duminică, 3 aprilie 2016

STRATEGIA DE DEZVOLTARE A MUNICIPIULUI REŞIŢA ŞI DE CREARE DE LOCURI DE MUNCĂ

Strategia de Dezvoltare a Municipiului Reșița pentru perioada 2014-2020 se bazează pe realizarea unor planuri integrate care, pe lângă măsurile obligatorii cu privire la infrastructură şi locuințele sociale, vor include și măsuri complementare în domeniile educației, sănătății, serviciilor sociale și ocupării forței de muncă, măsuri care să răspundă la nevoile specifice ale comunității (sub formă de acțiuni de dezvoltare locală plasate sub responsabilitatea comunităților locale).
Municipiul își propune ca obiectiv dezvoltarea integrată – teritorială, economică, socială și educațională, devenid centru urban și al zonei metropolitane. Dezvoltarea se va face prin susținerea tuturor sectoarelor ale Reșiței, prin sprijinirea resurselor umane, dar în special prin dezvoltarea infrastructurii urbane, a rețelelor de utilități și a serviciilor de bază pentru cetățeni.
Etapele elaborării strategiei de dezvoltare:
A.            Crearea grupului de lucru local.
Asumarea responsabilităţilor de participare activă, perfecţionarea continuă a grupului de lucru comunitar
B.            Stabilirea cadrului general al strategiei
C.            Analiza situaţiei actuale – analiza socio-economică și documentară
D.            Filozofia și viziunea pentru viitor
E.            Identificarea resurselor comunităţii
F.            Identificarea problemelor şi a cauzelor care le generează
G.           Identificarea direcţiilor şi obiectivelor strategice de dezvoltare
H.            Stabilirea priorităţilor
I.             Iniţierea planului de acţiune și trasarea direcţiilor de programare
J.             Implementarea şi monitorizarea planului
K.            Evaluarea planului, feed-back, îmbunătăţirea continuă a strategiei
Elaborarea prezentei strategii s-a făcut în perioada 2013-2014 şi s-a aprobat prin Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Reşiţa Nr. 341 din 25.11.2014, şi va fi actualizată cu fiecare altă ocazie în care se impune (ex.: lansarea Ghidurilor de finanțare aferente exercițiului financiar al Uniunii Europene 2014/2020) pentru a asigura coerenţa cu principiile programelor operaţionale.
Principii şi criterii de elaborare:
Transparenţă - furnizarea în mod deschis, explicit şi oportun, de către autorităţile publice, a tuturor informaţiilor pertinente privind strategiile, procedeele de evaluare, procedurile și deciziile de politică în vederea informării publicului larg.
Reprezentativitate şi consultare publică - posibilitatea cetățenilor și a asociaţiilor reprezentative de a-şi face cunoscute opiniile și de a face schimb de opinii în mod public, în toate domeniile de acțiune ale autorităţilor publice, menținerea unui dialog deschis, transparent și constant al instituțiilor cu asociațiile reprezentative și cu societatea civilă, consultări ale autorităţilor publice cu părţile interesate.
DLRC (CLLD) - dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunităţii
Coerenţa cu politicile naţionale, europene, internaţionale – asigurarea coerenţei strategiei cu obiectivele și actele legislative ale instituţiilor publice naţionale, instituţiile Uniunii Europene şi a instituţiilor organizaţiilor internaţionale din care România face parte
Principiile subsidiarităţii şi al proporţionalităţii – exercitarea competentelor de către autoritatea administrației publice locale situată la nivelul administrativ cel mai apropiat de cetățean și care dispune de capacitatea administrativă necesară
Respectarea principiilor orizontale – respectarea politicilor orizontale ale Uniunii Europene şi a aquis-ului comunitar cu privire la dezvoltarea orizontală
Principiul echității - asigurarea accesului tuturor cetățenilor la serviciile publice și de utilitate publică
Principiul responsabilității autorităților administrației publice locale - impune obligativitatea realizării standardelor de calitate în furnizarea serviciilor publice și de utilitate publică
Principiul fundamentării politicilor pe cunoaştere – adoptarea deciziilor politice de pe o poziţie bine informată şi ştiinţific fundamentată.
Principiul continuităţii şi coordonării – asigurarea continuităţii şi coordonării în procesul de planificare și implementare a politicilor publice.
Principiul cooperării - cooperarea autorităţilor și instituţiilor publice centrale şi locale cu alte instituţii cu rol în dezvoltarea teritorială


Unul dintre factorii cheie pentru promovarea unei creșteri economice competitive și pentru stimularea activității economice în zone mai puțin dezvoltate este reprezentat de asigurarea disponibilității unei forțe de muncă ”gata de lucru”, care să răspundă nevoilor în creștere ale mediului de afaceri.
Valorificarea în mod optim a potențialului forței de muncă, crearea condițiilor pentru creșterea gradului de participare pe piața muncii și accesul la locuri de muncă de calitate sunt prioritare pentru atingerea obiectivelor de competitivitate economică, sustenabilitate și incluziune.
Pentru dezvoltarea economică a Municipiului Reșița și asigurarea integrării cetățenilor pe piața muncii, s-a stabilit ca obiectiv general strategic dezvoltarea municipiului ca centru socio-educațional, care să sprijine resursa umană în dezvoltarea personală de la nivelul educațional la cel de susținere socială, medicală și promovarea reducerii decalajelor economice.
Formarea de calitate a resurselor umane este o precondiție a creşterii competitivităţii  pe piața muncii. O forță de muncă înalt calificată este esențială pentru o economie bazată pe cunoaștere, competitivă și durabilă.
Printre elementele de politici publice privind educația și formarea, adoptate la nivel național și asumate la nivelul municipiului Reșița amintim: dezvoltarea și clarificarea rutelor de progres din învățământul liceal, profesional și tehnic și vocațional spre învățământul universitar prin stabilirea și implementarea unui cadru național al calificărilor; sprijinirea extinderii programelor de studii universitare în vederea includerii unor persoane din categorii socio-economice netradiționale pentru acest nivel (adulți, persoane din medii dezavantajate, etc.); consolidarea sistemelor de transparență în vederea asigurării unor alegeri de carieră educațională informate, dezvoltarea consilierii educaționale și reducerea abandonului; asigurarea susținerii financiare necesare directe acordate studenților proveniți din familii cu venituri reduse prin regândirea sistemelor de finanțare a învățământului universitar, sprijinirea activităților de cercetare, fundamentarea procedurilor de asigurare a calității și a finanțării învățământului superior, eliminarea barierelor și introducerea în curriculă a mobilității, dezvoltarea competențelor antreprenoriale, creative și inovative și promovarea inovației în învățământul superior; întărirea infrastructurii necesare pentru transferul cunoașterii dinspre universități; sprijinirea activităților de parteneriat și cooperare dintre universități și întreprinderi și mediul de afaceri și considerarea acestora drept activități cheie ale universităților; beneficierea de sprijin în vederea dezvoltării inițiativelor de cooperare între universități și mediul economic; dezvoltarea unui sistem performant de educație profesională și tehnologică, ce oferă absolvenților deprinderile necesare pentru a se insera cu succes pe o piață muncii globalizată; promovarea învățării la locul de muncă și susținerea activă a tranziției absolvenților de la parcursul educațional la activitatea profesională; întărirea ofertei pentru competențe transversale relevante pentru creșterea angajabilității, precum inițiative antreprenoriale, deprinderi digitale sau limbi străine; reducerea numărului adulților care au un nivel redus de calificare (low-skilled adults) și atragerea companiilor în programe de formare continuă, validarea competențelor dobândite în contexte non-formale și informale și promovarea unor puncte de acces care integrează diferite servicii personalizate precum validarea competențelor sau orientarea în carieră; promovarea parteneriatelor instituțiilor de educație și formare cu mediul de afaceri și a mobilității tinerilor și adulților în cadrul parteneriatelor la nivel European.
Susținerea forței de muncă se poate face doar prin asigurarea condițiilor integrate pentru populație, inclusiv sistemul medical și social. O stare bună de sănătate este un element esențial al bunăstării umane, reprezentând o valoare în sine. Aceasta trebuie privită din prisma a două unghiuri de vedere: la nivel individual, o stare bună de sănătate permite oamenilor să își desfășoare bine activitățile și o un grad ridicat al calității vieții, iar la nivel societal, o stare de sănătate ridicată este un element cheie al capitalului uman contribuind la competitivitatea la nivel local, județean, regional.
Un domeniu foarte important care are nevoie de sprijin este cel prin care se urmărește extinderea și diversificarea serviciilor care au ca principal scop prevenirea și controlul bolilor cu impact major asupra stării de sănătate a populației. Sunt necesare sprijinirea proiectelor de dezvoltare a resurselor umane care activează în acest domeniu, dar și a acțiunilor fie de prevenire, supraveghere, tratament și control a bolilor transmisibile (HIV/SIDA, tuberculoză, diferite infecți, etc. și netransmisibile), fie monitorizarea și tratamentul bolilor netransmisibile. Astfel, prin aceste acțiuni se urmărește reducerea impactului bolilor transmisibile asupra stării de sănătate a populației prin măsuri de prevenire a acestora, depistare precoce, tratament și monitorizare. În cazul bolilor netransmisibile se urmărește prevenirea complicațiilor, a decesului prematur și creșterea calității vieții. Bolile cronice cu cel mai mare impact asupra sănătății publice sunt: boli cardiovasculare, diabet zaharat, cancer, boli mintale, boli endocrinice, etc.
În ultimii ani un număr tot mai mare de autorități locale și biserici s-au implicat în dezvoltarea de servicii medicale și sociale destinate grupurilor de populație defavorizate din punct de vedere social (romi, copii ai străzii, familii numeroase cu venituri mici, bătrâni singuri cu nevoi medicale și sociale crescute, etc.). Având în vedere faptul că starea de sănătate a acestor categorii de populație are un impact asupra întregii populații a comunității, sunt necesare demararea de proiecte de servicii medico-sociale, dezvoltate în parteneriat cu primăriile, instituții, responsabile de protecția socială, biserici, ONG-uri, etc.
Serviciile sociale sunt instrumente cheie pentru salvgardarea drepturilor fundamentale ale omului și a demnității umane. Serviciile sociale, alături de educație, sănătate, ocuparea forței de muncă și probleme legate de locuință, reprezintă stâlpi ai incluziunii sociale, fiind astfel necesară o activitate coordonată, în unele cazuri de o acțiune comună.
Pentru a putea găsi soluții la multiplele cerințe ale oamenilor ca indivizi, serviciile sociale, medicale, educaționale trebuie să fie cuprinzătoare și personalizate, concepute și furnizate în mod integrat.
Pentru atingerea obiectivelor şi indicatorilor identificaţi în cadrul strategiei de dezvoltare a Municipiului Reşiţa pentru perioada 2014-2020, trebuie avute în vedere şi următoarele aspecte importante:
-              Realizarea unei soşele rapide care să facă legătura între Municipiul Reşiţa şi autostrada Nădlac-Arad-Timişoara-Lugoj-Deva-Sibiu-Piteşti, un proiect important care se încadrează în strategia TEN-T, axa rutieră prioritară 7. Autostrada va optimiza conexiunea rutieră de-a lungul coridorului pan-european IV: spre vest cu Ungaria și celelalte State Membre UE și spre est cu Bucureşti şi Constanţa\Marea Neagră.
-              Reabilitarea pasajelor rutiere din Municipiul Reşiţa indiferent de proprietar.
-              Amenajarea şi Regularizarea râurilor/pârâurilor din cadrul Administraţiei Bazinale de Ape Banat, de pe teritoriul administrativ al Municipiului Reşiţa.

Formarea de calitate a resurselor umane este o precondiție a unei performări competitive pe piața muncii. O forță de muncă înalt calificată este esențială pentru o economie bazată pe cunoaștere, competitivă și durabilă.
Susținerea forței de muncă se poate face doar prin asigurarea condițiilor integrate pentru populație, inclusiv sistemul medical și social. O stare bună de sănătate este un element esențial al bunăstării umane, reprezentând o valoare în sine. Aceasta trebuie privită din prisma a două unghiuri de vedere: la nivel individual, o stare bună de sănătate permite oamenilor să își desfășoare bine activitățile și un grad ridicat al calității vieții, iar la nivel societal, o stare de sănătate ridicată este un element cheie al capitalului uman contribuind la competitivitatea la nivel local, județean, regional.
În ultimii ani un număr tot mai mare de autorități locale s-au implicat în dezvoltarea de servicii medicale și sociale destinate grupurilor de populație defavorizate din punct de vedere social (romi, copii ai străzii, familii numeroase cu venituri mici, bătrâni singuri cu nevoi medicale și sociale crescute, etc.). Având în vedere faptul că starea de sănătate a acestor categorii de populație are un impact asupra întregii comunități, este necesară demararea de proiecte de servicii medico-sociale, dezvoltate în parteneriat cu primăriile, instituții, responsabile de protecția socială, biserici, ONG-uri, etc.
Deși crearea de noi locuri de munca nu face parte din atribuțiile administrației locale conform prevederilor Legii 215/2001, totuși în virtutea articolului 36, alin 2, lit. c  din aceeași lege, are atribuții privind dezvoltarea economică, socială și de mediu a municipiului. În acest sens Primăria Municipiului Reşiţa a întreprins o serie de acţiuni în vederea creării unui mediu favorabil dezvoltării economice a oraşului  și care să aibă ca efect crearea de noi locuri de muncă.
- Pentru stimularea localizării noilor investitori, administraţia locală a organizat întâlniri la care au participat reprezentanţi ai firmelor interesate în localizarea afacerilor lor in Reşiţa şi persoane în căutarea unui loc de muncă. În acest sens municipalitatea a promovat campanii în presă  pentru mediatizarea acestor întâlniri şi a invitat şi reprezentanţi ai AJOFM.
- Întâlniri cu persoane de decizie din companiile din oraş pentru a găsi soluţii comune la problemele pe care acestea le întâmpina în activitatea curentă şi în special în găsirea de personal calificat. Propunerile discutate au fost analizate prin prisma  pârghiilor legale pe care administraţia locală le are la dispoziţie pentru a interveni şi a regla anumite disfuncţionalităţi.
La aceste întâlniri au participat Prefectul judeţului Caraş-Severin, reprezentanţi ai instituţiilor de învăţământ, ai Universităţii Eftimie Murgu Reşiţa, ai sindicatelor, ai AJOFM, şi reprezentanţi din massmedia locală.
La una din aceste întâlniri s-au prezentat şi noile reglementări instituite prin Hotărârea nr. 332 din 23 aprilie 2014 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru sprijinirea investiţiilor care promovează dezvoltarea regională prin crearea de locuri de muncă şi  Hotărârea nr. 807 din 17 septembrie 2014 pentru instituirea unor scheme de ajutor de stat având ca obiectiv stimularea investiţiilor cu impact major în economie .
- Punerea la dispoziţia agenţilor economici interesaţi să realizeze investiţii în oraş, a documentatiilor disponibile la departamentele administraţiei locale (studii de teren, măsuratori topografice, etc.), cât şi a personalului de specialitate pentru vizitarea amplasamentelor.
- Facilitarea contactului între investitorii interesaţi în dezvoltarea unei afaceri în oraş, şi deţinatori de spaţii de producţie, terenuri şi hale, pentru zone in care administraţia nu deţine proprietăţi imobiliare disponibile.
- Relaţia constanta cu ambasadele si consulatele straine si romanesti, pentru a se păstra vizibilitatea facilitatilor oferite si posibilitatile de dezvoltare a afacerilor in Reşiţa . Se pastrează o legatura periodica cu reprezentanţii departamentelor comerciale ale acestora prin corespondenta  si e-mail-uri .
- Reclamă gratuită pe site-ul Primăriei municipiului Resita, www.primariaresita.ro  pentru firmele care solicită acest lucru precum şi link-uri spre paginile acestora.
- S-a aprobat Hotărârea Consiliului Local nr. 149/2010 prin care s-a redus preţul de concesionare a terenurilor din Zona Industrială Valea Ţerovei de la 0,7 euro/mp/an la 0,35 euro/mp/an (faraTVA).
- Ca  facilitate de ordin fiscal s-a  pastrat bonificaţia in procent maxim de 10 % pentru achitarea integrala a impozitului pe terenuri şi cladiri pâna în data de 31 martie a anului în curs.
- Măsuri pentru reducerea duratei de eliberare a unor avize şi autorizaţii specifice administraţiei locale,  precum şi pentru analizarea propunerilor de investiţii .
Toate măsurile propuse sunt în conformitate cu O.U.G. nr. 77/2014 actualizată privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996 , astfel încât să fie stimulaţi în egală măsură atât investitorii autohtoni cât şi cei străini.
În cazul în care investitori importanţi işi manifestă interesul ferm pentru localizarea în municipiul Reşiţa, administraţia locală este deschisă să demareze împreună cu aceştia şi cu Consiliul Concurenţei procedurile de acordare a facilităţilor, în conformitate cu specificaţiile Legii concurenţei nr. 21/1996 şi în conformitate cu prevederile Tratatului Comisiei Europene.
În cursul anului 2015, ca și în anii anteriori, au avut loc întâlniri cu reprezentanţi ai unor companii străine şi întâlniri la Ambasada Azerbaidjan-ului la Belgrad pentru prezentarea oportunităţilor investiţionale oferite de administraţia reşiţeană.
Totodată considerăm că implicarea altor instituții și organizații (ex: Camera de Comerț și Industrie, AJOFM) în promovarea oportunităților de afaceri și a potențialului de forța de muncă din oraș ar fi benefică pentru impulsionarea dezvoltării economice a Reșiței.
Sperăm ca odata cu reluarea trendului de creştere economică,  şi având în vedere demersurile autorităţii locale pentru promovarea municipiului Reşiţa şi îmbunătăţirea mediului de afaceri, intenţiile diverşilor investitori să se materializeze în investiţii productive cu efecte imediate in creştera numărului de locuri de muncă şi a veniturilor populaţiei.


Pentru Primar
Viceprimar,

CRINA Ioan

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu