

5.               Categoria de calitate;

6.               Calibrul ( dacă este cazul);

7.               Marca oficială de control ( opţional)

(2)Pentru produsele transportate în vrac şi încărcate direct în mijloacele de transport informaţiile de la alin(1) sunt prezentate în documentele de însoţire.”

- Elementele suplimentare de etichetare prevăzute de standardele de comercializare specifice ( aferente fructelor şi legumelor incluse în lista mentionată la capitolul I din tematică)

Unsprezece operatori economici au fost sancționați contravențional cu 4 amenzi în cuantum total de 12000 lei și 7 avertismente pentru că la data și ora controlului încălcau prevederile art. 18 din OG nr. 21/1992 actualizată neafișând calitatea și/sau țara de proveniență a legumelor și fructelor expuse la comercializare.

Trei operatori economici au fost sancționați contravențional cu amenzi în cuantum total de 21000 lei pentru că la data și ora controlului încălcau prevederile art. 6 alin.1 lit. b) din Legea 363/2007 deoarece expuneau la comercializare legume și fructe la care existau diferențe între țara de proveniență afișată la raft și menționată pe eticheta de preț și cea menționată în documentele de proveniență puse la dispoziție în timpul acțiunii de control, consumatorii fiind induși în eroare cu privire la țara de origine a legumelor și fructelor. Totodată, conform prevederilor art. 13 alin. 1 lit. a) din Legea 363/2007 actualizată s-a dispus prin decizie și măsura de încetare sau instituirea procedurilor legale corespunzătoare pentru încetarea practicii comerciale incorecte.

2.2. Afişare preţuri

Doi operatori economici au fost sancționați contravențional cu amendă în cuantum de 10000 lei pentru că la data și ora controlului nu informau consumatorii cu privire la prețul legumelor și fructelor aflate la comercializare.

2.3. Afişarea la loc vizibil a plachetei cu numarul de telefon TELEFONUL CONSUMATORILOR, conform prevederilor Ordinului Preşedintelui ANPC nr.72/2010, cu modificările şi completările ulterioare

Nu s-au constatat abateri

2.4. Promoţii

Nu s-au constatat abateri

III.Condiţii de expunere la comercializare.

Nu s-au constatat abateri.

IV. Alte abateri.

Nouă operatori economici au fost sancționați contravențional cu amenzi în cuantum total de 3600 lei pentru că la data și ora controlului încălcau prevederile art. 32 lit. l) din HG nr. 348/2004 actualizată neafișând la locul de comercializare denumirea firmei și sediul social.

 Sancţiuni aplicate şi măsuri dispuse

Cu ocazia acestei acțiuni tematice de control au fost verificați 21 de operatori economici la care au fost încheiate  21 de procese verbale de constatare contravenție prin care au fost aplicate 8 avertismente și 21 de amenzi contravenționale în cuantum total de 53600 lei, s-a aplicat măsura complementară de oprire definitivă şi retragerea din circuitul consumului uman a produselor cu abateri în cantitate de 8 kg şi valoare de 97 lei și s-a aplicat măsura de încetare sau instituirea procedurilor legale corespunzătoare pentru încetarea practicii comerciale incorecte la trei operatori economici.

 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu