Strategia de Dezvoltare a Municipiului
Reșița pentru perioada 2014-2020 se bazează pe realizarea unor planuri
integrate care, pe lângă măsurile obligatorii cu privire la infrastructură şi
locuințele sociale, vor include și măsuri complementare în domeniile educației,
sănătății, serviciilor sociale și ocupării forței de muncă, măsuri care să
răspundă la nevoile specifice ale comunității (sub formă de acțiuni de
dezvoltare locală plasate sub responsabilitatea comunităților locale).
Municipiul își propune ca obiectiv
dezvoltarea integrată – teritorială, economică, socială și educațională,
devenid centru urban și al zonei metropolitane. Dezvoltarea se va face prin
susținerea tuturor sectoarelor ale Reșiței, prin sprijinirea resurselor umane,
dar în special prin dezvoltarea infrastructurii urbane, a rețelelor de
utilități și a serviciilor de bază pentru cetățeni.
Etapele
elaborării strategiei de dezvoltare:
A. Crearea
grupului de lucru local.
Asumarea responsabilităţilor de participare
activă, perfecţionarea continuă a grupului de lucru comunitar
B. Stabilirea
cadrului general al strategiei
C. Analiza
situaţiei actuale – analiza socio-economică și documentară
D. Filozofia
și viziunea pentru viitor
E. Identificarea
resurselor comunităţii
F. Identificarea
problemelor şi a cauzelor care le generează
G. Identificarea
direcţiilor şi obiectivelor strategice de dezvoltare
H. Stabilirea
priorităţilor
I. Iniţierea
planului de acţiune și trasarea direcţiilor de programare
J. Implementarea
şi monitorizarea planului
K. Evaluarea
planului, feed-back, îmbunătăţirea continuă a strategiei
Elaborarea prezentei strategii s-a făcut în
perioada 2013-2014 şi s-a aprobat prin Hotărârea Consiliului Local al
Municipiului Reşiţa Nr. 341 din 25.11.2014, şi va fi actualizată cu fiecare
altă ocazie în care se impune (ex.: lansarea Ghidurilor de finanțare aferente
exercițiului financiar al Uniunii Europene 2014/2020) pentru a asigura coerenţa
cu principiile programelor operaţionale.
Principii
şi criterii de elaborare:
Transparenţă - furnizarea în mod deschis,
explicit şi oportun, de către autorităţile publice, a tuturor informaţiilor
pertinente privind strategiile, procedeele de evaluare, procedurile și
deciziile de politică în vederea informării publicului larg.
Reprezentativitate şi consultare publică -
posibilitatea cetățenilor și a asociaţiilor reprezentative de a-şi face
cunoscute opiniile și de a face schimb de opinii în mod public, în toate
domeniile de acțiune ale autorităţilor publice, menținerea unui dialog deschis,
transparent și constant al instituțiilor cu asociațiile reprezentative și cu
societatea civilă, consultări ale autorităţilor publice cu părţile interesate.
DLRC (CLLD) - dezvoltare locală plasată sub
responsabilitatea comunităţii
Coerenţa cu politicile naţionale, europene,
internaţionale – asigurarea coerenţei strategiei cu obiectivele și actele
legislative ale instituţiilor publice naţionale, instituţiile Uniunii Europene
şi a instituţiilor organizaţiilor internaţionale din care România face parte
Principiile subsidiarităţii şi al proporţionalităţii
– exercitarea competentelor de către autoritatea administrației publice locale
situată la nivelul administrativ cel mai apropiat de cetățean și care dispune
de capacitatea administrativă necesară
Respectarea principiilor orizontale –
respectarea politicilor orizontale ale Uniunii Europene şi a aquis-ului
comunitar cu privire la dezvoltarea orizontală
Principiul echității - asigurarea accesului
tuturor cetățenilor la serviciile publice și de utilitate publică
Principiul responsabilității autorităților
administrației publice locale - impune obligativitatea realizării standardelor
de calitate în furnizarea serviciilor publice și de utilitate publică
Principiul
fundamentării politicilor pe cunoaştere – adoptarea deciziilor
politice de pe o poziţie bine informată şi ştiinţific fundamentată.
Principiul continuităţii şi coordonării –
asigurarea continuităţii şi coordonării în procesul de planificare și
implementare a politicilor publice.
Principiul cooperării - cooperarea
autorităţilor și instituţiilor publice centrale şi locale cu alte instituţii cu
rol în dezvoltarea teritorială
Unul dintre factorii cheie pentru promovarea
unei creșteri economice competitive și pentru stimularea activității economice
în zone mai puțin dezvoltate este reprezentat de asigurarea disponibilității
unei forțe de muncă ”gata de lucru”, care să răspundă nevoilor în creștere ale
mediului de afaceri.
Valorificarea în mod optim a potențialului
forței de muncă, crearea condițiilor pentru creșterea gradului de participare
pe piața muncii și accesul la locuri de muncă de calitate sunt prioritare
pentru atingerea obiectivelor de competitivitate economică, sustenabilitate și
incluziune.
Pentru dezvoltarea economică a Municipiului
Reșița și asigurarea integrării cetățenilor pe piața muncii, s-a stabilit ca
obiectiv general strategic dezvoltarea municipiului ca centru
socio-educațional, care să sprijine resursa umană în dezvoltarea personală de
la nivelul educațional la cel de susținere socială, medicală și promovarea
reducerii decalajelor economice.
Formarea de calitate a resurselor umane
este o precondiție a creşterii competitivităţii
pe piața muncii. O forță de muncă înalt calificată este esențială pentru
o economie bazată pe cunoaștere, competitivă și durabilă.
Printre elementele de politici publice
privind educația și formarea, adoptate la nivel național și asumate la nivelul
municipiului Reșița amintim: dezvoltarea și clarificarea rutelor de progres din
învățământul liceal, profesional și tehnic și vocațional spre învățământul
universitar prin stabilirea și implementarea unui cadru național al
calificărilor; sprijinirea extinderii programelor de studii universitare în
vederea includerii unor persoane din categorii socio-economice netradiționale
pentru acest nivel (adulți, persoane din medii dezavantajate, etc.);
consolidarea sistemelor de transparență în vederea asigurării unor alegeri de
carieră educațională informate, dezvoltarea consilierii educaționale și
reducerea abandonului; asigurarea susținerii financiare necesare directe
acordate studenților proveniți din familii cu venituri reduse prin regândirea
sistemelor de finanțare a învățământului universitar, sprijinirea activităților
de cercetare, fundamentarea procedurilor de asigurare a calității și a
finanțării învățământului superior, eliminarea barierelor și introducerea în
curriculă a mobilității, dezvoltarea competențelor antreprenoriale, creative și
inovative și promovarea inovației în învățământul superior; întărirea
infrastructurii necesare pentru transferul cunoașterii dinspre universități;
sprijinirea activităților de parteneriat și cooperare dintre universități și
întreprinderi și mediul de afaceri și considerarea acestora drept activități
cheie ale universităților; beneficierea de sprijin în vederea dezvoltării
inițiativelor de cooperare între universități și mediul economic; dezvoltarea
unui sistem performant de educație profesională și tehnologică, ce oferă
absolvenților deprinderile necesare pentru a se insera cu succes pe o piață
muncii globalizată; promovarea învățării la locul de muncă și susținerea activă
a tranziției absolvenților de la parcursul educațional la activitatea profesională;
întărirea ofertei pentru competențe transversale relevante pentru creșterea
angajabilității, precum inițiative antreprenoriale, deprinderi digitale sau
limbi străine; reducerea numărului adulților care au un nivel redus de
calificare (low-skilled adults) și atragerea companiilor în programe de formare
continuă, validarea competențelor dobândite în contexte non-formale și
informale și promovarea unor puncte de acces care integrează diferite servicii
personalizate precum validarea competențelor sau orientarea în carieră;
promovarea parteneriatelor instituțiilor de educație și formare cu mediul de
afaceri și a mobilității tinerilor și adulților în cadrul parteneriatelor la
nivel European.
Susținerea forței de muncă se poate face
doar prin asigurarea condițiilor integrate pentru populație, inclusiv sistemul
medical și social. O stare bună de sănătate este un element esențial al
bunăstării umane, reprezentând o valoare în sine. Aceasta trebuie privită din
prisma a două unghiuri de vedere: la nivel individual, o stare bună de sănătate
permite oamenilor să își desfășoare bine activitățile și o un grad ridicat al
calității vieții, iar la nivel societal, o stare de sănătate ridicată este un
element cheie al capitalului uman contribuind la competitivitatea la nivel
local, județean, regional.
Un domeniu foarte important care are nevoie
de sprijin este cel prin care se urmărește extinderea și diversificarea
serviciilor care au ca principal scop prevenirea și controlul bolilor cu impact
major asupra stării de sănătate a populației. Sunt necesare sprijinirea
proiectelor de dezvoltare a resurselor umane care activează în acest domeniu,
dar și a acțiunilor fie de prevenire, supraveghere, tratament și control a
bolilor transmisibile (HIV/SIDA, tuberculoză, diferite infecți, etc. și
netransmisibile), fie monitorizarea și tratamentul bolilor netransmisibile.
Astfel, prin aceste acțiuni se urmărește reducerea impactului bolilor
transmisibile asupra stării de sănătate a populației prin măsuri de prevenire a
acestora, depistare precoce, tratament și monitorizare. În cazul bolilor
netransmisibile se urmărește prevenirea complicațiilor, a decesului prematur și
creșterea calității vieții. Bolile cronice cu cel mai mare impact asupra
sănătății publice sunt: boli cardiovasculare, diabet zaharat, cancer, boli
mintale, boli endocrinice, etc.
În ultimii ani un număr tot mai mare de
autorități locale și biserici s-au implicat în dezvoltarea de servicii medicale
și sociale destinate grupurilor de populație defavorizate din punct de vedere
social (romi, copii ai străzii, familii numeroase cu venituri mici, bătrâni
singuri cu nevoi medicale și sociale crescute, etc.). Având în vedere faptul că
starea de sănătate a acestor categorii de populație are un impact asupra
întregii populații a comunității, sunt necesare demararea de proiecte de
servicii medico-sociale, dezvoltate în parteneriat cu primăriile, instituții,
responsabile de protecția socială, biserici, ONG-uri, etc.
Serviciile sociale sunt instrumente cheie
pentru salvgardarea drepturilor fundamentale ale omului și a demnității umane.
Serviciile sociale, alături de educație, sănătate, ocuparea forței de muncă și
probleme legate de locuință, reprezintă stâlpi ai incluziunii sociale, fiind
astfel necesară o activitate coordonată, în unele cazuri de o acțiune comună.
Pentru a putea găsi soluții la multiplele
cerințe ale oamenilor ca indivizi, serviciile sociale, medicale, educaționale
trebuie să fie cuprinzătoare și personalizate, concepute și furnizate în mod
integrat.
Pentru atingerea obiectivelor şi
indicatorilor identificaţi în cadrul strategiei de dezvoltare a Municipiului
Reşiţa pentru perioada 2014-2020, trebuie avute în vedere şi următoarele
aspecte importante:
- Realizarea
unei soşele rapide care să facă legătura între Municipiul Reşiţa şi autostrada
Nădlac-Arad-Timişoara-Lugoj-Deva-Sibiu-Piteşti, un proiect important care se
încadrează în strategia TEN-T, axa rutieră prioritară 7. Autostrada va optimiza
conexiunea rutieră de-a lungul coridorului pan-european IV: spre vest cu
Ungaria și celelalte State Membre UE și spre est cu Bucureşti şi
Constanţa\Marea Neagră.
- Reabilitarea
pasajelor rutiere din Municipiul Reşiţa indiferent de proprietar.
- Amenajarea
şi Regularizarea râurilor/pârâurilor din cadrul Administraţiei Bazinale de Ape
Banat, de pe teritoriul administrativ al Municipiului Reşiţa.
Formarea de calitate a resurselor umane
este o precondiție a unei performări competitive pe piața muncii. O forță de
muncă înalt calificată este esențială pentru o economie bazată pe cunoaștere,
competitivă și durabilă.
Susținerea forței de muncă se poate face
doar prin asigurarea condițiilor integrate pentru populație, inclusiv sistemul
medical și social. O stare bună de sănătate este un element esențial al
bunăstării umane, reprezentând o valoare în sine. Aceasta trebuie privită din
prisma a două unghiuri de vedere: la nivel individual, o stare bună de sănătate
permite oamenilor să își desfășoare bine activitățile și un grad ridicat al
calității vieții, iar la nivel societal, o stare de sănătate ridicată este un
element cheie al capitalului uman contribuind la competitivitatea la nivel
local, județean, regional.
În ultimii ani un număr tot mai mare de
autorități locale s-au implicat în dezvoltarea de servicii medicale și sociale
destinate grupurilor de populație defavorizate din punct de vedere social
(romi, copii ai străzii, familii numeroase cu venituri mici, bătrâni singuri cu
nevoi medicale și sociale crescute, etc.). Având în vedere faptul că starea de
sănătate a acestor categorii de populație are un impact asupra întregii
comunități, este necesară demararea de proiecte de servicii medico-sociale,
dezvoltate în parteneriat cu primăriile, instituții, responsabile de protecția
socială, biserici, ONG-uri, etc.
Deși crearea de noi locuri de munca nu face
parte din atribuțiile administrației locale conform prevederilor Legii
215/2001, totuși în virtutea articolului 36, alin 2, lit. c din aceeași lege, are atribuții privind
dezvoltarea economică, socială și de mediu a municipiului. În acest sens
Primăria Municipiului Reşiţa a întreprins o serie de acţiuni în vederea creării
unui mediu favorabil dezvoltării economice a oraşului și care să aibă ca efect crearea de noi
locuri de muncă.
- Pentru stimularea localizării noilor
investitori, administraţia locală a organizat întâlniri la care au participat
reprezentanţi ai firmelor interesate în localizarea afacerilor lor in Reşiţa şi
persoane în căutarea unui loc de muncă. În acest sens municipalitatea a
promovat campanii în presă pentru
mediatizarea acestor întâlniri şi a invitat şi reprezentanţi ai AJOFM.
- Întâlniri cu persoane de decizie din
companiile din oraş pentru a găsi soluţii comune la problemele pe care acestea
le întâmpina în activitatea curentă şi în special în găsirea de personal calificat.
Propunerile discutate au fost analizate prin prisma pârghiilor legale pe care administraţia
locală le are la dispoziţie pentru a interveni şi a regla anumite
disfuncţionalităţi.
La aceste întâlniri au participat Prefectul
judeţului Caraş-Severin, reprezentanţi ai instituţiilor de învăţământ, ai
Universităţii Eftimie Murgu Reşiţa, ai sindicatelor, ai AJOFM, şi reprezentanţi
din massmedia locală.
La una din aceste întâlniri s-au prezentat
şi noile reglementări instituite prin Hotărârea nr. 332 din 23 aprilie 2014
privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru sprijinirea
investiţiilor care promovează dezvoltarea regională prin crearea de locuri de
muncă şi Hotărârea nr. 807 din 17
septembrie 2014 pentru instituirea unor scheme de ajutor de stat având ca
obiectiv stimularea investiţiilor cu impact major în economie .
- Punerea la dispoziţia agenţilor economici
interesaţi să realizeze investiţii în oraş, a documentatiilor disponibile la
departamentele administraţiei locale (studii de teren, măsuratori topografice,
etc.), cât şi a personalului de specialitate pentru vizitarea amplasamentelor.
- Facilitarea contactului între
investitorii interesaţi în dezvoltarea unei afaceri în oraş, şi deţinatori de
spaţii de producţie, terenuri şi hale, pentru zone in care administraţia nu
deţine proprietăţi imobiliare disponibile.
- Relaţia constanta cu ambasadele si consulatele
straine si romanesti, pentru a se păstra vizibilitatea facilitatilor oferite si
posibilitatile de dezvoltare a afacerilor in Reşiţa . Se pastrează o legatura
periodica cu reprezentanţii departamentelor comerciale ale acestora prin
corespondenta si e-mail-uri .
- Reclamă gratuită pe site-ul Primăriei
municipiului Resita, www.primariaresita.ro
pentru firmele care solicită acest lucru precum şi link-uri spre
paginile acestora.
- S-a aprobat Hotărârea Consiliului Local
nr. 149/2010 prin care s-a redus preţul de concesionare a terenurilor din Zona
Industrială Valea Ţerovei de la 0,7 euro/mp/an la 0,35 euro/mp/an (faraTVA).
- Ca
facilitate de ordin fiscal s-a
pastrat bonificaţia in procent maxim de 10 % pentru achitarea integrala
a impozitului pe terenuri şi cladiri pâna în data de 31 martie a anului în
curs.
- Măsuri pentru reducerea duratei de
eliberare a unor avize şi autorizaţii specifice administraţiei locale, precum şi pentru analizarea propunerilor de
investiţii .
Toate măsurile propuse sunt în conformitate
cu O.U.G. nr. 77/2014 actualizată privind procedurile naţionale în domeniul
ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii
concurenţei nr. 21/1996 , astfel încât să fie stimulaţi în egală măsură atât
investitorii autohtoni cât şi cei străini.
În cazul în care investitori importanţi işi
manifestă interesul ferm pentru localizarea în municipiul Reşiţa, administraţia
locală este deschisă să demareze împreună cu aceştia şi cu Consiliul
Concurenţei procedurile de acordare a facilităţilor, în conformitate cu
specificaţiile Legii concurenţei nr. 21/1996 şi în conformitate cu prevederile
Tratatului Comisiei Europene.
În cursul anului 2015, ca și în anii
anteriori, au avut loc întâlniri cu reprezentanţi ai unor companii străine şi
întâlniri la
Ambasada Azerbaidjan-ului la Belgrad pentru prezentarea
oportunităţilor investiţionale oferite de administraţia reşiţeană.
Totodată considerăm că implicarea altor
instituții și organizații (ex: Camera de Comerț și Industrie, AJOFM) în
promovarea oportunităților de afaceri și a potențialului de forța de muncă din
oraș ar fi benefică pentru impulsionarea dezvoltării economice a Reșiței.
Sperăm ca odata cu reluarea trendului de
creştere economică, şi având în vedere
demersurile autorităţii locale pentru promovarea municipiului Reşiţa şi
îmbunătăţirea mediului de afaceri, intenţiile diverşilor investitori să se
materializeze în investiţii productive cu efecte imediate in creştera numărului
de locuri de muncă şi a veniturilor populaţiei.
Pentru Primar
Viceprimar,
CRINA Ioan

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu