La data de 11 februarie se sărbătoreşte ziua numărului unic de
urgenţă 112, număr care a devenit operaţional din luna aprilie 2005.
Acest
număr de urgenţă poate fi apelat în toate cazurile în care anumite
situaţii au sau pot avea un efect negativ asupra persoanelor, a mediului
sau a proprietăţii şi necesită intervenţia imediată a Ambulanţei,
Poliţiei, Pompierilor şi Jandarmeriei. Acest număr este gratuit şi poate
fi apelat de la orice telefon, fix sau mobil, atât în România, cât şi
în întreaga Uniune Europeană. Toate apelurile la 112 sunt înregistrate
automat şi se păstrează într-o bază de date timp de 10 ani.
Intervenţia
oamenilor legii a fost solicitată pentru a aplana conflicte, a cerceta
accidente rutiere sau sesizări cu privire la producerea de infracţiuni.
Reamintim că prin apelarea falsă sau nejustificată se poate întârzia
intervenţia la salvarea unei vieţi sau limitarea efectelor unor
accidente rutiere, calamităţi, dar se consumă inutil şi resurse.
Prin
Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112, în anul 2012, la
Inspectoratul de Poliţie Judeţean Caraş-Severin au fost preluate un
număr de 12.360 apeluri, dintre acestea 7.568 au fost apeluri din mediul
urban şi 4.792 apeluri din mediul rural.
Comparativ cu anul 2011, situaţia se prezintă astfel:
Observăm o creştere de 11,6% a numărului total de apeluri, datorată
creşterii cu 6,3% în mediul urban şi cu 21,2% în mediul rural.
Media de apeluri 112 pe zi este de 33,86, în creştere cu 11,7% faţă de anul 2011, când a fost de 30,3 apeluri pe zi.
Situaţia lunară a apelurilor 112, comparată cu cea din anul 2011 se prezintă astfel:
Pe urgenţe, situaţia apelurilor se prezintă astfel:
Până la 10 minute Până la 15 minute Până la 20 minute Peste 20 minute
Număr % Număr % Număr % Număr %
Total apeluri 10.974 88,78% 847 6,85% 314 2,54% 225 1,82%
Urban 7.345 97,05% 161 2,12% 46 0,60% 16 0,21%
Rural 3.629 75,73% 686 14,31% 268 5,59% 209 4,36%
Pentru
analiza eficienţei Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă
112, am grupat apelurile primite pe opt categorii, rezultând următoarea
situaţie:
1. săvârşirea de infracţiuni (cu efectuarea cercetării la faţa locului sau depuneri de plângeri penale) = 1.415;
2.
stări conflictuale aplanate, sancţiuni contravenţionale la Legea
61/1991 sau alte legi, avertismente verbale, depuneri de plângeri care
vizează contravenţii = 3.772;
3. sesizări (de competenţa altor
instituţii) sau care se grupează în categoria alte aspecte (dispăruţi
de la domiciliu fără suspiciuni de răpire/înregistrate în mod repetat,
internări bolnavi psihici, decedaţi fără suspiciuni de omor etc.) =
1.427;
4. consiliere sau situaţii în care nu se depune plângere = 1.361;
5. accidente rutiere cu victime = 360;
6. accidente rutiere fără victime/monitorizare/informaţii/alte aspecte privind S.P.R. = 1.103;
7. neconfirmarea celor sesizate = 1.900;
8. neconfirmarea celor sesizate cu sancţionarea contravenţională\avertizarea verbală a apelantului = 1.022.
Principalele evenimente pentru care cetăţenii pot apela Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 sunt:
Omor
Atentat
Atac armat
Tâlhărie
Tulburarea gravă a liniştii şi ordinii publice
Dezertări
Evadări
Trafic şi consum de droguri
Furturi
Accidente de circulaţie soldate cu victime sau cu persoane blocate în autovehicule
Accident de aviaţie
Accident feroviar
Explozii
Electrocutări
Căderi de la înălţime
Surpări de teren.
Obiectivul
major al serviciului de urgenţă 112 este intervenţia pentru salvarea
vieţii cetăţenilor, a proprietăţii acestora şi a mediului înconjurător,
însă apelarea falsă sau abuzivă constituie contravenţie şi se
sancţionează cu amenda de la 100 la 500 de lei.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu