duminică, 26 februarie 2017

Rezultate în urma controalelor efectuate privind condiţiile din unităţile de procesare, depozitare şi comercializare a produselor de origine animală

             

  În cursul anului 2016, Direcţia Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor Caraş-Severin a efectuat controale oficiale în toate tipurile de unităţi care produc, prepară, procesează, depozitează, distribuie alimente  de origine animală, în baza prevederilor Art. 45 din Regulamentul (CE) nr.882/2004 privind organizarea controalelor oficiale în scopul verificarii conformitatii cu legislatia privind hrana pentru animale si respectiv legislatia privind alimentele şi cu regulile de sănătate animală şi de bunăstare a animalelor, în conformitate cu prevederile Ordinului ANSVSA nr. 35/2016, precum şi cu ocazia tematicilor transmise de ANSVSA.

1. În unităţile autorizate sanitar veterinar pentru schimburi intracomunitare   au fost efectuate un număr de 21 audituri în conformitate cu grupa de risc în care sunt încadrate unităţile şi 8 inspecţii cu tematică lansată de ANSVSA.
 Neconformităţi constatate: nerespectarea în totalitate a programului de autocontrol referitor la frecvenţa de recoltare a probelor în vederea stabilirii criteriilor microbiologice a alimentelor conform cerinţelor Regulamentului (CE) nr.2073/2005, frecventa necorespunzatoare cu privire la efectuarea analizelor complete privind calitatea apei potabile, discontinuități ale suprafețelor murale și ale pavimentului, ventilație nesatisfăcătoare, manipulare necorespunzătoare ( navete în contact cu pavimentul), etichetare necorespunzătoare a produselor. În urma acestor controale a fost aplicat 1 avertisment.
2. Au fost organizate controale sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor în  unităţile înregistrate sanitar veterinar şi pentru siguranţa alimentelor .
   Cu această ocazie au fost urmărite în principal aspecte legate de:
 - existenţa documentului de înregistrare sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor în conformitate cu prevederile Ordinului Preşedintelui ANSVSA nr.111/2008;
- starea de întreţinere şi igienă a obiectivului, a echipamentelor şi ustensilelor de lucru ;
- asigurarea sursei de apă potabilă, necesară pentru prepararea alimentelor, cât şi pentru menţinerea stării de igienă, în obiectiv (controlul potabilităţii apei, buletine de analiza, etc);
- respectarea condiţiilor de sănătate şi igienă a personalului care manipulează şi serveşte alimentele (igienizarea frecventă a mâinilor în timpul lucrului, existenţa halatelor şi bonetelor de culoare deschisă, existenţa carnetelor de sănătate sau a fişelor de aptitudine, etc), existenţa spălătoarelor de mâini dotate corespunzător;
- existenţa programului de autocontrol, precum şi a programului de dezinfecţie, dezinsecţie şi deratizare şi a modului în care sunt îndeplinite şi consemnate acţiunile DDD;
- originea şi eligibilitatea produselor alimentare (materiile prime) ce urmează a fi preparate, expuse şi servite, respectarea condiţiilor privind temperatura de păstrare a acestora, precum şi existenţa documentelor care să ateste faptul că au fost achiziţionate din unităţi autorizate/înregistrate sanitar veterinar şi pentru siguranţa alimentelor;
- evacuarea rapidă a deşeurilor şi subproduselor rezultate, precum şi depozitarea acestora astfel încât să nu constituie o sursă de contaminare;
- aplicarea prevederilor legislaţiei în vigoare privind marcarea şi etichetarea alimentelor, încadrarea în termenele de valabilitate, precum şi a modul de ambalare sau preambalare a alimentelor;
- respectarea modului în care se efectuează servirea alimentelor, în recipienţi igienizaţi corespunzător sau în recipienţi de unică folosinţă;
- întocmirea evidenţelor şi înregistrărilor privind intrările/ieşirile de produse alimentare de origine animală şi nonanimală, în scopul stabilirii trasabilităţii, (evidenţe privind furnizorii, categorii de produse, data recepţionării, cantitatea, termenul de valabilitate şi alte date de identificare a produselor);
- asigurarea igienei şi protecţiei pe timpul transportului sau distribuţiei la alte adrese pe bază de comandă, cu mijloace de transport dotate corespunzator;
- existenţa procedurilor bazate pe principiile HACCP şi aplicarea acestora, proporţional cu natura şi dimensiunile unităţilor în obiectivele controlate (art.5 Regulamentul CE nr. 852/2004).
               3. În perioada Sărbătorilor Pascale 2016, personalul sanitar veterinar a asigurat supravegherea în cele 6 centre de tăiere miei autorizate temporar . Au fost controlate un număr 89 de unităţi înregistrate sanitar veterinar, o parte din controale s-au efectuat împreună cu reprezentanții Inspectoratului Județean de Poliție Caraș-Severin – Serviciul de Investigare Criminalitate Economică și a Oficiului Județean Protecția Consumatorului Caraș-Severin.
                Principalele neconformităţi identificate cu ocazia acestor controale au fost cu privire la manipularea şi  depozitarea necorespunzătoare a produselor alimentare, echipament incomplet la personalul lucrător, trasabilitate, etichetare produse, monitorizare incompletă a temperaturii la agregatele frigorifice, nerespectarea programelor de autocontrol, neîntreținerea în condiții corespunzătoare a spațiilor de prelucrare.
                Cu ocazia acestor controale au fost reţinute oficial 90,98 kg produse de origine animală , au fost aplicate un număr de 6 sancțiuni contravenționale, în valoare totală de 14600 lei şi 28 avertismente.
             4.  În perioada sărbătorilor de iarnă au fost verificate un număr de 178 de unităţi înregistrate sanitar veterinar (69 magazine mixte, 33 restaurante, 1 cantină, 5 pensiuni, 8 unități fast-food, 1 pizzerie, 1 snack bar, 13 laboratoare de cofetărie-patiserie, 3 cofetării-patiserii, 12 supermarket-uri, 8 depozite alimentare, 15 măcelării, 9 carmangerii) şi o unitate autorizată sanitar veterinar (centru de ambalare ouă).
                Principalele neconformităţi identificate cu ocazia acestor controale au fost cu privire la comercializarea de produse alimentare etichetate necorespunzător, comercializarea de produse alimentare cu termen de valabilitate expirat, manipularea şi  depozitarea în condiții necorespunzătoare a produselor alimentare, neîntreţinerea în condiţii corespunzătoare a spaţiilor, neprezentarea documentelor care să ateste acțiunea de dezinfecție, dezinsecție, deratizare, neactualizarea fișelor de monitorizare a temperaturii la agregatele frigorifice, neprezentarea de documente care să ateste dirijarea produselor nedestinate consumului uman către neutralizare.
               Cu ocazia acestor controale  au fost aplicate un număr de 3 sancțiuni contravenționale în valoare totală de 49000 lei şi 29 avertismente, fiind dispusă măsura de reţinere oficială pentru cantitatea de 15,165 kg carne şi produse din carne..
           5.  În urma celor 16 alerte prin sistemul rapid de alertă, au fost retrase de la comercializare şi reţinute oficial în vederea neutralizării  109067 buc ouă, 5762 Kg ouă lichide, 400 l lapte, 169.1 kg carne și produse din carne. 
            6. Au fost emise 4 ordonanţe de interzicere a activităţii pentru 4 unităţi: 3 unităţi tip măcelărie şi 1 unitate procesare lapte materie primă. De asemenea, au fost emise 14 ordonanţe de suspendare a activităţii pentru 15 unităţi: 2 unităţi tip măcelărie, 1 unitate tip carmangerie, 1 unitate tip laborator cofetărie-patiserie, 3 unităţi de vânzare directa a laptelui crud prin intermediul automatelor, 1 unitate tip restaurant, 2 unitatăţi de procesare a laptelui crud materie primă, 2 centre de colectare a laptelui crud materie primă, 1 centru de prelucrare a laptelui integrat în cadrul exploataţiei, 1 depozit alimentar.
            7.    Informarea consumatorilor prin mass-media.
Pentru a creşte eficienţa acţiunilor de control dispuse, au fost dispuse şi măsuri cu privire la informare prin mass-media (reportaje Radio-TV, comunicate de presă, etc) asupra riscurilor la care se supun consumatorii în cazul în care sunt consumate alimente ce au fost cumpărate din locuri neînregistrate sanitar veterinar, nesupuse controlului sanitar veterinar.
De asemenea, au fost informaţi consumatorii şi asupra posibilităţii de a formula petiţii/reclamaţii privind abaterile din domeniul siguranţei alimentelor (accesând numărul de telefon TEL VERDE: 0800.826.787 - linie telefonică cu apelare gratuită).
În anul 2016 au fost înregistrate la sediul D.S.V.S.A. Caraş-Severin un număr de 22 petiţii şi sesizări privind nerespectarea legislaţiei sanitare veterinare în domeniul siguranţei alimentare, soluţionate în termen legal.
D.S.V.S.A. Caraş-Severin ca urmare a  controalelor efectuate în anul 2016 în domeniul siguranţei alimentelor  a aplicat un număr de 58 sancţiuni contravenţionale conform HG. 984/2005 cu modificările ulterioare , în valoare totală de 320600 lei.
  Prezentul document este comunicat la adresa de e-mail : smsp@prefcs.ro  şi pe suport de hârtie , într-un număr de 20 de exemplare la Instituţia Prefectului – judeţ Caraş-Severin, etaj III, camera 307.                                                                    

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu