sâmbătă, 27 februarie 2016

Informare privind concluziile rezultate în urma controalelor efectuate privind condițiile din unitățile de procesare, depozitare și comercializare a produselor de origine animală

Prezintă: Direcţia Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor Caraş-Severin                     
Informare privind concluziile rezultate în urma controalelor efectuate privind condiţiile din unităţile de procesare, depozitare şi comercializare a produselor de origine animală
               În cursul anului 2015, Direcţia Sanitară şi pentru Siguranţa Alimentelor Caraş-Severin a efectuat controale oficiale în toate tipurile de unităţi care produc, prepară, procesează, depozitează, distribuie alimente  de origine animală, în baza prevederilor Art. 45 din Regulamentul (CE) nr.882/2004 privind privind organizarea controalelor oficiale în scopul verificarii conformitatii cu legislatia privind hrana pentru animale si respectiv legislatia privind alimentele şi cu regulile de sănătate animală şi de bunăstare a animalelor ,  în conformitate cu prevederile Ordinului ANSVSA nr.29/2014, precum şi cu ocazia tematicilor transmise de ANSVSA.

1. În unităţile autorizate sanitar veterinar pentru schimburi intracomunitare   au fost efectuate un număr de 24 audituri în conformitate cu grupa de risc în care sunt încadrate unităţile şi 9 inspecţii cu tematică lansată de ANSVSA (  în luna februarie s-a făcut evaluarea modului de implementare a programului naţional pentru monitorizarea , controlul şi eradicarea pestei porcine clasice, precum şi a modului de marcare şi certificare a cărnii proaspete, a cărnii tocate, a cărnii preparate şi a produselor din carne de porc, sau care conţin carne de porc, în conformitate cu prevederile Deciziei Comisiei 2013/764/UE ; în luna martie controale oficiale cu privire la respectarea condiţiilor sanitare veterinare referitoare  la producerea, colectarea, procesarea şi comercializarea laptelui crud şi a produselor din lapte către consumatorul final.
Neconformităţi constatate: nerespectarea în totalitate a programului de autocontrol referitor la frecvenţa de recoltare a probelor în vederea stabilirii criteriilor microbiologice a alimentelor conform cerinţelor Regulamentului (CE) nr.2073/2005, discontinuităţi ale pavimentului , efectuare de transporturi de lapte crud materie primă fără ca mijlocul de transport să deţină autorizaţie sanitară veterinară, manipulare necorespunzătoare ( navete în contact cu pavimentul), etichetare necorespunzătoare a produselor. În urma acestor controale au fost aplicate un număr de 2 amenzi în valoare totală de 8000 lei şi 1 avertisment.
2. Au fost organizate controale sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor în  unităţile înregistrate sanitar veterinar şi pentru siguranţa alimentelor .
   Cu această ocazie au fost urmărite în principal aspecte legate de:
 - existenţa documentului de înregistrare sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor în conformitate cu prevederile Ordinului Preşedintelui ANSVSA nr.111/2008;
- starea de întreţinere şi igienă a obiectivului, a echipamentelor şi ustensilelor de lucru ;
- asigurarea sursei de apă potabilă, necesară pentru prepararea alimentelor, cât şi pentru menţinerea stării de igienă, în obiectiv (controlul potabilităţii apei, buletine de analiza, etc);
- respectarea condiţiilor de sănătate şi igienă a personalului care manipulează şi serveşte alimentele (igienizarea frecventă a mâinilor în timpul lucrului, existenţa halatelor şi bonetelor de culoare deschisă, existenţa carnetelor de sănătate sau a fişelor de aptitudine, etc), existenţa spălătoarelor de mâini dotate corespunzător;
- existenţa programului de autocontrol, precum şi a programului de dezinfecţie, dezinsecţie şi deratizare şi a modului în care sunt îndeplinite şi consemnate acţiunile DDD;
- originea şi eligibilitatea produselor alimentare (materiile prime) ce urmează a fi preparate, expuse şi servite, respectarea condiţiilor privind temperatura de păstrare a acestora, precum şi existenţa documentelor care să ateste faptul că au fost achiziţionate din unităţi autorizate/înregistrate sanitar veterinar şi pentru siguranţa alimentelor;
- evacuarea rapidă a deşeurilor şi subproduselor rezultate, precum şi depozitarea acestora astfel încât să nu constituie o sursă de contaminare;
- aplicarea prevederilor legislaţiei în vigoare privind marcarea şi etichetarea alimentelor, încadrarea în termenele de valabilitate, precum şi a modul de ambalare sau preambalare a alimentelor;
- respectarea modului în care se efectuează servirea alimentelor, în recipienţi igienizaţi corespunzător sau în recipienţi de unică folosinţă;
- întocmirea evidenţelor şi înregistrărilor privind intrările/ieşirile de produse alimentare de origine animală şi nonanimală, în scopul stabilirii trasabilităţii, (evidenţe privind furnizorii, categorii de produse, data recepţionării, cantitatea, termenul de valabilitate şi alte date de identificare a produselor);
- asigurarea igienei şi protecţiei pe timpul transportului sau distribuţiei la alte adrese pe bază de comandă, cu mijloace de transport dotate corespunzator;
- existenţa procedurilor bazate pe principiile HACCP şi aplicarea acestora, proporţional cu natura şi dimensiunile unităţilor în obiectivele controlate (art.5 Regulamentul CE nr. 852/2004).
                3. În perioada Sărbătorilor Pascale 2015, personalul sanitar veterinar a asigurat supravegherea în cele 6 centre de tăiere miei autorizate temporar . Au fost controlate un număr 48 de unităţi înregistrate sanitar veterinar , din care 7 controale au fost efectuate împreună cu Inspectoratul Judeţean de Poliţie – Serviciul de Investigare Criminalitate Economică în domeniul peştelui şi produselor de pescuit.
                Principalele neconformităţi identificate cu ocazia acestor controale au fost cu privire la manipularea şi  depozitarea necorespunzătoare a produselor alimentare , neîntreţinerea în condiţii corespunzătoare a spaţiilor, mijloace de transport produse neautorizate sanitar veterinar, echipament incomplet la personalul lucrător.
                    Cu ocazia acestor controale au fost reţinute oficial 462,8 kg produse de origine animală , au fost aplicate un număr de 10 amenzi în valoare totală de 47720 lei şi 10 avertismente.
                4. Au fost efectuate controale oficiale cu ocazia zilei de 1 Mai.
                Au fost verificate  un număr de 33 unităţi de comercializare şi alimentaţie publică înregistrate sanitar veterinar şi pentru siguranţa alimentelor.
               Neconformităţi constatate cu ocazia acestor controale au fost cu privire la manipularea şi  depozitarea necorespunzătoare a produselor alimentare ,neîntreţinerea în condiţii corespunzătoare a spaţiilor sau funcţionarea în spaţiu neaprobat sanitar veterinar şi pentru siguranţa alimentelor  . Au fost aplicată 1 amendă în valoare totală de 600 lei şi 8 avertismente.
             5.  În perioada sărbătorilor de iarnă au fost verificate un număr de 95 de unităţi de vânzare cu amănuntul (22 magazine mixte, 38 unităţi de alimentaţie pulică, 11 supermarket-uri, 5 carmangerii, 7 depozite alimentare, 6măcelării şi 1 laborator de cofetărie-patiserie).
                Principalele neconformităţi identificate cu ocazia acestor controale au fost cu privire la manipularea şi  depozitarea necorespunzătoare a produselor alimentare , neîntreţinerea în condiţii corespunzătoare a spaţiilor, echipament incomplet la personalul lucrător, carne de vită fără documente, etichetare necorespunzătoare a produselor.
               Cu ocazia acestor controale  au fost aplicate un număr de 14 amenzi în valoare totală de 38400 lei şi 29 avertismente.
                Conform Protocolului de colaborare încheiat între D.S.V.S.A. Caraş-Severin şi I.P.J. Caraş-Severin au fost organizate în perioada 26.11.2015 până la data de 04.01.2016 controale comune având ca subiect verificarea trasabilităţii produselor alimentare de origine animală precum şi mişcarea animalelor. Au fost efectuate un număr de 16 controale, aplicându-se pentru neconformităţile constatate 12 sancţiuni contravenţionale în valoare de 54800 lei şi s-a dispus reţinere oficială pentru cantitatea de 746,93 kg carne şi produse din carne.
           6.  În urma celor 12 alerte prin sistemul rapid de alertă iniţiate de alte judeţe, au fost retrase de la comercializare şi reţinute oficial în vederea neutralizării  19,682 kg produse din carne . 
            7. Au fost emise 6 ordonanţe de suspendare a activităţii pentru 4 unităţi de vânzare cu amănuntul tip măcelărie şi 2 unităţi de vânzare cu amănuntul tip carmangerie.
            8.    Informarea consumatorilor prin mass-media.
Pentru a creşte eficienţa acţiunilor de control dispuse, au fost dispuse şi măsuri cu privire la informare prin mass-media (reportaje Radio-TV, comunicate de presă, etc) asupra riscurilor la care se supun consumatorii în cazul în care sunt consumate alimente ce au fost cumpărate din locuri neînregistrate sanitar veterinar, nesupuse controlului sanitar veterinar.
De asemenea, au fost informaţi consumatorii şi asupra posibilităţii de a formula petiţii/reclamaţii privind abaterile din domeniul siguranţei alimentelor (accesând numărul de telefon TEL VERDE: 0800.826.787 - linie telefonică cu apelare gratuită).
În anul 2015 au fost înregistrate la sediul D.S.V.S.A. Caraş-Severin un număr de 15 petiţii şi sesizări privind nerespectarea legislaţiei sanitare veterinare în domeniul siguranţei alimentare, soluţionate în termen legal.
D.S.V.S.A. Caraş-Severin ca urmare a  controalelor efectuate în anul 2015 în domeniul siguranţei alimentelor  a aplicat un număr de 39 sancţiuni contravenţionale conform HG. 984/2005 cu modificările ulterioare , în valoare totală de 149520 lei.

                                                                                                                                         
DIRECTOR EXECUTIV
DORIN LAZĂR IMBREA

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu