Ce este cardul national de sănătate?
Cardul naţional de sanătate este un proiect de interes naţional care are ca scop principal transparentizarea şi eficientizarea fondurilor utilizate în sistemul de asigurări sociale de sănătate.
Cardul naţional de sănătate este codul de acces pentru toate sistemele informatice ale CNAS.
El va deveni instrumentul de confirmare a prestării tuturor serviciilor din sistem(PIAS).
Ce conţine cardul?
Pe card şi in cip-ul cardului sunt imprimate următoarele informaţii:
- Numele şi prenumele asiguratului
- Cod unic de identificare în sistemul de asigurări sociale de sănătate
Numărul de identificare al cardului naţional de asigurări sociale de sănătate (CID) - Data naşterii
- Termenul de valabilitate al cardului ( 5 ani)
Doar la cererea asiguratului, medicul de familie poate inscripţiona pe cardul de sănătate date medicale.
Cine intra in posesia cardului national de sanatate?
Persoanele asigurate cu varsta de peste 18 ani vor primi cardul naţional de sănătate.
Copiii cu varsta de pana la 18 ani beneficiază de servicii medicale gratuite conform legii.
Cum intri in posesia cardului national de sanatate?
În data de 19 septembrie 2014 a început procesul de distribuire a cardului naţional de sănătate, care se realizează după graficul stabilit în contractul-cadru şi contractele subsecvente încheiate de CNAS şi casele de asigurări cu CN Poşta Romana.
Poşta Romana are la dispozitie 20 de zile din momentul preluării pentru a distribui cardurile de sănătate asiguraţilor.
Cardul va fi distribuit personal de catre factorul poştal în baza unui act de identitate si a semnăturii de primire. Poştaşul va face cel putin două vizite la domiciuliul asiguratului şi, in cazul in care acesta nu va fi gasit acasă, îi va lăsa un aviz poştal pe care va fi menţionată perioada în care asiguratul poate să ridice cardul de la oficiul poştal.
Dacă în cele 20 de zile cardurile care nu au putut fi distribuite, CN Poşta Romana are la dispozitie 10 zile lucrătoare pentru a preda cardurile caselor de sănătate în evidenţa cărora se află asiguraţii.
Asiguratul care nu a primit cardul prin intermediul serviciilor poştale trebuie să ia în calcul termenul in care cardul său de sănătate ajunge la casa de asigurări.
După ce procesul de distribuire va fi încheiat, va urma o perioadă de testare a cardului de sănătate, în care cele doua sisteme vor merge in paralel.
Cardul naţional de sănătate va deveni obligatoriu prin lege după ce toţi asiguraţii vor intra in posesia lui şi toate eventualele probleme care pot apărea în perioada de testare vor fi rezolvate.
Cum activezi cardul de sanatate?
Activarea cardului de sanatate se va face la orice furnizor de servicii medicale ( cabinet de medicina primara, spital, ambulatoriu, laborator) la care asiguratul va apela prima data după primirea cardului. Nu este necesar ca asiguratul să meargă special la medic pentru activarea cardului.
Operaţiunea de activare durează maxim 30 de secunde şi constă în înlocuirea pin-ului de transport al cardului (000) cu un pin din patru cifre ales de asigurat , pe care acesta nu trebuie să il divulge. Pin-ul rămane în proprietatea asiguratului, la fel ca şi cel de la cardul bancar.
Cum utilizezi cardul de sanatate?
Odată activat, cardul de sănătate va fi prezentat ori de cate ori asiguratul apelează la furnizorii aflaţi în contract cu casa de asigurări de sănătate pentru servicii medicale sau farmaceutice.
Furnizorul va introduce cardul in cititor, iar asiguratul va tasta pin-ul.
Instant, aplicaţia cardului va afişa un mesaj în care va informa furnizorul dacă posesorul cardului este sau nu asigurat.
Utilizarea cardului reprezintă dovada că asiguratul a fost prezent la furnizorul de servicii medicale. În acest fel se validează serviciul de care a beneficiat, în vederea decontării din fondul de asigurări sociale de sănătate.
Pentru serviciile medicale de urgentă nu este necesară utilizarea cardului de sănătate. Aceste servicii fac parte din pachetul minim de servicii medicale, care se acordă atat persoanelor asigurate cat şi celor neasigurate.
Foarte important!
Cardul de sanatate va asigura accesul la servici medicale pe teritoriul Romaniei. Pentru servicii medicale devenite necesare în timpul şederii temporare pe teritoriul unei tări din spaţiul UE/SEE/Elveţia, asiguratul poate solicita la casa de asigurări eliberarea unui card european de sanatate (CEASS).
Părţi contractante
CNAS - Asocierea HP Romania SRL şi SC Novensys Corporation SRL, în baza procedurii de achiziţie publică derulată de Compania Natională „IMPRIMERIA NAŢIONALĂ” S.A. numărul 129713/03.09.2011
Obiectul contractului
Contract pentru furnizarea de servicii privind soluţia Informatică de implementare a cardului naţional de asigurări sociale de sănătate nr. NLD 3051/23.04.2012
Valoare contract
87.636.000,03 lei ( exclusiv TVA)
Durata Implementare
9 luni , respectiv pînă la data de 15 Decembrie 2012
Testarea in faza pilot
faza de pre-productie în judetul Arad, ales ca locaţie pilot ;
Data contractuala pentru punerea în funcţiune - 12 Decembrie 2012
Sistemul intră în exploatare/producţie din 01 Ianuarie 2013
- A fost finalizată cu succes etapa de testare a aplicaţiei, conform graficului de implementare a proiectului
- Au fost efectuate activităţile contractuale de instruire specializată a utilizatorilor aplicaţiei CEAS
- În perioada 22 - 26 Noiembrie au fost desfăşurate cu succes activităţile de instalare şi punere în funcţiune a aplicaţiilor CEAS pe mediul de producţie, în vederea desfăşurării activităţilor din cadrul fazei Pilot (pre-producţie) şi intrării în exploatare/producţie a sistemului CEAS
- La data de 19 Noiembrie a fost demarată faza Pilot (pre-producţie) ce presupune conectarea utilizatorilor reali din judeţul Arad la sistemul Cardul Electronic de Sănătate. În acest sens au fost efectuate următoarele activităţi:
- Şedinţa de demarare faza de pre-producţie în judetul pilot Arad, informare generală, împreună cu conducerea CAS Arad, medicii de familie selectaţi (din grupul de medici care s-au oferit voluntar să participe la proiect), reprezentanţi CNAS şi HP
- Instruirea teoretică şi instruirea practică a unui număr de 16 medici de familie, care vor participa în faza de pre-productie în judeţul Arad
- Centralizarea informaţiilor pentru un număr de 20 de pacienţi de pe listele fiecărui medic identificat anterior (16)
- Inaugurarea-lansare oficială a proiectului pilot - în intervalul 18 – 20 decembrie 2012.
Distributia cardurilor nationale de asigurari de sanatate
Conform acordului-cadru încheiat între CNAS şi CN Poşta Română şi a contractelor subsecvente cu casele de asigurări de sănătate pentru distribuirea cardului naţional de sănătate, procesul de predare-primire a cardului naţional de sănătate a început.
CN Poşta Română va efectua servicii de preluare, sortare, transport şi distribuire a trimiterilor poştale conţinând cardurile naţionale de asigurări sociale de sănătate.
Conform graficului de predare-primire, vor fi preluate în reţeaua poştală câte 6-700 de mii de carduri pe zi, în 5 tranşe pentru fiecare judeţ. În termen de 20 de zile lucrătoare de la recepţionarea cardurilor de sănătate, CN Poşta Română se obligă să distribuie cardul de sănătate către asiguraţi.
Conform graficului de predare-primire, vor fi preluate în reţeaua poştală câte 6-700 de mii de carduri pe zi, în 5 tranşe pentru fiecare judeţ. În termen de 20 de zile lucrătoare de la recepţionarea cardurilor de sănătate, CN Poşta Română se obligă să distribuie cardul de sănătate către asiguraţi.
Începând cu data de 19 septembrie, operatorii poştali vor începe distribuirea cardului către asiguraţii cu vârsta peste 18 ani. Primele carduri vor fi primite de bucureşteni. În data de 22 septembrie va începe distribuirea cardului concomitent în mai multe judeţe din ţară. Procesul de distribuire va continua în luna octombrie pentru cei aproximativ 12,5 milioane de asiguraţi pentru care au fost tipărite cardurile.
Cardul de sănătate va fi înmânat titularului în baza unui act de identitate şi a semnăturii de primire. În situaţia în care, după minim două prezentări la domiciliul asiguratului, dovedite pe baza avizului de transmitere, cardul nu a putut fi predat asiguratului, acesta va fi predat casei de asigurări teritoriale în evidenţa căreia se află asiguratul. Avizul pe care operatorul poştal îl lasă la domiciliul asiguratului în cazul în care nu va fi găsit, va conţine numărul de telefon al factorului poştal, astfel încât asiguratul să îl poată contacta pentru a stabili intervalul orar în care factorul poştal poate reveni în zilele următoare pentru a–i preda cardul de sănătate.
Dacă în intervalul celor 20 de zile cardul nu a putut fi predat, asiguratul poate să îşi ridice personal cardul de sănătate de la casa de asigurări în a cărei evidenţă se află, după un termen de 10 zile lucrătoare, pe care CN Poşta Română îl are la dispoziţie pentru a preda cardul casei de asigurări.
Tipărirea şi distribuirea cardului naţional vor continua în următorii patru ani pentru persoanele care vor împlini vârsta de 18 ani şi/sau vor dobândi calitatea de asigurat.
După distribuirea cardului naţional, va urma o perioadă în care vor rula în paralel cele două sisteme, pentru ca atât asiguraţii cât şi furnizorii de servicii medicale să se acomodeze cu această soluţie informatică şi pentru a depista şi a remedia eventualele probleme depistate în funcţionarea acestei soluţii informatice.
CNAS a transmis o circulară către casele de asigurări prin care le solicită caselor de sănătate să informeze furnizorii de servicii medicale cu care se află în relaţie contractuală despre stadiul de implementare a cardului naţional. Este necesar ca furnizorii să achiziţioneze cititoarele de carduri, astfel încât cardul naţional să poată fi utilizat atunci când asiguraţii îl vor prezenta la furnizorul de servicii medicale.
Cardul de sănătate primit acasă de asigurat este inactiv. Intrat în posesia cardului de sănătate, asiguratul îl va prezenta pentru activare la prima vizită la un furnizor de servicii medicale. Mai exact, pin-ul de transport al cardului naţional (000) va fi schimbat cu un pin personalizat format dintr-o combinaţie de patru cifre. Pin-ul personalizat va fi introdus şi confirmat personal de către pacient. Personalizarea pin-ului este obligatorie, altfel cardul rămâne în stare inactivă şi nu poate confirma servicii medicale în sistem. Acest pin va fi introdus de către asigurat ori de câte ori va beneficia de un serviciu medical pentru validarea şi, mai apoi, decontarea acestuia din fondul asigurărilor sociale de sănătate.
Introducerea altor date suplimentare pe cardul de sănătate este opţională şi se realizează doar la medicul de familie. Această etapă nu este obligatoriu să se realizeze concomitent cu activarea cardului.
Cardul naţional va face dovada calităţii de asigurat şi va confirma prezenţa asiguratului la furnizorul de servicii medicale. Prin implementarea acestui sistem informatic, banii din sistemul asigurărilor de sănătate vor fi cheltuiţi mai eficient şi mai transparent. Unul dintre principalele obiective ale CNAS este ca, începând de anul viitor, toate serviciile medicale să fie validate şi decontate doar prin intermediul cardului naţional.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu