sâmbătă, 16 mai 2015

Calitate, continuitate și predictibilitate în învățământul superior

După 25 de ani de schimbări permanente în învățământul românesc,în care mai mult de 20 de miniștri ai educației și cercetării au abordat în mod diferit politica învățământului superior și a cercetării științifice, Consorțiul UNIVERSITARIAconsideră că este necesară o perspectivă coerentă asupra dezvoltării acestui domeniu esențial pentru progresul societății. Observând incoerența și impredictibilitatea sistemului de învățământ superior prin abordări top-down, Consorțiul propune o coordonare de tip bottom-up, care să reflecte evoluțiile înregistrate deja în universități. Propunerile
incluse în rezoluția de față ar trebui acceptate de orice guvern, pentru a asigura continuitate, stabilitate și predictibilitate în dezvoltarea învățământului superior din România.
Considerăm imperativă ideea unui nou pact pentru educație (pentru perioada 2015-2020) care să reia și să extindă liniile de acțiune enunțate înpactul precedent care a fost semnat în 2008.
Fiecare sistem social, implicit sistemul educațional, necesită experimente și inovații în scopul identificării celor mai bune soluții. Însă, la un moment dat, acestea trebuie consolidate astfel încât stabilitatea, coerența și continuitatea să le ofere actorilor implicați posibilitatea deciziilor raționale. Fără continuitate și coerență, fără proiecții pe termen mediu și lung, învățământul superior și cercetarea românească nu vor reuși să-și redobândească prestigiul social, recunoașterea academică internațională și încrederea publică.
Consorțiul UNIVERSITARIA are legitimitatea să exprime o poziție avizată privind starea și evoluția învățământului superior și a cercetării, să ofere o radiografie completă și corectă, să genereze schimbările adecvate, indiferent de partidele politice aflate la guvernare.
Producția științifică a celor 5 universități reprezintă 34% din numărul total al articolelor prezente în Scopus în ultimii 2 ani, respectiv 44% din articolele din România prezente în ISI Web of Science.
Universitățile membre ale CONSORȚIULUIpregătesc un număr de peste 125000 de studenți, reprezentând 28% din totalul studenților înmatriculați în învățământ superior public.
Structural, pe cele trei cicluri de studii universitare Consorțiul UNIVERSITARIA reprezintă:
•             26% din totalul studenților cuprinși în programele de licență,
•             34% din totalul studenților din programele de master,
•             30% din totalul studenților din programele de studii doctorale.
În ceea ce privește recunoașterea și prestigiul internațional, singurele instituții de învățământ superior din România prezente constant în diferitele clasificări și ierarhizări care atestă acest lucru sunt universitățile din Consorțiul UNIVERSITARIA (QuacquarelliSymonds, Shanghai, The Times Higher Education,Best Global Universities, URAP, REPEC, Thompson Reuters University, Webometrics).
Propunerile noastre sunt fundamentate pe analizele efectuate în ultimii ani de specialiști în teoria și politica învățământului superior, recunoscuți pe plan internațional. Menționăm mai jos doar câteva dintre aceste analize:
•             Raportul Comisiei Prezidențiale pentru analiza și elaborarea politicilor din domeniile educației și cercetării, http://www.presidency.ro/static/ordine/Raport_CPaepdec_2007_.pdf ;
•             Raport public anual – 2013 și starea finanțării învățământului superior și măsurile de optimizare ce se impun, publicat de către CNFIS. http://www.cnfis.ro/wp-content/uploads/2012/08/CNFIS-Raport-public2013-final.pdf ;
•             Raport privind starea învățământului superior din România, elaborat de către Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, în 2011, http://www.invatamant-superior.ro/wp-content/uploads/2013/08/Raport_privind_starea_inv_superior_din_Romania.pdf ;
•             Raportul „Învățământul superior din Romania in 2025”, rezultat al proiectului strategic „Calitate și leadership pentru învățământul superior românesc”, http://carteaverde.edu2025.ro/docs/Viziunea_Invatamantul_superior_din_Romania_in_2025.pdf ;
•             Carta Alba pentru calitate și leadership în învățământul superior din România în 2025, http://www.edu2025.ro/UserFiles/File/Principale%20rezultate/cartea_alba_2_final.pdf ;
•             Comunicatul Comisiei Europeane (2012) către Parlamentul European, Consiliul, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor: Regândirea educației – investiții în competențe pentru rezultate socioeconomice mai bune, Strasbourg, 20.11.2012, COM (2012) 669 final;
•             UEFISCDI (2013) “Angajamentele României în Spațiul European al Învățământului Superior (EHEA) și evaluarea implementării lor la nivel național”. http://www.politici-edu.ro/wp-content/uploads/2014/01/Angajamentele-Ro-in-EHEA-Final_21.01.2013.pdf .
Analiza acestor documente relevă o serie de probleme structurale și funcționale ale învățământului superior și cercetării:
•             subfinanțarea cronică a învățământului superior și reducerea finanțării pe baza criteriilor de performanță;
•             absența unei clasificări și ierarhizări actualizate a instituțiilor de învățământ superior și a programelor de studii și absența stimulentelor pentru excelență academică și îmbunătățirea performanțelor instituțiilor de învățământ superior (angajabilitate; cercetare; formarea de cetățeni activi si implicați);
•             inexistența unor opțiuni de angajare competitive cu mediul privat, ceea ce creează dificultăți insurmontabile pentru recrutarea personalului didactic și de cercetare în domeniul matematicii și științelor naturii;
•             ratele mari de abandon atât în învățământul preuniversitar, cât și în cel universitar;
•             declinul constant al numărului de studenți atât din cauze demografice, cât și din cauza mediului instituțional și economic general;acest fenomen negativ nu este compensat prin creșterea calității educației și cercetării universitare;
•             nivelul scăzut de internaționalizare a învățământului superior în ansamblu și a majorității covârșitoare a programelor de studii, ceea ce reflectă constrângerile legislative, slaba recunoaștere internațională a mediului academic românesc și precaritatea potențialului financiar;
•             inadecvarea conținuturilor unor programe de studii la cerințele pieței muncii;
•             pierderea unui potențial uman valoros din cauza absenței unor politici coerente de sprijin al celor cu nevoi speciale (studenți supradotați, studenți cu dizabilități, studenți din medii socio-economice dezavantajate, studenți din mediul rural etc.);
•             scăderea credibilității instituțiilor de învățământ superior din cauza abordării superficiale a multiplelor cazuri de plagiat, corupție academică, incompatibilități etc. și diminuarea relevanței diplomelor universitare;
•             rigiditatea și anchilozarea învățământului superior românesc determinate de suprareglementare, centralism birocratic și pseudoautonomie;
•             absența predictibilități și continuității în dezvoltarea învățământului superior și a cercetării din cauza incoerenței legislative și a frecventelor măsuri administrative fără justificări temeinice.

Învățământul superior și cercetarea științifică pot avea un rol decisiv în dezvoltarea economico-socială a țării, prin reconstrucția instituțională, diferențierea universităților, promovarea excelenței individuale, stimularea performanțelor academice și întărirea principiilor fundamentale ale autonomiei instituționale și competiției efective a ideilor. In acest sens, considerăm că se impun cu necesitate următoarele linii directoare:
1. Alocarea a minim 6% din PIB pentru educație;
2. Evaluarea și clasificarea universităților printr-un program internațional, neutru din punct de vedere politic și nesusceptibil de influențe și presiuni sociale;
3. Restructurarea finanțării publice a învățământului superior în sensul echilibrării criteriilor sociale (accesul liber și neîngrădit al celor care îndeplinesc standardele minimale de admitere) cu criterii de performanță academică;
4. Adoptarea cadrului de finanțare  multianuală a învățământului superior și a cercetării din România;
5. Adoptarea principiului de finanțare publică obligatorie a cercetării științifice cu minim 1% din PIB;
6. Descentralizarea administrativă și responsabilizarea structurilor executive și academice din instituțiile de învățământ superior;
7. Inițierea și consolidarea programului „Inițiativa de Excelență Academică”, în scopul dezvoltării unor universități românești competitive internațional, pentru perioadele 2016-2020, 2021-2025;
8. Reconstrucția instituțională a învățământului superior și cercetării științifice românești prin elaborarea și adoptarea unei legi simple, flexibile, cuprinzătoare și coerente;
9. Participarea și consultarea studenților în procesul de luare a deciziilor la toate nivelurile;
10. Adoptarea unui cadru legal privind salarizarea cercetărilor științifici din universități, similar celui din Academia Română și institutele naționale de cercetare.

Timișoara,
16.05.2015

Universitatea din București                         Universitatea Babeș-Bolyai
Prof. univ. dr. Mircea DUMITRU                                Prof. univ. dr. Ioan-Aurel POP
                               
                               
                               
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași                       Academia de Studii Economice
Prof. univ. dr. Vasile IȘAN                            Prof. univ. dr. Pavel NĂSTASE
                               
                               
Universitatea de Vest din Timișoara
Prof. univ. dr. Gabriel –Marilen PIRTEA

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu