Punctul de vedere al R.A.R. referitor la situația generată în SUA de neregulile constatate la unele vehicule Volkswagen
1. Monitorizarea emisiilor de gaze poluante, în afara ciclului
oficial de măsurare, este un subiect care a intrat în atenția Comisiei
Europene de mai mulți ani. Drept urmare, mai multe comisii tehnice la
nivelul UE au studiat impactul și au concluzionat că este necesară o
modificare legislativă pentru a evita depășirea excesivă a nivelului de
emisii la funcționarea în regim real, în afara ciclului. Modificarea
legislativă a trecut de avizele CE, se află în discuție la nivelul UE și
presupune o metodă alternativă de măsurare cu echipamente ambarcate în
vehicul și în
funcționarea reală, pe șosea. Metoda previne riscul de a
avea situații echivalente cu cele din SUA, și anume ca producătorii să
programeze calculatoarele motoarelor pentru o funcționare avantajoasă pe
ciclul oficial de măsurare, față de funcționarea reală a vehiculelor.
Noul set de măsuri poartă denumirea generică de RDE (Real Drive
Emission).
2. Principiul de admitere pe piață pentru vehiculele noi, între UE
și SUA, diferă fundamental, procedurile având la bază alte principii.
În Uniunea Europeană se aplică principiul omologării de tip acordată
de o autoritate independentă, de terță parte, care presupune:
încercarea tipului de vehicul înainte de punerea pe piață; acordarea
unui certificat de omologare; supravegherea conformității producției.
În Statele Unite ale Americii se aplică principiul auto-certificării
(self-certification), prin care: producătorul efectuează el singur
încercările; producătorul declară autorității că respectă cerințele;
autoritatea acordă dreptul de vânzare pe baza declarației;
autoritatea verifică ulterior îndeplinirea cerințelor.
Ca și în cazul de față, dacă se constată neconformități, autoritatea ia măsuri și sancționează producătorul.
Din diferența celor două principii de admitere pe piață se poate
trage concluzia că varianta UE are un grad de prevenție mai mare pentru
punerea pe piață a unor vehicule cu probleme. În același timp, varianta
americană permite ulterior depistării unor probleme aplicarea unor
sancțiuni mai drastice.
3. Menționăm că vehiculele marca Volkswagen pentru Europa dețin
omologarea comunitară acordată de autoritatea germană, și nu de către
Registrul Auto Român. Conform legislației europene, răspunderea pentru
asigurarea conformității producției revine autorității care a emis
omologarea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu