vineri, 4 iulie 2014

Poziția rectorului UVT, Prof. univ. dr. Marilen Pirtea, cu privire la prevederile Ordonanței de urgență 49/2014

UVT este consecventă principiilor asumate prin Carta Universității în conformitate cu legea educației 1/2011 și își dorește o legislație care să implementeze aceste principii. Legea educației, în forma inițială era perfectibilă sub acest aspect, noul OUG aduce anumite clarificări. Salutăm această inițiativă legislativă menită a aduce clarificări și soluții unde actele normative precedente, Legea educației naţionale 1/2011 în special, nu au fost suficient de explicite sau au fost nefericit sau impropriu formulate. Schimbările intervenite în învățământul superior din România, ca urmare a adoptării Ordonanței de urgență 49/2014 impun cu necesitate exprimarea unor puncte de vedere din partea mediului academic, din partea acelor instituţii care cred într-adevăr că educaţia reprezintă o prioritate naţională. Ca apreciere generală, soluțiile propuse, în mare parte, poartă amprenta unor soluții de politică educațională mai inclusivă, pentru toți copiii și tinerii, fiind mai ales vizate de precizările ordonanței paliere ale educației formale, preuniversitare și universitare.
Învăţământ preuniversitar
Legea educației prevede la capitolul Dispoziții generale, art. 4 că (4) Statul asigură cetăţenilor României drepturi egale de acces la toate nivelurile şi formele de învăţământ preuniversitar şi superior, precum şi la învăţarea pe tot parcursul vieţii, fără nicio  formă de discriminare. Considerăm ca toți tinerii români au dreptul la educație, chiar și cei care nu sunt performanți. Astfel statul trebuie să finanțeze, inclusiv pentru aceștia, programe de formare continuă, pe parcursul întregii vieți. Unele dintre aceste programe pot fi desfășurate de către universități, care asigură un standard de calitate superior în formare. De asemenea, prin obiectivele asumate, România trebuie să crească proporția absolvenților de studii superioare. Din acest motiv considerăm că principiile ce stau la baza modificărilor la articolele 9 (2) și 30(2) sunt valide, chiar dacă modalitățile de realizare pot fi discutate. În același timp, considerăm că este o eroare organizarea de studii secundare cu durată mai mare de 3 ani (conform modificării art. 23). Posibilitatea de a participa la evaluări naționale speciale, la cursuri de pregătire (indiferent de cine sunt finanțate) reprezintă un drept al elevilor. Este discutabil dacă se pot organiza studii similare de către licee, universități și instituții dedicate (studii postliceale) așa cum este specificat în OUG.

Bacalaureat
Statornică principiilor de promovarea a calității în învățământul superior și promotoare a propriului dicton “Construim cariere, formăm caractere”, Universitatea de Vest din Timișoara a demarat în urma cu 3 ani un program de sprijinire a elevilor care urmează să susțină anual examenul de bacalaureat. Astfel, în fiecare an începând cu luna mai cadre didactice din universitate desfășoară sistematic activități de pregătire și instruire a elevilor liceeni din ani terminali în vedere obținerii unor rezultate favorabile la examenul de bacalaureat. Reducerea nivelului de eterogenitate al tinerilor absolvenți sub aspectul cunoștințelor și al deprinderilor consolidate mai mult, sau mai puțin, pe parcursul frecventării învățământului liceal, precum și intenția de a crește nivelul de conștientizare al liceenilor cu privire la necesitatea unei evaluări cât mai obiective și exigente, ne-au determinat să mobilizăm resurse (preponderent umane, cadre didactice universitare) pentru a ne alătura demersului de îmbunătățire permanentă a cunoștințelor pe care le au tinerii liceeni și, implicit, pentru a crește rata de promovabilitatea la examenul “maturității intelectuale” a acestora.
Organizarea unor cursuri suplimentare, ”plătite din finanţarea de bază sau din alte surse” – ne face să avem o rezervă, bazată de experiențele noastre din ultimii ani. Această măsură (prevăzută la art.9) se reia la art. 78, arătând preocuparea ministerului pentru a acorda o șansă suplimentară acestor tineri. Totuşi, la UVT am organizat cursuri gratuite de pregătire pentru BAC și nu am fost singura universitate din țară care a făcut acest serviciu comunităţii. Statisticile noastre arată că procentul elevilor de cls a XII-a care au participat la astfel de cursuri a fost foarte redus, iar majoritatea au fost dintre cei care au luat bac-ul, ceilalţi arătând un interes scăzut faţă de astfel de oferte. Soluţia pentru ei o vedem mai degrabă înspre școlile postliceale, care să le asigure o calificare mai specifică, cu mai mare căutare pe piaţa muncii, până când soluţia bacalaureatului profesional, diferenţiat, va fi implementată.
La art. 101 se revine insistându-se cu introducerea finanțării suplimentare pentru pregătirea pentru bacalaureat. Este o măsură care nu considerăm că soluționează fondul problemei. Mai funcționale considerăm că sunt soluții prin care avem rute diferite de formare teoretică și de pregătire practică încă din gimnaziu, cum se practică în foarte multe țări din Europa, în Olanda și Germania de ex, știut fiind ca nu toți copiii sunt la fel, iar o rută unică de formare, cu aceleași standarde, expune la eșec școlar. Această finanțare suplimentară de fapt acoperă ”economii” pe care le-am făcut în anii anteriori de pregătire a elevului, în detrimentul său.
Demersul nostru, similar cu al altor universități prestigioase din România, consolidat după acești trei ani, a permis Universității de Vest din Timișoara ca începând din anul universitar anterior (2013-2014) să impună pentru toate facultățile sale susținerea examenului de admitere pentru anul I de studii universitare, promovând astfel necesitatea unui învățământ superior de calitate care să fie ancorat cât mai mult în realitățile sociale și care să răspundă solicitărilor integrative ale societății.
Toate eforturile noastre, precum și ale universităților de prestigiu din România, se văd afectate prin noile oportunităţi acordate tinerilor liceeni, de a susține examenul de bacalaureat în mai multe sesiuni. Extinderea numărului de sesiuni de bacalaureat care să permită elevilor fără performanțe școlare să promoveze examenul maturității, evidențiază dimensiunea cantitativă a prezentei abordări în educație, în detrimentul unui învățământ centrat pe o bună calitate, pe performanță școlară și recunoaștere socială.
Ca o concluzie, mult mediatizata extra-sesiune de bacalaureat este introdusă cu mențiunea ”în cazuri excepționale, temeinic justificate” – de aceea o privim cu o oarecare relaxare / detaşare, sperând că nu se va abuza de ea. Este o soluţie de precauţie, pentru situaţii excepţionale (ex. pot fi subiecte greşite sau orice situaţii excepţionale, neprevăzute). O astfel de măsura suplimentară de siguranţă permite să nu se piardă un an din viaţa elevilor.

Învăţământ profesional
Este de salutat modificarea de la art. 23 (ii), prin care se revine la învățământul liceal cu clasele IX-XII/XIII şi se extinde durata învăţământului profesional la min. 3 ani. Am avut rezerve faţă de specificarea din Legea 1/2011 care cuprindea clasele de liceu doar între X-XII/ XIII. Nu au fost făcute studii cu privire la fezabilitatea acestei masuri, care nu corespundea cu organizarea tradiţională a învăţământului românesc. Prin măsura din Legea 1/2011 se soluţiona parţial indicatorul cu privire la abandonul şcolar până la 16 ani, însă anticipam scăderi dramatice la continuarea studiilor în învăţământul terţiar. Nu mai vorbim despre capacitatea limitată a şcolilor gimnaziale de a acoperi clasa a IX-a. Prin extinderea învăţământului profesional la min. 3 ani se acordă greutatea cuvenită unei astfel de pregătiri profesionale, fiind rezerve serioase exprimate fata de învăţământul profesional cu durata de 6 luni (era specificarea de ”intre 6 luni si 2 ani”).

Accesul la posturi didactice
Din păcate, modificările aduse art. 89/90, prin care concursurile școlare se mută la inspectorat, iar directorul doar angajează în baza unei decizii de repartizare, le privim cu precauţie, pentru că măsura anterioară lăsa mai multă putere decizională şi responsabilitate totodată directorului de şcoală pentru a-şi asigura personalul de care avea nevoie, la standardele de calitate  pe care le impunea. Desigur că în prima faza de implementare ne aşteptam şi la derapaje, dar pe termen mediu şi lung era o măsura menită să întărească calitatea corpului profesoral. Sunt măsuri care nu sunt bazate pe studii de impact, de fezabilitate, chiar dacă fiecare dintre ele are avantajele şi dezavantajele lor. Desigur că uneori filtre suplimentare de selecţie sunt menite a elimina abuzurile, însă avem rezerve faţă de ”schimbări la schimbări” prea rapide, fără a avea impactul şi efectele convingătoare ale măsurilor luate.

Conducerea instituţiilor de învăţământ preşcolar
Art. 96, cu privire la componenţa consiliului de administrație al școlilor considerăm că aduce clarificări utile. Invitarea reprezentantului sindical, cu statut de observator / invitat permanent, este o soluție utilă, pe care o practicăm şi noi în învăţământul superior. Faptul că directorul este şi preşedintele CA este o soluţie funcţională, pentru că el este reprezentantul legal şi prin semnătură îşi şi asumă îndeplinirea deciziilor CA, chiar dacă nu subscrie la deciziile luate prin vot de CA. Din prisma principiului descentralizării, conform căruia deciziile trebuie luate de actorii participanți la activitate / proces, înțelegem participarea la deciziile din consiliile de administrație din învățământul preuniversitar a finanțatorilor acestor școli (primar, consiliul local). Acuzele de politizare sunt aberante atât timp cât cele două instituții sunt reprezentative pentru comunitatea locală (prin alegeri). La fel, este normal, în aceste condiții, ca deciziile să fie monitorizate de către inspectorate. Este un element de democratizare a învățământului ca reprezentanții sindicatelor să participe la ședințele CA-urilor, dar nu înțelegem excluderea elevilor de la majoritatea deciziilor.

Învăţământ superior

Considerăm că indiferent de modalitatea de realizare a educației, trebuie să asigurăm un standard ridicat de calitate în formare.

Capacitate de şcolarizare – ciclul licenţă
Creșterea capacității de școlarizare cu până la 10 % pentru programele universitare de studii în detrimentul hotărârii Consiliului ARACIS poate aduce măsuri reparatorii în situaţiile unor decizii greşite ale ARCIS. Apreciem că o astfel de inițiativă, ar putea promova calitatea în educație și ar putea sprijinii cercetarea științifică în mediul academic, în măsura în care prezenta OU va fi urmată de alte decizii care să specifice în mod transparent criteriile pe baza cărora ar putea fi fundamentată o astfel de solicitare, respectiv elementele care ar sta la baza unei astfel de decizii din partea MEN.
Cele doua noi aliniate introduse la art. 138 referitoare la suplimentarea cu până la 10%, în cazuri temeinic justificate, peste cifra de școlarizare aprobată de ARACIS sunt de fapt expresie a efortului României de a susține mobilitatea internațională a studenților, pentru că aceste locuri sunt ”destinate şcolarizării cetăţenilor europeni şi din state terţe sau pentru mobilităţi academice ale studenţilor în baza acordurilor guvernamentale..”

Doctorat
Decizia MEN de a organiza programe de studii doctorale cu frecvență redusă constituie de asemenea o provocare care va genera efecte directe asupra calității corpului profesoral, dar mai ales asupra cercetării științifice asociate programelor doctorale de studii. Este cunoscut faptul că, programele de studii doctorale cu frecvență au constituit un prilej de a îmbina activitatea de cercetare științifică cu activitatea didactică a doctorandului și implicit cu implicarea acestuia în activități de predare sub directa coordonare a conducătorului de doctorat sau a coordonatorului de disciplină. “Noua oportunitate”, coroborată cu slaba finanțare a învățământului superior va perpetua tendința universităților de a supraestima numărul locurilor alocate studiilor doctorale la învățământul fără frecvență și va genera un aflux de absolvenți deprofesionalizați ai studiilor doctorale. O astfel de măsură va contribui în mod direct la devalorizarea simbolică a studiilor universitare de doctorat și evidențiază din nou supralicitarea dimensiunii cantitative a prezentei OU în detrimentul unei pregătirii doctorale de calitate sub îndrumarea directă a coordonatorului.
Decizia MEN, prin modificarea Art. 140 care prevede introducerea doctoratelor cu frecvență redusă, poate fi privită şi din altă perspectivă, fiind o practică folosita in foarte multe sisteme avansate din punct de vedere educaţional. Sunt foarte mulți doritori sa acceadă la doctorate profesionale, pentru a-si rafina o expertiza profesionala acumulata in ani de munca si care nu sunt dispuși sa renunțe la locul de muncă pentru a face doctoratul. Ei nici nu trebuie încadrați ca asistenți universitari, având posibilitatea să îşi continue îndatoririle profesionale la locul de muncă. Din păcate, măsura de a avea doar doctorate la zi nu a adus neapărat un plus de calitate, foarte mulți dintre doctoranzi lucrând deja. Calitatea doctoratului nu în forma de pregătire la zi/cu frecvență redusă stă, ci în consistența conținutului cercetării și a lucrării elaborate. În foarte multe cazuri, este mai consistent un doctorat la frecvență redusă, cu acces direct la baza empirică de la locul de muncă și nu numai, decât un doctorat la zi. Este responsabilitatea îndrumătorului de doctorat, a IOSUD să se asigure că exigența de calitate este aceeaşi.
Per ansamblu însă, nu considerăm reintroducere studiilor doctorale cu frecvență redusă (chiar dacă prin excepție) ca fiind un pas în ameliorarea calității studiilor doctorale.

Învăţământul privat
Atenția deosebită care a fost atribuită prin OU 49/2014 învățământului superior privat constituie un punct important asupra căruia se impune a face câteva aserțiuni. Astfel, noile modificări aduse Legii 1/2011 permit înființarea unor structuri universitare private centrate în mod exclusiv pe dezvoltarea unor resurse patrimoniale, care după perioade de timp (în care pot accesa resurse de la bugetul de stat) vor putea reveni membrilor fondatori, în calitate de persoane fizice, structuri confesionale sau alte forme asociative.
Odată constituite, noile universități private au permisiunea de a nu se raporta la același cadru normativ asemenea universităților de stat, activitatea acestora putând fii reglementată exclusiv de Carta universitară, care va legifera întreaga funcționare a universității. Considerăm că universitățile particulare trebuie să îndeplinească aceleași condiții de calitate ca și cele de stat.
Noile reglementări din OUG permit însă persoanelor fizice să înființeze universități, să dezvolte aceste universități, iar în momentul în care decid să nu mai continue, patrimoniul să le revină. Există posibilitatea să se repete situația din anii 90 când SRL-uri înființau universități, colectau taxe și le investeau în bunuri imobile pe care le valorificau după stoparea activității universităților.
Funcțiile de conducere din universitățile de stat sunt limitate de către stat, în rolul său de finanțator, dar cele din învățământul privat nu pot fi reglementate de stat.
Să nu uităm că aspecte referitoare la înființarea universităţilor şi de către persoane fizice şi trecerea patrimoniului universităţilor private în mâinile fondatorilor, în ciuda faptului că a fost odată declarată neconstituţională, este dificil să ne pronunţăm, neştiind care este temeiul pentru care revin, însă considerăm că nu este corect ca odată ce aceştia şi-au mărit patrimoniul prin realizarea unui business educaţional care a beneficiat de toate facilităţile fiscale pe care le dă statul, acestora să le revină în întregime întregul patrimoniu…

Școlaritate / taxe
Modificările aduse art. 142 prin care unui student i se permite să beneficieze de gratuitatea studiilor unei a doua facultăți dacă a achitat cheltuielile aferente școlarizării la prima facultate o considerăm binevenită, în beneficiul studentului. Dacă a văzut că nu i-a fost utilă prima facultate şi doreşte să facă o a doua facultate, e bine să ii lăsăm opțiunea care facultate să o plătească.

Formarea cadrelor didactice
OUG introduce o serie de modificări în reglementările privind formarea cadrelor didactice. Unele dintre ele sunt în flagrantă contradicție cu scopul acestei formări. Astfel, deși se dorește o profesionalizare a cadrelor didactice, în continuare se pot ocupa funcții de profesor de educație preșcolară sau școlară persoane care au absolvit un liceu de profil și studii superioare nerelevante pentru post (de exemplu liceu pedagogic + facultatea de chimie). Certificarea modulului I de studii psihopedagogice trebuie recunoscută tuturor studenților, care fac dovada parcurgerii cursurilor din metodologia aferentă. Statul ar trebui să asigure rute alternative de pătrundere în sistemul de învățământ pentru absolvenții de studii superioare.
Cât privește modificările la art. 236 referitoare la formarea psihopedagogică de nivel I şi II realizată prin departamentele de specialitate din cadrul instituțiilor de învățământ superior/ vs prin masterate didactice este o măsură pe care o considerăm utilă doar pe termen foarte scurt pentru ca prin LEN 1/2011 a creat un vid legislativ în plan operațional, întrucât nu a și operaționalizat stipularea respectivă. Nu poți distruge ceva, fără a pune consistent ceva în loc. Subscriem la pregătirea prin masterate didactice, dar acestea trebuie să fie consistent concepute în toate componentele funcționării lor. De aceea ne așteptăm ca MEN să lanseze discuții consistente, la care cel puțin toate universitățile care au și facultățile de specialitate de științele educației, să își aducă aportul conceptual. Sunt măsuri reparatorii punctuale, dar nu acoperitoare pe fond.
Mecanisme de conducere ale instituțiilor de învățământ
Eliminarea prevederilor cu privire la limitarea numărului de mandate pe care le poate exercita o persoană în calitate de rector al unei universități creează în mod direct cadrul spre promovarea unor practici nedemocrate și de susținere a unei culturi organizaționale academice fundamentată pe perpetuarea unor practici de conservare în detrimentul unui management universitar deschis, vizionar și inovator.
Nu subscriem la modificarea adusă cu două mandate complete pentru ocuparea funcției de rector. Amendamentul lasă loc pentru soluții de ocupare pe mai mult de 8 ani a acestei funcții exact pentru cei care doresc ”să se agațe de scaun”. Teoriile și practicile manageriale arată că pentru sănătatea instituției și a managerului o perioadă maximă de 8 ani este suficientă în general, fiind multă uzură. Dar, pe de altă parte, nu poți introduce totul în normă. Sunt excepții de rectori care au o anvergură și o capacitate managerială excepțională, pe care îi dorește instituția în mod evident pentru plusul pe care l-au adus, pentru viziunea de dezvoltare pe care o au și capacitatea probată. Trebuie stipulări pentru astfel de situații, nu soluții gen ”mandate complete”.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu