Sub pretextul armonizării Codurilor cu ultimele decizii ale
CCR și cu unele directive europene, Guvernul a adoptat în secret o ordonanță prin care aduce
și alte modificări periculoase celor două Coduri, afectând astfel grav drepturi
prevăzute în Constituție
APADOR-CH protestează faţă de modul neloial în care Guvernul
a procedat la modificarea legislaţiei penale (Codul penal şi Codul de procedură
penală), printr-o ordonanţă de urgenţă ţinută cu stricteţe "la secret”
până în momentul adoptării, mai ales în condiţiile unor modificări de amploare
(peste 150 de modificări, în total).
Este adevărat că e rezonabilă o intervenţie legislativă de
urgenţă în privinţa punerii în acord a codurilor cu deciziile Curţii
Constituţionale şi pentru implementarea unor directive europene pentru care
procedura de infringement este iminentă, în condiţiile în care Parlamentul nu
poate sau nu doreşte să-şi exercite funcţia de legiuitor.
Dar, printre numeroasele modificări ale Codului de
procedură penală au fost "strecurate” şi unele texte pentru care nu se
poate justifica nici necesitatea corelării cu deciziile Curţii Constituţionale
şi nici necesitatea implementării urgente a unor directive. Mai mult, unele
dintre modificări afectează drepturi fundamentale cum ar fi dreptul la viață
privată și dreptul la un proces echitabil.
Spre exemplu, modificarea art. 153 din codul de
procedură penală, constând în eliminarea filtrului judecătoresc, ce era
prevăzut, şi în abilitarea procurorului de a cere direct de la bănci, fără
încuviinţarea judecătorului, datele financiare ale unei persoane, nu a fost
cerută în nicio decizie a Curţii Constituţionale şi nici prin vreo directivă
europeană ce trebuie implementată.
Modificarea art. 153, care elimină filtrul judecătoresc
atunci când se dispune o măsură care afectează grav un drept fundamental al
omului, dreptul la viaţă privată, garantat în art. 26 din Constituţie şi în
art. 8 din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului este în acelaşi timp şi o
măsură vădit neconstituţională, întrucât art. 115 al. 6 din Constituţie
interzice adoptarea de ordonanţe de urgenţă prin care sunt afectate drepturile
şi libertăţile prevăzute de Constituţie.
Aceeaşi este şi situaţia abrogării prin ordonanţa de
urgenţă a alineatului 1 al art. 228 din Codul de procedură penală, care
prevedea că după luarea măsurii arestării preventive, inculpatului i se aduc la
cunoştinţă, de îndată, în limba pe care o înţelege, motivele pentru care s-a
dispus această măsură. Întrebarea care se pune în mod firesc este care era
urgenţa abrogării acestui text de lege care reglementa dreptul la informare al
persoanei arestate, componentă esențială a dreptului la un proces echitabil?
Abrogarea acestui text nu a fost cerută nici prin vreo decizie a Curţii
Constituţionale şi nici prin vreo directivă europeană.
APADOR-CH solicită Guvernului să remedieze aceste încălcări
ale Constituţiei şi amintește faptul că legiferarea pe ascuns, netransparentă
și neloială nu este o cale democratică de urmat. Asociația îşi anunță intenţia
de a folosi procedurile legale pentru eliminarea acestor excese.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu